Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok budżetowy 2009.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI ZA ROK BUDŻETOWY 2009

(2010/C 120/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 maja 2010 r.)

WPROWADZENIE

Misja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
Europejski Trybunał Obrachunkowy jest instytucją UE powołaną na mocy Traktatu w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii. Jako zewnętrzny kontroler UE przyczynia się on do poprawy zarządzania finansami Unii i jest niezależnym strażnikiem interesów finansowych jej obywateli.
Trybunał prowadzi prace kontrolne, na podstawie których ocenia proces poboru i wydatkowania środków finansowych UE. Bada on, czy operacje finansowe zostały właściwie zarejestrowane i wykazane, legalnie i prawidłowo przeprowadzone oraz czy zarządzano nimi w sposób zapewniający oszczędność, wydajność oraz skuteczność. Trybunał przedstawia wyniki przeprowadzonych kontroli w klarownych, stosownych i obiektywnych sprawozdaniach. Wydaje on także opinie w kwestiach dotyczących zarządzania finansami.
Trybunał działa na rzecz rozliczalności i przejrzystości oraz wspiera Parlament Europejski i Radę w nadzorowaniu wykonania budżetu UE, zwłaszcza podczas procedury udzielania absolutorium. Trybunał stawia sobie za cel, aby być skutecznie działającą organizacją, która odgrywa zasadniczą rolę w zakresie przemian w dziedzinie kontroli i administracji publicznej.

1. W sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami za rok 2009 omówiono w skrócie wykonanie budżetu oraz wyjaśniono kwestie, które miały istotne znaczenie dla działań podjętych w ciągu roku budżetowego.

2. W załącznikach do niniejszego sprawozdania (załączniki I-IV) przedstawiono szczegółowy obraz sytuacji z wyszczególnieniem pozycji budżetowych.

DOCHODY

Należności ustalone za rok 2009 oraz należności przeniesione z roku 2008

3. Należności ustalone za rok budżetowy 2009 wyniosły 18.791.087 EUR (tabela 1). Przy uwzględnieniu środków przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego oraz zmian ich wysokości, które nastąpiły w roku 2009 - 522.520 EUR (tabela 2) - całkowita kwota ustalonych należności wyniosła 19.313.607 EUR.

Tabela 1

Należności ustalone za rok 2009 r.

(w EUR)
Tytuł Należności ustalone za 2009 r. Środki odzyskane ogółem za 2009 r. % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 18 461 549 18 066 531 97,86
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 273 002 273 002 100,00
9 - Różne dochody 56 536 56 284 99,55
Ogółem 18 791 087 18 395 817 97,90

Tabela 2

Należności przeniesione z 2008 r.

(w EUR)
Tytuł Należności przeniesione(1) Środki odzyskane ogółem % ogółem
4 - Dochody pochodzące od pracowników instytucji 521 556 417 244 80,00
5 - Dochody z działalności administracyjnej instytucji 826 826 100,00
9 - Różne dochody 138 138 100,00
Ogółem 522 520 418 208 80,04
(1) Po korektach w 2009 r.

4. Należności ustalone za rok budżetowy 2009 (18.791.087 EUR) stanowią 98,38 % szacowanych dochodów w wysokości 19.100.000 EUR, podczas gdy w 2008 r. stanowiły one 99,78 % (17.815.985 EUR).

5. Całkowita kwota dochodów odzyskanych na dzień 31 grudnia 2009 r. wyniosła 18.814.025 EUR, z czego 18.395.817 EUR to środki odzyskane z tytułu należności ustalonych w 2009 r. (tabela 1), a 418.208 EUR pochodzi z należności ustalonych przed tym rokiem budżetowym (tabela 2).

6. Z 18.814.025 EUR odzyskanych dochodów kwota 18.483.775 EUR (98,24 %) stanowi odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne), a także środki pochodzące z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników. Inne dochody odzyskane w roku budżetowym wyniosły 330.250 EUR. Dochody z tytułu odsetek bankowych wyniosły w 2009 r. w sumie 58.973 EUR. Dla porównania, w roku 2008 odliczenia od wynagrodzeń członków i pracowników (podatki, składki emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne) wraz ze środkami pochodzącymi z przeniesienia uprawnień emerytalnych i rentowych przez pracowników stanowiły 97,26 %, inne dochody za ten rok budżetowy wyniosły 489.628 EUR, z czego dochody z tytułu odsetek bankowych - 189.314 EUR.

7. Kwota pozostająca do pobrania na koniec roku budżetowego wynosiła 499.582 EUR, tj. 2,59 % należności ustalonych w ciągu roku budżetowego oraz pozostałych należności ustalonych w poprzednich latach budżetowych. W 2008 r. kwota ta wyniosła 522.620 EUR, tj. 2,85 %.

WYDATKI W CIĄGU ROKU

Ostateczne dostępne środki, zobowiązania i płatności z wyszczególnieniem tytułów

8. W tabeli 3 i tabeli 4 zestawiono całkowite środki dostępne za rok 2009, środki, na które zaciągnięto zobowiązania, płatności dokonane w ciągu roku oraz pozostałą kwotę przeniesioną na rok 2010.

9. Bardziej szczegółowa analiza na poziomie rozdziałów wraz z informacjami dodatkowymi dotyczącymi poszczególnych rozdziałów i/lub pozycji znajduje się w tabelach 5-8.

Tabela 3

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania według tytułów

(w EUR)
Tytuł Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem 114 283 296 100 186 176 87,66
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem 73 361 000 73 169 447 99,74
Tytuły 1 i 2 - ogółem 187 644 296 173 355 623 92,39

Tabela 4

Zobowiązania i płatności według tytułów

(w EUR)
Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
Tytuł 1 - Pracownicy instytucji - ogółem 100 186 176 98 538 452 98,36 1 647 724 1,64
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne - ogółem 73 169 447 13 619 582 18,61 59 549 865 81,39
Tytuły 1 i 2 - ogółem 173 355 623 112 158 034 64,70 61 197 589 35,30

Przesunięcia budżetowe

10. W ciągu roku budżetowego Trybunał dokonał 15 przesunięć budżetowych na ogólną kwotę 56.541.063 EUR. Jedno przesunięcie - na kwotę 55.000.000 EUR - było związane z nabyciem nieruchomości (budynek K3). Przesunięcia te miały na celu zapewnienie sprawnego funkcjonowania różnych działów Trybunału i spełnienie wszelkich związanych z tym wymogów. Poza projektem budowy budynku K3, w związku z którym przesunięto 55.000.000 EUR z rezerwy do budżetu operacyjnego, przesunięcia wyniosły łącznie 1.541.063 EUR. Efekty tych przesunięć przedstawiono w załączniku II.

Tytuł 1 - Pracownicy instytucji

11. W tabeli 5 i tabeli 6 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2009 w tytule 1.

Tabela 5

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
1 0 - Członkowie instytucji 11 718 000 11 317 658 96,58
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 91 986 296 79 902 739 86,86
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 4 597 000 3 800 467 82,67
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 5 982 000 5 165 312 86,35
Tytuł 1 - ogółem 114 283 296 100 186 176 87,66

12. W 2009 r. wskaźnik wykorzystania środków w tytule 1 wyniósł 87,66 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 89,31 %).

13. Środki w rozdziale 1 2 ("Urzędnicy i pracownicy czasowi") zostały wykorzystane w 2009 r. w 86,86 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 88,64 %). Kwoty 12.083.557 EUR nie wykorzystano z powodu utrzymujących się skutków odnotowanych w ostatnich latach opóźnień w zakresie planowanej rekrutacji. Liczba rekrutowanych laureatów konkursów znacznie wzrosła pod koniec 2009 r., czego skutki będą widoczne w 2010 r.

14. Tegoroczny wskaźnik wykorzystania środków w rozdziale 1 4 ("Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne") na poziomie 82,67 % (w 2008 r. wskaźnik ten wyniósł 81,05 %) wynika przede wszystkim z niewykorzystania środków budżetowych w wysokości 273.686 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 0 ("Pracownicy kontraktowi") oraz 405.837 EUR w ramach pozycji budżetowej 1 4 0 4 (dotyczącej głównie krajowych i międzynarodowych urzędników oraz pracowników sektora prywatnego oddelegowanych do Trybunału Obrachunkowego).

Tabela 6

Zobowiązania i płatności w tytule 1

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
1 0 - Członkowie instytucji 11 317 658 11 204 857 99,00 112 801 1,00
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 79 902 739 79 743 886 99,80 158 853 0,20
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 3 800 467 3 763 223 99,02 37 244 0,98
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 5 165 312 3 826 486 74,08 1 338 826 25,92
Tytuł 1 - ogółem 100 186 176 98 538 452 98,36 1 647 724 1,64

15. W 2009 r. płatności wyniosły łącznie 98.538.452 EUR i stanowiły 86,22 % ostatecznych środków oraz 98,36 % całkowitych zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 86,80 % oraz 97,19 %).

16. Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2010 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 1.647.724 EUR, tj. 1,44 % ostatecznych środków oraz 1,64 % całkowitych zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 2,51 % oraz 2,81 %).

17. Największa kwota przeniesionych środków odnoszących się do rozdziału 1 6 dotyczy podróży służbowych pracowników i wynosi 703.000 EUR. W przypadku pewnej liczby podróży służbowych, które miały miejsce w 2009 r., nie otrzymano jeszcze wniosków o zwrot kosztów lub wnioski te otrzymano, lecz przed upływem roku budżetowego nie zostały one jeszcze do końca rozpatrzone. Inne kwoty - składające się na środki przeniesione w rozdziale 1 6 - w stosunku do których istniały zobowiązania prawne, lecz w roku 2009 nie otrzymano jeszcze odnośnych faktur, to: "Doskonalenie zawodowe" (350.648 EUR) oraz "Centrum Małego Dziecka" (145.668 EUR).

Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne

18. W tabeli 7 i tabeli 8 zestawiono ostateczne środki, zobowiązania i płatności za rok 2009 w tytule 2.

Tabela 7

Ostateczne dostępne środki i zobowiązania w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Ostateczne środki Środki, na które zaciągnięto zobowiązania %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 62 443 400 62 424 700 99,97
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 7 170 000 7 107 335 99,13
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 423 600 389 305 91,90
2 5 - Posiedzenia i konferencje 878 000 870 159 99,11
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 2 446 000 2 377 949 97,22
Tytuł 2 - ogółem 73 361 000 73 169 448 99,74

19. Wskaźnik wykorzystania środków w tytule 2 w 2009 r. sięgnął 99,74 % (w porównaniu z 98,28 % w 2008 r.).

Tabela 8

Zobowiązania i płatności w tytule 2

(w EUR)
Rozdziały Zobowiązania Płatności % Środki przeniesione %
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 62 424 700 7 313 480 11,72 55 111 220 88,28
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 7 107 335 4 321 674 60,81 2 785 661 39,19
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 389 305 274 501 70,51 114 804 29,49
2 5 - Posiedzenia i konferencje 870 159 654 968 75,27 215 191 24,73
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 2 377 948 1 054 958 44,36 1 322 990 55,64
Tytuł 2 - ogółem 73 169 447 13 619 581 18,61 59 549 866 81,39

20. Płatności wyniosły łącznie 13.619.581 EUR (z czego płatności na budynek K3 - 738.153 EUR) i stanowiły 18,57 % ostatecznych środków oraz 18,61 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 56,60 % oraz 57,59 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2010 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 59.549.866 EUR, tj. 81,17 % ostatecznych środków oraz 81,39 % zobowiązań (w 2009 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 41,69 % oraz 42,41 %).

Projekt budowy budynku K3 i porównanie z 2008 r.

21. Pierwsza transza finansowania w wysokości 55 mln EUR przeznaczona na projekt budowy budynku K3 została wpisana w budżet na 2009 r. Na tę kwotę zostały zaciągnięte zobowiązania i część środków wypłacono w 2009 r. Pozostała część środków, przeniesiona na rok 2010, zostanie przeznaczona na umowy podpisane przez kierownika projektu w imieniu Trybunału z przedsiębiorstwami budowlanymi i zostanie wykorzystana zgodnie z powiadomieniem przekazanym władzy budżetowej na podstawie art. 179 ust. 3 rozporządzenia finansowego w dniu 13 stycznia 2009 r. Prace budowlane rozpoczną się w marcu 2010 r. Projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem i w ramach przewidzianych środków budżetowych.

22. Projekt budowy budynku K3 zniekształca przedstawione w pkt 20 wskaźniki wykorzystania środków i utrudnia porównanie z rokiem 2008. Aby móc lepiej porównać te wskaźniki z danymi za rok 2008, konieczne jest pominięcie efektów tego projektu. Jeżeli nie uwzględni się projektu budowy budynku K3, płatności w ramach tytułu 2 wynoszą łącznie 12.881.428 EUR i stanowią 70,16 % ostatecznych środków oraz 70,90 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 56,60 % oraz 57,59 %). Kwota zobowiązań przeniesionych automatycznie na rok 2009 zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego wyniosła 5.288.019 EUR, tj. 28,80 % ostatecznych środków oraz 29,10 % zobowiązań (w 2008 r. wskaźniki te wyniosły odpowiednio 41,69 % oraz 42,41 %).

23. Z kwoty 55.111.220 EUR środków przeniesionych w rozdziale 2 0 ("Budynki i koszty dodatkowe"), 54.261.847 EUR dotyczy projektu budowy budynku K3. Pozostałe istotne kwoty w rozdziale 2 0, na które zaciągnięto zobowiązania, ale na które do końca roku nie otrzymano faktur, występują w pozycjach: "Zużycie energii" (246.715 EUR), "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" (191.333 EUR) oraz "Ochrona" (124.965 EUR).

24. Dwie pozycje budżetowe, które w największym stopniu składają się na środki przeniesione w rozdziale 2 1 w wysokości 2.785.661 EUR ("Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"), to pozycja budżetowa 2 1 0 0 ("Zakup, konserwacja i utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego") na kwotę 766.688 EUR oraz pozycja budżetowa 2 1 0 2 ("Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych") na kwotę 1.719.418 EUR. Środki przeniesione stanowią zobowiązania, w odniesieniu do których istnieją zobowiązania prawne, lecz na koniec roku nie otrzymano jeszcze stosownych faktur (usługi wykonano, ale nie wystawiono faktur, projekty w trakcie realizacji, na które nie wystawiono jeszcze faktur, zakup materiałów, których jeszcze nie dostarczono i/lub na które nie wystawiono jeszcze faktur). Kwota środków przeniesionych jest na poziomie porównywalnym ze środkami przeniesionymi w ubiegłym roku (2.619.659 EUR, z czego 2.573.646 EUR wypłacono w roku 2009).

25. W rozdziale 2 7 ("Informacja: pozyskiwanie, archiwizowanie, produkcja i rozpowszechnianie") środki przeniesione dotyczą głównie pozycji budżetowej 2 7 4 0 - "Dziennik Urzędowy" oraz pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje". Kwota środków przeniesionych w wysokości 735.995 EUR dotycząca pozycji 2 7 4 0 obejmuje publikacje w Dzienniku Urzędowym z ostatnich miesięcy 2009 r., które zostaną zafakturowane dopiero w 2010 r.(1). W przypadku pozycji budżetowej 2 7 4 1 - "Publikacje" - środki przeniesione w wysokości 278.358 EUR odnoszą się do zobowiązań prawnych, na które nie otrzymano jeszcze faktur (publikacja niektórych sprawozdań specjalnych). To samo dotyczy pozycji budżetowej 2 7 0 0 - "Konsultacje, badania i analizy o ograniczonym charakterze" - w której 288.548 EUR środków zostało przeniesionych głównie w związku z usługami eksperckimi w dziedzinie audytu.

ŚRODKI PRZENIESIONE Z 2008 r.

26. W tabeli 9 przedstawiono środki przeniesione z 2008 r.

Tabela 9

Środki przeniesione z 2008 r. na rok 2009

(w EUR)
Rozdziały Środki przeniesione z 2008 na 2009 r. Płatności z przeniesień Środki anulowane
1 0 - Członkowie instytucji 140 348 85 943 54 405
1 2 - Urzędnicy i pracownicy czasowi 570 637 73 183 497 454
1 4 - Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 483 674 451 762 31 912
1 6 - Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 1 560 996 1 056 530 504 466
Tytuł 1 - ogółem 2 755 655 1 667 418 1 088 237
2 0 - Budynki i koszty dodatkowe 5 504 660 5 430 274 74 386
2 1 - Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 2 619 659 2 573 646 46 013
2 3 - Bieżące wydatki administracyjne 99 127 69 537 29 590
2 5 - Posiedzenia i konferencje 305 172 202 752 102 420
2 7 - Informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 1 016 012 822 370 193 642
Tytuł 2 - ogółem 9 544 630 9 098 579 446 051
Tytuły 1 i 2 - ogółem 12 300 285 10 765 997 1 534 288

27. Automatyczne przeniesienia środków (art. 9 ust. 4 rozporządzenia finansowego) z roku budżetowego 2008 na rok budżetowy 2009 na całkowitą kwotę 12.300.285 EUR umożliwiły realizację płatności na kwotę 10.765.997 EUR, co dało wskaźnik wykorzystania na poziomie 87,53 % (89,59 % w 2008 r.).

______

(1) Środki te obejmują koszty publikacji sprawozdania rocznego, sprawozdań specjalnych, specjalnych sprawozdań rocznych, sprawozdania niezależnego biegłego rewidenta oraz inne powiązane koszty związane z dystrybucją, składowaniem itp.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

SZACOWANE DOCHODY, NALEŻNOŚCI USTALONE I NALEŻNOŚCI PRZENIESIONE

ZAŁĄCZNIK  II

ZMIANY STANU ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

ZAŁĄCZNIK  III

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW ZA ROK BUDŻETOWY

ZAŁĄCZNIK  IV

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW PRZENIESIONYCH Z ROKU 2008

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024