(Dz.U.UE C z dnia 22 lipca 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (UE), w szczególności jego art. 292,
uwzględniając art. 26a ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającej dyrektywę Rady 90/220/WE(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 26a dyrektywy 2001/18/WE przewidziano, że państwa członkowskie mogą podjąć właściwe środki mające na celu zapobieżenie niezamierzonego występowaniu organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) w pozostałych produktach. Dotyczy to przede wszystkich zapobiegania występowaniu GMO w innych uprawach, np. konwencjonalnych czy ekologicznych.
(2) Struktury gospodarstw rolnych i systemy produkcji rolnej, a także warunki gospodarcze i naturalne, w jakich swoją działalność prowadzą rolnicy w Unii Europejskiej, są niezwykle zróżnicowane. Przy opracowywaniu środków mających zapobiegać niezamierzonemu występowaniu upraw zmodyfikowanych genetycznie w innych uprawach należy wziąć pod uwagę tę różnorodność systemów produkcji rolnej oraz warunków gospodarczych i naturalnych w UE.
(3) Władze publiczne państw członkowskich mogą być zmuszone do tego, by na obszarach upraw GMO określić odpowiednie środki, które umożliwią zarówno konsumentom, jak i producentom wybór między uprawami konwencjonalnymi, ekologicznymi i produktami zmodyfikowanymi genetycznie (zwane dalej "środkami dotyczącymi współistnienia upraw").
(4) Celem środków dotyczących współistnienia upraw na obszarach, na których prowadzone są uprawy GMO, jest zapobieżenie niezamierzonemu występowaniu GMO w innych produktach, co pozwoli uniknąć ewentualnych strat ekonomicznych i skutków mieszania upraw zmodyfikowanych genetycznie z tymi niezmodyfikowanymi genetycznie (w tym również upraw ekologicznych).
(5) W niektórych przypadkach, w zależności od warunków gospodarczych i naturalnych, konieczne może się okazać wykluczenie upraw GMO z dużych obszarów. Możliwość ta powinna być uzależniona od wykazania przez państwa członkowskie, że w przypadku tych obszarów żadne inne środki nie są wystarczające, by zapobiec niezamierzonemu występowaniu GMO w uprawach konwencjonalnych i ekologicznych. Co więcej, środki ograniczające powinny być proporcjonalne do zamierzonego celu (tj. ochrony konkretnych potrzeb rolników nastawionych na uprawę konwencjonalną lub ekologiczną).
(6) W kontekście łączenia systemu zatwierdzenia Unii Europejskiej, opartego na dowodach naukowych, z przysługującą państwom członkowskich swobodą wyboru co do tego, czy decydują się na uprawy GMO na swoich terytoriach, Komisja uważa, że środki mające na celu zapobieżenie niezamierzonemu występowaniu GMO w uprawach konwencjonalnych i ekologicznych powinny zostać ustanowione na poziomie państw członkowskich.
(7) Aby udostępnić wszystkie przewidziane w art. 26a możliwości, jakie przysługują państwom członkowskim w zakresie ustanawiania środków mających na celu zapobieżenie niezamierzonemu występowaniu GMO w uprawach konwencjonalnych i ekologicznych, należy zastąpić zalecenie 2003/556/WE(2). W związku z tym najnowsze wytyczne odnoszą się wyłącznie do podstawowych zasad ogólnych w zakresie opracowywania środków dotyczących współistnienia upraw i potwierdzają, iż państwa członkowskie powinny dysponować wystarczającą elastycznością, by móc uwzględnić specyfiki regionalne i krajowe oraz szczególne potrzeby lokalne dotyczące upraw konwencjonalnych, ekologicznych, a także innych rodzajów upraw i produktów.
(8) Europejskie Biuro ds. Współistnienia Upraw (European Coexistence Bureau - EcoB) kontynuować będzie prowadzone we współpracy z państwami członkowskimi prace nad najlepszymi praktykami w zakresie współistnienia upraw, a także nad wytycznymi technicznymi odnoszącymi się do związanych z tym zagadnień,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1) Przy opracowywaniu krajowych środków mających na celu zapobieżenie niezamierzonemu występowaniu organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO) w uprawach konwencjonalnych i ekologicznych państwa członkowskie powinny stosować wytyczne zawarte w załączniku do niniejszego zalecenia.
2) Zalecenie 2003/556/WE traci moc.
3) Niniejsze zalecenie skierowane jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2010 r.
| W imieniu Komisji | |
| John DALLI | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
(2) Zalecenie Komisji w sprawie wytycznych w zakresie opracowywania strategii krajowych i najlepszych praktyk w celu zapewnienia współistnienia upraw zmodyfikowanych genetycznie oraz upraw tradycyjnych i ekologicznych (Dz.U. L 189 z 29.7.2003, s. 36).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.200.1 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie w sprawie wytycznych w zakresie opracowywania krajowych środków dotyczących współistnienia upraw i mających na celu zapobieżenie niezamierzonemu występowaniu GMO w uprawach konwencjonalnych i ekologicznych. |
| Data aktu: | 13/07/2010 |
| Data ogłoszenia: | 22/07/2010 |
| Data wejścia w życie: | 13/07/2010 |