Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 34/08 (ex N 170/08) - Duży projekt inwestycyjny - Deutsche Solar - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA-NIEMCY

Pomoc państwa C 34/08 (ex N 170/08) - Duży projekt inwestycyjny - Deutsche Solar

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE 1

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 217/10)

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2008 r.)

Pismem z dnia 16 lipca 2008 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

Beneficjentem wsparcia finansowego jest przedsiębiorstwo Deutsche Solar AG (dalej "DS"). DS produkuje krystaliczne płytki służące do wytwarzania ogniw słonecznych. Do DS należą aktualnie dwie fabryki w Frei-bergu w Saksonii. Jedna z nich znajduje się w parku przemysłowym Freiberg-Południe, a druga w parku przemysłowym Saxonia. 100 % akcji w DS posiada grupa SolarWorld AG, prowadząca działalność na skalę światową w zakresie produkcji płytek służących do wytwarzania ogniw słonecznych, a także ogniw słonecznych, modułów fotowoltaicznych, lecz nie całych systemów fotowoltaicznych.

Korzystając ze zgłoszonej inwestycji DS stworzy trzecią fabrykę w lokalizacji Freiberg-Wschód, w której produkowane będą monokrystaliczne płytki służące do wytwarzania ogniw słonecznych (nominalna roczna wydajność 500 MWp). Projekt rozpoczęto w dniu 18 grudnia 2007 r. Zakończenie projektu inwestycyjnego planuje się do 31 sierpnia 2010 r., a osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej - do końca 2010 r. Nominalna wartość całkowitej kwalifikowanej inwestycji w projekt Freiberg-Wschód kształtuje się na poziomie 350 mln EUR. Władze niemieckie zgłosiły chęć udzielenia na rzecz projektu Freiberg-Wschód pomocy regionalnej w wysokości 48 mln EUR w postaci dotacji oraz zwolnienia z podatku.

Oprócz budowy nowej fabryki płytek służących do wytwarzania ogniw słonecznych w lokalizacji Frei-berg-Wschód, której dotyczy zawiadomienie, DS zamierza także zwiększyć moce produkcyjne swojej fabryki płytek w lokalizacji Freiberg-Południe z 350 do 500 MWp. Całkowita wartość inwestycji w projekt Freiberg-Południe wynosi 49 mln EUR, a wysokość pomocy na jego rzecz - 14 mln EUR. Władze niemieckie uznały, że nie były zobowiązane do zgłaszania omawianej pomocy, ponieważ całkowita wysokość kosztów inwestycyjnych nie przekracza 50 mln EUR.

Inwestycje zostaną dokonane we Freibergu w Saksonii w Niemczech Wschodnich, w więc w regionie - w rozumieniu art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE - w którym maksymalna dopuszczalna intensywność pomocy wynosi 30 % ekwiwalentu dotacji brutto.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszone projekty Freiberg-Wschód oraz Freiberg-Południe nie stanowią jednostkowego projektu inwestycyjnego w rozumieniu pkt 60 Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 ("wytyczne 2007"), albowiem oba projekty otrzymają pomoc niemal jednocześnie.

Władze niemieckie twierdzą po pierwsze, że nie można mówić o sztucznym podziale. Wyboru miejsca utworzenia nowej fabryki dokonano w sposób całkowicie otwarty. Oprócz Saksonii rozważano także lokalizacje w Stanach Zjednoczonych. Po drugie, władze niemieckie twierdzą, że istnienie ekonomicznej niepodzielności można założyć tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie można przeprowadzić projektów całkowicie osobno. W omawianym przypadku utrzymuje się, że projekt Wschód można by przeprowadzić niezależnie (w czasie i przestrzeni) od projektu Południe. Po trzecie, władze niemieckie twierdzą, że nie można mówić o jakichkolwiek powiązaniach funkcjonalnych, jako że zakład produkcyjny Freiberg-Wschód będzie niezależny, a obie fabryki będą zatrudniały innych pracowników (z pewnymi wyjątkami w zakresie kadry zarządzającej, pracowników sprzedaży oraz dystrybucji). Po czwarte, władze niemieckie podnoszą, że nie ma żadnych powiązań technicznych między projektami, skoro płytki będą wytwarzane w oddzielnych procesach produkcyjnych z użyciem oddzielnych maszyn. Po piąte, władze niemieckie argumentują, że brak jest również powiązań geograficznych i fizycznych, ponieważ procesy produkcyjne będą oddzielone i nie będą wymagały wkładu w postaci półproduktów z drugiej fabryki. Po szóste, władze niemieckie twierdzą, że nie ma strategicznych powiązań między oboma projektami, gdyż nie występują strategiczne efekty synergiczne, wynikające z niewielkiej geograficznie odległości obu inwestycji.

Komisja zgadza się, że obecnie powiązania funkcjonalne i techniczne wydają się raczej słabe. Niemniej jednak budzą one wątpliwości Komisji, ponieważ na stanowiskach kierowniczych oraz dotyczących sprzedaży i dystrybucji zatrudnione będą w pewnym zakresie te same osoby, a nie można wykluczyć, że sytuacja ta będzie dotyczyła także innych stanowisk w obu inwestycjach. Ponadto obie inwestycje dotyczą tego samego rodzaju procesu produkcyjnego wykorzystującego podobne wyposażenie i technologie, ponieważ w obu fabrykach wytwarzany będzie ten sam produkt. Odnośnie do ich bezpośredniej bliskości geograficznej należy zauważyć, że obie inwestycje DS - Freiberg-Wschód i Freiberg-Południe - są od siebie oddalone zaledwie o ok. 5 kilometrów. Poza tym strategiczne powiązania między nimi wydają się raczej mocne, skoro obie fabryki będą wytwarzać ten sam produkt. Komisja zauważa także, że obie inwestycje będą przeprowadzone niemal jednocześnie.

Dlatego też Komisja ma wątpliwości, czy między dwiema inwestycjami DS we Freibergu nie istnieją takie powiązania funkcjonalne, techniczne i strategiczne oraz bezpośrednia bliskość geograficzna, że z ich powodu należałoby uznać te inwestycje za ekonomicznie niepodzielne w rozumieniu pkt 60 i przypisu 55 wytycznych 2007. Wobec tego Komisja prosi zainteresowane osoby trzecie o komentarze na temat niepodzielności projektów inwestycyjnych DS we Freibergu.

Jeżeli dwa projekty - Freiberg-Wschód i Freiberg-Południe - stanowią jednostkowy projekt inwestycyjny, trzeba będzie zastosować do łącznych kwalifikowanych kosztów obu projektów mechanizm zmniejszania intensywności pomocy ustanowiony w pkt 67 wytycznych 2007. W takim przypadku intensywność pomocy przekroczyłaby dopuszczalny poziom maksymalny.

W oparciu o obecnie dostępne informacje Komisja, po dokonaniu pierwszej wstępnej oceny przedmiotowego środka, ma wątpliwości, czy zgłoszona pomoc może być uznana za zgodną z wytycznymi 2007 i ze wspólnym rynkiem, a jeśli tak, to w jakim stopniu.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 11 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.C.09.203.11). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.217.19

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 34/08 (ex N 170/08) - Duży projekt inwestycyjny - Deutsche Solar - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 26/08/2008
Data ogłoszenia: 26/08/2008