(2007/C 311/10)
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
MAJĄC NA UWADZE
1. postulat Rady Europejskiej z posiedzenia w Lizbonie wiosną 2000 r., by unowocześnić systemy kształcenia i szkolenia w odpowiedzi na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy i rosnące wyzwania społeczno-ekonomiczne i demograficzne, którym Unia musi sprostać w zglobalizowanym świecie(1);
2. konkluzje Rady Europejskiej z posiedzenia w Barcelonie w marcu 2002 r., w których określono ogólny cel polegający na uczynieniu europejskich systemów kształcenia i szkolenia "światowym wzorcem jakości do roku 2010" i w których, z myślą o realizacji tego założenia, zatwierdzono zbiór wspólnych celów w zakresie doskonalenia tych systemów(2);
3. szczegółowy program prac na rzecz osiągnięcia tych wspólnych celów - zazwyczaj określany jako program prac "Edukacja i szkolenie 2010" - zawierający orientacyjny wykaz wskaźników, które mają być stosowane do pomiaru postępów w realizacji trzynastu konkretnych celów za pomocą otwartej metody koordynacji;
4. konkluzje Rady z dnia 5 maja 2003 r., w których określono zbiór poziomów referencyjnych dla średnich europejskich wyników w zakresie kształcenia i szkolenia (poziomy odniesienia) do wykorzystania jako "jedno z narzędzi monitorowania realizacji szczegółowego programu prac"(3);
5. komunikat z Maastricht z dnia 14 grudnia 2004 r. - w kontekście procesu kopenhaskiego - w którym za priorytet uznano zwiększenie zakresu, precyzji i wiarygodności statystyk dotyczących kształcenia i szkolenia zawodowego (VET), argumentując, że odpowiednie dane i wskaźniki są kluczem do zrozumienia procesów zachodzących w VET i że od wszystkich zaangażowanych stron wymaga się podjęcia dodatkowych działań i decyzji(4);
6. komunikat z Bergen z 19-20 maja 2005 r. - w kontekście procesu bolońskiego - w którym wezwano do gromadzenia porównywalnych danych z zakresu mobilności kadry i studentów oraz sytuacji społecznej i ekonomicznej studentów w państwach uczestniczących w tym procesie, co stanowić będzie podstawę przeglądu sytuacji w przyszłości(5);
7. konkluzje Rady z dnia 24 maja 2005 r., w których zwrócono się do Komisji, by złożyła Radzie sprawozdanie na temat "postępów na drodze do ustanowienia spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia w celu monitorowania osiągania celów lizbońskich w dziedzinie edukacji i szkolenia"(6);
8. konkluzje Rady z dnia 19 maja 2006 r., w których zwrócono się do Komisji, by złożyła Radzie sprawozdanie na temat postępów w opracowywaniu europejskiego wskaźnika kompetencji językowych(7);
9. konkluzje Rady z dnia 13 listopada 2006 r., w których wezwano Komisję, by zwróciła "uwagę na rozwój elementów VET w spójnych ramach wskaźników i wzorców";
10. główne postulaty Rady w dziedzinie kształcenia i szkolenia na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2007 r., w których podkreślono, że "polityka edukacyjna i związane z nią praktyki wymagają lepszego oparcia na faktach naukowych" oraz że "konieczne jest opracowanie kultury oceniania i kultury badań"(8);
11. komunikat Komisji z dnia 22 lutego 2007 r. zatytułowany "Spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkoleń", w którym zaproponowano 20 głównych wskaźników uważanych przez Komisję za spójne z celami polityki określonymi w programie prac "Edukacja i szkolenie 2010"(9),
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI
sprawozdanie na temat postępów w opracowywaniu europejskiego wskaźnika kompetencji językowych, przedstawione w zarysie w komunikacie Komisji z dnia 13 kwietnia 2007 r. zatytułowanym "Ramy europejskiego badania kompetencji językowych"(10), jak również fakt, że Komisja zamierza zadbać - przed rozpoczęciem każdej kolejnej tury sprawdzianów - o to, by badanie to było poświęcone wszystkim europejskim językom urzędowym, których uczy się w Unii Europejskiej;
UWAŻA, że
program prac "Edukacja i szkolenie 2010" stanowi strategiczne ramy prac Rady w dziedzinie kształcenia i szkolenia;
dyskusje na temat przyszłych kierunków polityki stanowiących kontynuację programu prac "Edukacja i szkolenie 2010" właśnie się rozpoczynają i że w następnych latach powinny się one nasilić;
określenie, zdefiniowanie i wdrożenie spójnych ram wskaźników jest procesem ciągłym, który musi być zsynchronizowany ze strategicznymi ramami określonymi w programie prac 2010 i w programie ewentualnie będącym jego kontynuacją;
POTWIERDZA, że
nowe wskaźniki powinny zostać opracowane z pełnym poszanowaniem odpowiedzialności państw członkowskich za organizację własnych systemów kształcenia i w sposób nienakładający nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych lub finansowych na zainteresowane organizacje i instytucje;
okresowe monitorowanie wyników i postępów przy użyciu wskaźników i poziomów odniesienia stanowi zasadniczą część procesu lizbońskiego i umożliwia określenie mocnych i słabych stron w celu nadania strategicznego kierunku programowi prac "Edukacja i szkolenie 2010";
pięć poziomów odniesienia przyjętych przez Radę w maju 2003 r. w dalszym ciągu ma duże znaczenie przy nadawaniu kierunku działaniom politycznym w ramach programu prac 2010;
konieczna jest dalsza poprawa jakości danych pochodzących z europejskiego systemu statystycznego, zwłaszcza po to, by uzyskiwać dane oparte na faktach i porównywalne na poziomie międzynarodowym oraz w odpowiednich przypadkach dane odnoszące się do płci;
jednocześnie istnieje potrzeba dalszego zacieśniania współpracy z innymi aktywnymi w tej dziedzinie organizacjami międzynarodowymi, po to by poprawić spójność i porównywalność danych na szczeblu międzynarodowym, unikać powielania danych oraz zaspokajać potrzeby UE w zakresie danych, których nie można pozyskać w ramach europejskiego systemu statystycznego;
UZNAJE
wagę ciągłych skoordynowanych wysiłków ze strony państw członkowskich i Komisji - podejmowanych w ścisłej współpracy - po to by opracować spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia;
że komunikat Komisji zatytułowany "Spójne ramy wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkoleń" jest ważnym krokiem w kierunku ustanowienia takich ram;
że definiowanie spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia jest ciągłym procesem konsultacyjnym, zarówno w przypadku wyboru nowych wskaźników, jak i precyzowania każdego konkretnego wskaźnika;
ZWRACA SIĘ zatem DO KOMISJI, aby
– wykorzystywała szesnaście proponowanych głównych wskaźników lub prowadziła dalsze prace nad nimi zgodnie z poniższymi wytycznymi:
a) w przypadku tych wskaźników, które mogą w dużej mierze opierać się na istniejących danych i których definicja jest już zasadniczo sformułowana:
– by wykorzystywała w pełni następujące wskaźniki:
– uczestnictwo w edukacji przedszkolnej,
– liczba uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę,
– umiejętność czytania oraz umiejętności w zakresie matematyki i nauk ścisłych,
– odsetek młodych ludzi uzyskujących wykształcenie ponadgimnazjalne,
– liczba absolwentów szkół wyższych,
– uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie,
– mobilność międzynarodowa studentów szkół wyższych,
– poziom wykształcenia ludności,
– oraz by składała Radzie sprawozdania, gdy zajdą zasadnicze zmiany;
b) w przypadku tych wskaźników, które mogą w dużej mierze opierać się na istniejących danych i których definicja ciągle wymaga doprecyzowania:
by przedstawiła Radzie do dalszego rozważenia informacje na temat definicji następujących wskaźników:
– kształcenie osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
– umiejętności informatyczne,
– inwestycje w kształcenie i szkolenie,
wraz z ich elementami składowymi, źródłami danych, kosztami i innymi odpowiednimi opisami technicznymi;
c) w przypadku tych wskaźników, które nadal są opracowywane
we współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi:
– by w dalszym ciągu opracowywała wskaźniki dotyczące:
– umiejętności obywatelskich,
– umiejętności osób dorosłych,
– rozwoju zawodowego nauczycieli i instruktorów,
– oraz by w stosownym trybie składała Radzie sprawozdania i informowała w nich w szczególności o zaangażowaniu państw członkowskich UE i zaspokajaniu potrzeb UE w zakresie danych;
d) w przypadku tych wskaźników, które nadal są opracowywane i które opierałyby się na nowych badaniach prowadzonych przez UE:
– by dalej analizowała opracowywanie wskaźników dotyczących:
– znajomości języków,
– umiejętności uczenia się,
– oraz by w stosownym trybie składała Radzie sprawozdania z wyników prac.
Przed przystąpieniem do nowych badań w zakresie wskaźników, o których mowa w lit. c) i d), Komisja przekazuje Radzie do rozważenia odpowiednie sprawozdania. Sprawozdania te obejmują w odpowiednich przypadkach następujące aspekty:
– znaczenie wskaźników dla polityki,
– szczegółowe opisy techniczne proponowanych nowych badań,
– dostępność i odpowiedniość danych istniejących na szczeblu krajowym,
– porównywalność danych,
– harmonogram prac rozwojowych, które mają zostać podjęte,
– szacunki dotyczące infrastruktury niezbędnej do prac rozwojowych, a następnie do gromadzenia danych, a także przewidywane koszty, które mają zostać poniesione przez Wspólnotę i przez zaangażowane państwa członkowskie,
– odpowiednie struktury zarządzania i wsparcia, które umożliwią państwom członkowskim wzięcie udziału w pracach metodologicznych i rozwojowych,
– by nadal prowadziła prace nad spójnymi ramami wskaźników i poziomów odniesienia z wykorzystaniem fachowej wiedzy Stałej Grupy ds. Wskaźników i Poziomów Odniesienia, Komitetu Konsultacyjnego ds. Europejskiego Wskaźnika Kompetencji Językowych oraz innych odpowiednich grup eksperckich złożonych z przedstawicieli krajowych oraz by regularnie składała Radzie sprawozdania w tej sprawie.
WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
– ścisłej współpracy w opracowywaniu i wdrażaniu spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia, w tym poprawy bazy statystycznej,
– działań zmierzających do osiągnięcia celu, jakim jest objęcie wszystkich państw członkowskich wskaźnikami ujętymi w tych ramach.
______
(1) Konkluzje prezydencji, Lizbona, 23-24 marca 2000 r. (SN 100/00, pkt 2).
(2) Konkluzje prezydencji, Barcelona, 15-16 marca 2002 r. (SN 100/02, pkt 43).
(3) Konkluzje Rady w sprawie poziomów referencyjnych średnich europejskich wyników w zakresie kształcenia i szkolenia (poziomy odniesienia), Dz.U. C 134 z 7.6.2003, str. 3.
(4) Komunikat z konferencji europejskich ministrów właściwych do spraw kształcenia i szkolenia zawodowego w sprawie przyszłych priorytetów wzmocnionej współpracy europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (proces kopenhaski), Maastricht, 14 grudnia 2004 r.
(5) Komunikat z konferencji europejskich ministrów właściwych do spraw szkolnictwa wyższego -"Europejski obszar szkolnictwa wyższego -realizacja wyznaczonych celów" (proces boloński), Bergen, 19-20 maja 2005 r.
(6) Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2005 r. dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń, Dz.U. C 141 z 10.6.2005, str. 7.
(7) Konkluzje Rady w sprawie europejskiego wskaźnika kompetencji językowych, Dz.U. C 172 z 25.7.2006, str. 1.
(8) Wkład Rady (w dziedzinie edukacji) w prace wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej, dok. 5625/07, str. 3.
(9) (1) Uczestnictwo w edukacji przedszkolnej; (2) Kształcenie osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych; (3) Liczba uczniów przedwcześnie opuszczających szkołę; (4) Umiejętność czytania oraz umiejętności w zakresie matematyki i nauk ścisłych; (5) Znajomość języków; (6) Umiejętności informatyczne; (7) Umiejętności obywatelskie; (8) Umiejętność uczenia się; (9) Odsetek młodych ludzi uzyskujących wykształcenie ponadgimnazjalne; (10) Zarządzanie placówkami oświatowymi; (11) Szkoły jako wielofunkcyjne lokalne ośrodki dydaktyczne; (12) Rozwój zawodowy nauczycieli i instruktorów; (13) Struktura i zróżnicowanie systemów kształcenia i szkolenia; (14) Liczba absolwentów szkół wyższych; (15) Mobilność międzynarodowa studentów szkół wyższych; (16) Uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie; (17) Umiejętności osób dorosłych; (18) Poziom wykształcenia ludności; (19) Inwestycje w kształcenie i szkolenie; (20) Zwrot inwestycji w kształcenie i szkolenie.
(10) Dok. 8387/07-COM (2007) 184 wersja ostateczna.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.311.13 |
Rodzaj: | Zawiadomienie |
Tytuł: | Konkluzje w sprawie spójnych ram wskaźników i poziomów odniesienia na potrzeby monitorowania postępów w realizacji celów lizbońskich w dziedzinie kształcenia i szkolenia. |
Data aktu: | 25/05/2007 |
Data ogłoszenia: | 21/12/2007 |