(Sprawa C-130/08)
(2008/C 128/46)
(Dz.U.UE C z dnia 24 maja 2008 r.)
Język postępowania: grecki
Strony
Strona skarżąca: Komisja Wspólnot Europejskich (przedstawiciel: M. Condou-Durande)
Strona pozwana: Republika Grecka
Żądania strony skarżącej
– stwierdzenie, że nie przyjmując przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do zapewnienia, w każdym wypadku, zbadania co do istoty wniosku obywatela państwa trzeciego o udzielenie azylu, który na podstawie art. 16 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 343/ 2003 został przeniesiony do Grecji w celu ponownego rozpatrzenia wniosku o udzielenie azylu, Republika Grecka uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 343/2003;
– obciążenie Republiki Greckiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
1. Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (HCR) zwrócił uwagę Komisji na kwestię zgodności greckich przepisów prawnych dotyczących procedury przyznawania cudzoziemcowi statusu uchodźcy z przepisami rozporządzenia (WE) nr 343/2003 w przypadku, gdy cudzoziemiec samowolnie opuszcza terytorium państwa i gdy istnieje decyzja o przerwaniu procedury rozpatrywania wniosku o udzielenie azylu.
2. Problem ten wynika z art. 2 ust. 8 dekretu prezydenckiego 61/99 (opublikowanego w FEK A' 63) z dnia 6 kwietnia 1999 r. w sprawie przerwania procedury rozpatrywania wniosku o udzielenie azylu. Przepis ten zrównuje samowolne oddalenie się wnioskodawcy bez uprzedzenia z wycofaniem wniosku o udzielenie azylu i przewiduje przerwanie procedury rozpatrywania wniosku decyzją sekretarza generalnego ministerstwa porządku publicznego, doręczaną zainteresowanemu stosownie do procedury przewidzianej w przypadku nieznanego miejsca zamieszkania. Od decyzji tej przysługuje odwołanie tylko w przypadku, gdy wnioskodawca stawi się ponownie przed właściwymi władzami najpóźniej w ciągu trzech miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przerwaniu procedury rozpatrywania wniosku o udzielenie azylu, i po tym jak przedstawi dowody wskazujące na to, że jego nieobecność była spowodowana siłą wyższą.
3. Przejazd wnioskodawcy bez uprzedzenia z jednego państwa członkowskiego, w którym złożył on swój wniosek o udzielenie azylu do innego państwa członkowskiego stanowi klasyczny przypadek, który rozporządzenie (WE) nr 343/2003 reguluje w sposób szczególny celem zapewnienia, że wniosek zostanie rozpatrzony co do istoty przez dane państwo jako odpowiedzialne za rozpoznanie tego wniosku na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia.
4. Jednakże kombinacja wymogów określonych w art. 2 ust. 8 dekretu prezydenckiego prowadzi w praktyce do tego, że niemożliwe jest zaskarżenie decyzji o przerwaniu procedury oraz niemożliwy jest faktyczny dostęp do procedury określania statusu uchodźcy.
5. Republika Grecka przyznała, że greckie przepisy prawne mogą powodować trudności w świetle rozporządzenia (WE) nr 343/2003 i zobowiązała się do podjęcia działań w tym względzie. Tym samym zaproponowała rozwiązanie problemu poprzez przyjęcie dekretu prezydenckiego, który dokona transpozycji do wewnętrznego porządku prawnego dyrektywy Rady 2005/85/WE i określi, że sporne przepisy nie będą znajdowały zastosowania w przypadkach, w których będzie stosowane rozporządzenie (WE) nr 343/2003.
6. Równolegle złożyła zapewnienia, zgodnie z którymi będzie badać co do istoty każdy wniosek o udzielenie azylu pochodzący od osoby przeniesionej dla celów ponownego rozpoznania w ramach rozporządzenia (WE) nr 343/2003 oraz wycofa decyzje o przerwaniu, które ewentualnie zostały już wydane.
7. Komisja uwzględnia te zapewnienia ze strony Republiki Greckiej. Mimo to uważa, że nie wystarczą one do zagwarantowania pewności prawnej koniecznej do właściwego stosowania przepisów rozporządzenia do wszystkich przypadków wniosków o udzielenie azylu, a w szczególności zbadania co do istoty każdego wniosku o udzielenie azylu tak, aby rzeczywisty dostęp do procedury określania został zagwarantowany na rzecz uchodźcy.
8. Biorąc powyższe pod uwagę, Komisja utrzymuje, że w związku z nieprzyjęciem przepisów niezbędnych do zapewnienia, że Republika Grecka przystąpi do zbadania co do istoty wniosku o udzielenie azylu obywatela państwa trzeciego, wobec którego wydano decyzję o przerwaniu procedury z uwagi na jego samowolny wyjazd i który został ponownie przyjęty na podstawie art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 343/2003, Republika Grecka uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy tego przepisu.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2008.128.25/2 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-130/08: Skarga wniesiona w dniu 31 marca 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Greckiej. |
| Data aktu: | 24/05/2008 |
| Data ogłoszenia: | 24/05/2008 |