Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008
(2007/C 78/09)
(Dz.U.UE C z dnia 11 kwietnia 2007 r.)
1. Wstęp/Kontekst
Decyzja nr 1983/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego (2008)(1) przewiduje szereg zadań, które mają zostać wykonane przez Komisję Europejską.
Jednostka odpowiedzialną za wykonanie niniejszego zadania, tj. przeprowadzenia procedury zwiazanej z zaproszeniem do składania wniosków jest Dział ds. Kultury w Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (DG EAC) Komisji Europejskiej.
2. Cele i opis
Całkowity budżet przyznany dla Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego wynosi 10 mln EUR. Łączną kwotę w wysokości 3 mln EUR przeznaczono na współfinansowanie działań w skali Wspólnoty. Ze środków tych zostaną sfinansowane m.in uroczystości rozpoczęcia i zakończenia Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego organizowane we współpracy z krajami sprawującymi przewodnictwo w 2008 r., na które przeznaczona została suma 600.000 EUR.
Komisja ogłasza niniejsze zaproszenie do składania wniosków w celu współfinansowania ograniczonej liczby działań o wymiarze symbolicznym,posiadajacych znaczenie na skalę europejską, i mających na celu propagowanie dialogu międzykulturowego przez bezpośredni udział lub dotarcie w inny sposób do jak największej liczby osób, oraz podkreślających osiągnięcia i doświadczenia w ramach tematyki Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego 2008.
Ta ograniczona liczba działań o wymiarze symbolicznym, posiadajacych znaczenie na skalę europejską, powinna uświadomić, szczególnie osobom młodym, cele Europejskiego Roku Dialogu Międzykulturowego 2008 oraz podkreślić wagę i znaczenie dialogu międzykulturowego w Unii Europejskiej w sposób zauważalny i atrakcyjny, przede wszystkim (ale nie wyłącznie) dla młodych ludzi.
3. Harmonogram
Wnioski należy przesyłać do Komisji nie później niż do dnia 31 lipca 2007 r.
Realizacja projektów musi rozpocząć się w 2008 r., ale nie później niż 1 września 2008 r. Główne działania proponowane w ramach projektu muszą odbyć się w 2008 r.
Okres kwalifikowalności kosztów rozpoczyna się w dniu podpisania umowy przez Komisję. W drodze wyjątku, jeżeli beneficjent może wykazać potrzebę rozpoczęcia działań przed podpisaniem umowy w sprawie przyznania dotacji, istnieje możliwość zatwierdzenia wydatków przed podpisaniem umowy. W żadnym wypadku okres kwalifikowalności wydatków nie może rozpocząć się przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dotacji(2). Koszty poniesione przed dniem 1 stycznia 2008 r. nie będą brane pod uwagę(3).
Okres kwalifikowalności kosztów w ramach każdej umowy o dotację z UE wynosi maksymalnie 12 miesięcy.
Jeżeli jednak po podpisaniu umowy i rozpoczęciu realizacji projektu, beneficjent, z przyczyn w pełni uzasadnionych i od niego niezależnych, nie jest w stanie ukończyć realizacji projektu w zaplanowanym terminie, istnieje możliwość przedłużenia okresu kwalifikowalności wydatków. Przedłużenia, o nie więcej niż 3 miesiące, można udzielić, pod warunkiem że odpowiedni wniosek zostanie złożony przed upływem terminu określonego w umowie. W takim przypadku maksymalny czas trwania projektu wynosi 15 miesięcy.
Intencją Komisji jest poinformowanie wnioskodawców o wynikach procedury wyboru wniosków najpóźniej w grudniu 2007 r.
Planowanym terminem otrzymania przez beneficjentów umów do podpisania jest styczeń/luty 2008 r.
4. Dostępny budżet
Łączny budżet przeznaczony, w ramach niniejszego zaproszenia, na współfinansowanie projektów w skali Wspólnoty wynosi 2.400.000 EUR (z wyłączeniem uroczystości rozpoczęcia i zakończenia).
Wsparcie finansowe zostanie przyznane ok. 8-10 inicjatywom i wydarzeniom.
Wkład finansowy Komisji nie może przekroczyć 80 % łącznych kwalifikowalnych kosztów każdego projektu(4). Wysokość każdej przyznanej dotacji będzie zawarta w przedziale 200.000 - 400.000 EUR. Maksymalna kwota dotacji wyniesie 400.000 EUR(5).
Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do nieprzyznania wszystkich dostępnych środków.
5. Kryteria kwalifikowalności
5.1 Kwalifikujące się podmioty/instytucje/rodzaje beneficjentów
Wnioski spełniające poniższe kryteria kwalifikowalności zostaną poddane dogłębnej ocenie:
– Wnioskodawca jest podmiotem publicznym lub prywatnym(6) mającym doświadczenie w dziedzinie dialogu międzykulturowego i posiadającym statutową siedzibę w jednym z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej(7);
– Podmioty takie muszą prowadzić działalność na skalę europejską samodzielnie lub w formie różnych stowarzyszeń działających w sposób skoordynowany, a ich struktura i działalność muszą mieć potencjalny wpływ na poziomie europejskim;
– Wnioskodawcy muszą ponadto posiadać zdolność finansową i operacyjną wymaganą do zrealizowania proponowanego działania;
– Osoby fizyczne nie mogą ubiegać się dotację w ramach niniejszego zaproszenia.
5.2 Kwalifikujące się państwa
Państwa członkowskie Unii Europejskiej:
Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
6. Kryteria przyznania dotacji
Zawartość projektów zostanie oceniona przez niezależny panel na podstawie następujących kryteriów, zgodnie z pkt 8 specyfikacji:
6.1. Wymiar europejski (0-10 pkt)
– Poziom i charakter zaangażowania partnerów z różnych państw członkowskich w organizację, finansowanie i wdrażanie projektu;
– Liczba bezpośrednich uczestników z różnych państw członkowskich;
– Zasięg geograficzny skoordynowanych inicjatyw lokalnych oraz wartość dodana wspólnych działań;
– Stopień, w jakim działanie porusza temat związany z przynależnością do Europy i europejskim obywatelstwem opartym na wspólnych wartościach w UE, propagujący pozytywny wizerunek różnorodności kulturowej (w tym różnorodności wyznań).
6.2. Liczba osób (w tym młodych ludzi), na które projekt ma bezpośredni lub pośredni wpływ (0-10 pkt)
– Liczba osób (w tym młodych ludzi) uczestniczących bezpośrednio lub w sposób wirtualny w proponowanych projektach;
– Liczba osób należących do wykluczonych lub mniej uprzywilejowanych grup społecznych, bezpośrednio uczestniczących w projektach;
– Liczba osób uczestniczących w sposób wirtualny w ramach inicjatyw wykorzystujących nowe media, takich jak internetowe fora dyskusyjne, gry online itp.;
– Plan w zakresie komunikacji społecznej przedstawiony dla każdego projektu, zawierający szacunkową liczbę osób, do których istnieje możliwość dotarcia za pośrednictwem narzędzi lub partnerstw medialnych;
– Elementy projektu przeznaczone dla młodych ludzi.
6.3 Walory edukacyjne, trwałość, charakter wielosektorowy i innowacyjność (0-10 pkt)
– Wykorzystanie w ramach projektu formalnych i nieformalnych działań edukacyjnych oraz zastosowanie i opracowanie materiałów pedagogicznych;
– Czy projekt jest oparty o najlepsze praktyki, które zostały określone w następstwie zdobytych w przeszłości doświadczeń;
– Potencjał projektu w zakresie doprowadzenia do utworzenia trwałej struktury ułatwiającej uzyskanie trwałych wyników w latach następnych.
– Ocena planów zainteresowanych stron dotyczących udostępniania wyników i najlepszych praktyk wypracowanych w ramach projektu, z uwzględnieniem ich udostępniania po 2008 r.;
– Ocena wielosektorowego wymiaru projektu, biorąc pod uwagę zakres i intensywność udziału różnych sektorów w projekcie (np. sektora kultury, społecznego i gospodarczego), a także sieci tworzonych przez społeczeństwo obywatelskie;
– Stopień, w jakim projekt wykorzystuje innowacyjne cechy lub podejścia w zakresie skali projektu, stosowanych narzędzi i metodyki, i in.
6.4 Zarządzanie projektem (0-10 pkt)
– Jakość planu zarządzania, w tym struktur decyzyjnych stworzonych przez uczestniczących partnerów;
– Poprzednie doświadczenia zarządzających projektem;
– Trafność ogólnego planu finansowego
– Harmonogram realizacji projektu.
Projekty muszą otrzymać co najmniej 6 pkt w przypadku kryteriów 6.1 i 6.2 Projekty muszą otrzymać co najmniej 70 % możliwych punktów (czyli 28/40 pkt).
W oparciu o indywidualny zestawienie kwalifikujących się projektów, w ostatecznym zestawieniu i zaleceniu sformułowanym przez niezależny panel oceniający, wzięte zostaną pod uwagę następujące czynniki::
– odpowiedniego zakresu geograficznego działań proponowanych w projektach na całym obszarze UE.
– różnorodności, jeżeli chodzi o rodzaj dialogu międzykulturowego proponowany przez wybrane projekty, w szczególności pod względem miejsc, w których dialog ten będzie prowadzony (np. miejsca przeznaczone do nauki, pracy i rozrywki).
7. Bliższe informacje
Szczegółowe specyfikacje dotyczące zaproszenia i jego załączników są dostępne na następującej stronie internetowej:
http://ec.europa.eu/culture/eac/index_en.html
Wnioski muszą być zgodne z wymogami określonymi w specyfikacjach i zostać złożone na formularzu przeznaczonym do tego celu.
______
(1) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 44.
(2) Artykuł 112 rozporządzenia finansowego.
(3) Nie można przyznać z mocą wsteczną dotacji na działania już zakończone. Artykuł 112 rozporządzenia finansowego.
(4) Artykuł 7 decyzji nr 1983/2006/WE.
(5) Artykuły 113; 167 i172 rozporządzenia finansowego
(6) W kontekście specyfikacji niniejszego zaproszenia, za podmiot publiczny uznaje się podmiot finansowany w jakiejkolwiek części, na mocy prawa, z budżetu państwa przez organy władz centralnych, regionalnych lub lokalnych. Oznacza to, że koszty te finansowane są z funduszy sektora publicznego uzyskanych z podatków, grzywien lub opłat regulowanych przez prawo i nie zostały przyznane w wyniku procesu składania wniosków, w ramach którego istniałaby możliwość nieotrzymania funduszy. Organizacje, które są uzależnione od finansowania publicznego i otrzymują coroczne dotacje, lecz dla których istnieje przynajmniej teoretyczna możliwość nieotrzymania takiej dotacji w danym roku, uznawane są przez Komisje za podmioty prywatne.
(7) Patrz sekcja 5.2. specyfikacji niniejszego zaproszenia
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.78.18 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Otwarte zaproszenie do składania wniosków - DG EAC/07/07 - Europejski Rok Dialogu Międzykulturowego 2008. |
Data aktu: | 11/04/2007 |
Data ogłoszenia: | 11/04/2007 |