Konkluzje na temat znaczenia dla Europy strategii politycznych przyjaznych rodzinie oraz ustanowienia "Paktu na rzecz rodziny".

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat znaczenia dla Europy strategii politycznych przyjaznych rodzinie oraz ustanowienia "Paktu na rzecz rodziny"

(2007/C 163/01)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC:

1) że podczas wiosennego posiedzenia w 2007 r.(1) Rada Europejska uzgodniła, że ustanowienie "Paktu na rzecz rodziny" posłuży państwom członkowskim jako platforma wymiany poglądów i wiedzy o strategiach politycznych przyjaznych rodzinie oraz o dobrych wzorcach, tak by można było lepiej stawiać czoła wyzwaniom i wykorzystywać możliwości związane ze zmianami demograficznymi;

2) znaczenie przyznane przez Komisję - w komunikacie zatytułowanym "Demograficzna przyszłość Europy - przekształcić wyzwania w nowe możliwości"(2) - stwierdzeniu, że państwa członkowskie mogą i muszą znaleźć skuteczną odpowiedź polityczną na przede wszystkim zmiany demograficzne i niski wskaźnik urodzeń oraz zwiększyć wskaźnik zatrudnienia przez strategie polityczne przyjazne rodzinie;

3) rezolucję Rady z dnia 22 lutego 2007 r.(3), w której podkreślono, że zmiany demograficzne wymagają dalszych wysiłków na rzecz umożliwienia kobietom i mężczyznom, którzy chcą pracować i wychowywać dzieci, posiadania dzieci bez konieczności poświęcania kariery przez propagowanie równości płci oraz ułatwianie godzenia pracy z życiem rodzinnym i prywatnym, z uwzględnieniem równego udziału ojców w obowiązkach rodzinnych;

4) raport demograficzny przedłożony przez służby Komisji w dniu 14 maja 2007 r. pokazujący, że kraje, które osiągnęły wysoki stopień uczestnictwa kobiet w życiu zawodowym oraz największe postępy na drodze do równości płci obecnie cieszą się również relatywnie wysokim wskaźnikiem urodzeń;

5) decyzję Komisji(4) o ustanowieniu Grupy Wysokiego Szczebla ds. Demografii, upoważnionej do doradzania Komisji w procesie monitorowania zmian demograficznych i w zakresie polityki w odpowiedzi na takie zmiany;

6) fakt, że obowiązkiem państw członkowskich jest formułowanie strategii politycznych wspierających rodzinę i zgodnych z krajową polityką publiczną;

7) plan działań Komisji na rzecz równości kobiet i mężczyzn(5) i pakt na rzecz równości płci, przyjęty na posiedzeniu Rady Europejskiej w marcu 2006 roku, w których strategie polityczne pomagające godzić pracę z życiem prywatnym i rodzinnym są traktowane priorytetowo i mają się przyczyniać do osiągnięcia równości kobiet i mężczyzn, a także sprawozdanie z 2007 roku na temat równości kobiet i mężczyzn(6), w którym podkreśla się, że polityka w odpowiedzi na zmiany demograficzne powinna uwzględniać zasadę równości płci;

8) Europejski Pakt na rzecz Młodzieży przyjęty przez Radę Europejską w marcu 2005 r., w którym podkreśla się konieczność lepszego godzenia pracy z życiem rodzinnym i prywatnym, tak by umożliwić młodym ludziom, którzy tego pragną, założenie rodziny i pełne uczestnictwo w kształceniu i szkoleniu lub rozpoczęcie w tym samym czasie życia zawodowego;

9) opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 14 marca 2007 r.(7), w której stwierdzono, że rodziny stanowią źródło dobrobytu gospodarczego, szczególnie w sytuacji, gdy oboje rodzice mogą pracować zarobkowo, a zatem UE powinna zachęcać państwa członkowskie do włączania wymiaru rodzinnego do ich polityk gospodarczych i społecznych oraz że UE powinna korzystać z najlepszych wzorców, by propagować trwałą politykę rodzinną;

10) uzgodnione w ostatnich latach przez Unię Europejską narzędzia i cele w ramach strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia oraz otwartą metodę koordynacji na rzecz ochrony socjalnej i integracji społecznej, które mają duże znaczenie dla lepszego godzenia życia rodzinnego, prywatnego i zawodowego, oraz opracowanie polityki w odpowiedzi na zmiany demograficzne;

– cel uzgodniony w roku 2000 podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie, jakim jest zwiększenie - do roku 2010 - udziału zatrudnionych kobiet do ponad 60 %;

– wezwanie sformułowane w roku 2001 podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Sztokholmie do opracowania wskaźników dotyczących świadczenia usług opieki nad dziećmi i innymi osobami pozostającymi na utrzymaniu oraz systemów zasiłków rodzinnych;

– zobowiązanie - podjęte w roku 2002 podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Barcelonie - do zapewnienia do roku 2010 opieki nad co najmniej 90 % dzieci w wieku 3-6 lat oraz nad co najmniej 33 % dzieci poniżej 3. roku życia;

– wezwanie państw członkowskich podczas wiosennego posiedzenia Rady Europejskiej w 2006 r.(8), potwierdzone w marcu 2007 r.(9), do podjęcia kroków koniecznych do szybkiej i znaczącej redukcji ubóstwa dzieci przez zapewnienie dzieciom równych możliwości niezależnie od tego, z jakiego środowiska pochodzą;

11) zapowiedź Komisji, że w 2008 r. przedstawi komunikat w sprawie opieki nad dziećmi oceniający postępy poczynione przez państwa członkowskie w osiąganiu celów dotyczących rozwoju tej dziedziny;

PODKREŚLAJĄ, ŻE

1. zasadnicze zmiany w składzie populacji będące wynikiem zmian demograficznych wywrą skutki na strukturę życia społecznego oraz na gospodarkę, stawiając wyzwania, którym należy sprostać dzięki spójnym długoterminowym strategiom;

2. niskie wskaźniki urodzeń w wielu państwach europejskich nie odzwierciedlają bardzo często osobistych preferencji kobiet i mężczyzn, ale w wielu przypadkach są wyrazem ich sytuacji społecznej i braku równowagi społecznej charakteryzującej się tym, że równe możliwości, równość płci i odpowiednie warunki umożliwiające godzenie pracy z życiem rodzinnym i prywatnym nie są stosowane w praktyce w wystarczający sposób i że rodziny, a w szczególności kobiety, są przytłoczone przeszkodami i kosztami, które mogą być związane z wychowywaniem dzieci lub opieką nad członkami rodziny oraz brakiem przystępnych cenowo i dobrej jakości usług opieki nad dziećmi i innymi osobami wymagającymi opieki, a przez to nie mają wystarczających możliwości planowania przyszłości i organizowania życia;

3. w pełni świadome różnorodności rodzin i strategii politycznych na rzecz rodziny w Unii Europejskiej - lepsze wsparcie rodzin i poprawa losu dzieci są [...] kluczowe dla poprawy jakości życia i rozwoju gospodarczego Europy. Środki takie powinny wspierać równość szans dzieci i młodzieży, niezależnie od ich pochodzenia, w odniesieniu do kształcenia, szkolenia i włączania się w wysoce produktywne życie zawodowe. Powinny również umożliwiać kobietom i mężczyznom, którzy mają kogoś pod opieką, godzenie pracy z życiem rodzinnym i prywatnym przez co zwiększy się możliwości znalezienia wykwalifikowanych pracowników przez przedsiębiorstwa europejskie;

4. zrównoważone strategie polityczne dotyczące rodziny są istotne dla zwiększania spójności społecznej i zapewniania znacznego rozwoju gospodarczego, dlatego uwzględniać należy środki krajowe, w szczególności w następujących obszarach:

– poprawa infrastruktury socjalnej dla rodzin, co ma umożliwić ludziom, którzy mają kogoś pod opieką, podjęcie i utrzymanie pracy, zapewniając w szczególności przystępne cenowo i dobrej jakości usługi opieki nad dziećmi i innymi członkami rodziny, obejmujące dostępność poradnictwa, kursów dla rodziców oraz szkoleń dla opiekunów, a także dzienną opiekę i obiekty służące spędzaniu wolnego czasu przeznaczone dla młodzieży;

– precyzyjniejsze kierowanie zasiłków rodzinnych w celu lepszego wyrównywania kosztów wychowania dzieci, w tym w okresach bezpośrednio po urodzeniu, przy odpowiednim uwzględnieniu szczególnych potrzeb samotnych rodziców i rodzin wielodzietnych, a także wspieranie ich w wypełnianiu obowiązków związanych z opieką nad innymi członkami rodziny;

– korzystniejsze warunki organizacji pracy i czasu oraz osiąganie lepszej równowagi między bezpieczeństwem socjalnym a elastycznym rynkiem pracy (ang. flexicurity) w ciągu całego życia z korzyścią dla życia rodzinnego, w tym w szczególności odpowiednie warunki korzystania z urlopu rodzicielskiego i opiekuńczego, zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, lepszy dostęp do możliwości uczenia się przez całe życie i zapewnianie równości płci w kwestiach zatrudnienia, zwłaszcza przez zwalczanie stereotypów związanych z płcią;

5. Unia Europejska musi wziąć pod uwagę zarówno to, że państwa członkowskie ponoszą odpowiedzialność za formułowanie odpowiednich trwałych strategii politycznych dotyczących rodziny, jak i fakt, że należy wykorzystać istotny wkład w osiągnięcie celów odnowionej strategii lizbońskiej na rzecz wzrostu i zatrudnienia oraz unijnych celów spójności społecznej, jaki może stanowić w Europie wymiana w tym obszarze;

6. "Pakt na rzecz rodziny" stanowi platformę wymiany poglądów i wiedzy oraz oznacza trwałe zobowiązanie Unii Europejskiej i jej państw członkowskich do zajmowania się, w kontekście zmian demograficznych, kwestiami związanymi ze strategiami politycznymi przyjaznymi rodzinie, do wspierania się nawzajem w poszukiwaniu wybiegających w przyszłość odpowiedzi politycznych i do udostępniania wiedzy i doświadczeń wszystkim stronom, tak by wzmocnić wspólne wysiłki. W tym celu na szczeblu Europy nie będą tworzone nowe struktury, lecz w sposób spójny, skuteczny i ukierunkowany wykorzystane zostaną istniejące instrumenty, zasoby i organy;

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1. wzięcia pod uwagę - w pracach stosownych europejskich komitetów i grup ekspertów formułujących politykę - potrzeb rodzin, w szczególności tych, które mają kogoś pod opieką.

Prace Komitetu ds. Ochrony Socjalnej i Komitetu Zatrudnienia pomogą zrozumieć, które ze wspierających strategii politycznych są najskuteczniejsze w zapewnianiu rodzinom odpowiednich warunków życia, w godzeniu pracy z życiem rodzinnym i w zapobieganiu ubóstwu. Może to obejmować, w ramach konkretnych kompetencji, wspieranie udziału rodziców w rynku pracy, warunki pracy przyjazne rodzinom, zapewnienie usług umożliwiających godzenie pracy z życiem rodzinnym, w tym opieki nad członkami rodziny, usługi dostosowane do potrzeb osób, które mają kogoś pod opieką i chcą uczestniczyć w rynku pracy, opiekę dzienną i kształcenie przedszkolne, zachęty finansowe i podatkowe.

Grupa Wysokiego Szczebla ds. Demografii, jako organ doradczy Komisji, przyczyni się do dokonania ogólnej oceny sposobów radzenia sobie z wyzwaniami demograficznymi, w szczególności będzie stymulować wymianę dobrych wzorców i strategii politycznych przyjaznych rodzinie. Dzięki tym pracom przyczyni się również do wsparcia Komitetu ds. Ochrony Socjalnej i Komitetu Zatrudnienia w tych obszarach działań. Komisja zapewni komplementarność prac grupy wysokiego szczebla i prac tych dwóch komitetów oraz Grupy Wysokiego Szczebla ds. Uwzględniania Problematyki Płci;

2. przedstawienia środków przedsięwziętych i postępów osiągniętych w ramach "Paktu na rzecz rodziny" na publicznie dostępnej stronie internetowej, zawierającej także istotne informacje przekazane przez państwa członkowskie, partnerów społecznych i organizacje pozarządowe;

WZYWAJĄ KOMISJĘ DO:

1. ustanowienia ram, w których zainteresowane państwa członkowskie, partnerzy społeczni, organizacje społeczeństwa obywatelskiego i inne podmioty mogłyby korzystać nawzajem ze swoich doświadczeń i wykorzystywać je do poprawy warunków życia rodzin. Należy przede wszystkim przewidzieć następujące środki:

– wezwanie Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy do ustanowienia - pod jej egidą i w celu ułatwienia wymiany doświadczeń, wzorców postępowania i innowacyjnych podejść do strategii politycznych przyjaznych rodzinie - ośrodka monitorującego, który będzie we współpracy z państwami członkowskimi i partnerami społecznymi gromadzić informacje, przetwarzać je i udostępniać; szczególne znaczenie ma informacja na temat inicjatyw na rzecz rodziny o zasięgu lokalnym i regionalnym oraz podejmowanych przez przedsiębiorstwa, w szczególności tych dotyczących lepszego godzenia pracy z życiem rodzinnym i prywatnym;

– promowanie badań dotyczących sytuacji rodzin oraz strategii politycznych przyjaznych rodzinie, by pogłębić wiedzę o skuteczności takich strategii oraz sposobach ich współgrania z pokrewnymi dziedzinami polityki, a także wpływu na warunki socjalne, ekonomiczne i kulturowe; badania takie należy promować w ramach 7. ramowego programu w zakresie badań, ze szczególnym uwzględnieniem europejskiej różnorodności, oraz należy włączyć w nie Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn oraz OECD;

– wspieranie roli Grupy Wysokiego Szczebla ds. Demografii w ułatwianiu wymiany poglądów z partnerami społecznymi i społeczeństwem obywatelskim, tak by włączyć je w opracowanie "Paktu na rzecz rodziny";

– właściwe uwzględnienie kwestii rodzinnych w przyszłych raportach demograficznych oraz w przyszłych forach demograficznych, z których pierwsze odbędzie się w roku 2008;

– zagwarantowanie, że podmioty lokalne i regionalne w Europie, które chcą organizować fora i tworzyć partnerstwa miast i regionów, będą mogły czerpać korzyści z międzynarodowej wymiany bezpośrednich doświadczeń określonych dzięki wyżej wspomnianej działalności badawczej oraz pracom forum demograficznego, Grupy Wysokiego Szczebla ds. Demografii i ośrodka monitorującego;

2. wykorzystywania informacji dostarczonych przez państwa członkowskie do opisywania co dwa lata stanu ich przygotowań na zmiany demograficzne, z wykorzystaniem rocznego sprawozdania z postępów prac;

3. oceny postępów osiągniętych przez "Pakt na rzecz rodziny" i prezentacji jego osiągnięć podczas Europejskiego Forum Demograficznego w roku 2010;

WZYWAJĄ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

1. jak najlepszego wykorzystywania okazji do wymiany poglądów i doświadczeń, jakie oferuje "Pakt na rzecz rodziny", w szczególności wnoszenia niezbędnego wkładu w prace Grupy Wysokiego Szczebla ds. Demografii;

2. podjęcia ścisłej współpracy z partnerami społecznymi oraz włączenia przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych w przygotowanie i organizację lokalnych, regionalnych i krajowych forów demograficznych i poświęconych kwestiom związanym z rodziną; fora te mogłyby być wykorzystywane do tworzenia trwałych sojuszy lepiej służących działaniom przyjaznym rodzinie, z uwzględnieniem wszystkich ważniejszych czynników wpływających na jakość życia rodzinnego;

3. wykorzystania oferowanych przez europejskie fundusze strukturalne i inne odpowiednie europejskie instrumenty finansowe możliwości zapewnienia odpowiedniego wsparcia finansowego lokalnym, regionalnym i krajowym inicjatywom na rzecz rodziny, takim jak organizowanie krajowych, regionalnych i lokalnych forów i partnerstw promujących zatrudnienie dzięki lepszemu godzeniu pracy z życiem rodzinnym i prywatnym przez ułatwianie dostępu do opieki nad dziećmi i osobami wymagającymi opieki oraz przez dostosowywanie organizacji pracy do potrzeb rodzin;

4. przyjęcia odpowiednich środków mających na celu promowanie równego podziału obowiązków związanych z opieką między kobiety i mężczyzn;

5. mając na uwadze, że różnorodność krajowych strategii politycznych i tradycji rodzinnych stanowi dla państw członkowskich cenne źródło uczenia się od siebie nawzajem - wykorzystywania informacji i doświadczeń udostępnianych w ramach intensywnej europejskiej wymiany, w celu określenia możliwości udoskonalenia struktur mających na celu wspieranie rodzin.

______

(1) Dok. 7224/07.

(2) Dok. 14114/06 [COM (2006) 571 wersja ostateczna].

(3) Dok. 6216/1/07.

(4) Spodziewana w dniu 25 maja 2007 roku.

(5) Dok. 7034/06.

(6) COM (2007) 49.

(7) Dok. SOC/245-CESE 423/2007.

(8) Dok. 7775/1/06 REV 1 (pkt 72).

(9) Dok. 7224/07 (pkt 19).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.163.1

Rodzaj: Zawiadomienie
Tytuł: Konkluzje na temat znaczenia dla Europy strategii politycznych przyjaznych rodzinie oraz ustanowienia "Paktu na rzecz rodziny".
Data aktu: 17/07/2007
Data ogłoszenia: 17/07/2007