dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji
(2008/C 311/09)
(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)
WSTĘP
1. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r.(1). Zadania Agencji obejmują zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa na morzu i zapobieganie zanieczyszczeniom ze statków, zapewnienie pomocy technicznej Komisji i państwom członkowskim oraz kontrolę stosowania prawodawstwa wspólnotowego i ocenę jego skuteczności.
2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora zarządzającego zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1406/2002 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia.
| Wiarygodność rozliczeń |
| Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach. |
| Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe. |
| Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału. |
UWAGI
7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 48,2 mln euro w porównaniu z 44,7 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Podstawowe wydatki na działalność operacyjną dotyczą działań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom. Budżet Agencji finansowany jest przede wszystkim z dotacji Komisji Europejskiej. Procedury przyjmowania budżetu nie były wystarczająco rygorystyczne. Spowodowało to dużą liczbę przesunięć budżetowych(5), nieprawidłową prezentację budżetu(6) oraz nieprawidłową modyfikację źródła finansowania w zakresie środków przeznaczonych na zapobieganie zanieczyszczeniom(7).
8. Zaciągnięto zobowiązania prawne przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi(8).
9. W przypadku skontrolowanych procedur rekrutacji nie określono, przed rozpoczęciem procesu oceny, kryteriów wyboru oraz progów punktowych wymaganych do przejścia do następnego etapu konkursu. Organ mianujący nie zapraszał nigdy Komitetu Zakładowego do wzięcia udziału w procedurze rekrutacyjnej. Powyższa sytuacja nie zapewniła przejrzystych i niedyskryminacyjnych procedur.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 11 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2008 r.
(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(5) Ponad 32 przypadki przesunięcia środków w 2007 r.
(6) W przypadku środków zróżnicowanych budżet powinien zawierać skróconą wersję harmonogramu płatności należnych w kolejnych latach budżetowych na pokrycie zobowiązań budżetowych zaciągniętych w poprzednich latach budżetowych (art. 31 ust. 2 lit. c) rozporządzenia finansowego Agencji).
(7) Od połowy czerwca do grudnia środki w wysokości 25 mln euro na zapobieganie zanieczyszczeniom, zatwierdzone przez władze budżetowe, jako środki normalne (C1), bezpodstawnie przeklasyfikowano jako środki przeznaczone na określony cel (R0).
(8) Trzy przypadki o ogólnej wartości 208.000 euro.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 1
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (Lizbona)
Tabela 2
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (Lizbona) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007
Tabela 3
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (Lizbona) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006
Tabela 4
Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (Lizbona) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.
ODPOWIEDZI AGENCJI
7. Agencja z zadowoleniem przyjmuje uwagę Trybunału. Agencja nie ustaje w wysiłkach na rzecz poprawy swojego planowania i kontroli. Szczególny nacisk jest kładziony na prognozowanie i planowanie płatności. Przeniesienia budżetowe niezbędne w 2007 r. mieszczą się w 10 % progu, na który zezwala rozporządzenie finansowe. Na wniosek Komisji, w dniu 20.03.2007 r. zarząd zadecydował o zakwalifikowaniu środków na rzecz przeciwdziałania zanieczyszczeniom jako dochody przeznaczone na określony cel, natomiast w dniu 21.11.2007 r. zdecydował o odstąpieniu od tej decyzji.
8. Środki mające na celu uniknięcie zobowiązań a posteriori są nadal wzmacniane. Główne czynniki stanowią tu ciągłe szkolenia i komunikacja. Wytyczne zawarto w ustanowionych w tym celu finansowych listach kontrolnych.
9. W następstwie uwag Trybunału podjęto środki w celu zapewnienia określenia kryteriów wyboru i wartości progowych na wczesnym etapie procedury naboru. W kontekście bliskiego przyjęcia nowych przepisów wykonawczych dotyczących pracowników czasowych Agencja weźmie pod uwagę dalsze uwagi Trybunału odnoszące się do procedur obowiązujących podczas naboru.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.311.57 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 25/09/2008 |
| Data ogłoszenia: | 05/12/2008 |