P6_TA(2008)0117
Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie wieloletnich wytycznych technicznych dotyczących programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali (COM(2007)0393 - C6-0248/2007 - 2007/0135(CNS))
(2009/C 247 E/20)
(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2009 r.)
(Procedura konsultacji)
Parlament Europejski,
– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2007)0393),
– uwzględniając art. 4 ust. 3 decyzji Rady 2003/76/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającej środki niezbędne do wykonania Protokołu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali(1), zgodnie z którym Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0248/2007),
– uwzględniając art. 51 Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (A6-0039/2008),
1. zatwierdza wniosek Komisji po poprawkach;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 traktatu WE;
3. zwraca się do Rady, jeśli ta uzna za stosowne odejść od przyjętego przez Parlament tekstu, o poinformowanie go o tym fakcie;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
|
TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘ |
POPRAWKI PARLAMENTU |
|
Poprawka 2 Artykuł 4, ustęp 1, akapit pierwszy a (nowy) | |
| Tego rodzaju projekty zwiększają konkurencyjność węgla na lokalnych rynkach energii pod warunkiem efektywnego wykorzystania lokalnych zasobów węgla. | |
|
Poprawka 3 Artykuł 4, ustęp 2, litera (ca) (nowa) | |
| (ca) bardziej wydajne przetwarzanie energii pierwotnej zawartej w węglu w inne formy energii, np. za pomocą konwencjonalnych technologii zgazowania i upłynniania węgla; | |
|
Poprawka 4 Artykuł 4, ustęp 2, litera (cb) (nowa) | |
| (cb) nowe, oszczędniejsze i bardziej niezawodne technologie | |
|
Poprawka 5 Artykuł 6, akapit drugi 2, litera (d) | |
| d) rekultywacja hałd i przemysłowe wykorzystanie pozostałości z produkcji i zużycia węgla; | d) rekultywacja hałd i wykorzystanie pozostałości z produkcji i zużycia węgla; |
|
Poprawka 6 Artykuł 7, akapit pierwszy | |
| Projekty badawcze realizujące ten cel związane są z perspektywami długoterminowych dostaw energii i dotyczą podnoszenia jakości - w kategoriach gospodarczych, związanych z energią i środowiskiem naturalnym - złóż węgla, które nie mogą być eksploatowane rentownie przy pomocy konwencjonalnych technik górniczych. Projekty mogą obejmować badania, określenie strategii, badania podstawowe i stosowane oraz testowanie technik innowacyjnych, które oferują perspektywę podniesienia jakości wspólnotowych zasobów węgla. | Projekty badawcze realizujące ten cel związane są z perspektywami zapewnienia długoterminowych dostaw energii i dotyczą podnoszenia jakości i wydajnego transportu - w kategoriach gospodarczych, związanych z energią i środowiskiem naturalnym - węgla, który nie może być eksploatowany rentownie przy pomocy konwencjonalnych technik górniczych. Projekty mogą obejmować badania, określenie strategii, badania podstawowe i stosowane oraz testowanie technik innowacyjnych, które oferują perspektywę podniesienia jakości wspólnotowych zasobów węgla. |
|
Poprawka 7 Artykuł 7, akapit drugi | |
| Pierwszeństwo przyznaje się projektom obejmującym techniki komplementarne, takie jak adsorpcja metanu lub dwutlenku węgla, wydobywanie metanu z pokładów węgla i podziemne zgazowanie węgla. |
Pierwszeństwo przyznaje się projektom obejmującym techniki komplementarne, takie jak absorpcja metanu lub dwutlenku węgla, wydobywanie metanu z pokładów węgla oraz jego wykorzystanie jako źródła energii, wydajne spalanie węgla w procesach wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej, a także niekonwencjonalne metody podziemnego zgazowania węgla. |
|
Poprawka 8 Artykuł 8, litera (ja) (nowa) | |
| (ja) odlewy i odkuwki stalowe oraz wyroby spiekane otrzymane metodą metalurgii proszków z proszków żelaza i jego stopów jako półprodukty do dalszego przerobu; | |
|
Poprawka 9 Artykuł 9, litera (b) | |
| (b) właściwości stali odpowiedzialne za jej właściwości mechaniczne w niskich i wysokich temperaturach, takie jak wytrzymałość i wiązkość, zmęczenie, zużycie, pełzanie, korozja i odporność na pękanie; |
(b) cechy stali odpowiedzialne za właściwości mechaniczne stali w niskich i wysokich temperaturach, takie jak wytrzymałość w różnych stanach naprężenia, twardość, udarność, zmęczenie mechaniczne i cieplne, odporność na pełzanie i na pękanie, a także na zużycie ścierne i korozję; |
|
Poprawka 10 i 11 Artykuł 9, litera (c) | |
| (c) wydłużony okres użytkowania, w szczególności przez poprawienie odporności stali i struktur stalowych na gorąco i korozję; | (c) wydłużony okres użytkowania, w szczególności przez poprawienie odporności stali i struktur stalowych na zużycie w podwyższonych temperaturach, korozję i działanie innych czynników; |
|
Poprawka 12 Artykuł 9, litera (d) | |
| (d) kompozyty zawierające stal i struktury wielowarstwowe; | (d) kompozyty i struktury włókniste i warstwowe; |
| Poprawka 13 Artykuł 9, litera (e) | |
| (e) modele predyktywnej symulacji mikrostruktur i właściwości mechanicznych; | (e) modele predyktywnej symulacji mikrostruktur, własności mechanicznych i innych; |
|
Poprawka 14 Artykuł 10, litera (b) | |
| (b) gatunki stali i projekty zmontowanych konstrukcji w celu ułatwienia odzysku złomu i jego ponownego przekształcenia w stal użytkową; | (b) projekty konstrukcji stalowych łatwych do demontażu po zakończeniu eksploatacji w celu odzysku złomu i jego ponownego przekształcenia w stal użytkową; |
|
Poprawka 15 Artykuł 13 | |
| Każde przedsiębiorstwo, organ publiczny, organizacja badawcza lub placówka szkolnictwa wyższego lub średniego lub inny podmiot prawny, w tym osoby fizyczne, z państw trzecich, są uprawnione do uczestnictwa w poszczególnych projektach bez otrzymywania jakiegokolwiek wsparcia finansowego w ramach programu badawczego, pod warunkiem, że takie uczestnictwo leży w interesie Wspólnoty. | Każde przedsiębiorstwo, organ publiczny, organizacja badawcza lub placówka szkolnictwa wyższego lub średniego, lub inny podmiot prawny, w tym osoby fizyczne, z państw trzecich, są uprawnione do uczestnictwa w poszczególnych projektów bez otrzymywania jakiegokolwiek wsparcia finansowego w ramach programu badawczego, pod warunkiem, że takie uczestnictwo leży w interesie Wspólnoty i że uczestnik jest w stanie wnieść do projektu podstawowe zasoby niezbędne do jego realizacji. |
|
Poprawka 16 Artykuł 20 | |
| Grupy Doradcze ds. Węgla i Stali (dalej zwane "grupami doradczymi") są niezależnymi technicznymi grupami doradczymi. | Grupy Doradcze ds. Węgla i Stali (dalej zwane "grupami doradczymi") są niezależnymi technicznymi grupami doradczymi złożonymi z odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. |
|
Poprawka 17 Artykuł 22, akapit trzeci | |
| Komisja zapewnia, w ramach każdej grupy doradczej, wyważony zakres wiedzy fachowej orz możliwie jak najszerszą reprezentację geograficzną. | Komisja zapewnia, w ramach każdej grupy doradczej, wyważony zakres wiedzy fachowej oraz możliwie jak najszerszą reprezentację geograficzną i geoekonomiczną, ze szczególnym uwzględnieniem państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w i po roku 2004. |
|
Poprawka 18 Artykuł 25, ustęp 3, akapit pierwszy | |
| 3. Komisja ustanawia pakiet informacyjny określający szczegółowe reguły uczestnictwa, metody zarządzania wnioskami i projektami, formularze wniosków, reguły składania wniosków, wzory umów w sprawie przyznania dotacji, koszty kwalifikowane, maksymalną dopuszczalną kwotę wsparcia finansowego, sposoby płatności i roczne cele priorytetowe programu badawczego. | 3. Komisja ustanawia pakiet informacyjny określający szczegółowe reguły uczestnictwa, metody zarządzania wnioskami i projektami, formularze wniosków (wraz z instrukcją ich wypełniania), reguły składania wniosków, wzory umów w sprawie przyznania dotacji, koszty kwalifikowalne, maksymalną dopuszczalną kwotę wsparcia finansowego, sposoby płatności i roczne cele priorytetowe programu badawczego. |
______
(1) Dz.U. L 29 z 5.2.2003, str. 22.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.247E.84 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie wieloletnich wytycznych technicznych dotyczących programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali (COM(2007)0393 - C6-0248/2007 - 2007/0135(CNS)). |
| Data aktu: | 10/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 15/10/2009 |