Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft.

Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu w dniu 15 marca 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft

(2007/C 26/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2007 r.)

Komitet doradczy zgadza się odnośnie do następujących kwestii:

I.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "INTEROPERACYJNOŚCI"

A.

Definicja rynku

1.
Ocena Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych".

2.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu; oraz

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada "pozycję dominującą" na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", odmawiając udzielenia swoim konkurentom "informacji dotyczących interoperacyjności", które są im niezbędne w celu prowadzenia rzeczywistej konkurencji na rynku systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych.
2.
Odmowa przedsiębiorstwa Microsoft dotycząca udzielenia informacji o interoperacyjności stanowi zagrożenie wyeliminowania konkurencji na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" (na którym Microsoft osiągnął już znaczną pozycję rynkową) oraz ogranicza rozwój techniczny ze szkodą dla klientów.
3.
Microsoft nie jest w stanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia odmowy udzielenia swoim konkurentom informacji dotyczących interoperacyjności.

II.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "MEDIA PLAYER"

A.

Definicja rynku

1.
Oceny Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "odtwarzaczy mediów strumieniowych".

2.
"Systemy operacyjne dla komputerów osobistych" i "odtwarzacze mediów strumieniowych" są oddzielnymi produktami.
3.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu.

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada pozycję dominującą na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", wiążąc z nimi swój produkt "Windows Media Player".
2.
Powiązanie przez Microsoft "Windows Media Player" ze swoim systemem operacyjnym dla komputerów osobistych stwarza poważne zagrożenie wykluczenia konkurencji i ograniczenia innowacyjności na rynku odtwarzaczy mediów.
3.
Microsoft nie jest wstanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia powiązania "Windows Media Player" ze swoimi systemami operacyjnymi dla komputerów klienckich.

III.

KWESTIE DOTYCZĄCE OBU ELELENTÓW: INTEROPERACYJNOŚCI I MEDIA PLAYER

A.

Wpływ działań i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft na wymianę handlową między państwami członkowskim

1.
Działania i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft opisane w projekcie decyzji Komisji znacząco wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi i "umawiającymi się stronami" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

B.

Środki zaradcze

1.
Środki odnoszące się do elementu "interoperacyjność":

a) środek zaradczy polegający na żądaniu ujawnienia "informacji dotyczących interoperacyjności", wyjaśniony szerzej w projekcie decyzji, jest odpowiedni; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

2.
Środki odnoszące się do elementu "Media Player":

a) środek zaradczy polegający na zażądaniu od Microsoft, aby zaoferował nabywcom wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów osobistych niezawierającą Windows Media Player oraz środki mające na celu zapewnienie wdrożenia tego środka są właściwe; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

C.

Grzywny

1.
Poważne naruszenia konkurencji wystarczające do nałożenia grzywien

a) naruszenia przedstawione w projekcie decyzji kwalifikują się do nałożenia grzywny;

b) Microsoft dopuścił się bardzo poważnego naruszenia przepisów zarówno art. 82 traktatu WE, jak i art. 54 porozumienia EOG; oraz

c) nadużycia przedstawione w projekcie decyzji obejmują cały obszar EOG jeśli chodzi o zakres stanowiący podstawę obliczenia grzywny.

2.
Okres stanowiący podstawę obliczenia grzywny

a) Czas trwania naruszeń dokonanych przez Microsoft, zgodnie z tym, co zostało przedstawione w projekcie decyzji, wynosi pięć (5) lat i pięć (5) miesięcy.

3.
Okoliczności obciążające lub łagodzące

a) Nie istnieją ani okoliczności obciążające, ani łagodzące, które mogłyby wpłynąć na wysokość grzywny.

IV. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o wzięcie pod uwagę wszystkich innych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.26.2

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft.
Data aktu: 15/03/2004
Data ogłoszenia: 06/02/2007