Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 4/07 (ex N 465/06) - program Groepsrentebox - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 4/07 (ex N 465/06) - program Groepsrentebox

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 66/12)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2007 r.)

Pismem z dnia 7 lutego 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do pewnych pozostałych środków, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid greffe

B-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niderlandzkim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

(1) Pismem z dnia 13 lipca 2006 r. władze niderlandzkie zgłosiły program pod nazwą "groepsrentebox". Dodatkowe informacje zostały przekazane przez władze niderlandzkie w dniach 5 września 2006 r. i 9 listopada 2006 r.

2. OPIS ŚRODKA POMOCY

(2) Program "groepsrentebox" przewiduje obniżenie opodatkowania/ odliczenie odsetek (5 % zamiast standardowej stawki podatku od osób prawnych w wysokości 25,5 %) otrzymanych/uiszczonych w ramach relacji wewnątrz grupy (środek pomocy A) oraz obniżenie opodatkowania odsetek uzyskanych z lokat krótkoterminowych (5 % zamiast standardowej stawki podatku od osób prawnych w wysokości 25,5 %), pod warunkiem że te ostatnie przeznaczone będą na zakup co najmniej 5 % akcji spółki (środek pomocy B).

3. OCENA ŚRODKA POMOCY

(3) Aby środek został uznany za pomoc państwa musi spełniać kryteria określone w art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Środek pomocy musi zostać przyznany przy użyciu zasobów państwowych, przynosić selektywną korzyść oraz wpływać na konkurencję i wymianę handlową.

(4) W odniesieniu do środka pomocy A Komisja uważa, że na obecnym etapie stanowi on środek o charakterze selektywnym. Mimo że środek pomocy wydaje się być skierowany do wszystkich przedsiębiorstw Komisja uważa, że prawdopodobnie przyciągnie on jedynie międzynarodowe grupy przedsiębiorstw, i dlatego należy go uznać za środek selektywny. Komisja uważa także, że środek pomocy A spełnia pozostałe kryteria określone w art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

(5) W odniesieniu do środka pomocy B Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji uważa, że obniżenie opodatkowania odsetek z lokat krótkoterminowych przeznaczonych na zakup co najmniej 5 % akcji spółki nie przyznaje korzyści w sposób selektywny ponieważ zapis ten odnosi się do wszystkich przedsiębiorstw.

(6) W zakresie, w jakim środek pomocy A stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE jego zgodność należy ocenić w świetle odstępstw przewidzianych w art. 87 ust. 2 i art. 87 ust. 3 Traktatu WE. Na obecnym etapie wydaje się, że w omawianym przypadku nie można zastosować żadnego z odstępstw przewidzianych w Traktacie WE.

(7) W związku z powyższymi ustaleniami Komisja, działając zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do środka pomocy A.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(1), wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

______

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.66.30

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 4/07 (ex N 465/06) - program Groepsrentebox - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 22/03/2007
Data ogłoszenia: 22/03/2007