Pomoc państwa C 29/08 (ex NN 54/07) - Niemcy - Flughafen Frankfurt Hahn & Ryanair
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/C 12/03)
(Dz.U.UE C z dnia 17 stycznia 2009 r.)
Pismem z dnia 17 czerwca 2008 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Energy and Transport
Directorate A, General Affairs
DM 28, 6/109
B-1049 Brussels
Faks (32-2) 296 41 04
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka lub pomocy, w odniesieniu do którego (której) Komisja wszczyna postępowanie:
Niniejsza sprawa dotyczy domniemanej pomocy państwa na rzecz portu lotniczego Frankfurt-Hahn oraz jego stosunków handlowych z przewoźnikiem lotniczym Ryanair.
– Domniemana pomoc państwa dla spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH (operatora portu lotniczego) przeznaczona na działalność portu lotniczego: wydaje się, że spółka Flughafen Frankfurt Hahn GmbH otrzymała pomoc państwa w postaci dwóch operacji zwiększenia kapitału: od kraju związkowego Hesja i od kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, w latach 2001/2002 i 2004, a także w postaci umowy o pokryciu strat zawartej między operatorem portu lotniczego i jego spółką macierzystą, Fraport AG, będącą w większości własnością publiczną.
– Domniemana pomoc państwa dla Ryanair: W 1999 r. port lotniczy zawarł umowę z przewoźnikiem lotniczym Ryanair, w której przewidziano niższe opłaty lotniskowe i inne formy wsparcia. Kolejne dwie umowy podpisano w latach 2002 i 2005. Następnie port lotniczy zmienił również wykaz opłat, zapewniając innym przewoźnikom lotniczym zasady i warunki podobne do tych oferowanych początkowo przewoźnikowi lotniczemu Ryanair, lub takie same jak zasady i warunki mu oferowane. Ryanair mógł więc korzystać z pomocy państwa w postaci nieodpowiednich lub dyskryminujących opłat za lądowanie i opłat pasażerskich lub opłat łączonych, a także w postaci umowy marketingowej.
Ocena środka lub pomocy:
Władze niemieckie argumentowały, że działania władz publicznych Fraport AG i władz spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora. Jednakże plany biznesowe i analizy finansowe, które władze Niemiec przedłożyły Komisji, są niepełne i nie pozwalają Komisji stwierdzić, czy istotnie tak jest. Komisja doszła zatem do wniosku, że przedstawione środki mogą wiązać się z udzieleniem pomocy państwa.
Zgodność pomocy z podstawą prawną, w tym przedstawienie wątpliwości Komisji wraz z dokładnymi odniesieniami do szczegółowych przepisów odpowiednich wytycznych/ram.
Umowa o pokryciu strat stanowiąca pomoc operacyjną dla spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH została oceniona w świetle art. 86 ust. 2 oraz art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu. Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy pomoc ta może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.
Operacje zwiększenia kapitału spółki Flughafen Frankfurt Hahn GmbH zostały ocenione w świetle art. 87 ust. 3 lit. c). Na obecnym etapie Komisja ma poważne wątpliwości, czy operacje te może zostać uznane za zgodne ze wspólnym rynkiem, jako że żaden z wyjątków od ogólnego zakazu pomocy państwa nie wydaje się mieć zastosowania.
Pomoc operacyjna dla Ryanaira mogłaby zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeśli byłyby spełnione warunki określone w art. 87 ust. 3 lit. c). Z następujących względów Komisja ma wątpliwości co do konieczności udzielenia pomocy oraz co do wystąpienia efektu zachęty:
– Konieczność pomocy: Aby spełnić swój cel i stanowić zachętę, pomoc na rozpoczęcie działalności musi być ograniczona w czasie i być stopniowo zmniejszana. Umowa między przewoźnikiem lotniczym Ryanair a spółką Flughafen Frankfurt Hahn GmbH została zawarta w 1999 r. i nic nie wskazuje na to, by pomoc ulegała stopniowemu zmniejszeniu. Komisja uważa, że udzielanie długotrwałej pomocy na rozpoczęcie działalności nie jest konieczne, ponieważ ze zgromadzonych celem przygotowania wytycznych z 2005 r. doświadczeń sektora transportu lotniczego wynika, że przewoźnikowi lotniczemu powinny wystarczyć maksymalnie trzy lata na stwierdzenie, czy obsługiwanie danej trasy jest ekonomicznie opłacalne. W związku tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do konieczności pomocy.
– Efekt zachęty: Jeśli chodzi o efekt zachęty Komisja uważa, że w związku z nieprzewidywanym praktycznie zmniejszeniem stopnia pomocy nieprawdopodobne jest wystąpienie efektu zachęty. W związku z tym Komisja ma na obecnym etapie wątpliwości co do efektu zachęty wynikającego z pomocy.
Negatywne skutki pomocy nie są równoważone efektami pozytywnymi:
Komisja zwraca uwagę, że mimo bardzo pozytywnego wpływu rozwoju lotniska na gospodarkę regionu Hunsrück pomoc może mieć negatywne skutki dla konkurencyjnych zarówno przewoźników lotniczych, jak i portów lotniczych.
Wobec powyższych faktów Komisja ma wątpliwości, czy pomoc dla Ryanaira może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2009.12.6 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 29/08 (ex NN 54/07) - Niemcy - Flughafen Frankfurt Hahn & Ryanair - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 17/01/2009 |
Data ogłoszenia: | 17/01/2009 |