SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMISEKCJA I BUDŻETU UE
ROK BUDŻETOWY 2008
(2009/C 127/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2009 r.)
WPROWADZENIE
1. Niniejsze sprawozdanie przedstawia sposób zarządzania budżetem i finansami przez Parlament Europejski w roku budżetowym 2008. W sprawozdaniu nakreślono sytuację finansową i przedstawiono wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu roku (w częściach I i II), oraz w sposób syntetyczny opisano osiągnięte cele wyznaczone na ten rok (w części III).
2. Sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 122 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"), art. 185 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) oraz art. 13 ust. 2 przepisów wewnętrznych dotyczących wykonywania budżetu Parlamentu Europejskiego(3). Przedstawiona analiza opiera się na sprawozdaniach tymczasowych.
I. ZARZĄDZANIE FINANSOWE W UJĘCIU OGÓLNYM
3. Rok 2008 był drugim rokiem budżetowym stanowiącym część perspektywy finansowej na lata 2007-2013(4). Końcowe środki Parlamentu wyniosły ogółem 1.452.517.167 EUR i stanowiły 19,48 % łącznych wydatków administracyjnych UE ("dział V"). Tabela 1 poniżej przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2008.
Tabela 1
Wykorzystanie środków przyznanych na 2008 r.
Rodzaj środków |
Wysokość środków w 2008 r. (EUR lub %) |
Środki w 2008 r. |
|
Środki początkowe |
1.452.517.167 |
Budżet korygujący |
- |
Środki końcowe |
1.452.517.167 |
Środki końcowe w 2008 r. |
|
Zobowiązania |
1.401.962.800 |
Jako % środków końcowych |
97 % |
Płatności |
1.205.829.062 |
Jako % zobowiązań |
86 % |
Środki przeniesione z 2008 r. na 2009 r. |
|
Środki przeniesione automatycznie na 2009 r(*). |
196.133.738 |
Jako % środków końcowych |
14 % |
Jako % zobowiązań |
14 % |
Środki przeniesione nieautomatycznie (środki niezaangażowane przeniesione na 2009 r.)(**) |
8.315.729 |
Jako % środków końcowych |
0,6 % |
Środki anulowane |
|
Środki anulowane |
42.238.638 |
Jako % środków końcowych |
3 % |
Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r. |
|
Środki przeniesione automatycznie na 2008 r(*). |
225.239.332 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
195.250.560 |
Jako % środków przeniesionych |
87 % |
Kwota środków anulowanych |
29.988.773 |
Środki przeniesione nieautomatycznie na 2008 r(**). |
43.800.036 |
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych |
42.007.327 |
Jako % środków przeniesionych |
96 % |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2008 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2008 r. |
47.551.735 |
Zobowiązania |
14.131.075 |
Jako % środków z dochodów przeznaczonych na określony cel |
30 % |
Płatności |
10.047.463 |
Jako % środków zaangażowanych pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel |
71 % |
Dostępne środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2008 r. |
33.420.659 |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2009 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2009 r. |
36.808.922 |
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. |
|
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2008 r. |
38.325.182 |
Zobowiązania |
38.236.288 |
Płatności |
35.722.456 |
Jako % zobowiązań |
93 % |
Uwaga: (*) Artykuł 9 ust. 1 i 4 rozporządzenia finansowego.
(**) Artykuł 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 lit. a) i art. 9 ust. 5 rozporządzenia finansowego.
|
A. Dochody
4. Dochody ujęte w księgach rachunkowych na dzień 31 grudnia 2008 r. wyniosły ogółem 151.054.374 EUR, w tym dochody przeznaczone na określony cel wyniosły 47.551.735 EUR.
B. Budżet początkowy i budżet korygujący
5. Środki zatwierdzone w początkowym budżecie Parlamentu na 2008 r. wynosiły ogółem 1.452.517.167 EUR, co oznaczało zwiększenie środków budżetowych o 4 % w porównaniu z budżetem na 2007 r. (1.397.460.174 EUR). W 2008 r. nie uchwalono budżetu korygującego.
C. Zobowiązania i płatności
6. Środki na pokrycie zobowiązań wyniosły ogółem 1.401.962.800 EUR lub 97 % środków końcowych (2007 r.: 96 %). Płatności wyniosły ogółem 1.205.829.062 EUR lub 86 % zaciągniętych zobowiązań (2007 r.: 83 %).
D. Środki przeniesione z 2008 r. na 2009 r.
7. Środki automatycznie przeniesione na rok budżetowy 2009 wyniosły ogółem 196.133.738 EUR lub 14 % kwoty zaangażowanych środków (2007 r.: 17 %). Środki niezaangażowane na koniec roku, przeniesione na rok budżetowy 2009 (środki przeniesione nieautomatycznie), wyniosły ogółem 8.315.729 EUR lub 0,6 % środków końcowych (2007 r.: 3 %) i były przeznaczone na cele przedstawione w tabeli 2.
Tabela 2
Cel nieautomatycznego przeniesienia środków na 2009 r.
(EUR) |
Treść |
Cel |
Kwota |
3 2 4 3 Wszechnica |
"Treść multimedialna" (EP/DGCOM/VC/2008/008) |
2.210.000 |
"Przenośny przewodnik" multimedialny (EP/DGCOM/VC/2008/0011) |
1.055.729 |
"Dostosowanie infrastruktury" (EP/DGCOM/VC/2008/009) |
750.000 |
"Dostawa fasady LED" (EP/DGCOM/VC/2008/010) |
450.000 |
3 2 4 3 Ogółem |
4.465.729 |
2 1 4/12 "Wyposażenie i instalacje techniczne: audiowizualne - budynek D5" |
"Treść multimedialna" (EP/DGCOM/AV/22/08) Lot2) |
900.000 |
"Multimedialny sprzęt filmowy" (EP/DGCOM/AV/33/08) |
600.000 |
"Systemy do archiwizacji materiałów telewizyjnych" (EP/DGCOM/AV/20/08) |
2.350.000 |
2 1 4/12 Ogółem |
3.850.000 |
Suma |
8.315.729 |
E. Środki przeniesione z 2007 r. na 2008 r.
8. Środki przeniesione automatycznie na 2008 r. wyniosły ogółem 225.239.332 EUR. Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych wyniosły 195.250.560 EUR lub 87 % (2007 r.: 93 %). W związku z tym kwota środków anulowanych wyniosła 29.988.773 EUR. Anulowanie środków dotyczyło zasadniczo następujących pozycji: art. 142 "Usługi zewnętrzne" (8.879.767 EUR), pozycji 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" (7.453.833 EUR) oraz pozycji 1402 "Tłumacze konferencyjni" (3.981.653 EUR). Przyczyny anulowania środków zostały w skrócie przedstawione poniżej.
– W przypadku art. 142, dokładny koszt tłumaczenia sprawozdań stenograficznych nie był znany w chwili przenoszenia środków. Ponadto cztery języki - bułgarski, irlandzki, maltański i rumuński - zostały objęte derogacją. Dalsza redukcja kosztów związana była z faktem, że posłowie nie wnioskowali o indywidualne tłumaczenia, a metody wykonywania tłumaczeń uległy znacznej poprawie.
– W przypadku pozycji 2001 kwota przeniesiona dotyczyła budowy budynków D4/D5 (JAN/WIB). W kwocie tej uwzględniono margines bezpieczeństwa dla nieprzewidzianych wydarzeń na placu budowy oraz znaczące wahania cen. Takie zagrożenia zostały przewidziane w chwili przenoszenia środków, ale w rzeczywistości nie wystąpiły.
– W przypadku pozycji 1402 nie odbyła się planowana rekrutacja tłumaczy ustnych.
9. Środki przeniesione nieautomatycznie na 2008 r. wyniosły ogółem 43.800.036 EUR i dotyczyły głównie art. 200 "Budynki". Około 96 % z tych środków zostało zaangażowanych i wypłaconych.
F. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel
10. Udostępnione w 2008 r. środki z dochodów przeznaczonych na określony cel wyniosły ogółem 47.551.735 EUR (2007 r.: 42.522.401 EUR). Wskaźnik zobowiązań wyniósł 30 % (2007 r.: 69 %). Płatności wyniosły ogółem 10.047.463 EUR lub 71 % zaciągniętych zobowiązań (2007 r.: 25 %). Saldo niezapłaconych zobowiązań (14.131.075 EUR w porównaniu z 29.191.996 EUR w 2007 r.) i dostępne środki (33.420.659 EUR w porównaniu z 13.330.405 EUR w 2007 r.) zostały przeniesione na rok budżetowy 2009. Łącznie ze środkami przeniesionymi z lat poprzednich całkowita kwota środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel i przeniesionych na 2009 r. wyniosła 36.808.922 EUR.
11. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z lat poprzednich na 2008 r. wyniosły ogółem 38.325.182 EUR (2007 r.: 34.640.775 EUR). Zaciągnięte zobowiązania wyniosły ogółem 38.236.288 (2007 r.: 34.573.137 EUR). Płatności w 2008 r. wyniosły 93 % zaciągniętych zobowiązań (2007 r.: 88 %).
G. Środki anulowane
12. Ogółem anulowano środki na kwotę 42.238.638 EUR (2007 r.: 16.044.941 EUR). Stanowiły one 3 % środków końcowych. Wyższy odsetek anulowanych środków w porównaniu z rokiem ubiegłym można wyjaśnić faktem, że w 2008 r. nie dokonano przesunięcia niewykorzystanych środków.
H. Przesunięcia
13. W ciągu roku zatwierdzono trzydzieści przesunięć C. Osiemnaście z nich zatwierdzono na podstawie art. 24 i 43 rozporządzenia finansowego(5). Kwota tych przesunięć wyniosła ogółem 55.510.152 EUR lub 4 % środków końcowych (w 2007 r.: 21 przesunięć w kwocie stanowiącej 11 % środków końcowych). Kolejnych dwanaście przesunięć C zostało zatwierdzonych na podstawie art. 24 rozporządzenia finansowego. Wyniosły one ogółem 25.018.000 EUR lub 2 % środków końcowych (2007 r.: 4 przesunięcia C w kwocie stanowiącej 0,03 % środków końcowych). Przewodniczący zatwierdził 14 przesunięć P na podstawie art. 22 ust. 1(6) rozporządzenia finansowego, które wyniosły ogółem 17.480.721 EUR lub 1 % środków końcowych (2007 r.: 6 przesunięć w kwocie stanowiącej 0,1 % środków końcowych). Analizę przesunięć pod względem podstawy prawnej przedstawiono w tabeli 3.
14. Podsumowując, w 2008 r. dokonano ogółem 44 przesunięć C i P, których kwota wyniosła 98.008.873 EUR lub 7 % środków końcowych (2007 r.: 31 przesunięć w kwocie wynoszącej 150.149.196 EUR lub 11 % środków końcowych).
Tabela 3
Przesunięcia na mocy podstawy prawnej
Liczba przesunięć |
Kwota przesunięta (EUR) |
Jako % środków końcowych |
Przesunięcia C (art. 24) |
12 przesunięć |
25.018.000 |
2 % |
Przesunięcia C (art. 24 i 43) |
18 przesunięć |
55.510.152 |
4 % |
Przesunięcia P (art. 22 ust. 1) |
14 przesunięć Przesunięcia C+P
|
17.480.721 98.008.873
|
1 % 7 %
|
H.1. Przesunięcia z rezerw (tytuł 10)
15. Niniejsza część przedstawia wykorzystanie środków z rozdziału 10 0 "Środki tymczasowe", rozdziału 10 1 "Rezerwy na nieprzewidziane wydatki", rozdziału 10 4 "Rezerwy na politykę informacyjną i politykę komunikacji" i rozdziału 10 5 "Środki tymczasowe na budynki". W dalszej części niniejszego sprawozdania środki ujęte w tych rozdziałach, zawartych w tytule 10 "Inne wydatki", nazywane są "rezerwami". Tytuł 10 "Inne wydatki" był głównym źródłem przesunięć: z tej pozycji pochodziło 67 % przeniesionych środków w kwocie 54.210.152 EUR.
16. Ze środków tymczasowych przeniesiono ogólną kwotę 54.210.152 EUR, która obejmuje 29.400.000 EUR na realizację polityki dotyczącej nieruchomości i 24.810.152 EUR na inne cele. Szczegółowe informacje dotyczące miejsca docelowego i celu przesunięć dokonanych ze środków tymczasowych przedstawia tabela 6. Środki te zostały uwolnione ze środków tymczasowych po spełnieniu warunków określonych przez władzę budżetową.
H.2. Przesunięcia z innych źródeł
17. Niniejsza część przedstawia przesunięcia ze źródeł innych niż wymienione w tytule 10 "Inne wydatki". Z innych tytułów przeniesiono ogółem 26.318.000 EUR. Największy udział w przesunięciach, sięgający 36 %, miała polityka dotycząca nieruchomości, a następnie posłowie (29 %) i personel (21 %). Szczegółowe informacje na temat tych przesunięć przedstawiono w tabeli 7. W tym przypadku wysoki udział przesunięć związanych z polityką dotyczącą nieruchomości można uzasadnić zawaleniem się stropu w sali obrad plenarnych w Strasburgu. Więcej informacji na ten temat znajduje się w sekcji sprawozdania poświęconej rozdziałowi 2 0.
18. Przesunięcia P podsumowano w tabeli 8.
Tabela 4
Przesunięcia C według źródła
(EUR) |
Pozycja źródłowa |
Przeniesienie |
Kwota przesunięta |
1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach oraz kosztów dodatkowych" |
C26 |
1.100.000 |
1006 "Zwrot kosztów ogólnych" |
C21 |
80.000 |
1010 "Ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki na ubezpieczenie społeczne" |
C21 |
80.000 |
102 "Dodatki przejściowe" |
C21 |
253.000 |
1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi wynagrodzenia i zwroty kosztów" |
C5, C20 |
230.152 |
142 "Usługi zewnętrzne" |
C17 |
5.500.000 |
2000 "Czynsze" |
C4 |
1.000.000 |
2003 "Zakup nieruchomości" |
C6 |
20.000.000 |
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń" |
C7, C14, C15, C16, C28, C29 |
9.480.000 |
2008 "Inne wydatki na budynki" |
C12 |
200.000 |
2024 "Zużycie energii" |
C14 |
5.000.000 |
2026 "Ochrona i nadzór budynków" |
C13, C25 REV |
3.200.000 |
2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" |
C8, C10, C27 |
2.225.000 |
230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" |
C23 |
125.000 |
232 "Koszty prawne i odszkodowania" |
C18, C24 |
155.000 |
320 "Pozyskiwanie opinii ekspertów" |
C11 |
50.000 |
3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" |
C2, C11, C30 |
10.350.000 |
3245 "Organizacja seminariów, sympozjów i imprez kulturalnych" |
C2, C9, C19 |
1.500.000 |
3246 "Parlamentarny kanał telewizyjny (Web TV)" |
C3 |
9.000.000 |
400 "Operacyjne wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych" |
C31 |
6.000.000 |
403 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" |
C1 |
5.000.000 |
Suma |
|
80.528.152 |
Tabela 5
Pozycja docelowa przesunięć C według kategorii wydatków
Kategoria docelowa |
Kwota przesunięta (EUR) |
% |
Budynki |
38.880.000 |
48 % |
Polityka informacyjna |
20.650.000 |
26 % |
Posłowie |
12.513.000 |
16 % |
Personel |
5.730.152 |
7 % |
IT |
2.225.000 |
3 % |
Inne wydatki administracyjne |
530.000 |
1 % |
Ogółem |
80.528.152 |
100 % |
Tabela 6
Pozycja docelowa i cel przesunięć ze środków tymczasowych
(EUR) |
Pozycja źródłowa (środki tymczasowe) |
Pozycja docelowa |
Przeniesienie |
Cel |
Kwota przesunięta |
Rozdział 10 0 |
2000 "Czynsze" |
C4 |
Zmiana we wskaźniku podziału kosztów między Komisją i Parlamentem w zakresie zakupu Domów Europy |
1.000.000 |
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" |
C14 |
Przedstawianie sprawozdań wymaganych w ramach systemu EMAS i pokrywanie dodatkowych wydatków na energię w Brukseli z uwagi na duży wzrost cen |
500.000 |
C7 |
Zagospodarowanie sal obrad WIC w Strasburgu |
1.200.000 |
2024 "Zużycie energii" |
C14 |
Składanie sprawozdań wymaganych w ramach systemu EMAS i pokrywanie dodatkowych wydatków na energię w Brukseli z uwagi na duży wzrost cen |
3.000.000 |
Rozdział 10 1 |
2008 "Inne wydatki związane z budynkami" |
C12 |
Szczegółowy audyt dotyczący występowania azbestu w Brukseli |
200.000 |
2024 "Zużycie energii" |
C14 |
Składanie sprawozdań wymaganych w ramach systemu EMAS i pokrywanie dodatkowych wydatków na energię w Brukseli z uwagi na duży wzrost cen |
2.000.000 |
2026 "Ochrona i nadzór budynków" |
C13 |
Podpisanie nowej umowy w Brukseli i rozszerzenie zakresu usług świadczonych przez zewnętrzną firmę ochroniarską w Strasburgu |
1.500.000 |
Rozdział 10 5 |
2003 "Zakup nieruchomości" |
C6 |
Zakupienie budynku w Londynie w celu powołania Domu Europy wspólnie z Komisją Europejską |
20.000.000 |
Budynki ogółem |
29.400.000 |
Rozdział 10 0 |
3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" |
C2 |
Składanie sprawozdań dotyczących polityki informacyjnej |
8.100.000 |
3245 "Organizacja seminariów, sympozjów i imprez kulturalnych" |
C2 |
Składanie sprawozdań dotyczących polityki informacyjnej |
1.000.000 |
Rozdział 10 1 |
3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" |
C11 |
Inicjatywy dotyczące "Europejskiego roku dialogu międzykulturowego 2008" |
250.000 |
Rozdział 10 4 |
3245 "Organizacja seminariów, sympozjów i imprez kulturalnych" |
C9 |
Wydanie przez Prezydium pozytywnej oceny dotyczącej kontynuacji "Forum obywatelskiego" |
300.000 |
3246 "Parlamentarny kanał telewizyjny (Web TV)" |
C3 |
Pozytywne zalecenie Prezydium dotyczące pokrycia kosztów tworzenia kanału Web TV |
9.000.000 |
Polityka informacyjna ogółem |
18.650.000 |
Rozdział 10 1 |
2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" |
C10 |
Wymiana systemu ELS |
500.000 |
Usługi informatyczne ogółem |
500.000 |
Rozdział 10 0 |
403 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych" |
C1 |
Wejście w życie podstawy prawnej zezwalającej na udzielanie finansowego wsparcia fundacjom politycznym na szczeblu UE |
5.000.000 |
Posłowie ogółem |
5.000.000 |
Rozdział 10 0 |
230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" |
C23 |
Składanie wymaganych sprawozdań dotyczących dokumentów Parlamentu, które nie powinny być dystrybuowane automatycznie |
125.000 |
Rozdział 10 1 |
3245 "Organizacja seminariów, sympozjów i imprez kulturalnych" |
C19 |
Zaproszenie wszystkich dotychczasowych laureatów na tegoroczne obchody 20 rocznicy ustanowienia Nagrody im. Sacharowa |
200.000 |
320 "Pozyskiwanie opinii ekspertów" |
C11 |
Inicjatywy dotyczące "Europejskiego roku dialogu międzykulturowego 2008" |
50.000 |
232 "Koszty prawne i odszkodowania" |
C18 |
Dodatkowe wydatki na zewnętrzną obsługę prawną |
55.000 |
Inne wydatki administracyjne ogółem |
430.000 |
Rozdział 10 0 |
1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i świadczenia" |
C20 |
Rozwój projektu pilotażowego związanego z nową usługą briefingu w Bibliotece |
65.152 |
Rozdział 10 1 |
1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i świadczenia" |
C5 |
Dodatkowe obowiązki związane z Web TV |
165.000 |
Wydatki związane z personelem ogółem |
230.152 |
Suma |
54.210.152 |
Tabela 7
Pozycja docelowa przesunięć C ze źródeł innych niż tytuł 10
(EUR) |
Pozycja docelowa |
Przeniesienie |
Cel |
Kwota przesunięta |
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" |
C15 |
Prowadzenie prac nad infrastrukturą Wszechnicy |
2.100.000 |
C16 |
Projekty zagospodarowania pomieszczeń w budynkach trzech zwykłych miejsc pracy |
2.230.000 |
C28 |
Rozpoczęcie prac nad usuwaniem azbestu w Strasburgu |
675.000 |
C29 |
Pilne prace w następstwie częściowego zawalenia się sufitu w sali obrad w Strasburgu, z perspektywą podjęcia planowanych prac nad zagospodarowaniem pomieszczeń w Strasburgu i Brukseli |
2.775.000 |
2026 "Ochrona i nadzór budynków" |
C25 REV |
Nowa umowa w Brukseli oraz poszerzenie zakresu usług świadczonych przez zewnętrzną firmę ochroniarską w Strasburgu |
1.700.000 |
Budynki ogółem |
9.480.000 |
3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" |
C30 |
Dodatkowe wydatki w ramach kampanii informacyjnej związanej z wyborami europejskimi w 2009 r. |
2.000.000 |
Polityka informacyjna ogółem |
2.000.000 |
2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" |
C27 |
Wdrożenie trzech projektów powiązanych z aktualizacją centrum danych, regulaminem asystentów członków i zarządzaniem wiedzą |
1.300.000 |
C8 |
Pokrycie dodatkowych wydatków na usługi zewnętrznych konsultantów i na współfinansowanie aplikacji płacowej NAP |
425.000 |
Usługi informatyczne ogółem |
1.725.000 |
102 "Odprawy przejściowe" |
C21 |
Korekta diet parlamentarnych i opłat z tytułu ubezpieczenia chorobowego |
253.000 |
400 "Operacyjne wydatki administracyjne, związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych" |
C31 |
Działania informacyjne do przeprowadzenia przez grupy polityczne |
6.000.000 |
1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach oraz kosztów dodatkowych" |
C26 |
Przewidywane dodatkowe wydatki do końca roku |
1.100.000 |
1006 "Zwrot kosztów ogólnych" |
C21 |
Korekta diet parlamentarnych i opłat z tytułu ubezpieczenia chorobowego |
80.000 |
1010 "Ubezpieczenie wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne oraz inne składki na ubezpieczenie społeczne" |
C21 |
Korekta diet parlamentarnych i opłat z tytułu ubezpieczenia chorobowego |
80.000 |
Posłowie ogółem |
7.513.000 |
232 "Koszty prawne i odszkodowania" |
C24 |
Dodatkowe wydatki na zewnętrzną obsługę prawną |
100.000 |
Inne wydatki administracyjne ogółem |
100.000 |
142 "Usługi zewnętrzne" |
C17 |
Gwałtowny wzrost zapotrzebowania na tłumaczenia |
5.500.000 |
Wydatki związane z personelem ogółem |
5.500.000 |
Suma |
26.318.000 |
Tabela 8
Pozycje docelowe przesunięć P
(EUR) |
Pozycja docelowa |
Przeniesienie |
Cel |
Kwota przesunięta |
1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i zwroty kosztów" |
P12 |
Doroczna waloryzacja wynagrodzenia z terminem obowiązywania od 1.7.2008 r. |
800.000 |
1220 "Odprawa w przypadku pozbawienia stanowiska z przyczyn służbowych" |
P5 |
Zastosowanie art. 50 regulaminu pracowniczego do wysokich rangą urzędników |
35.000 |
1610 "Koszty rekrutacji" |
P11 |
Rekrutacja |
120.000 |
1613 "Doskonalenie zawodowe: koszty wyjazdów służbowych" |
P4 |
Zwiększona liczba wyjazdów służbowych na zewnętrzne kursy szkoleniowe |
100.000 |
2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" |
P1 |
Indeksacja płatności leasingowych za budynek przy rue Montoyer 75 w Brukseli, zbieranie odpadów w Strasburgu oraz zakup Domu Europy w Londynie |
172.630 |
2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" |
P14 |
Prace nad podwieszanym metalowym sufitem w lobby wokół sali obrad plenarnych |
3.780.000 |
P6 |
Prace związane z zagospodarowaniem wynajętego, tymczasowego budynku w Luksemburgu |
1.600.000 |
P7 |
Naprawy w trybie awaryjnym po zawaleniu się części podwieszanego sufitu w sali obrad plenarnych w Strasburgu |
2.200.000 |
2 0 0 7 "Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" ogółem |
7.580.000 |
2008 "Inne wydatki związane z budynkami" |
P1 |
Indeksacja płatności leasingowych za budynek przy rue Montoyer 75 w Brukseli, zbieranie odpadów w Strasburgu oraz zakup Domu Europy w Londynie |
1.490.616 |
2024 "Zużycie energii" |
P2 |
Najem dodatkowej powierzchni w budynku przy rue Wiertz w Brukseli |
39.475 |
|
P9 |
Wzrost cen energii |
350.000 |
2 0 2 4 "Zużycie energii" ogółem |
389.475 |
2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" |
P3 |
Nowe projekty IT dotyczące systemu korespondencji elektronicznej, strony EUROPARL, zarządzania tłumaczami i logistyki spotkań, regulaminu posłów i sprawozdawczości finansowej |
2.000.000 |
3048 "Różne wydatki organizacyjne Zgromadzenia Parlamentarnego Euromed" |
P10 |
Nadzwyczajne posiedzenie EMPA w Jordanii |
43.000 |
3241 "Publikacje w formie cyfrowej i tradycyjnej" |
P8 |
System zintegrowanego zarządzania produkcją (IPMS), produkcja filmu promującego technologie wykorzystane w Parlamencie i projekcie E-card |
750.000 |
3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" |
P13 |
Kampania informacyjna związana z wyborami europejskimi w 2009 r. |
4.000.000 |
Suma |
17.480.721 |
II. ZARZĄDZANIE FINANSAMI WEDŁUG ROZDZIAŁÓW
19. W niniejszej części przedstawiono analizę środków zaangażowanych (środki na zobowiązania). Uwzględniono ich udział w całkowitych wydatkach oraz zmiany między rokiem bieżącym a rokiem ubiegłym. Ponadto przedstawiono wykorzystanie środków w najważniejszych pozycjach.
20. Tabela 9 przedstawia sposób wykorzystania środków na zobowiązania w poszczególnych rozdziałach w 2008 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2007. Należy zauważyć, że 70 % wszystkich środków na zobowiązania przypada na cztery rozdziały: rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi", rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe", rozdział 1 0 "Posłowie" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów".
Tabela 9
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2007 i 2008
Treść |
Zobowiązania w 2008 r. (EUR) |
Zobowiązania w 2007 r. (EUR)
|
Zmiana (EUR)
|
Zmiana (%) |
Rozdział 1 0 "Posłowie" |
149.961.012 |
145.182.126 |
4.778.886 |
3 % |
Rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi" |
483.919.957 |
458.068.265 |
25.851.692 |
6 % |
Rozdział 1 4 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne" |
87.947.782 |
107.694.007 |
- 19.746.226 |
- 18 % |
Rozdział 1 6 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji" |
12.715.214 |
10.345.541 |
2.369.674 |
23 % |
Tytuł 1 "Pracownicy instytucji" |
734.543.965 |
721.289.939 |
13.254.026 |
2 % |
Rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" |
191.008.372 |
188.037.042 |
2.971.330 |
2 % |
Rozdział 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie" |
111.822.160 |
111.612.595 |
209.564 |
0 % |
Rozdział 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne" |
9.790.321 |
11.389.070 |
- 1.598.749 |
- 14 % |
Tytuł 2 "Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne" |
312.620.853 |
311.038.707 |
1.582.145 |
1 % |
Rozdział 3 0 "Posiedzenia i konferencje" |
27.964.196 |
29.338.205 |
- 1.374.008 |
- 5 % |
Rozdział 3 2 "Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" |
100.405.636 |
72.593.026 |
27.812.610 |
38 % |
Tytuł 3 "Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych" |
128.369.832 |
101.931.230 |
26.438.602 |
26 % |
Rozdział 4 0 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji" |
71.875.103 |
60.517.851 |
11.357.252 |
19 % |
Rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów" |
154.301.747 |
142.616.169 |
11.685.577 |
8 % |
Rozdział 4 4 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów" |
251.300 |
221.300 |
30.000 |
14 % |
Tytuł 4 "Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję specyficznych zadań" |
226.428.150 |
203.355.320 |
23.072.829 |
11 % |
Ogółem |
1.401.962.800 |
1.337.615.197 |
64.347.603 |
5 % |
Wykres 1
Podział wydatków w 2008 r. według rozdziałów
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika
Wykres 2
Zmiana wysokości zobowiązań w latach 2007 i 2008 według rozdziałów
grafika
A. Rozdział 1 0 "Posłowie"
21. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % wydatków w 2008 r. Środki zaangażowane ujęte w tym rozdziale wzrosły w latach 2007 i 2008 o 3 %. Wzrost ten dotyczy głównie pozycji 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe" (+ 4 %).
22. 54 % wydatków w ramach rozdziału przypadło na pozycję 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe", a 26 % na pozycję 1006 "Zwrot kosztów ogólnych". W pozycji 1004 zobowiązania wynosiły 81.438.000 EUR. Pokryły one zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem posłów w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, posiedzenia komisji i ich delegacji, posiedzenia grup politycznych, posiedzenia stałych delegacji parlamentarnych oraz organów przewidzianych konwencją AKP-UE oraz porozumieniem ustanawiającym Forum Euro-Śródziemnomorskie.
23. W 2008 r. posłowie odbyli 13.530 podróży w związku z udziałem w sesjach miesięcznych w Strasburgu i Brukseli, 19.569 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach komisji w Brukseli i 5.689 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach grup politycznych w Brukseli. Podróże poza zwykłymi miejscami prac Parlamentu objęły 1.101 podróży w związku z posiedzeniami komisji i 995 podróży związanych z posiedzeniami grup politycznych. Poza tym 1.119 podróży odbyło się w związku z udziałem w posiedzeniach delegacji parlamentarnych.
24. Środki na zobowiązania ujęte w pozycji 1006 wyniosły 38.268.000 EUR. Zwrot ten pokrywał koszty działalności parlamentarnej posłów, w szczególności w państwie, w którym zostali wybrani.
B. Rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy czasowi"
25. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 35 % budżetu na 2008 r. i miały największy udział w wydatkach ogółem. Różnica między rokiem 2007 i 20078 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 6 % może zostać w dużej mierze wyjaśniona zwiększeniem środków w art. 120 "Wynagrodzenia i inne świadczenia" (+ 6 %) w związku z awansami (1 %), przesunięciami na wyższy szczebel (2 %), inflacją (2,5 %) i innymi czynnikami (0,5 %). Wzrost środków w ramach art. 120 został nieco zrekompensowany zmniejszeniem środków w ramach art. 122 "Odprawy w przypadku wcześniejszego odejścia ze stanowiska", co można przypisać znacznie mniejszej liczbie beneficjentów w związku z likwidacją systemów przechodzenia na wcześniejszą emeryturę.
26. W rozdziale 1 2 około 98 % wydatków odnosi się do pozycji 1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i zwroty kosztów". Zobowiązania dla tej pozycji wyniosły 472.281.974 EUR. Łącznie 0,6 % tej kwoty zostało anulowane w wyniku mniejszych niż przewidywane wydatków związanych z awansami, skutków nowego regulaminu pracowniczego, niepewności co do ostatecznego wyniku rekrutacji i waloryzacji płac na kwotę o połowę niższą niż kwota pierwotnie zabudżetowana.
27. W 2008 r. ogłoszono nabór na 492 nieobsadzonych stanowisk. W Sekretariacie Generalnym zatrudniono 442 urzędników i pracowników czasowych, a w przypadku grup politycznych liczba ta wyniosła 29. Na dzień 31 grudnia 2008 r. w Parlamencie Europejskim pracowało 5.495 urzędników i pracowników czasowych. Na koniec 2008 r. Sekretariat Generalny zatrudniał 4.785, a grupy polityczne 640 urzędników i pracowników czasowych. Pozostałych 70 zatrudnionych było w komisji zajmującej się sprawami związanymi z personelem oraz w gabinetach przewodniczących, wiceprzewodniczących i kwestorów.
28. W odniesieniu do odsetka kobiet i mężczyzn wśród personelu, kobiety według stanu na dzień 31 grudnia 2007 r. stanowiły 22 % kierowników działów, 33 % dyrektorów i 27 % dyrektorów generalnych (na jedenastu dyrektorów generalnych 3 to kobiety). Odsetek kobiet i mężczyzn według grup zaszeregowania przedstawiono na wykresie 3. Udział obywateli poszczególnych krajów wśród personelu przedstawiono w tabeli 10.
Wykres 3
Personel Sekretariatu Generalnego PE według płci
grafika
Tabela 10
Personel Sekretariatu Generalnego według krajów (urzędnicy i pracownicy czasowi)
UE-27 |
UE-15 |
UE-10 |
AT |
62 |
BE |
714 |
CY |
15 |
DE |
403 |
CZ |
122 |
DK |
165 |
EE |
93 |
ES |
346 |
HU |
143 |
FI |
182 |
LT |
92 |
FR |
576 |
LV |
95 |
GB |
287 |
MT |
64 |
GR |
216 |
PL |
198 |
IE |
97 |
SI |
98 |
IT |
522 |
SK |
116 |
LU |
142 |
UE-2 |
NL |
167 |
PT |
221 |
BG |
106 |
SE |
137 |
RO |
115 |
C. Rozdział 1 4 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne"
29. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 6 % wydatków w 2008 r. Różnica między rokiem 2007 i 2008, polegająca na zmniejszeniu kwoty środków o 18 %, była w dużej mierze spowodowana zmniejszeniem wydatków w ramach art. 142 "Usługi zewnętrzne", spowodowanym głównie przeniesieniem środków z 2007 r. na 2008 r. w podpozycji 1402/01 "Tłumacze konferencyjni: tłumacze ustni i technicy obsługujący konferencje" w zakresie tłumaczenia sprawozdań stenograficznych. Drugą przyczyną było zmniejszenie kwoty środków w pozycji 1402 "Tłumacze konferencyjni" głównie z powodu małego zapotrzebowania na tłumaczenie ad Personam i zmniejszenia liczby rekrutowanych tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych (ACI) w 2008 r.
30. W tym rozdziale 53 % środków przypadło na pozycję 1402 "Tłumacze konferencyjni", a 24 % na pozycję 1400 "Inny personel". W pozycji 1402 zobowiązania wynosiły 46.187.820 EUR. Pozycja ta obejmuje między innymi: wynagrodzenia, składki na ubezpieczenia społeczne, koszty podróży i diety wezwanych przez Parlament tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych, koszty związane z pracownikami obsługi, technikami i administratorami konferencji w przypadku wspomnianych wyżej posiedzeń, świadczenia na rzecz Parlamentu zapewniane przez tłumaczy konferencyjnych będących urzędnikami lub pracownikami czasowymi innych instytucji oraz prace związane ze współpracą lingwistyczną między instytucjami. W 2008 r. tłumacze konferencyjni będący członkami personelu lub mający status pracowników pomocniczych wypracowali 96.387 dni tłumaczenia ustnego (+ 1,7 % w porównaniu z 2007 r.). 51.745 dni przypadało na tłumaczy konferencyjnych będących członkami personelu (+ 6,15 %), a 44.642 dni na tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych (- 3,1 % w porównaniu do 2007 r.).
31. W pozycji 1400 "Inny personel" zobowiązania wyniosły 21.270.715 EUR. Pozycja ta służy zasadniczo pokrywaniu wydatków związanych z personelem zatrudnionym na podstawie umowy i z pracownikami czasowymi. Kategoria pracowników pomocniczych podczas obrad plenarnych, w przeszłości finansowana również z tej pozycji, przestała istnieć z dniem 1.1.2007. Niemniej w ramach pozycji 1400 nadal finansowane są te osoby, które zmieniły status na pracowników zatrudnianych na podstawie umowy o pracę, a także na podstawie umowy z Manpower, w której ramach zatrudnionych jest około 150 byłych pracowników pomocniczych. Na dzień 31.12.2008 zatrudnionych było 606 pracowników na podstawie umowy o pracę.
32. Udział pracowników zatrudnionych na podstawie umowy według grup zaszeregowania przedstawiono na wykresie 4.
Wykres 4
Personel zatrudniony na podstawie umowy według grup zaszeregowania
grafika
D. Rozdział 1 6 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji"
33. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % wydatków w 2008 r. Środki zaangażowane ujęte w tym rozdziale wzrosły o 23 % w latach 2007 i 2008 z uwagi na wzrost kwoty środków w pozycji 1652 "Koszty funkcjonowania restauracji i stołówek".
34. W tym rozdziale 31 % pochodzi z pozycji 1654 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki", 27 % z pozycji 1612 "Doskonalenie zawodowe", a 15 % z pozycji 1 6 5 2 "Koszty funkcjonowania restauracji i stołówek".
35. Podpozycja 1654/01 "Centrum Małego Dziecka oraz inne żłobki: zewnętrzne zarządzanie żłobkiem i pokojem rodzinnym Parlamentu w Brukseli oraz wydatki pochodne" stanowi główną podpozycję w pozycji 1654. Środki zaangażowane w tej podpozycji wyniosły ogółem 3.892.927 EUR. Te środki mają na celu sfinansowanie wkładu Parlamentu w pokrycie wszelkich wydatków związanych z Centrum Małego Dziecka i zewnętrznymi żłobkami, z którymi podpisano umowę. W przypadku tej pozycji anulowano kwotę 2.686.403 EUR z powodu mniejszego niż przewidywane wykorzystania takich obiektów.
36. W pozycji 1612 zaangażowane środki wynosiły 3.429.683 EUR. Środki te obejmowały wydatki związane z organizacją kursów doskonalenia zawodowego i przekwalifikowania, wydatki związane z zakupem lub przygotowaniem materiałów dydaktycznych, a także przeprowadzeniem odpowiednich analiz oraz szkoleń zawodowych w ramach programów równych szans i doradztwa zawodowego. W 2008 r. w kursach językowych uczestniczyło 5.014 osób, w tym 356 osób skorzystało z nauczania języków zewnętrznych. Ponadto 1.756 osób wzięło udział w kursach informatycznych, a 943 w kursach o tematyce finansowej. Dodatkowo 67 osób uczestniczyło w kursach organizowanych przez Europejską Szkołę Administracji, 3.601 w wewnętrznych kursach szkoleniowych i 179 w kursach zewnętrznych.
37. W pozycji 1652 zobowiązania wyniosły 1.900.000 EUR. W ramach tej pozycji finansowane są koszty funkcjonowania restauracji i stołówek. Ze stołówek samoobsługowych skorzystało około 1.300.000 osób, ze sklepu dla pracowników około 200.000 osób, a z restauracji blisko 100.000.
E. Rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe"
38. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 14 % wydatków w 2008 r. W porównaniu z rokiem ubiegłym wydatki utrzymywały się raczej na stabilnym poziomie, gdyż zmniejszenie kwoty środków w pozycji 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" zostało zrekompensowane wzrostem w pozycjach 2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń" (+ 115 %), 2008 "Inne wydatki na budynki" (+ 37 %) i 2024 "Zużycie energii" (+ 36 %). Środki zostały poddane ponownej alokacji w celu sfinansowania prac naprawczych prowadzonych w konsekwencji zawalenia się stropu w parlamentarnej sali obrad plenarnych w Strasburgu, w sposób przedstawiony poniżej.
39. W rozdziale tym 21 % wydatków przypada na pozycję 2007 "Zagospodarowanie pomieszczeń", 19 % na pozycję 2026 "Ochrona i nadzór budynków", 16 % na pozycję 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów", a 14 % na pozycję 2000 "Czynsze". Podział wydatków przedstawiono na wykresie 5.
Wykres 5
Podział wydatków w rozdziale 2 0 w ujęciu procentowym
grafika
40. W pozycji 2007 środki zaangażowane wyniosły 39.423.667 EUR. Środki te zostały wykorzystane na prace związane z zagospodarowaniem pomieszczeń i obejmowały także inne wydatki związane z tymi pracami, w szczególności honoraria architektów i inżynierów itp.
41. W sierpniu 2008 r. zawaliła się część podwieszanego sufitu w sali obrad plenarnych w Strasburgu. Istotnie wpłynęło to na wydatki w pozycji 2007 i w związku z tym nastąpił znaczny wzrost wynoszący 115 %. Administracja Parlamentu skutecznie i efektywnie poradziła sobie z konsekwencjami tego wypadku, a niezbędne środki budżetowe zostały szybko udostępnione. Łącznie w drodze przeniesień w 2008 r. zebrano kwotę 8.812.631 EUR na niezbędne prace naprawcze. W tym samym czasie Parlament Europejski wszczął postępowanie sądowe o zwrot kosztów, a osoby ponoszące odpowiedzialność zostały postawione przed sądem. Październikowa sesja plenarna odbyła się zwyczajowo w Strasburgu.
42. W przypadku pozycji 2026 "Ochrona i nadzór budynków" zobowiązania wyniosły 36.422.043 EUR. Środki te przeznaczone są na pokrycie zasadniczo kosztów dozoru i nadzoru budynków zajmowanych przez Parlament w trzech zwykłych miejscach pracy Parlamentu oraz biur informacyjnych.
43. Środki zaangażowane ujęte w pozycji 2022 wyniosły 30.150.078 EUR. Zostały one wykorzystane na sprzątanie i utrzymanie obiektów w trzech zwykłych miejscach pracy Parlamentu oraz w biurach informacyjnych.
44. Środki zaangażowane ujęte w pozycji 2000 wyniosły 26.492.837 EUR. Środki te zostały wykorzystane na zapłatę czynszu za budynki lub części budynków zajmowanych przez Parlament oraz na zapłatę podatków od nieruchomości.
F. Rozdział 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"
45. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % wydatków w 2008 r. W porównaniu z rokiem finansowym 2007 zwiększenie środków w roku finansowym 2008 w pozycji 2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych" (+ 19 %) zostało zrównoważone zmniejszeniem środków w art. 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" (- 35 %) i art. 212 "Meble" (- 17 %). W rozdziale tym 38 % wydatków przypada na pozycję 2100 "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz związane z tym prace", 35 % na pozycję 2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych", a 19 % na art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". Rozkład obrazuje wykres 6 poniżej.
46. W pozycji 2100 zaangażowane środki wynosiły 43.031.348 EUR. Środki te zostały wykorzystane głównie do pokrycia wydatków wynikających z zakupu, wynajmu, konserwacji oraz utrzymania sprzętu i oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla instytucji oraz związanych z tym prac.
47. Środki na zobowiązania w pozycji 2102 wyniosły 38.968.197 EUR. Zostały one głównie przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu, wynajmu, konserwacji oraz utrzymania sprzętu i oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla instytucji oraz związanych z tym prac. Ten sprzęt i oprogramowanie mają zastosowanie przede wszystkim do systemów w centrum przetwarzania danych i telekomunikacji, do narzędzi informatycznych w departamentach i grupach politycznych oraz do elektronicznego systemu głosowania.
48. Środki na zobowiązania w art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne" wynosiły 21.121.778 EUR. Środki te przeznaczone są na pokrycie kosztów zakupu, wynajmu, utrzymania i naprawy instalacji i wyposażenia technicznego, w szczególności:
– różnego rodzaju wyposażenia oraz stałych bądź ruchomych instalacji technicznych związanych z publikacją, archiwizacją, ochroną, stołówkami, budynkami itd.,
– wyposażenia drukarni, archiwów, centrali telefonicznej, stołówek, sklepów dla personelu, ochrony, obsługi technicznej konferencji, działu audiowizualnego itd.,
– instalacji w biurach posłów dwóch dodatkowych linii telefonicznych na życzenie.
49. Zasoby pamięci i moc obliczeniowa w przedmiotowym okresie niemal się potroiły. Na koniec 2007 r. zasoby pamięci wynosiły 193.000 gigabajtów (GB), natomiast na koniec 2008 r. wzrosły do 584.000 GB. W odniesieniu do mocy obliczeniowej zdolność centralnej jednostki obliczeniowej do przetwarzania określonej ilości danych w określonym czasie wzrosła o 10 % w porównaniu z poprzednim rokiem. Ponadto w celu zapewnienia bezpieczeństwa systemów informatycznych liczba testowanych i włączonych do sieci poprawek, serwerów, oprogramowania i stacji roboczych wzrosła niemal trzykrotnie: na koniec roku 2007 wynosiła 353, natomiast na koniec roku 2008-899.
Wykres 6
Podział wydatków w rozdziale 21 w ujęciu procentowym
grafika
G. Rozdział 2 3 "Bieżące wydatki administracyjne"
50. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % wydatków w 2008 r. W porównaniu z rokiem 2007 14-procentowe zmniejszenie środków w tym rozdziale w 2008 r. wynika głównie z mniejszych wydatków w art. 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" i art. 235 "Telekomunikacja", obejmującym przede wszystkim opłaty za usługi informatyczno-telekomunikacyjne (stałe opłaty abonamentowe, koszty łączności i eksploatacji sieci transmisji danych). Ograniczenie środków zostało częściowo wyrównane zwiększeniem wydatków w art. 232 "Koszty prawne i odszkodowania". 54 % wydatków w tym rozdziale przypadło na art. 235 "Telekomunikacja", a 17 % na art. 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku".
H. Rozdział 3 0 "Posiedzenia i konferencje"
51. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 2 % wydatków w 2008 r. Przedmiotowe środki w 2008 r. były o 5 % niższe niż w roku 2007. Wynikało to ze zmniejszenia wydatków w art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników" dotyczących wyjazdów na sesje miesięczne, posiedzenia komisji lub ich delegacje, posiedzenia grup politycznych lub innych wyjazdów. 8,6 % środków początkowych anulowano w tym artykule, ponieważ liczba dni podróży służbowych była o 16.154 niższa od wstępnych szacunków (2 sesje we wrześniu), a także z uwagi na to, że od września 2008 r. nie wypłacano świadczeń ryczałtowych za noclegi poprzedzające i następujące bezpośrednio po podróży służbowej.
52. 79 % środków ujętych w tym rozdziale przypada głównie na art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników". Zobowiązania w tej pozycji wynosiły 22.000.000 EUR. Były one przeznaczane, w związku z wyjazdami służbowymi pracowników instytucji i oddelegowanych ekspertów krajowych, na pokrycie kosztów przejazdów, diet dziennych, a także kosztów towarzyszących lub nadzwyczajnych poniesionych z tytułu podróży służbowej, w tym dodatkowych kosztów wynikających z zakupienia biletów lub dokonywania rezerwacji. W 2008 r. odbyło się 28.480 podróży służbowych obejmujących 83.424 dni: większość podróży służbowych odbyła się między trzema miejscami pracy Parlamentu (Bruksela: 5.436 podróży, Strasburg 17.162 podróży i Luksemburg 2.161 podróży).
I. Rozdział 3 2 "Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie"
53. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 7 % wydatków w 2008 r. Wzrost środków w tym rozdziale o 38 % w roku 2008 w porównaniu z rokiem 2007 dotyczy przede wszystkim zwiększenia środków w pozycjach 3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" (+ 139 %), 3246 "Parlamentarny kanał telewizyjny (Web TV)" (+ 614 %) oraz 3248 "Wydatki na informację audiowizualną" (+ 34 %). Zwiększenie środków jest związane z kampanią informacyjną przed wyborami europejskimi w 2009 r.
54. 29 % środków w tym rozdziale wiąże się z pozycją 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", 27 % środków wiąże się z pozycją 3244 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich", a 13 % środków dotyczy pozycji 3248 "Wydatki na informację audiowizualną".
55. Podział wydatków przedstawiono na wykresie 7.
Wykres 7
Podział wydatków w rozdziale 3 2 w ujęciu procentowym
grafika
56. W pozycji 3242 zobowiązania wynosiły ogółem 29.429.106 EUR. Środki te były przeznaczone w szczególności na pokrycie wydatków na publikacje informacyjne, w tym publikacje elektroniczne, na działania informacyjne, udział w imprezach o charakterze publicznym oraz w wystawach i targach w krajach Unii Europejskiej oraz państwach przystępujących, a także aktualizację obserwatorium legislacyjnego (OEIL).
57. W pozycji 3244 zobowiązania wynosiły ogółem 26.869.898 EUR. Środki te przeznaczone były na pokrycie dofinansowania dla grup odwiedzających, jak również związanych z tym kosztów infrastrukturalnych i związanych z nadzorem, wydatków na realizację programu Euroscola, a także na finansowanie stażu dla przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich.
58. W pozycji 3248 zobowiązania wynosiły ogółem 12.629.165 EUR. Środki te obejmowały:
– pokrycie budżetu operacyjnego sektora audiowizualnego (w tym usługi we własnym zakresie oraz wsparcie zewnętrzne, takie jak usługi techniczne dla stacji radiowych i telewizyjnych, produkcja, koprodukcja i rozpowszechnianie programów audiowizualnych, rezerwacja częstotliwości i transmisja programów radiowych i telewizyjnych, inne działania zmierzające do rozwoju współpracy instytucji z mediami audiowizualnymi),
– pokrycie wydatków na transmitowanie na żywo za pośrednictwem Internetu posiedzeń plenarnych i posiedzeń komisji parlamentarnych,
– nagrywanie posiedzeń miesięcznych na płytach DVD,
– stworzenie stosownego archiwum oraz wyszukiwarki, umożliwiającej obywatelom ciągły dostęp do tego typu informacji.
Z rozdziału tego sfinansowano również nagrodę filmową Parlamentu Europejskiego.
J. Rozdział 4 0 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji"
59. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 5 % wydatków w 2008 r. Różnica między rokiem 2007 i 2008, polegająca na podwyższeniu o 19 % kwoty środków w tym rozdziale, była związana głównie z art. 400 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" (+ 14 %) i art. 403 "Finansowanie europejskich fundacji politycznych". W roku 2008 po raz pierwszy przyznano środki w art. 403.
60. W odniesieniu do zwiększenia środków w art. 400 Prezydium przyznało dodatkową kwotę w wysokości 6.000.000 EUR na finansowanie grup politycznych i posłów niezrzeszonych. Środki te zostały przeznaczone na kampanię informacyjną przed wyborami europejskimi w 2009 r. Na art. 400 przypada 80 % środków w rozdziale 4 0. Zobowiązania w tym artykule wynosiły ogółem 57.266.607 EUR.
61. W odniesieniu do art. 403 rozporządzenie (WE) nr 1524/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania weszło w życie z końcem 2007 r. Ponieważ zapewniono podstawy prawne dla finansowania europejskich fundacji politycznych, z rozdziału 10 0 "Środki tymczasowe" uwolniono kwotę 5.000.000 EUR.
K. Rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów"
62. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 11 % wydatków w 2008 r. W porównaniu z rokiem 2007 zaangażowane środki wzrosły o 8 % w 2008 r. Wzrost ten można tłumaczyć inflacją i podjętą w październiku 2007 r. przez posiedzenie plenarne decyzją, aby zwiększyć środki na rekrutację i zatrudnienie jednego lub większej liczby asystentów. Wzrost ten wyniósł 1.000 EUR miesięcznie na posła.
63. Na art. 422 "Asystenci posłów" przypadło 100 % środków na zobowiązania w tym rozdziale. Zaangażowane zobowiązania w tym artykule wynosiły ogółem 154.301.747 EUR.
L. Rozdział 4 4 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów"
64. Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,02 % wydatków. Zaangażowane zobowiązania w 2008 r. wzrosły o 14 % w porównaniu z rokiem 2007, co było wynikiem zwiększenia środków w art. 440. Na art. 440 "Koszty posiedzeń oraz innych zajęć byłych posłów" przypadło 52 % wydatków z tego rozdziału. Zaangażowane środki wynosiły ogółem 130.000 EUR. Na art. 442 "Koszty związane z posiedzeniami i innymi zajęciami Europejskiego Stowarzyszenia Parlamentarnego" przypadło 48 % środków wydatkowanych z tego rozdziału. Zaangażowane środki wynosiły ogółem 121.300 EUR.
M. Tytuł 10 "Inne wydatki"
65. W przypadku rozdziałów ujętych w tym tytule zaciągnięcie zobowiązań może nastąpić dopiero po dokonaniu przesunięcia środków, o którym mowa w części 1 sprawozdania. Środki początkowe w tym tytule wyniosły 56.290.152 EUR, która to kwota stanowi około 4 % wszystkich środków początkowych. Saldo niewykorzystane wynosi 2.080.000 EUR, co stanowi około 0,1 % całkowitej kwoty środków końcowych w 2008 r.
III. CELE I WYNIKI
66. Cele Sekretariatu Generalnego Parlamentu zostały określone na rok 2008 przez sekretarza generalnego i można je podsumować następująco:
– przygotowanie do wejścia w życie traktatu lizbońskiego,
– przygotowanie do wyborów europejskich w 2009 r., aby przyczynić się do zwiększenia frekwencji,
– zwiększenie ilości usług dla posłów,
– zreformowanie i konsolidacja Sekretariatu Generalnego Parlamentu.
67. Wyniki przedstawione poniżej są oparte na rocznych sprawozdaniach dotyczących aktywności intendentów przez delegację w 2008 r. Wyniki te odnoszą się do okresu 1.1.2008-31.12.2008 (rozpatrywany okres). Bardziej wyczerpujący opis działalności dyrekcji generalnych PE można uzyskać z lektury rocznych sprawozdań z działalności.
A. Przygotowanie do traktatu lizbońskiego
68. Cel ten obejmował przygotowanie się do zmian w procedurach legislacyjnych i budżetowych, wzmocnienie roli Parlamentu w stosunkach zewnętrznych UE oraz reformę wewnętrzną. Sekretarz generalny ustanowił grupę zadaniową ds. techniczno-administracyjnych, aby przygotować Sekretariat do wejścia w życie traktatu lizbońskiego. Grupa zadaniowa zajmowała się skutkami zmian proceduralnych (procedury legislacyjne, komitologia), dostosowaniem regulaminu, wpływem kontroli pomocniczości przeprowadzanej przez parlamenty krajowe oraz ogólnymi kwestiami logistycznymi. Jednakże w następstwie odrzucenia traktatu w referendum w Irlandii wstrzymano przygotowania do wdrożenia traktatu lizbońskiego.
69. Parlament nadal jest ważnym podmiotem w relacjach zewnętrznych UE. W rozpatrywanym okresie przeprowadzono spotkania z przedstawicielami parlamentów z całego świata. PE współpracował ponadto z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak: Światowa Organizacja Handlu, Bank Światowy, Parlament Panafrykański, Organizacja Narodów Zjednoczonych oraz Azjatycko-Europejskie Partnerstwo Parlamentarne (ASEP V). Parlament uczestniczył również w misjach obserwacji wyborów.
70. Wyniki reformy wewnętrznej zostały szerzej omówione w pkt D poniżej.
B. Przygotowanie do wyborów europejskich w 2009 r.
71. Cel w odniesieniu do wyborów europejskich w 2009 r. polegał na przyczynieniu się do zwiększenia frekwencji.
72. W ramach polityki informowania obywateli o działalności i osiągnięciach Parlamentu największy nacisk kładziono na wybory europejskie. Zrealizowano następujące projekty: produkcja i zainstalowanie tzw. Multimedia Blue Box, billboardów i trójwymiarowych instalacji zewnętrznych. Ponadto przygotowano następujące projekty: ogólnoeuropejskie odliczanie, specjalne udekorowane lokale wyborcze, internetowa kampania komunikacyjna, reklamy telewizyjne i radiowe, produkcja materiałów promocyjnych oraz zakup przestrzeni reklamowej i częstotliwości na kampanie internetowe, radiowe i reklamy zewnętrzne. W marcu 2008 r. opublikowano także badanie Eurobarometru dotyczące Parlamentu, w tym tematu wyborów w 2009 r. Parlament był zaangażowany w przygotowanie tego badania. Delegacje utworzone przez komisje parlamentarne poza trzema miejscami pracy Parlamentu zwiększyły wiedzę obywateli o pracach Parlamentu oraz wzmocniły relacje pomiędzy obywatelami a ich przedstawicielami wyłonionymi w wyborach. W odniesieniu do delegacji komisji na terytorium UE odbyło się ich 62 na 95 wydanych pozwoleń na rok 2008 (roczny program delegacji komisji plus delegacje Komisji tymczasowej ds. zmian klimatycznych (CLIM) oraz grupy wysokiego szczebla ds. Cypru).
73. Parlament zorganizował i uczestniczył w szeregu wydarzeń. Był on gospodarzem 9. edycji nagród Energy Globe, do której przystąpili uczestnicy ze 109 krajów. Nagrody Energy Globe są przyznawane za projekty lokalne i regionalne, które przyczyniają się do oszczędności energii, ochrony środowiska lub dostaw podstawowych zasobów, jak woda i elektryczność, do oddalonych i ubogich społeczności. Zorganizowano drugą sesję Forum obywatelskiego, poświęconego tym razem zmianom klimatu. Parlament zaprosił w tym kontekście 500 przedstawicieli europejskiego społeczeństwa obywatelskiego oraz był gospodarzem wystawy fotografii Yanna Arthusa-Bertranda. Wydarzenie to miało na celu ułatwienie wymiany opinii i pomysłów pomiędzy posłami a obywatelami oraz utworzenie ram dla owocnego dialogu. "Dzień Otwartych Drzwi", który odbył się na początku czerwca, zgromadził 20.000 gości. Na 50. rocznicę Parlamentu Europejskiego przygotowano sześć publikacji. W 2008 r. odbyło się również wiele istotnych wydarzeń, takich jak przyznanie nagrody filmowej Lux Prize, Nagrody Dziennikarskiej, Nagrody Karola Wielkiego oraz Europejskie Dni Mediów. Ponadto z okazji obchodów Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego zorganizowano Tydzień Afrykański i Tydzień Arabski.
74. Uruchomiono telewizję EuroparlTV. Program jest emitowany 24 godziny na dobę w 20 językach. Wyprodukowano ponad 70 godzin programów. EuroparlTV jest najważniejszym narzędziem w kampanii informacyjnej dotyczącej wyborów europejskich.
C. Zwiększenie ilości usług dla posłów
75. Cel ten obejmuje nowy Statut Posła, obsadzenie wakujących stanowisk dla personelu z nowych państw członkowskich, usługi językowe, usługi analityczne w Bibliotece, indywidualne tłumaczenia ustne dla posłów oraz ulepszenie dostarczania informacji dotyczących różnych usług dostępnych dla posłów.
C.1. Statut Posła
76. W odniesieniu do Statutu Posła zapewniono rozwój aplikacji informatycznych oraz zorganizowano przetarg dotyczący ubezpieczenia i osób trzecich. Przygotowano wszelkie konieczne procedury dotyczące rekrutacji personelu do pracy w charakterze lokalnych płatnych asystentów posłów w każdym państwie członkowskim. W rozdziale przepisów wykonawczych do Statutu dotyczącym asystentów posłów przewidziano dwa możliwe systemy zatrudnienia. Pierwszy to akredytowani asystenci posłów w trzech miejscach pracy Parlamentu, zatrudniani na podstawie europejskiego Regulaminu Pracowniczego, natomiast drugi to asystenci lokalni zatrudniani zgodnie z lokalnymi przepisami prawnymi.
C.2. Obsadzenie wakujących stanowisk dla personelu z nowych państw członkowskich
77. W odniesieniu do uzupełniania braków kadrowych związanych z rozszerzeniem poziom zatrudnienia pracowników z państw członkowskich UE-10(7) na dzień 31.12.2008 wynosił 94,4 %. W 2008 r. wskaźnik obsadzonych stanowisk nieco spadł, ponieważ niektórzy pracownicy zatrudnieni początkowo na stanowiskach związanych z rozszerzeniem przenieśli się na inne stanowiska w Parlamencie lub pozostałych instytucjach. Integracja nowych pracowników z Bułgarii i Rumunii odbyła się sprawnie i do końca 2008 r. obsadzono 92,3 % stanowisk zarezerwowanych w związku z rozszerzeniem UE-2(8).
78. Szczegółowy przydział stanowisk w podziale na nowe państwa członkowskie przedstawiono poniżej:
Wykres 8
Poziom zatrudnienia na stanowiskach związanych z rozszerzeniem UE-10 w ujęciu procentowym
grafika
Wykres 9
Poziom zatrudnienia na stanowiskach związanych z rozszerzeniem UE-2 w ujęciu procentowym
grafika
C.3. Usługi językowe
79. W odniesieniu do usług tłumaczenia ustnego i organizacji posiedzeń dla posłów odbyło się 1.357 posiedzeń w Brukseli oraz 1.094 posiedzeń w Strasburgu, podczas których zapewnione było tłumaczenie ustne. Jeśli zaś chodzi o oprogramowanie wspierające tłumaczenie ustne, w 2008 r. uruchomiono nową wersję programu zawiadamiającego tłumaczy o posiedzeniach telefonicznie. Przygotowano również pilotażowy projekt "Interpretation Ad Personam" ("IAP"), którego celem jest dostarczanie usług indywidualnego tłumaczenia ustnego sprawozdawcom komisji opiniodawczych biorącym udział w procedurach legislacyjnych lub budżetowych. Do grudnia 2008 r. 48 razy skorzystano z systemu IAP. Zorganizowano ponadto 4.620 posiedzeń bez tłumaczenia ustnego w Brukseli i 1.630 w Strasburgu. Dodatkowo odbyły się 32 posiedzenia grup politycznych poza trzema miejscami pracy Parlamentu Europejskiego.
80. W odniesieniu do tłumaczenia pisemnego w rozpatrywanym okresie przetłumaczono około 1.540.000 stron, wyłączając tłumaczenie pełnych sprawozdań z obrad (1.120.000 stron w 2007 r.), stąd wzrost o 34 %. Jeśli chodzi o terminy wykonywania tłumaczeń, ponad 90 % dokumentów przetłumaczono w ciągu 10 dni, a 10 % tłumaczeń wykonano z dnia na dzień. Pomimo obłożenia pracą, działy tłumaczeniowe przeprowadzały losowe kontrole jakości tłumaczeń zewnętrznych. Przeprowadzono 1.970 takich kontroli, które dotyczyły łącznie 9.850 stron tekstu. Jakość 1.809 sprawdzonych tłumaczeń oceniono jako zadowalającą.
C.4. Usługi ogólne
81. Rozwinięto również ogólne usługi dla posłów. W odniesieniu do zewnętrznego doradztwa w dziedzinie wewnętrznych polityk UE departamenty polityczne zorganizowały 46 warsztatów z udziałem ekspertów. Ponadto zlecono 343 ekspertyzy zewnętrzne. Zaproszono 154 gości (z planowanej rocznej puli 256 osób) na 66 wysłuchań. Na posiedzenia Komisji Petycji zaproszono również 41 składających petycję. 9 ekspertów wzięło udział w posiedzeniu przygotowawczym do czterech sesji dialogu walutowego. W 40 przypadkach zwrócono się do ekspertów o sporządzenie notatek informacyjnych na te sesje. Departamenty polityczne oraz Zespół ds. Oceny Rozwiązań Naukowych i Technologicznych (STOA) również dostarczali posłom wiele różnego rodzaju ekspertyz zewnętrznych. W ramach programu STOA zlecono sporządzenie 6 analiz i 2 opinii. Dodatkowo zorganizowano 11 warsztatów, na które zaproszono 22 ekspertów.
D. Zreformowanie i konsolidacja Sekretariatu Generalnego PE
82. Cel ten obejmował szeroko zakrojoną restrukturyzację Sekretariatu Generalnego PE, z zastosowaniem planu konsolidacji personelu, promującą Parlament jako otwartą i globalną instytucję, upraszczającą administrację, realizującą politykę własności, poprawiającą prognozy budżetowe, zgodną z systemem zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego (EMAS) oraz ograniczającą emisje dwutlenku węgla (CO2).
83. Sekretariat został zreorganizowany na początku 2008 r. Dyrekcja Generalna ds. Urzędu Przewodniczącego (DG PRES) uzyskała dwie nowe dyrekcje: Dyrekcję ds. Biblioteki (dawniej wchodząca w skład Dyrekcji Generalnej ds. Informacji, DG INFO) oraz Dyrekcję ds. Stosunków z Parlamentami Krajowymi (dawniej wchodząca w skład Dyrekcji Generalnej ds. Polityk Wewnętrznych, DG IPOL). Dyrekcja Generalna ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego (DG ITEC) powstała z Dyrekcji ds. Technologii Informacyjnych (DIT), która dotychczas stanowiła część DG PRES, oraz Dyrekcji ds. Publikacji w dawnej Dyrekcji Generalnej ds. Tłumaczeń Pisemnych i Publikacji (DG TRED). DG TRED przekształcono w Dyrekcję Generalną ds. Tłumaczeń Pisemnych (DG TRAD). Dyrekcja Generalna ds. Informacji (DG INFO) otrzymała nazwę Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji (DG COMM). Dawna Dyrekcja Generalna ds. Infrastruktury i Tłumaczeń Ustnych (DG IFIN) została podzielona na Dyrekcję Generalną ds. Infrastruktury i Logistyki (DG INLO) oraz Dyrekcję Generalną ds. Tłumaczeń Ustnych i Konferencji (DG INTE). DG FINS zyskała nową dyrekcję: Dyrekcję ds. Uprawnień Finansowych i Socjalnych Posłów. Nowy schemat organizacyjny PE przedstawiono w załączniku IV.
84. W następstwie restrukturyzacji Sekretariatu Generalnego dostosowano szereg aplikacji IT. Ponadto system wsparcia pojedynczych DG został zastąpiony przez system wsparcia dla wielu DG (MUST), aby osiągnąć efekt synergii. System ten obsługuje biura Przewodniczącego i Sekretarza Generalnego, Wydział Prawny, Komitet Pracowniczy i audytora wewnętrznego, jak też Rzecznika Praw Obywatelskich i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, oprócz świadczenia usług na rzecz Dyrekcji Generalnej ds. Innowacji i Wsparcia Technologicznego (ITEC) oraz DG ds. Urzędu Przewodniczącego (PRES). Do nowej struktury Sekretariatu Generalnego dostosowano także strony intranetowe.
85. W celu uproszczenia procedur administracyjnych i finansowych sporządzono projekty przeglądu wewnętrznych przepisów Parlamentu dotyczących wykonania budżetu oraz przeglądu Regulaminu Parlamentu. Ponadto Grupa Robocza ds. Upraszczania Procedur Administracyjnych przeanalizowała metody zarządzania stosowane przez Parlament i przedstawiła sekretarzowi generalnemu wnioski zawierające propozycje uproszczenia.
86. W 2008 r. Parlament kontynuował swoją politykę nieruchomości. Polityka dotycząca tworzenia biur informacyjnych polega na tym, że biura Parlamentu Europejskiego oraz biura Komisji Europejskiej powinny działać razem jako "Domy Europy" oraz by we wszystkich możliwych przypadkach korzystano z opcji zakupu, a nie wynajmu. W 2008 r. dokonano zakupu Domu Europy w Londynie. Była to jedna z dwóch stolic, w których nie otwarto jeszcze Domu Europy.
87. W 2007 r. Parlament uzyskał certyfikat potwierdzający spełnienie "międzynarodowej normy w zakresie systemów zarządzania środowiskowego" EN/ISO 14001:2004 w trzech głównych miejscach pracy. Parlament jest pierwszą instytucją europejską, która uzyskała ten certyfikat w odniesieniu do całej działalności technicznej i administracyjnej. W ciągu ostatnich trzech lat ograniczono zużycie gazu i paliw o niemal 25 %. W trzech miejscach pracy Parlamentu postanowiono korzystać w 100 % z elektryczności pochodzącej ze źródeł ekologicznych. Jednocześnie ponad 50 % produkowanych odpadów podlega recyklingowi, trafia do kompostowni lub jest ponownie wykorzystywanych. Podjęcie decyzji, aby w 100 % korzystać w trzech miejscach pracy PE z energii ze źródeł ekologicznych, pozwoliło na ograniczenie emisji dwutlenku węgla (CO2) o 17 %. Parlament planuje ograniczenie emisji CO2 o 30 % do roku 2020. W 2008 r. przeprowadzono analizę zewnętrzną dotyczącą śladu węglowego. W analizie wskazano ścieżkę wdrażania środków pozwalających na ograniczenie emisji CO2, a następnie zatwierdzono plan działania "ślad węglowy". Dodatkowo, dzięki ustanowieniu od lipca 2008 r. połączenia kolejowego pomiędzy Brukselą a Strasburgiem, obsługiwanego przez pociągi Thalys, osiągnięty zostanie cel obniżenia emisji CO2, ponieważ transport kolejowy zastąpi niektóre loty. Częściej korzystano z opcji wideokonferencji pomiędzy trzema miejscami pracy oraz z biurami informacyjnymi. Wreszcie, w ramach planu mobilności Parlamentu, zachęcano pracowników do częstszego korzystania z transportu publicznego, za pomocą systemu "Eurobus" w Brukseli oraz "Jobkaart" w Luksemburgu.
Podsumowując, można uznać, że Parlament Europejski osiągnął główne cele ustalone przez sekretarza generalnego na 2008 r.
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1; ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).
(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72; ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 652/2008 (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 23).
(3) PE 349.540/BUR/ANN/DEF.
(4) Porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1).
(5) Artykuł 24 - decyzja władzy budżetowej, art. 43 - decyzja władzy budżetowej w przypadku przesunięć dotyczących środków tymczasowych
(6) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach artykułu.
(7)UE-10 = Cypr, Republika Czeska, Estonia, Węgry, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia.
(8)UE-2 = Bułgaria i Rumunia.
ZAŁĄCZNIKI