(2007/C 151/07)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2007 r.)
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego projektu rozporządzenia, kierując je na następujący adres:
Commission européenne
Direction générale de l'Agriculture et du Développement rural
Unité H.2
Bureau: Loi 130 05/100
B-1049 Bruxelles
Faks (32-2) 296 76 72
E-mail: Agri-State-Aids@ec.europa.eu
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (WE) nr .../...
z dnia [...] r.
w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji produktów rolnych
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. sprawie stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa(1), w szczególności jego art. 2 ust. 1,
[po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2)],
[po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa],
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 994/98 upoważnia Komisję do określenia w drodze rozporządzenia progu, poniżej którego środki pomocowe uważa się za niespełniające wszystkich kryteriów określonych w art. 87 ust. 1 Traktatu i tym samym niepodlegające procedurze zgłoszenia przewidzianej w art. 88 ust. 3 Traktatu.
(2) Komisja zastosowała art. 87 i 88 Traktatu i w szczególności wyjaśniła w wielu swoich decyzjach pojęcie pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu. Komisja określiła również kierunki swoich działań w odniesieniu do pułapu de minimis, poniżej którego można uznać, że art. 87 ust. 1 nie ma zastosowania, najpierw w zawiadomieniu w sprawie stosowania zasady de minimis do pomocy państwa(3), a następnie w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis(4). Ze względu na specjalne zasady, które stosuje się w sektorze rolnym, a także mając na uwadze występujące w tym sektorze ryzyko, iż nawet niewielkie kwoty udzielonej pomocy mogłyby spełniać kryteria art. 87 ust. 1 Traktatu, sektor rolnictwa wyłączono z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 69/2001.
(3) Jednakże ponieważ zdobyte w ciągu lat doświadczenie pokazało, że niewielkie kwoty pomocy przyznawane w sektorze rolnym także mogą nie spełniać kryteriów określonych w art. 87 ust. 1 Traktatu w przypadku gdy niektóre warunki spełniono, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1860/2004 z dnia 6 października 2004 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rolnego i sektora rybołówstwa(5) ustanowiono zasady umożliwiające przyznawanie pomocy de minimis we wspomnianym sektorze. Rozporządzenie to, na mocy którego całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznanej jednemu i temu samemu przedsiębiorstwu uznaje się za niespełniającą wszystkich kryteriów określonych w art. 87 ust. 1 Traktatu, jeśli nie przekracza 3.000 EUR na beneficjenta w okresie trzech lat, ani kwoty skumulowanej określonej dla poszczególnych państw członkowskich stanowiącej 0,3 % produkcji rocznej sektora rolnego, obejmuje swoim zakresem jednocześnie produkcję podstawową oraz działalność związaną z przetwórstwem i wprowadzaniem na rynek produktów rolnych.
(4) Ze względu na podobieństwa istniejące między działalnością związaną z przetwórstwem i wprowadzaniem na rynek produktów rolnych w rozumieniu art. 1 ust. 2 lit. b) i c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis, z jednej strony, a działalnością przemysłową, z drugiej strony, działalność związaną z przetwórstwem i wprowadzaniem na rynek produktów rolnych włączono do zakresu rozporządzenia (WE) nr 1998/2006 regulującym pomoc de minimis przeznaczoną na działalność przemysłową. W konsekwencji działalność ta została wyłączona z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 1860/2004. Sektory rybołówstwa i akwakultury, które są również objęte rozporządzeniem (WE) nr 1860/2004, będą w najbliższej przyszłości przedmiotem oddzielnego rozporządzenia de minimis. Dla zachowania jasności należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 i zastąpić je nowym rozporządzeniem mającym zastosowanie jedynie do sektora produkcji rolnej.
(5) W świetle doświadczeń Komisji maksymalna kwota pomocy w wysokości 3.000 EUR na beneficjenta w okresie trzech lat może wzrosnąć do 6.000 EUR, a pułap 0,3 % produkcji rocznej sektora rolnego do 0,6 %, przy czym pozostanie to bez wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi, nie zakłóci konkurencji ani nie spowoduje takiego zagrożenia oraz że pomoc przyznana w tych granicach nie wejdzie w zakres art. 87 ust. 1 Traktatu, jeżeli spełnione są niektóre warunki. Ponadto wzrost ten pozwoli na złagodzenie obciążenia administracyjnego. Nie powinno być możliwe rozbijanie kwoty pomocy przekraczającej pułap 6.000 EUR na mniejsze części w celu skorzystania z niniejszego rozporządzenia.
(6) Niniejszego rozporządzenia nie powinno się stosować do pomocy wywozowej ani do pomocy faworyzującej produkty krajowe względem produktów przywożonych. Nie powinno ono mieć zastosowania w szczególności do pomocy finansującej tworzenie i funkcjonowanie sieci dystrybucyjnej w innych państwach. Pomoc na pokrycie kosztów uczestnictwa w targach handlowych, bądź kosztów badań lub usług doradczych potrzebnych do wprowadzenia nowego produktu lub już istniejącego produktu na nowy rynek nie stanowi zwykle pomocy wywozowej.
(7) Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich orzekł, że z chwilą przyjęcia przez Wspólnotę aktów prawnych w celu ustanowienia wspólnej organizacji rynku w danym sektorze rolnictwa, państwa członkowskie mają obowiązek powstrzymania się od wszelkich działań mogących zaszkodzić tej organizacji lub wprowadzających od niej odstępstwa(6). Z tego względu niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do pomocy, której wysokość ustalona jest na podstawie ceny lub ilości produktów kupowanych na rynku lub wprowadzonych na rynek.
(8) W celu zapewnienia przejrzystości, równości traktowania oraz prawidłowego stosowania pułapu de minimis, państwa członkowskie powinny stosować tę samą metodę obliczeń. Aby ułatwić obliczenia, kwota pomocy przyznanej w innej formie niż dotacje pieniężne powinna być przeliczana na ekwiwalent dotacji brutto. Przy obliczaniu ekwiwalentu dotacji dla przejrzystych rodzajów pomocy, innych niż dotacje lub pomoc wypłacana w kilku ratach, należy stosować rynkowe stopy procentowe obowiązujące w chwili przyznawania takiej pomocy. Mając na względzie jednolite, przejrzyste i proste stosowanie zasad pomocy państwa, za rynkowe stopy procentowe stosowane do celów niniejszego rozporządzenia należy uznać stopy referencyjne ustalane okresowo przez Komisję na podstawie obiektywnych kryteriów oraz publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w Internecie. Może jednak zaistnieć konieczność dodania do stopy wyjściowej nowych punktów bazowych w związku z ustanowionymi zabezpieczeniami lub ryzykiem związanym z beneficjentem.
(9) Mając na względzie przejrzystość, równe traktowanie i prawidłowe stosowanie pułapu de minimis, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane jedynie do przejrzystej pomocy de minimis. Jako "pomoc przejrzystą" rozumie się pomoc, w przypadku której możliwe jest uprzednie dokładne obliczenie ekwiwalentu dotacji brutto bez konieczności przeprowadzania analizy ryzyka. Dokładne obliczenie możliwe jest na przykład w odniesieniu do dotacji, subwencji na spłatę odsetek i ograniczonych zwolnień podatkowych. Pomoc polegającą na udzielaniu kredytów preferencyjnych należy uznać za przejrzystą pomoc de minimis, jeżeli ekwiwalent dotacji brutto został obliczony na podstawie rynkowych stóp procentowych obowiązujących w chwili przyznania pomocy. Pomocy polegającej na wniesieniu kapitału nie należy uznawać za przejrzystą pomoc de minimis, chyba że łączna kwota dokapitalizowania ze środków publicznych nie przekracza pułapu de minimis na beneficjenta. Pomocy polegającej na zastosowaniu kapitału podwyższonego ryzyka, o której mowa w Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach(7), nie należy uznawać za przejrzystą pomoc de minimis, chyba że kapitał dostarczany każdemu z docelowych przedsiębiorstw beneficjentów w ramach obowiązującego w danym przypadku programu podwyższonego ryzyka nie przekracza pułapu pomocy de minimis na beneficjenta. Zważywszy na wysokość kwot pomocy, które mogą być uznane za niezakłócające konkurencji lub niepowodujące takiego zagrożenia i tym samym niepodlegające art. 87 ust. 1 Traktatu w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, niniejszego rozporządzenia nie powinno się stosować do pomocy udzielanej w formie gwarancji.
(10) Niniejszego rozporządzenia nie powinno się stosować do zagrożonych przedsiębiorstw w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(8) w związku z trudnościami, jakie wiążą się z ustaleniem ekwiwalentu dotacji brutto pomocy udzielanej tego typu przedsiębiorstwom.
(11) Zgodnie z zasadami regulującymi kwestie dotyczące pomocy objętej zakresem art. 87 ust. 1 Traktatu za datę przyznania pomocy de minimis należy uznać moment, w którym przedsiębiorstwo uzyskuje prawo do przyjęcia takiej pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.
(12) Aby uniknąć przypadków obchodzenia przepisów dotyczących maksymalnej intensywności pomocy określonej w różnych instrumentach wspólnotowych, pomocy de minimis nie powinno łączyć się z pomocą państwa w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, w przypadku gdyby taka kumulacja miała skutkować osiągnięciem poziomu intensywności pomocy przekraczającego poziom ustalony przepisami wspólnotowymi w zależności od specyficznych uwarunkowań każdego przypadku.
(13) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza sytuacji, w której środek przyjęty przez państwo członkowskie nie jest uznany za pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu na podstawie innej niż niniejsze rozporządzenie, na przykład w przypadku wniesienia kapitału, ponieważ decyzję o zastosowaniu takiego środka podjęto zgodnie z zasadą inwestora prywatnego działającego w normalnych warunkach gospodarki rynkowej.
(14) Komisja ma obowiązek zapewnić, że zasady przyznawania pomocy państwa są respektowane, a w szczególności że pomoc przyznana zgodnie z zasadą de minimis spełnia warunki ustalone w tym zakresie. Zgodnie z zasadą współpracy ustanowioną w art. 10 Traktatu państwa członkowskie powinny ułatwić osiągnięcie tego celu poprzez ustanowienie niezbędnego mechanizmu gwarantującego, że łączna kwota pomocy przyznanej zgodnie ze wspomnianą zasadą nie przekracza ani pułapu 6.000 EUR na beneficjenta, ani ogólnych pułapów ustanowionych przez Komisję na podstawie wartości produkcji sektora rolnego. W tym celu państwa członkowskie, przyznając pomoc de minimis, powinny informować przedsiębiorstwa o tym, że pomoc ma charakter de minimis, uzyskać pełną informację o innej pomocy de minimis otrzymanej w ciągu ostatnich trzech lat oraz dokładnie sprawdzać, czy przyznanie nowej pomocy nie spowoduje, że łączne kwoty otrzymanej pomocy de minimis przekroczą pułap de minimis. Przestrzeganie pułapów może być również sprawdzane za pomocą centralnego rejestru.
(15) Rozporządzenie (WE) nr 1860/2004 wygasa z dniem 31 grudnia 2008 r. Ponieważ niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie przed tą datą, należy wyjaśnić konsekwencje wcześniejszego jego wprowadzenia w odniesieniu do stosowania go do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom sektora produkcji rolnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1860/2004.
(16) Uwzględniając doświadczenie Komisji, a w szczególności częstotliwość, z jaką zasadniczo należy dokonywać przeglądu polityki w zakresie pomocy państwa, właściwe jest ograniczenie okresu obowiązywania niniejszego rozporządzenia. Na wypadek, gdyby niniejsze rozporządzenie przestało obowiązywać i nie zostało przedłużone, państwa członkowskie powinny dysponować sześciomiesięcznym okresem dostosowawczym w odniesieniu do pomocy de minimis objętej jego przepisami,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zakres
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom w sektorze produkcji rolnej, z wyjątkiem:
a) pomocy, której wysokość ustalona jest na podstawie ceny lub ilości produktów wprowadzonych na rynek;
b) pomocy udzielanej na działalność związaną z wywozem, a mianowicie pomocy związanej bezpośrednio z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
c) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;
d) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji.
Artykuł 2
Definicje
W rozumieniu niniejszego rozporządzenia:
1) "przedsiębiorstwa sektora produkcji rolnej" oznaczają przedsiębiorstwa prowadzące działalność związaną z produkcją podstawową produktów rolnych;
2) "produkty rolne" oznaczają produkty wymienione w załączniku I do Traktatu, z wyjątkiem produktów rybołówstwa i akwakultury objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000(9).
Artykuł 3
Pomoc de minimis
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia ...
W imieniu Komisji | |
... | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, str. 1.
(2) Dz.U. C 151 z 5.7.2007, str. 16.
(3) Dz.U. C 68 z 6.3.1996, str. 9.
(4) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 30.
(5) Dz.U. L 325 z 28.10.2004, str. 4. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1998/2006 (Dz.U. L 379 z 28.12.2006, str. 5).
(6) Wyrok z dnia 19 września 2002 r. w sprawie C-113/00, Hiszpania przeciwko Komisji, Zb.Orz. 2002 str. I-7601, pkt 73.
(7) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, str. 2.
(8) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.
(9) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.151.16 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do zgłaszania uwag na temat projektu rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji produktów rolnych. |
Data aktu: | 05/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 05/07/2007 |