Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 10/08 (ex NN 7/08) - IKB - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 10/08 (ex NN 7/08) - IKB

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 76/04)

(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2008 r.)

Pismem z dnia 27 lutego 2008 r. zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

Office: SPA3, 6/5

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

1. Na początku sierpnia 2007 r. Komisja otrzymała od władz niemieckich informacje pomocnicze na temat środków pomocy przyznanych beneficjentowi. Władze niemieckie i służby Komisji często kontaktowały się ze sobą od tego czasu. W dniu 15 stycznia 2008 r. Niemcy dokonały zgłoszenia środków przedstawiając jednocześnie plan restrukturyzacji. W dniu 15 lutego 2008 r. dostarczono informacje dodatkowe.

II. STAN FAKTYCZNY

2. Beneficjentem pomocy jest IKB Deutsche Industriebank AG ("bank IKB"). Jest to średniej wielkości niemiecki bank prywatny, którego całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. wynosił 52 mld EUR. Jego udziałowcem większościowym, posiadającym 38 % udziałów, jest państwowy bank Kreditanstalt für Wiederaufbau ("bank KfW").

3. Bank IKB - podobnie jak inne banki - udzielał szeregu instrumentów wsparcia płynności korporacji "Rhineland Funding Capital Corporation" inwestującej w portfele strukturyzowanych kredytów, obejmujących ryzyko finansowe z amerykańskich rynków kredytów hipotecznych typu sub-prime, i refinansującej swoje inwestycje poprzez emitowanie krótkoterminowych papierów dłużnych zabezpieczonych aktywami (asset backed commercial papers). Bank IKB dokonywał ponadto inwestycji w segmencie sub-prime za pomocą podporządkowanych instrumentów dłużnych w strukturyzowanym funduszu inwestycyjnym "Rhinebridge" oraz inwestycji bezpośrednich w zabezpieczone dłużne instrumenty finansowe (Collateralized Debt Obligations).

4. Z powodu wymienionych inwestycji bank IKB stanął pod koniec lipca 2007 r. w obliczu poważnych trudności finansowych. Po ujawnieniu tego faktu niemiecki urząd nadzoru bankowego "BaFin", Ministerstwo Finansów, bank KfW i trzy główne niemieckie zrzeszenia bankowe uzgodniły, że bank KfW - w porozumieniu z BaFin - będzie interweniował udzielając bankowi IKB zabezpieczenia przed ryzykiem. Także zrzeszenia bankowe zgodziły się przejąć część zabezpieczenia przed ryzykiem.

5. Niemcy szacują, że łączna wartość ryzyka objętego zabezpieczeniem udzielonym na rzecz IKB przez bank KfW i zrzeszenia bankowe wynosi 3,5 mld EUR. Bank KfW przejmuje 70 % ryzyka bez górnego ograniczenia kwotowego, a zrzeszenia bankowe przejmują 30 % z ograniczeniem do 1 mld EUR. W grudniu 2007 r. zabezpieczenie przed ryzykiem podniesiono do 3,85 mld EUR, z czego wkład banku KfW wynosił 200 mln EUR. W lutym 2008 r. bank KfW przekazał bankowi IKB na zlecenia rządu federalnego dodatkowe 2,3 mld EUR, które zostały uzupełnione kwotą 1,2 mld EUR w postaci pożyczki warunkowej od rządu federalnego.

III. OCENA

6. W oparciu o dostępne informacje Komisja ma wątpliwości, czy środki zastosowane przez bank KfW na rzecz banku IKB pomyślnie przechodzą test prywatnego inwestora. Bank KfW nie dysponuje żadnym ograniczeniem ryzyka w odniesieniu do podjętych środków, podczas gdy inni udziałowcy banku KB nie zaangażowali się w nią w żaden sposób. Ponadto zaangażowanie KfW nie rokuje odpowiedniego zwrotu i wykracza poza zaangażowanie banków prywatnych. Wskazuje to zatem na istnienie pomocy państwa zgodnie zart. 87 ust. 1 TWE.

7. Na tym etapie Komisja ma także wątpliwości, czy omawiane środki mogą być uznane za zgodne ze wspólnym rynkiem na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) TWE. Ma bowiem wątpliwości, czy spełniają one warunki dotyczące pomocy na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.76.5

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 10/08 (ex NN 7/08) - IKB - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 27/03/2008
Data ogłoszenia: 27/03/2008