Roczny program działania na rok 2009 dla podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w zakresie rozwoju (część II: projekty celowe).

Roczny program działania na rok 2009 dla podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w zakresie rozwoju (część II: projekty celowe)

P6_TA(2009)0358

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie projektu decyzji Komisji ustanawiającej roczny program działania na rok 2009 na rzecz podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju (część II: projekty celowe)

(2010/C 212 E/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2010 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiające instrument finansowania współpracy na rzecz rozwoju(1), a w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. b),

– uwzględniając projekt decyzji Komisji ustanawiającej roczny program działania na rok 2009 na rzecz podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju (część II: projekty celowe) (CMTD(2009)0387 - D004766/01),

– uwzględniając opinię wydaną dnia 15 kwietnia 2009 r. przez komitet, o którym mowa w art. 35 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr1905/2006 (zwany dalej "komitetem zarządzającym instrumentem finansowania współpracy na rzecz rozwoju (DCI)"),

– uwzględniając ogólną ocenę działań służących zwiększeniu w Europie świadomości publicznej w kwestii rozwoju oraz edukacji na rzecz rozwoju (nr ref. KE 2007/146962 sprawozdanie końcowe),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie wyzwań wspólnotowej polityki współpracy na rzecz rozwoju dla nowych państw członkowskich(2),

– uwzględniając art. 8 decyzji 1999/468/WE Rady z dnia 28 czerwca 1999 r. w sprawie ustalenia zasad wykonywania kompetencji wykonawczych przyznanych Komisji(3),

– uwzględniając art. 81 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że dnia 15 kwietnia 2009 r. komitet zarządzający instrumentem finansowania współpracy na rzecz rozwoju głosował w ramach procedury pisemnej za projektem rocznego programu działania na rok 2009 na rzecz podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju (część II: projekty celowe) (CMTD(2009)0387 - D004766/01),

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 7 ust. 3 decyzji 1999/468/WE oraz art. 1 porozumienia z dnia 3 czerwca 2008 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim a Komisją w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE Parlament otrzymał projekty środków wykonawczych przedłożone komitetowi zarządzającemu instrumentem współpracy na rzecz rozwoju oraz wyniki głosowania,

C. mając na uwadze, że art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1905/2006 stanowi, że jednym z celów programu tematycznego dotyczącego podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju jest podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa europejskiego o kwestiach dotyczących rozwoju oraz mobilizowanie we Wspólnocie i państwach przystępujących aktywnego wsparcia publicznego na rzecz zmniejszania ubóstwa oraz na rzecz strategii zrównoważonego rozwoju w krajach partnerskich,

D. mając na uwadze, że 11 państw członkowskich przedstawiło we wspólnym oświadczeniu państw członkowskich w sprawie podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie współpracy na rzecz rozwoju, przesłanym Komisji w dniu 19 marca 2009 r., swoje obawy dotyczące zamiaru Komisji zaprzestania bezpośredniego finansowania (procedura projektów celowych) projektów TRIALOG i DEEEP(4), które były realizowane odpowiednio od 1998 i 2003 r., w zamian za co Komisja zobowiązuje je do uczestniczenia w procedurze składania wniosków,

E. mając na uwadze, że we wspólnym oświadczeniu 11 państw członkowskich, w tym 9 nowych państw członkowskich, ostrzegło, że okres, w jakim Komisja planuje przerwać bezpośrednie wsparcie dla projektów TRIALOG i DEEEP jest zdecydowanie nieodpowiedni, biorąc pod uwagę obecną sytuację finansową w wielu nowych państwach członkowskich oraz konsekwencje, jakie niesie ona ze sobą dla zdolności organizacji pozarządowych do prowadzenia działalności i rozwijania się, wyrażając jednocześnie obawę, że niedobór finansowania, jaki może wystąpić, zaszkodzi tym projektom, powodując utratę wykwalifikowanego personelu, wiedzy specjalistycznej oraz utworzonych już sieci,

F. mając na uwadze, że podobne obawy wyraził przewodniczący Komisji Rozwoju w piśmie z dnia 19 marca 2009 r., w którym podkreślił, że informacja i możliwości rozwojowe w dziedzinie współpracy rozwojowej w nowych państwach członkowskich oraz uświadamianie społeczeństwa w zakresie kwestii związanych z rozwojem stanowią niezmiennie priorytety komisji, a także zwrócił się do Komisji o przedstawienie Parlamentowi obiektywnych i przejrzystych kryteriów, w oparciu o które podejmuje ona decyzje o wyborze działań i projektów kwalifikujących się do bezpośredniego finansowania, zwracając się również o przesunięcie realizacji proponowanych działań przynajmniej o rok, by uniknąć możliwego niedoboru finansowania, które zaszkodziłoby powodzeniu realizacji tych projektów,

G. mając na uwadze, że we wspomnianej wyżej ogólnej ocenie działań służących zwiększeniu w Europie świadomości publicznej w kwestii rozwoju oraz edukacji na rzecz rozwoju stwierdzono, że strategiczne wykorzystanie projektów celowych pozwoliło osiągnąć cele programu współfinansowania z udziałem europejskich organizacji pozarządowych działających w dziedzinie rozwoju, jak również że DEEEP stanowi ważny instrument koordynacji zacieśniającego się dialogu, wspierania wymiany najlepszych rozwiązań oraz tworzenia sieci i partnerstwa na poziomie UE między platformami krajowymi a UE, oraz że TRIALOG przyczynił się skutecznie do poprawy dialogu i zwiększania możliwości rozwojowych we współpracy z państwami członkowskimi i państwami pragnącymi przystąpić do UE,

H. mając na uwadze, że program TRIALOG pomógł sprostać potrzebie istnienia strategii powszechniej komunikacji i edukacji - podkreślonej w rezolucji Parlamentu z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie wyzwań wspólnotowej polityki współpracy na rzecz rozwoju dla nowych państw członkowskich - aby przeciwdziałać postawie charakteryzującej się brakiem uznania priorytetów współpracy na rzecz rozwoju w nowych państwach członkowskich, a także że program DEEEP stanowi odpowiedź na wezwanie Parlamentu do poprawy edukacji w dziedzinie rozwoju i podnoszenia świadomości obywateli europejskiej w tym zakresie, o czym mowa we wspomnianej wyżej rezolucji,

I. mając na uwadze, że w wyżej wspomnianym rocznym programie działania na rok 2009 Komisja proponuje również, by przyznać bezpośrednią dotację na realizowany przez Europejską Fundację Rozwoju Zarządzania (European Foundation of Management Development) projekt poświęcony zwiększeniu zdolności w zakresie zarządzania na Kubie, mając na uwadze, że w ramach programu tematycznego poświęconego instrumentowi finansowania współpracy na rzecz rozwoju przeznaczonego dla podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju, procedura projektów celowych nie była nigdy wcześniej wykorzystywana przy realizacji działań w krajach partnerskich,

J. mając na uwadze, że Komisja przedstawiła następnie komunikat wyjaśniający dla komitetu ds. podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych(5), w którym przedstawia szczegółowo kryteria wyboru ukierunkowanych działań, wyjaśniając, że opierają się one na art. 168 zasad wykonania rozporządzenia finansowego(6), oraz że dotacje mogą być w szczególności przyznawane organom posiadającym de jure lub de facto monopol oraz na działania o szczególnym charakterze, które wymagają szczególnego rodzaju organu posiadającego odpowiednie kompetencje techniczne, wysoko wyspecjalizowanego lub posiadającego odpowiednie uprawnienia administracyjne,

1. sprzeciwia się przyjęciu projektu decyzji Komisji ustanawiającej roczny program działania na rok 2009 na rzecz podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju (część II: projekty celowe) (CMTD(2009)0387 - D004766/01), w jego obecnej formie;

2. zwraca się do Komisji o wyjaśnienie kryteriów determinujących wystąpienie sytuacji monopolu de jure lub de facto,mając na uwadze, że we wspólnym oświadczeniu 11 państw członkowskich stwierdziło, że z perspektywy nowych państw członkowskich istnieje nadal faktyczna sytuacja monopolu w zakresie prowadzonej w ramach projektów TRIALOG i DEEEP działalności na poziomie europejskim;

3. nalega, by stosowano otwarcie i przejrzyście i jednolicie kryteria przyznawania bezpośrednich dotacji dla projektów celowych, aby zapewnić wszystkim podmiotom jednakowe warunki działania; dlatego nalega, by stosować te same kryteria dla projektów TRIALOG, DEEEP oraz dla projektu z zakresie zwiększenia zdolności w zakresie zarządzania na Kubie;

4. domaga się zapewnienia nieprzerwanego finansowania, za pośrednictwem strategicznego ogólnoeuropejskiego programu, dla cennych działań w zakresie promowania najlepszych rozwiązań oraz tworzenia sieci i partnerstwa na poziomie UE, a także między krajowymi platformami a UE, oraz do poprawy dialogui i zwiększenia możliwości rozwojowych we współpracy z nowymi państwami członkowskimi i państwami kandydującymi do UE;

5. zachęca Komisję do prowadzenia dialogu z Parlamentem w kontekście zbliżającego się przeglądu(7) systemu zaproszeń do składania wniosków dotyczących programów tematycznych; uważa za niewłaściwe wyprzedzanie jakichkolwiek zaleceń dotyczących zmian lub ulepszeń systemu, które mogą być wynikiem przeglądu; apeluje zatem, aby istniejące ustalenia dotyczące działań finansowanych bezpośrednio pozostawić bez zmian na okres 12 miesięcy oraz aby wszelkie przyszłe zmiany odzwierciedlały wyniki procesu przeglądu i zapewniały długoterminowy, przewidywalny i zrównoważony rozwój działań w ramach współpracy;

6. wzywa Komisję do przyjęcia projektu decyzji ustanawiającej roczny plan działania na rok 2009 na rzecz podmiotów państwowych i władz lokalnych w procesie rozwoju (część II: projekty celowe) (CMTD(2009)0387 - D004766/01) w celu włączenia ogólnounijnych projektów służących zwiększeniu świadomości w kwestii rozwoju w rozszerzonej UE oraz z rozwojem wymiany edukacyjnej w UE;

______

(1) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.

(2) Teksty przyjęte, P6_TA(2008)0097.

(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

(4) DEEEP: "Development Education Exchange in Europe" - http://www.deeep.org/

TRIALOG: "Development NGOs in the enlarged EU" - http://www.trialog.or.at/start.asp?ID=96

(5) AIDCO/F1/NC D(2009) z dnia 6.4.2009 (D004766-01-EN-02).

(6) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1).

(7) Proces Palermo II.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2010.212E.8

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Roczny program działania na rok 2009 dla podmiotów niepaństwowych i władz lokalnych w zakresie rozwoju (część II: projekty celowe).
Data aktu: 06/05/2009
Data ogłoszenia: 05/08/2010