(Zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji 2001/462/WE, EWWiS z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)
(2008/C 9/04)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2008 r.)
Projekt decyzji stwarza podstawy do następujących uwag.
Kontekst sprawy
Niniejsza sprawa jest następstwem postępowania wyjaśniającego prowadzonego z urzędu, które początkowo koncentrowało się na trzech umowach na dostawy gazu zawartych pomiędzy Distrigaz SA/Distrigas NV ("Distrigas") a odbiorcą przemysłowym w Belgii. Komisja doszła do wstępnego wniosku, że niektóre aspekty wspomnianych umów stanowiły ograniczenie konkurencji i nadużycie pozycji dominującej na rynku dostaw gazu w Belgii, co jest sprzeczne z przepisami art. 81 i 82 Traktatu WE.
I. Wstępne oceny
W dniu 1 marca 2004 r. spółka Distrigas i odbiorca przemysłowy otrzymali pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Na wniosek spółki Distrigas przedłużono termin na udzielenie odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń do dnia 19 maja 2004 r. Zarówno Distrigas jak i odbiorca przemysłowy przedłożyli pisemne odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
W dniu 16 czerwca 2004 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające, podczas którego Distrigas i odbiorca przemysłowy ustosunkowali się do obaw Komisji.
W dniu 30 czerwca 2005 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę skierowaną do Distrigas, odnoszącą się do obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji określonych na mocy art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do umów na dostawy gazu spółki Distrigas z różnymi odbiorcami przemysłowymi w Belgii.
Komisja przyjęła następnie w dniu 8 maja 2006 r. uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Distrigas, odnoszące się obaw dotyczących naruszenia zasad konkurencji określonych na mocy art. 82 Traktatu WE w odniesieniu do wszystkich umów spółki Distrigas z odbiorcami przemysłowymi w Belgii na dostawy gazu. W odpowiedzi na szczególne wnioski wyrażono zgodę na przedłużenie terminu na udzielenie odpowiedzi, początkowo do dnia 30 czerwca, następnie do dnia 7 lipca, a później do dnia 1 września 2006 r. Z uwagi na postępy osiągnięte w dyskusjach w sprawie zobowiązań (patrz poniżej) stwierdzono, że spółka Distrigas nie musi udzielać odpowiedzi na uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
Wszystkie trzy dokumenty: pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, wstępna ocena oraz uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowią wstępne oceny w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.
II. Przedłożone zobowiązania i test rynkowy
W dniu 11 lipca 2006 r. spółka Distrigas przedłożyła Komisji propozycje zobowiązań, uwzględniające zawarte we wstępnych ocenach obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji. W dniu 1 marca 2007 r. - w wyniku rozmów z właściwymi służbami Komisji - przedłożono skorygowaną wersję propozycji zobowiązań.
W dniu 5 kwietnia 2007 r. Komisja, zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, opublikowała w Dzienniku Urzędowym zawiadomienie zawierające streszczenie sprawy i zaproponowanych przez Distrigas zobowiązań oraz zaproszenie skierowane do zainteresowanych stron trzecich do przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca. W dniu 12 czerwca 2007 r. - w wyniku rozmów z właściwymi służbami Komisji, które miały nastąpiły po uwzględnieniu uwag stron trzecich - spółka Distrigas przedstawiła kolejną zmienioną wersję zobowiązań. Spółka Distrigas potwierdziła, że omawiane zobowiązania powinny być odczytane jako zobowiązania w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
III. Dostęp do akt sprawy i test rynkowy
Początkowo - w następstwie pierwszego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń - dostępu do akt sprawy udzielono spółce Distrigas i odbiorcy przemysłowemu, potem - w następstwie uzupełniającego pisemnego zgłoszenie zastrzeżeń - spółce Distrigas. Po przeprowadzeniu testu rynkowego spółce Distrigas udzielono też dostępu do nieopatrzonych klauzulą poufności odpowiedzi uzyskanych w wyniku testu rynkowego.
Wniosek
Stwierdza się, że w niniejszej sprawie prawo stron do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela, dnia 25 września 2007 r.
Karen WILLIAMS
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.9.6 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B-1/37.966 - Distrigaz. |
Data aktu: | 25/09/2007 |
Data ogłoszenia: | 15/01/2008 |