Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 33/07 (ex N 729/06 i N 339/06) - Fundusz kapitału podwyższonego ryzyka IBG Saksonia-Anhalt - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA-NIEMCY

Pomoc państwa C 33/07 (ex N 729/06 i N 339/06) - Fundusz kapitału podwyższonego ryzyka IBG Saksonia-Anhalt

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 246/09)

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2007 r.)

Pismem z dnia 30 sierpnia 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niemcy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la concurrence

Greffedesaidesd'État

Bureau: SPA3, 6/5

B-1049 Bruxelles

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

I. PROCEDURA

1. Pismem z dnia 30 maja 2006 r., zarejestrowanym w Komisji w tym samym dniu, władze niemieckie, mając na uwadze art. 88 ust. 3 traktatu WE, zgłosiły Komisji część wyżej wymienionego środka pomocy zarejestrowanego przez Komisję jako sprawa N 339/06. Drugą część omawianego programu zgłoszono w dniu 9 listopada 2006 r. Komisja wystosowała sześć wniosków o udzielenie informacji. Władze niemieckie przedłożyły ostatnią odpowiedź w dniu 29 czerwca 2007 r.

II. FAKTY

2. Niniejszy środek jest przedłużeniem programu kapitału podwyższonego ryzyka N 280/03 Innovations-fonds der IBG Sachsen-Anhalt uznanego wcześniej przez Komisję za zgodny ze wspólnym rynkiem w oparciu o ówczesny stan prawny.

3. Fundusz IBG - Investitionsbeteiligungsgesellschaft mbH - reprezentuje w omawianym programie inwestora państwowego. Jak dotąd jedynym partnerem IBG jest kraj związkowy Saksonia-Anhalt. Fundusz jest jednakże otwarty na inwestorów prywatnych. Obecnie znajduje się on na etapie restrukturyzacji prowadzącym do przekształcenia go w spółkę GmbH&Co KG, co jest procesem typowym w sektorze kapitału podwyższonego ryzyka. Proces ten ma się zakończyć do końca 2007 r.

4. Jedynym celem funduszu IBG jest zarządzanie przekazywaniem wsparcia finansowego bezpośrednio na rzecz przedsiębiorstw mających swoją siedzibę w Saksonii-Anhalt, a zwłaszcza innowacyjnych przedsiębiorstw o profilu technologicznym. Za pośrednictwem omawianego funduszu zasoby publiczne będą przekazywane MŚP.

5. IBG przyznaje wsparcie finansowe dla MŚP głównie w drodze:

– jawnych udziałów (offene Beteiligungen),

– cichych udziałów (stille Beteiligungen).

6. Jawne udziały to zwykłe środki kapitałowe. W przypadku prywatnego udziału obejmującego co najmniej 30 % całkowitej inwestycji ich kwota została ograniczona do 1,5 mln EUR na przedsiębiorstwo rocznie, jeżeli natomiast udziały prywatne są równorzędne z publicznymi, limit ten wynosi 10 mln EUR.

7. Ciche udziały to inwestycje w MŚP w kwocie do 5 mln EUR, na okres nie przekraczający 10 lat. Okres ten można przedłużyć o dalsze pięć lat. W każdym przypadku określa to umowa pomiędzy IBG i MŚP będącym przedmiotem inwestycji.

8. Po wycofaniu się z inwestycji ciche udziały są odkupywane po wartości nominalnej (Nominalwert). Możliwe jest uzgodnienie jednorazowego wynagrodzenia powiązanego z zyskiem (Exitvergütung) i obliczanego w oparciu o wzrost wartości przedsiębiorstwa - szczegółowe ustalenia zawarte są w umowie między IBG i danym MŚP. IBG pobiera stałe odsetki (niezależne od rocznych zysków) od zainwestowanego kapitału (Festverzinsung). Stopa odsetek musi być wyższa o najmniej 400 punktów bazowych od referencyjnej stopy procentowej określonej przez Komisję Europejską dla Republiki Federalnej Niemiec (tak zwanej "stopy referencyjnej stosowane przez Komisję do mierzenia elementu pomocy w dotacjach państwowych"). Oprocentowanie jest należne i płatne w dwóch jednakowych ratach dwa razy do roku. Ustanowiony zostanie system ratingu, dzięki któremu stopy procentowe będą odpowiadały stopom rynkowym.

9. Oprócz stałego oprocentowania ustala się także oprocentowanie zależne od zysku(Erfolgsabhängige Verzinsung) z zainwestowanego kapitału. Oba elementy wynoszą co najmniej 13 % rocznie (obecnie stosunek między nimi wynosi: 8,36 % oprocentowanie stałe, 4,64 % oprocentowanie zmienne). Stosunek ten ustalany jest w taki sposób, że oprocentowanie stałe jest zawsze wyższe niż zmienne.

10. Każdy cichy udział musi zostać zabezpieczony przez co najmniej 10 % udziałowców z docelowego MŚP.

11. Zdaniem władz niemieckich, w przypadku niewypłacalności ciche udziały zaliczane są do wierzytelności, a nie do kapitału. Z cichymi udziałami wiążą się pewne prawa, takie jak prawo do informacji rynkowej, prawo do kontroli i prawo do zawierania umów. Decyzje mające wpływ na zdolność kapitałową przedsiębiorstwa (Kapitalfähigkeit) w które zainwestowano, można podejmować jedynie po uzyskaniu zgody IBG.

12. IBG może wycofać swój cichy udział, jeżeli przedsiębiorstwo, w które zainwestowano, naruszy warunki umowy.

III. OCENA

13. Inwestycja w formie nabycia jawnych udziałów przez inwestorów prywatnych i publicznych na równo rzędnych warunkach (jednakowa kwota inwestycji, warunki i ryzyko) nie stanowi pomocy państwa.. Pozostałe inwestycje IBG w MŚP w postaci nabycia jawnych udziałów ograniczonych do 1,5 mln EUR stanowią pomoc państwa. W tym kontekście program jest zgodny z Wytycznymi wspólnotowymi w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach ("wytyczne w sprawie kapitału ryzyka")(1) a tym samym ten element programu jest zgodny ze wspólnym rynkiem.

14. Komisja ma jednak wątpliwości, czy ciche udziały wykorzystywane przez IBG mogą być uznane za instrumenty dłużne, a zatem czy Komisja może podtrzymać swoją ocenę przyjętą w poprzednich decyzjach w sprawie funduszu IBG(2) stosując w ich przypadku stopę referencyjną wykorzystywaną do mierzenia elementu pomocy w niezabezpieczonych pożyczkach udzielanych przez państwo. Jeżeli ciche udziały nie zostaną uznane za wierzytelności, ale za quasi kapitał, to wielkość transz inwestycyjnych z jawnymi udziałami włącznie wzrośnie do poziomu 6,5 mln EUR na przedsiębiorstwo rocznie. Kwota ta przekracza limit określony w pkt 4.3.1. wytycznych w sprawie kapitału ryzyka. Władze niemieckie nie przedstawiły żadnego dowodu na to, że mechanizmy rynkowe działają na tyle nieskutecznie, że konieczne są inwestycje w kwocie przekraczającej 1,5 mln EUR.

15. Komisja zwraca się zatem do władz niemieckich i zainteresowanych stron o zgłaszanie uwag na temat charakteru cichych udziałów wykorzystanych w niniejszym programie, podobieństw i różnic między nimi a wierzytelnościami i quasi kapitałem. Użyteczne dla Komisji byłoby zwłaszcza uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:

a) Czy ciche udziały, takie jak te opisane we wspomnianej decyzji, są następnie wykorzystywane przez przedsiębiorstwo jako podstawa do zaciągania kolejnych wierzytelności?

b) Czy ciche udziały, takie jak te opisane we wspomnianej decyzji, traktowane są przez potencjalnych pożyczkodawców lub inwestorów jako quasi kapitał?

c) Czy banki lub inni inwestorzy prywatni nabywają ciche udziały, takie jak opisane we wspomnianej decyzji? W jaki sposób je traktują - jako wierzytelności, quasi kapitał czy jako kapitał?

d) Czy banki lub inni inwestorzy prywatni korzystają z systemu ratingowego przy nabywaniu cichych udziałów, takich jak te opisane we wspomnianej decyzji?

e) Czy powszechną praktyką jest to, że pożyczki i kredyty udzielane MŚP zabezpieczane są klauzulami dotyczącymi własności tych przedsiębiorstw lub kontroli nad nimi? W jakich przypadkach?

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 194, 18.8.2006, str. 2.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.246.20

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 33/07 (ex N 729/06 i N 339/06) - Fundusz kapitału podwyższonego ryzyka IBG Saksonia-Anhalt - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Data aktu: 20/10/2007
Data ogłoszenia: 20/10/2007