Komunikat Komisji zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92Zmiana zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych nałożonych na niektóre regularne usługi lotnicze w Portugalii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 24/05)
(Dz.U.UE C z dnia 2 lutego 2007 r.)
1. Zgodnie z art. 4 ust.1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych rząd Portugalii podjął decyzję o zmianie zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych na trasach Funchal-Porto Santo-Funchal.
2. Zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych są następujące:
– Minimalna częstotliwość lotów:
Przynajmniej dwa loty dziennie w obie strony przez cały rok.
– Zdolność przewozowa:
Należy zapewnić minimalną zdolność przewozową wynoszącą 153.600 miejsc rocznie.
Jeżeli średni współczynnik wykorzystania miejsc w sezonie lotniczym IATA przekroczy 75 %, minimalna oferowana zdolność przewozowa w odpowiadającym mu kolejnym sezonie musi zostać zwiększona, tak by uwzględnić ten współczynnik.
W przypadku czasowego przerwania ciągłości połączeń lotniczych spowodowanego nieprzewidzianymi okolicznościami, działaniem siły wyższej lub z innych przyczyn, zaplanowana zdolność przewozowa musi być zwiększona o przynajmniej 60 % począwszy od momentu, w którym usługi można wznowić, aż do czasu rozładowania całego zaległego ruchu, jaki narósł wskutek przerwy w wykonywaniu usług.
– Ciągłość usługi i punktualność:
Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej liczba lotów odwołanych z winy przewoźnika nie powinna przekraczać 2 % liczby lotów przewidzianych na sezon lotniczy IATA.
Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej opóźnienie o więcej niż 15 minut z winy przewoźnika nie może dotyczyć więcej niż 15 % lotów.
Wykonywanie usług musi być zagwarantowane przez okres co najmniej jednego roku kalendarzowego i, z wyjątkiem przypadku wymienionego wcześniej, może zostać przerwane wyłącznie z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
– Rodzaj używanego statku powietrznego i warunki jego eksploatacji:
Usługi muszą być wykonywane na statku powietrznym posiadającym stosowny certyfikat; w przypadku usług wykonywanych do i z lotniska w Funchalu przewoźnicy muszą przestrzegać warunków przewidzianych w "Aeronautical Information of Portugal" (AIP).
– Taryfy:
Struktura taryf musi obejmować:
a) jedną taryfę w klasie ekonomicznej, bez ograniczeń,
b) zakres taryf specjalnych dostosowanych do zapotrzebowania i podlegających szczególnym zasadom (na przykład: wycieczki, grupy, imprezy, itp.), w tym przynajmniej jedną taryfę typu PEX.
c) taryfy ulgowe dla mieszkańców Porto Santo i studentów, których miejsce zamieszkania lub placówka oświatowa znajduje się w Porto Santo i którzy, odpowiednio, uczą się w placówkach oświatowych lub mieszkają w innym miejscu na terytorium kraju. Taryfy te są następujące:
i) 37 EUR za podróż w obie strony na trasie Porto Santo-Funchal;
ii) 27 EUR za podróż w obie strony dla studentów na trasie Porto Santo- Funchal
3. Przewoźnicy będą uprawnieni do pobierania opłaty paliwowej na pokrycie dodatkowych kosztów związanych z podwyżką cen paliwa (OP), którą oblicza się według następującego wzoru:
OP=K × (b-50,00)
gdzie:
OP = dodatkowe koszty paliwa za podróż w obie strony;
k = 0,684862 × średni kurs USD/EUR w poprzednim kwartale;
B = średnia cena za baryłkę w USD w poprzednim kwartale.
– Sprzedaż lotów:
Sprzedaż lotów należy prowadzić przy użyciu przynajmniej jednego skomputeryzowanego systemu rezerwacji.