Opinia na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007) 492 wersja ostateczna).

OPINIA NR 4/2007

na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi

(SEC(2007) 492 wersja ostateczna)

(2007/C 216/01)

(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2007 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 15,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2),

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(3),

uwzględniając wniosek dotyczący projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia

Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(4),

uwzględniając wniosek skierowany do Trybunału Obrachunkowego przez Komisję w dniu 25 kwietnia 2007 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

1. Projekt rozporządzenia w zamierzeniu ma zmienić typowe rozporządzenie finansowe dla agencji wykonawczych(5) (zwane dalej "typowym rozporządzeniem finansowym"), na wzór zmian wprowadzonych rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz w świetle doświadczeń zdobytych w zakresie istniejących agencji wykonawczych.

2. Artykuł 20 projektu rozporządzenia przewiduje, że oprócz przekazywania, dla celów informacyjnych, budżetów oraz budżetów korygujących władzy budżetowej, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz Komisji, a także oprócz publikowania ich na stronach internetowych odnośnych agencji,

"streszczenie budżetów i budżetów korygujących publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy od dnia ich przyjęcia". Jednakże uwzględniając zasadę budżetowej przejrzystości, wskazane byłoby określenie zakresu i treści streszczenia, które agencje wykonawcze zobowiązane są publikować.

3. Pierwszy akapit art. 27 przewiduje, że "wszystkim podmiotom działającym w sferze finansów (...), jak i wszystkim innym osobom zaangażowanym w wykonanie budżetu, zarządzanie oraz kontrolę czy audyt zabrania się podejmowania jakichkolwiek operacji w ramach wykonywania budżetu, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami danej agencji bądź Wspólnot". Słowa "w ramach wykonywania budżetu" (podobnie jak w art. 52 rozporządzenia finansowego) powinny zostać wykreślone z tego artykułu lub artykuł ten należy odpowiednio przeredagować, gdyż osoby zaangażowane w prace kontrolne bądź audytowe nie powinny podejmować operacji w ramach wykonywania budżetu.

4. Nowy art. 42a projektu typowego rozporządzenia finansowego we francuskiej wersji językowej stanowi, że agencja powinna sporządzić wykaz créances communautaires (swoich należności), w którym podaje nazwy dłużników i kwoty długu, w przypadkach gdy dłużnik otrzymał nakaz zapłaty prawomocnym wyrokiem (res judicata) Trybunału oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej bądź żadnej znaczącej płatności(6). Wyrażenie "créances communautaires" (należności agencji) jest zbyt ogólnikowe; należy sprecyzować, że chodzi tu wyłącznie o należności, które są objęte budżetem operacyjnym agencji wykonawczych.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu podczas posiedzenia w dniu 12 lipca 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1.

(3) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.

(4) SEC(2007) 492 wersja ostateczna z dnia 25 kwietnia 2007 r.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6).

(6) Podobny wymóg został sformułowany w przepisach wykonawczych do rozporządzenia finansowego (patrz: art. 81 ust. 4 przepisów wykonawczych).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.216.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia na temat projektu rozporządzenia Komisji (WE) zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi (SEC(2007) 492 wersja ostateczna).
Data aktu: 12/07/2007
Data ogłoszenia: 14/09/2007