(2010/C 267/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2010 r.)
KOMITET REGIONÓW
1. popiera wniosek, by zredukować całkowitą liczbę ogólnych wytycznych w zakresie gospodarki i zatrudnienia i włączyć je do spójnego dokumentu dostosowanego do strategii "Europa 2020";
2. uznaje, że choć wytyczne te skierowane są do państw członkowskich, strategia "Europa 2020" powinna być realizowana w partnerstwie z władzami regionalnymi i lokalnymi, których udział w opracowywaniu krajowych programów reform, ich realizacji oraz ogólnej komunikacji na temat strategii jest potrzebny, zważywszy na ich kompetencje i możliwości działania w obszarach objętych wytycznymi oraz zgodnie z zasadą pomocniczości;
3. zwraca się do Komisji Europejskiej i Rady Europejskiej, by przestrzegały podejścia oddolnego w obszarach polityki właściwych dla władz regionalnych i lokalnych oraz w dziedzinie zarządzania i odpowiedzialności w ramach strategii "Europa 2020" a także wspierały je poprzez wielopoziomowe i elastyczne planowanie projektów przewodnich strategii oraz krajowych programów reform. W tym kontekście przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Parlament Europejski ostatnio wspomniał o wadze włączania władz lokalnych i regionalnych do strategii;
4. podkreśla, że realizacja strategii "Europa 2020" powinna w stosowny sposób uwzględniać cel spójności terytorialnej zapisany w traktacie lizbońskim;
5. wzywa do wyjaśnienia, jakie konsekwencje dla budżetu mają środki zaproponowane w strategii "Europa 2020", aby zagwarantować pełne odzwierciedlenie priorytetów określonych w strategii "Europa 2020" w kolejnych ramach finansowych. To wyjaśnienie powinno także obejmować ocenę skutków nowych unijnych instrumentów finansowych oraz nowego systemu zasobów UE.
OGÓLNE WYTYCZNE DLA POLITYKI GOSPODARCZEJ PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I UNII
KOMITET REGIONÓW
6. popiera odpowiednią koordynację gospodarczą i podatkową zarówno na poziomie UE, jak i pomiędzy państwami członkowskimi w celu złagodzenia problemów, z którymi borykają się finanse publiczne w kontekście obecnego kryzysu finansowego, gospodarczego i społecznego;
7. przyjmuje z zadowoleniem inicjatywę UE polegającą na ściślejszym kontrolowaniu dyscypliny budżetowej państw członkowskich i zasadniczej zmianie uregulowań rynków finansowych;
8. popiera Parlament Europejski, który w rezolucji z 10 marca 2010 r. wezwał Komisję Europejską i Radę, by oceniły możliwość wsparcia budżetu UE, jaką dają różne opcje podatku od transakcji finansowych;
9. zgadza się z zaleceniem Maria Montiego zawartym w sprawozdaniu dla przewodniczącego Barroso z 9 maja 2010 r. na temat "Nowa strategia dla jednolitego rynku", by zwiększyć europejską koordynację podatkową w celu usunięcia barier podatkowych wewnątrz jednolitego rynku oraz zająć się szkodzącą pracownikom konkurencją podatkową wewnątrz UE;
10. podkreśla, że długoterminową stabilność walutową można osiągnąć jedynie poprzez przekonującą konsolidację oraz zaostrzenie paktu stabilności; stabilność tę można wspierać poprzez wzmocnienie perspektyw długofalowego wzrostu wszystkich państw i terytoriów UE dzięki kombinacji polityk strukturalnych na rzecz zrównoważonego rozwoju (strategia "Europa 2020") oraz polityce spójności, którym powinny zostać przyznane stosowne środki;
11. popiera położenie większego nacisku na jakość i zrównoważony charakter finansów publicznych, które powinny być przeznaczane na inwestycje w sektory innowacyjne w dziedzinie środowiska i społeczeństwa;
12. stanowczo sprzeciwia się wnioskowi Komisji Europejskiej przedstawionemu w komunikacie w sprawie zacieśnienia zarządzania gospodarczego z 12 maja 2010 r., by zawieszać wypłacanie środków z Funduszu Spójności państwom członkowskim podlegającym procedurze nadmiernego deficytu. Wniosek ten byłby dyskryminujący z trzech powodów: i) traktuje on politykę spójności jako jedyną politykę UE, do której stosowano by sankcje; ii) zawieszenie w sposób niesprawiedliwy dotknęłoby regiony i miasta oraz iii) wniosek byłby niesprawiedliwy zważywszy na nierówny przydział państwom członkowskim środków z Funduszu Spójności;
13. stanowczo podtrzymuje, że należy wzmocnić rolę polityki spójności jako jedynej polityki UE, która proponuje zintegrowane i ukierunkowane na konkretne obszary podejście do rozwoju, pozwalające na łączenie priorytetów europejskich z lokalną i regionalną specyfiką oraz podejmujące kwestię zmniejszania różnic pomiędzy regionami i wewnątrz nich;
14. uważa, że ocena wzrostu powinna opierać się nie tylko na wartości PKB, ale również na podziale korzyści ze wzrostu i mierzalnych celach wyczerpania zasobów naturalnych;
15. z zadowoleniem przyjmuje rozwój regionalnych strategii badań i innowacji, które ożywiają współpracę między władzami publicznymi, uniwersytetami i sektorem prywatnym, czego efektem jest tworzenie miejsc pracy i zrównoważony rozwój regionów i miast;
16. przypomina, że władze lokalne i regionalne są odpowiedzialne za zwalczanie zmiany klimatu i ochronę środowiska. Mogą one osiągnąć znaczne korzyści z koniecznego przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, jeżeli zostaną ustalone stosowne ramy europejskie pozwalające na przewidywanie zmian technologicznych jak również na dostosowanie profilu kształcenia i szkoleń zawodowych oraz zachęcanie do ekologicznych zamówień publicznych; popiera w tym kontekście inicjatywę Porozumienia Burmistrzów i jej rozszerzenie na poziom regionalny;
17. uważa, że wspieranie przedsiębiorczości jest kwestią zasadniczą w przekształcaniu twórczych pomysłów w innowacyjne produkty, usługi i procesy, które mogą generować wzrost, tworzyć dobrej jakości miejsca pracy oraz spójność gospodarczą i społeczną. Ponadto zachęca władze lokalne i regionalne do poprawienia warunków funkcjonowania MŚP zgodnie z inicjatywą Small Business Act, zwłaszcza poprzez pełne wykorzystanie potencjału usług w dziedzinie administracji elektronicznej. Uznaje również w tym kontekście ważną rolę, jaką w pomaganiu gospodarce poprzez inteligentny wzrost może odegrać wspieranie kobiet-przedsiębiorców. Wzywa również do stworzenia europejskich ram na rzecz rozwoju gospodarczego kobiet, jako środka służącego stawianiu czoła różnicom w państwach członkowskich, walce z ubóstwem dzieci, sprzyjaniu równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, zwiększaniu potencjału wzrostu i regionalnemu rozwijaniu rosnącej bazy MŚP;
WYTYCZNE DLA POLITYKI ZATRUDNIENIA PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
18. podtrzymuje, że ponieważ partnerzy społeczni, w tym władze lokalne i regionalne, są znaczącymi pracodawcami w państwach członkowskich UE oraz z racji roli, jaką odgrywają w zapewnianiu edukacji, szkoleń i narzędzi wspierających rynek pracy, są one kluczowymi podmiotami w prowadzeniu polityk elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego. Regiony i gminy powinny zatem być od początku zaangażowane w kształtowanie polityki, by przyczynić się do tworzenia dynamicznych rynków pracy i pomóc obywatelom w kwestiach pracy;
19. zauważa, że długoterminowe, zintegrowane planowanie i finansowanie publicznych systemów edukacji, infrastruktury transportowej, placówek opieki nad dziećmi oraz placówek edukacyjnych jest kwestią zasadniczą w budowaniu zrównoważonych regionalnych rynków pracy;
20. przypomina, że władze lokalne i regionalne są głównymi podmiotami wdrażającymi procesy, służące osiąganiu strategicznych celów dotyczących jakości i przydatności edukacji oraz korzystania z niej, jak również w kwestii zapobiegania wczesnemu przerywaniu nauki;
21. przypomina, że w momencie, gdy rośnie bezrobocie, młodzi ludzie mają trudności z wejściem na rynek pracy i potrzebują lepszego zrozumienia różnych dostępnych możliwości, które umożliwi im płynne przejście ze szkoły na rynek pracy lub do życia w roli przedsiębiorcy tworzącego miejsca pracy. Spodziewa się zatem, że Europejski pakt na rzecz młodzieży zostanie włączony do wytycznych i że przedsiębiorczość będzie aktywniej propagowana w szkołach;
22. domaga się ukierunkowanych środków działania na rzecz starszych pracowników, tracących pracę wskutek kryzysu gospodarczego, by wyposażyć ich w nowe, lepsze umiejętności, które zwiększą ich możliwości zatrudnienia w przyszłości;
23. podkreśla, że aby osiągnąć proponowane ograniczenie liczby Europejczyków żyjących poniżej krajowej granicy ubóstwa o 25 %, władzom lokalnym i regionalnym powinno zostać przyznane odpowiednie finansowanie, jako że są one prawnie odpowiedzialne za opracowywanie, finansowanie i realizację aktywnych polityk integracyjnych oraz promowanie programu godnej pracy. Rok 2010, który jest rokiem walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, jest odpowiednim momentem, by podkreślić te fakty, ponieważ sytuacja może jeszcze ulec pogorszeniu z powodu obecnego kryzysu finansowego i gospodarczego;
24. podkreśla, że dostęp do usług świadczonych w interesie ogólnym, szczególnie do usług społecznych, integracja na rynku pracy oraz dostosowanie do zmian strukturalnych, jak również polityki integracji społecznej, gospodarczej i kulturalnej są w pierwszej kolejności zapewniane przez władze lokalne i regionalne; w związku z tym wytyczne dla polityki zatrudnienia muszą zapewnić odpowiednie ramy i narzędzia finansowania, by wspierać władze lokalne i regionalne w wypełnianiu tych obowiązków.
Bruksela, 10 czerwca 2010 r.
| Przewodnicząca Komitetu Regionów | |
| Mercedes BRESSO |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.267.1 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | W kierunku lepszych narzędzi wdrażania strategii "Europa 2020": zintegrowane wytyczne dla polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia państw członkowskich i Unii. |
| Data aktu: | 10/06/2010 |
| Data ogłoszenia: | 01/10/2010 |