POMOC PAŃSTWA - BELGIAPomoc państwa C 1/10 (ex NN 56/07, ex CP 150/07) - Pomoc na koszty usunięcia i zniszczenia padłych zwierząt hodowlanych w Walonii
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/C 191/10)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2010 r.)
Pismem z dnia 13 stycznia 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Agriculture
Directorate M.2
Building/Office L130 5/88
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22967672
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom belgijskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
I. PROCEDURA
W odpowiedzi na skargę złożoną w dniu 23 kwietnia 2007 r. Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie domniemanej pomocy państwa przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z wywozem i niszczeniem padłych zwierząt.
We wrześniu 2007 r. program pomocy został wpisany do rejestru pomocy niezgłoszonych pod numerem NN 56/07 - z uwagi na ujawnienie, że część środków została już wypłacona. W efekcie bogatej korespondencji między Komisją a władzami belgijskimi okazało się, że pomocy istotnie udzielono bez upoważnienia Komisji.
II. OPIS ŚRODKA
Sprawę rozpoczęło przyjęcie przez Komisję decyzji w sprawie księgowego rozliczenia rachunków ws. pomocy państwa nr NN 48/03 (ex. N 157/03). Sprawa odnosi się do zgłoszonego przez władze belgijskie programu pomocy, poprzez który Belgia postanowiła udzielić pomocy, w postaci dotowanych usług, przeznaczonej na pokrycie w całości kosztów związanych z wywozem, przechowywaniem, przetwarzaniem i niszczeniem padłych zwierząt.
Dla umożliwienia przyjęcia decyzji w sprawie księgowego rozliczenia rachunków władze belgijskie zobowiązały się do wprowadzenia zmian w swoim programie. Zmiany te były niezbędne dla przestrzegania warunków określonych w wytycznych dotyczących TSE, a w szczególności zawartych w ich pkt 29. Punkt ten określa dopuszczalne stawki pomocy państwa: do 100 % kosztów wywozu padłych zwierząt i do 75 % kosztów zniszczenia takich tusz. Przyjęty przez Belgię program pomocy jest niezgodny z tym punktem, jako że przewiduje pomoc pokrywającą do 100 % kosztów zniszczenia tusz.
W następstwie powyższych ustaleń, władze belgijskie zobowiązały się (zob. pkt 33 i 34 decyzji Komisji w sprawie nr NN 48/03) do wprowadzenia odpowiednich zmian w programie tak, żeby począwszy od dnia 1 stycznia 2004 r. pomoc przeznaczona na pokrycie kosztów zniszczenia tusz wynosiła nie więcej niż 75 %, a nie maksymalnie 100 %. Władze belgijskie zobowiązały się ponadto do przekazania Komisji - najpóźniej do połowy grudnia 2003 r. - dowodów potwierdzających dokonanie koniecznych zmian w programie pomocy.
Belgijskie władze nie spełniły swojego zobowiązania, nie dokonały zmian i w dalszym ciągu wypłacały pomoc z tytułu niszczenia tusz o intensywności 100 %.
III. OCENA ŚRODKA
Zdaniem władz belgijskich, w tym przypadku zastosowanie miałby wyjątek od reguły pułapu 75 % - ponieważ zgodnie z pkt 29 wytycznych dotyczących TSE oraz art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1857/2006 o wyłączeniach grupowych państwa członkowskie mogą udzielić pomocy na pokrycie do 100 % kosztów wywozu i usunięcia padłych zwierząt, w przypadku gdy istnieje obowiązek poddania ich testom na obecność TSE. Co więcej, władze belgijskie powołują się na zastosowanie zasad de minimis.
Na tym etapie postępowania, prawdopodobna wydaje się niezgodność przedmiotowego środka pomocy z zasadami prawodawstwa UE w dziedzinie pomocy państwa, z następujących względów:
– wydaje się, że nie ma obowiązku poddawania padłych zwierząt testom na obecność TSE,
– nie jest jasne, czy w okresie od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. istotnie przekroczono maksymalną stawkę pomocy na gospodarstwo wynoszącą 3.000 EUR na okres trzech lat (art. 3 rozporządzenia de minimis (WE) nr 1860/2001), czy też nie,
– w odniesieniu do okresu od dnia 1 lipca 2008 r. do chwili obecnej, zgodnie z art. 3 ust. 7 rozporządzenia de minimis (WE) nr 1535/2007, pomoc de minimis nie może być kumulowana z pomocą państwa, przy uznaniu takich samych kosztów kwalifikowalnych, jeśli taka kumulacja prowadziłaby do przekroczenia [maksymalnej] intensywności pomocy ustalonej na mocy zasad wspólnotowych, zależnie od szczególnych okoliczności każdego przypadku.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta. Ponadto wydatki z tytułu środków krajowych wpływających bezpośrednio na środki wspólnotowe mogą nie kwalifikować się do finansowania w ramach budżetu EFOGR.
TEKST PISMA
grafika