POMOC PAŃSTWA - NIEMCYPomoc państwa C 10/08 (ex NN 7/08) - IKB
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 76/04)
(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2008 r.)
Pismem z dnia 27 lutego 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
Office: SPA3, 6/5
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
I. PROCEDURA
1. Na początku sierpnia 2007 r. Komisja otrzymała od władz niemieckich informacje pomocnicze na temat środków pomocy przyznanych beneficjentowi. Władze niemieckie i służby Komisji często kontaktowały się ze sobą od tego czasu. W dniu 15 stycznia 2008 r. Niemcy dokonały zgłoszenia środków przedstawiając jednocześnie plan restrukturyzacji. W dniu 15 lutego 2008 r. dostarczono informacje dodatkowe.
II. STAN FAKTYCZNY
2. Beneficjentem pomocy jest IKB Deutsche Industriebank AG ("bank IKB"). Jest to średniej wielkości niemiecki bank prywatny, którego całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosił 52 mld EUR. Jego udziałowcem większościowym, posiadającym 38 % udziałów, jest państwowy bank Kreditanstalt für Wiederaufbau ("bank KfW").
3. Bank IKB - podobnie jak inne banki - udzielał szeregu instrumentów wsparcia płynności korporacji "Rhineland Funding Capital Corporation" inwestującej w portfele strukturyzowanych kredytów, obejmujących ryzyko finansowe z amerykańskich rynków kredytów hipotecznych typu sub-prime, i refinansującej swoje inwestycje poprzez emitowanie krótkoterminowych papierów dłużnych zabezpieczonych aktywami (asset backed commercial papers). Bank IKB dokonywał ponadto inwestycji w segmencie sub-prime za pomocą podporządkowanych instrumentów dłużnych w strukturyzowanym funduszu inwestycyjnym "Rhinebridge" oraz inwestycji bezpośrednich w zabezpieczone dłużne instrumenty finansowe (Collateralized Debt Obligations).
4. Z powodu wymienionych inwestycji bank IKB stanął pod koniec lipca 2007 r. w obliczu poważnych trudności finansowych. Po ujawnieniu tego faktu niemiecki urząd nadzoru bankowego "BaFin", Ministerstwo Finansów, bank KfW i trzy główne niemieckie zrzeszenia bankowe uzgodniły, że bank KfW - w porozumieniu z BaFin - będzie interweniował udzielając bankowi IKB zabezpieczenia przed ryzykiem. Także zrzeszenia bankowe zgodziły się przejąć część zabezpieczenia przed ryzykiem.
5. Niemcy szacują, że łączna wartość ryzyka objętego zabezpieczeniem udzielonym na rzecz IKB przez bank KfW i zrzeszenia bankowe wynosi 3,5 mld EUR. Bank KfW przejmuje 70 % ryzyka bez górnego ograniczenia kwotowego, a zrzeszenia bankowe przejmują 30 % z ograniczeniem do 1 mld EUR. W grudniu 2007 r. zabezpieczenie przed ryzykiem podniesiono do 3,85 mld EUR, z czego wkład banku KfW wynosił 200 mln EUR. W lutym 2008 r. bank KfW przekazał bankowi IKB na zlecenia rządu federalnego dodatkowe 2,3 mld EUR, które zostały uzupełnione kwotą 1,2 mld EUR w postaci pożyczki warunkowej od rządu federalnego.
III. OCENA
6. W oparciu o dostępne informacje Komisja ma wątpliwości, czy środki zastosowane przez bank KfW na rzecz banku IKB pomyślnie przechodzą test prywatnego inwestora. Bank KfW nie dysponuje żadnym ograniczeniem ryzyka w odniesieniu do podjętych środków, podczas gdy inni udziałowcy banku KB nie zaangażowali się w nią w żaden sposób. Ponadto zaangażowanie KfW nie rokuje odpowiedniego zwrotu i wykracza poza zaangażowanie banków prywatnych. Wskazuje to zatem na istnienie pomocy państwa zgodnie zart. 87 ust. 1 TWE.
7. Na tym etapie Komisja ma także wątpliwości, czy omawiane środki mogą być uznane za zgodne ze wspólnym rynkiem na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) TWE. Ma bowiem wątpliwości, czy spełniają one warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji.
TEKST PISMA
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika