Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft.

Opinia komitetu doradczego w sprawie praktyk ograniczających i pozycji dominujących wydana na 370. posiedzeniu komitetu w dniu 15 marca 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie COMP/C-3/37.792 - Microsoft

(2007/C 26/02)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2007 r.)

Komitet doradczy zgadza się odnośnie do następujących kwestii:

I.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "INTEROPERACYJNOŚCI"

A.

Definicja rynku

1.
Ocena Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych".

2.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu; oraz

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada "pozycję dominującą" na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", odmawiając udzielenia swoim konkurentom "informacji dotyczących interoperacyjności", które są im niezbędne w celu prowadzenia rzeczywistej konkurencji na rynku systemów operacyjnych dla serwerów grup roboczych.
2.
Odmowa przedsiębiorstwa Microsoft dotycząca udzielenia informacji o interoperacyjności stanowi zagrożenie wyeliminowania konkurencji na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" (na którym Microsoft osiągnął już znaczną pozycję rynkową) oraz ogranicza rozwój techniczny ze szkodą dla klientów.
3.
Microsoft nie jest w stanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia odmowy udzielenia swoim konkurentom informacji dotyczących interoperacyjności.

II.

KWESTIE DOTYCZĄCE ELEMENTU "MEDIA PLAYER"

A.

Definicja rynku

1.
Oceny Komisji dotycząca właściwych rynków produktu jako

a) "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych"; oraz

b) "odtwarzaczy mediów strumieniowych".

2.
"Systemy operacyjne dla komputerów osobistych" i "odtwarzacze mediów strumieniowych" są oddzielnymi produktami.
3.
Ocena Komisji dotycząca właściwego rynku geograficznego jako rynku ogólnoświatowego w przypadku obu wyżej wymienionych rynków produktu.

B.

Pozycja dominująca

1.
Microsoft posiada pozycję dominującą na rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

C.

Nadużycie pozycji dominującej

1.
Microsoft nadużył pozycji dominującej na właściwym rynku "systemów operacyjnych dla komputerów osobistych", wiążąc z nimi swój produkt "Windows Media Player".
2.
Powiązanie przez Microsoft "Windows Media Player" ze swoim systemem operacyjnym dla komputerów osobistych stwarza poważne zagrożenie wykluczenia konkurencji i ograniczenia innowacyjności na rynku odtwarzaczy mediów.
3.
Microsoft nie jest wstanie przedstawić obiektywnego uzasadnienia powiązania "Windows Media Player" ze swoimi systemami operacyjnymi dla komputerów klienckich.

III.

KWESTIE DOTYCZĄCE OBU ELELENTÓW: INTEROPERACYJNOŚCI I MEDIA PLAYER

A.

Wpływ działań i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft na wymianę handlową między państwami członkowskim

1.
Działania i/lub zaniechania podjęcia działań ze strony Microsoft opisane w projekcie decyzji Komisji znacząco wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi i "umawiającymi się stronami" w rozumieniu przepisów art. 82 traktatu WE oraz art. 54 porozumienia EOG.

B.

Środki zaradcze

1.
Środki odnoszące się do elementu "interoperacyjność":

a) środek zaradczy polegający na żądaniu ujawnienia "informacji dotyczących interoperacyjności", wyjaśniony szerzej w projekcie decyzji, jest odpowiedni; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

2.
Środki odnoszące się do elementu "Media Player":

a) środek zaradczy polegający na zażądaniu od Microsoft, aby zaoferował nabywcom wersję swojego systemu operacyjnego dla komputerów osobistych niezawierającą Windows Media Player oraz środki mające na celu zapewnienie wdrożenia tego środka są właściwe; oraz

b) mechanizm polegający na zapewnieniu wdrożenia i zgodności z wymienionym środkiem zaradczym jest odpowiedni.

C.

Grzywny

1.
Poważne naruszenia konkurencji wystarczające do nałożenia grzywien

a) naruszenia przedstawione w projekcie decyzji kwalifikują się do nałożenia grzywny;

b) Microsoft dopuścił się bardzo poważnego naruszenia przepisów zarówno art. 82 traktatu WE, jak i art. 54 porozumienia EOG; oraz

c) nadużycia przedstawione w projekcie decyzji obejmują cały obszar EOG jeśli chodzi o zakres stanowiący podstawę obliczenia grzywny.

2.
Okres stanowiący podstawę obliczenia grzywny

a) Czas trwania naruszeń dokonanych przez Microsoft, zgodnie z tym, co zostało przedstawione w projekcie decyzji, wynosi pięć (5) lat i pięć (5) miesięcy.

3.
Okoliczności obciążające lub łagodzące

a) Nie istnieją ani okoliczności obciążające, ani łagodzące, które mogłyby wpłynąć na wysokość grzywny.

IV. Komitet doradczy zwraca się do Komisji o wzięcie pod uwagę wszystkich innych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024