z dnia 27 listopada 2008 r.
w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/WE w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Węgier zakazu dotyczącego szlifierki kątowej noszącej znak towarowy POWER GT MD-2007-138
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 307/02)
(Dz.U.UE C z dnia 2 grudnia 2008 r.)
1. Powiadomienie wystosowane przez władze Węgier
Artykuł 2 ust. 1 dyrektywy 98/37/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do maszyn stanowi, że państwa członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki w celu zagwarantowania, aby maszyny objęte zakresem tej dyrektywy mogły być wprowadzane do obrotu i oddawane do użytku wyłącznie wówczas, gdy nie zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu osób lub, w stosownych przypadkach, zwierząt domowych oraz mieniu, jeżeli są prawidłowo zainstalowane i konserwowane oraz użytkowane zgodnie z zamierzonym przeznaczeniem.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 dyrektywy, w przypadku gdy państwo członkowskie stwierdza, że maszyny noszące oznakowanie CE, użytkowane zgodnie z ich zamierzonym przeznaczeniem, mogą stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt domowych lub mienia, podejmuje ono wszelkie właściwe środki mające na celu wycofanie takich maszyn z obrotu, zakaz wprowadzania ich do obrotu, oddawania do użytku lub eksploatacji albo ograniczenie swobodnego przepływu tych produktów. Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia Komisję o każdym takim środku, podając uzasadnienie swojej decyzji.
W dniu 23 lipca 2007 r. władze Węgier powiadomiły Komisję Europejską o zakazie dotyczącym wprowadzania do obrotu ręcznej przenośnej elektrycznej szlifierki kątowej noszącej znak towarowy POWER GT, typu PG-AG 0110. Producentem tej maszyny było przedsiębiorstwo Zheijang Wuyi Gongli Electric Machine Co., Ltd, Feng Huang Shan Industrial Zone, Dong Gan, Wuyi County, Zheijang 321201, Chińska R.L., a dystrybutorem REMOND Hungary Kft, H-1211 Budapest, Déli út 15/A.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy Komisja, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi stronami, stwierdza, czy uznaje podjęty środek za uzasadniony, czy też nie. W przypadku gdy podjęty środek zostanie uznany za uzasadniony, Komisja powiadamia o tym państwa członkowskie, tak aby mogły one podjąć wszelkie stosowne środki w odniesieniu do przedmiotowej maszyny, zgodnie ze swymi zobowiązaniami wynikającymi z art. 2 ust. 1.
2. Uzasadnienie przedstawione przez władze Węgier
Podjęcie środka przez władze Węgier zostało umotywowane faktem, że wspomniana szlifierka kątowa nie spełnia następujących zasadniczych wymogów w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, określonych w załączniku I do dyrektywy 98/37/WE (z uwzględnieniem wymogów zharmonizowanych norm europejskich EN 50144-1:1998 - "Bezpieczeństwo użytkowania narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym - Część 1: Wymagania ogólne" oraz EN 50144-2-3:2002 -"Bezpieczeństwo użytkowania narzędzi ręcznych o napędzie elektrycznym - Część 2-3: Wymagania szczegółowe dotyczące szlifierek, szlifierek dyskowych i polerek"):
1.5.1. Zasilanie energią elektryczną oraz 1.5.6 - Pożar
Maszyna stwarza ryzyko powstania pożaru z powodu nieprzymocowanych przewodów wewnętrznych, które mogą spowodować zwarcie.
1.7.3. Oznakowanie
Symbole przymocowane do produktu nie były wystarczająco trwałe.
3. Opinia Komisji
Dnia 15 listopada 2007 r. Komisja skierowała do przedsiębiorstwa REMOND Hungary Kft. pismo z prośbą o przedstawienie uwag na temat środka zastosowanego przez władze Węgier.
Do dnia dzisiejszego nie otrzymano żadnej odpowiedzi.
Dokumentacja przekazana Komisji Europejskiej zawierała jednak pismo skierowane dnia 7 marca 2007 r. przez REMOND Hungary Kft. do władz Węgier, w którym stwierdza się, że przedsiębiorstwo to nie było w stanie przedstawić świadectw zgodności dla przedmiotowej szlifierki kątowej, ponieważ nigdy ich nie otrzymało od producenta chińskiego. W związku z powyższym przedsiębiorstwo poinstruowało swoich odbiorców, aby wycofali z rynku wspomniane szlifierki kątowe, i nie było w stanie wyjaśnić, dlaczego niektóre z nich były wciąż dostępne w chwili podjęcia środka przez władze Węgier.
W świetle dostępnej dokumentacji Komisja uważa, że władze Węgier wykazały, że maszyna, która podlega środkowi ograniczającemu, nie spełnia zasadniczych wymogów w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa powyżej. Niezgodności te stwarzają poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników przedmiotowej maszyny.
Po przeprowadzeniu wymaganej procedury Komisja uznaje zatem, że zakaz wprowadzony przez władze Węgier jest uzasadniony.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 listopada 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.307.3 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w zastosowaniu art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/37/WE w odniesieniu do wprowadzonego przez władze Węgier zakazu dotyczącego szlifierki kątowej noszącej znak towarowy POWER GT MD-2007-138. |
| Data aktu: | 27/11/2008 |
| Data ogłoszenia: | 02/12/2008 |