Pomoc państwa C 31/09 - Węgry - LIP - Pomoc dla Audi Hungaria Motor Kft. Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 243/04)
(Dz.U.UE C z dnia 10 września 2010 r.)
Pismem z dnia 6 lipca 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe 1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis przyczyn przedłużenia formalnego postępowania wyjaśniającego
Pismem z dnia 28 października 2009 r.(1) Komisja poinformowała Węgry, że postanowiła wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy, którą Węgry zamierzają przyznać na mocy wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanych dalej "wytycznymi KPR")(2) dla przedsiębiorstwa Audi Hungaria Motor Kft. na poczet projektów inwestycyjnych w istniejącej fabryce w Győr w regionie Zachodniego Kraju Zadunajskiego na Węgrzech. Celem projektu inwestycyjnego jest produkcja nowej generacji silników i komponentów silników do samochodów osobowych.
W decyzji o wszczęciu postępowania stwierdzono, że Komisja ma zastrzeżenia dotyczące określenia właściwego rynku zaproponowanego przez władze węgierskie oraz dotyczące ustalenia, czy udział grupy Volkswagen-Porsche w sprzedaży danego produktu na danym rynku nie przekracza 25 % oraz czy osiągnięte zdolności produkcyjne nie przekroczą 5 % wielkości rynku w przypadku nierentownego rynku, zgodnie z pkt 68 wytycznych KPR. W szczególności w decyzji stwierdzono, że Komisja ma wątpliwości, czy niektóre segmenty grupowe samochodów osobowych, w przeciwieństwie do indywidualnych segmentów samochodów osobowych według klasyfikacji POLK, można uznać za właściwy rynek produktowy do celów stosowania pkt 68 wytycznych KPR. Ponadto decyzja dotyczyła wątpliwości co do łącznego traktowania samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.
W uwagach do decyzji o wszczęciu postępowania Węgry poinformowały Komisję o niedawnych zmianach zakresu projektu inwestycyjnego. W związku z tymi zmianami zwłaszcza 25 % próg określony w pkt 68 lit. a) wytycznych KPR nie zostanie przekroczony w żadnym z przedmiotowych indywidualnych segmentów samochodów osobowych, jeśli Komisja zaakceptuje obliczanie "udziału w rynku" beneficjenta grupy Volkswagen-Porsche na podstawie globalnych danych rynkowych.
Zdaniem Węgier następujące aspekty i argumenty przemawiają za tymi kryteriami, które są decydujące dla określenia właściwego rynku geograficznego, analizowanego od strony produkcji (podaży): sytuacja branży motoryzacyjnej, lokalizacje produkcji, dystrybucja, przepływy handlowe, koszty transportu, globalizacja, integracja rynku, bariery handlowe i specyficzna sytuacja w zakresie wytwarzania komponentów.
Ze względu na te niedawne zmiany projektu inwestycyjnego i ostateczny, decydujący charakter kwestii prawidłowego określenia właściwego rynku geograficznego, uznaje się za konieczne rozszerzenie pierwotnej decyzji o wszczęciu postępowania o ten aspekt.
Ocena zgodności zmienionego środka pomocy ze wspólnym rynkiem
Na obecnym etapie postępowania Komisja nadal ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc jest zgodna z pkt 68 wytycznych KPR.
Punkt 70 wytycznych KPR stanowi, że do celów przeprowadzenia testów zgodnie z pkt 68 wytycznych KPR rynki należy zasadniczo określać na poziomie EOG. Oznacza to, że tylko w wyjątkowych okolicznościach należy brać pod uwagę nie EOG, lecz rynek globalny. Komisja ma wątpliwości, że w przedmiotowej sprawie argumenty przedłożone przez władze węgierskie mogłyby stanowić uzasadnienie odejścia od przyjętej zasady, że zasadniczo EOG powinien być uznawany za właściwy rynek geograficzny. W związku z powyższym na obecnym etapie postępowania Komisja ma wątpliwości, że rynek globalny może zostać uznany za jedyny właściwy rynek geograficzny dla samochodów osobowych lub lekkich pojazdów użytkowych.
Dalsze szczegółowe informacje znajdują się w oświadczeniach zawartych w decyzji o wszczęciu postępowania i powiązanych streszczeniach opublikowanych w dniu 16 marca 2010 r.(3)
TEKST PISMA
______
(1) Dz.U. C 64 z 16.3.2010, s. 15.
(2) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.
3 Dz.U. C 64 z 16.3.2010, s. 15.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.243.4 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 31/09 - Węgry - LIP - Pomoc dla Audi Hungaria Motor Kft. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 10/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2010 |