Opinia w sprawie "Lepsze stanowienie prawa 2004" oraz "Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie "Lepsze stanowienie prawa 2004" oraz "Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej"

(2006/C 81/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 kwietnia 2006 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając sprawozdanie Komisji Europejskiej z 21 marca 2005 r. "Lepsze stanowienie prawa 2004", COM(2005) 98 końcowy wraz z załącznikiem SEC(2005) 364,

uwzględniając komunikat Komisji Europejskiej z 16 marca "Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej", COM(2005) 97 wersja ostateczna wraz z załącznikiem SEC(2005) 175,

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z 21 marca 2005 r. o zasięgnięciu opinii Komitetu w tej sprawie, na podstawie art. 265, par. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję swego Przewodniczącego z 20 stycznia 2005 r. o powierzeniu Komisji ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie przygotowania opinii w tej sprawie,

uwzględniając Protokół dotyczący warunków współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów podpisany przez obu Przewodniczących 20 września 2001 r. (DI CdR 81/2001 rév.1),

uwzględniając Białą księgę z 25 lipca 2001 r. dotyczącą sprawowania rządów w Europie COM(2001) 428 końcowy,

uwzględniając własną ogólną opinię z 2 lipca 2003 r. w sprawie monitorowania Białej księgi dotyczącej sprawowania rządów w Europie (CdR 19/2003 fin(1)),

uwzględniając własną opinię z 20 listopada 2003 r. w sprawie "Lepsze stanowienie prawa 2002" oraz "Aktualizacja i uproszczenie wspólnotowego dorobku prawnego" (CdR 62/2003 fin(2)),

uwzględniając projekt opinii Komisji ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie w sprawie "zastosowania i monitoringu przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności" (CdR 220/2004),

uwzględniając deklarację z Vitoria-Gasteiz (ES) przyjętą 13 maja 2005 r. przez Komisję ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie na zakończenie konferencji "Sprawowanie rządów na szczeblu lokalnym jako wyzwanie dla Unii Europejskiej w dziedzinie skuteczności i demokracji" (CdR 125/2005 fin),

uwzględniając własny projekt opinii (CdR 121/2005 rev.1) przyjęty dnia 14 czerwca 2005 r. przez Komisję ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie (sprawozdawca: Michel DELEBARRE (były Minister Stanu - Mer Dunkierki (FR/PSE)),

a także mając na uwadze:

1) Znaczenie lepszego uwzględnienia zasad pomocniczości, proporcjonalności i bliskiego kontaktu z obywatelami dla budowy prostego, jasnego i zrozumiałego dla obywatela prawodawstwa europejskiego.

2) Decydującą rolę, jaką samorządy regionalne i lokalne, należycie włączone do procesu opracowywania aktów legislacyjnych, mogą odgrywać w ich transpozycji i wdrażaniu na swym terytorium.

3) Wartość dodaną, jaką mogą wnieść odnowione metody sprawowania rządów w Europie, takie jak metoda dogłębnych analiz oddziaływania i partnerska perspektywa układów i umów trójstronnych dotyczących ściśle określonych celów, do sukcesu których może się aktywnie przyczynić.

na 61. sesji plenarnej w dniach 12-13 października 2005 r. (posiedzenie z dnia 12 października) przyjął jednomyślnie następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

1.1 Stosowanie zasad pomocniczości i proporcjonalności

Komitet Regionów

1.1.1 pragnie uzupełnić opinie(3), które wydał w sprawie sprawowania rządów w Europie i procesu konstytucyjnego, który potwierdza te zasady, a także uzupełnić własny projekt opinii w sprawie zastosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności(4);

1.1.2 przyjmuje do wiadomości postępy przedstawione w 12. podsumowaniu rocznym Komisji Europejskiej"Lepsze stanowienie prawa" i podkreśla znaczenie, jakie należy przywiązywać do pogłębienia analizy mechanizmów konsultacji i dialogu międzyinstytucjonalnego, analiz perspektywicznych i analiz oddziaływania;

1.1.3 sądzi, że lepsze prawodawstwo i lepsze zastosowanie aktów prawnych Unii, będące konsekwencją tych konsultacji są nadrzędnym celem, tak dla Komisji Europejskiej, jak i dla Komitetu Regionów, a także przypomina o roli, jaką Prezydium postanowiło nadać Komitetowi w prowadzeniu tego dialogu na swym posiedzeniu w dniu 19 marca 2004 r.;

1.1.4 przypomina, że jego zalecenia doprowadziły do przyjęcia podejścia pozwalającego na ściślejsze włączenie samorządów lokalnych i regionalnych do wdrażania prawodawstwa wspólnotowego(5) i wyraża zadowolenie, że Komisja Europejska wspomniała o tym w swym sprawozdaniu "Lepsze stanowienie prawa 2004";

1.1.5 jednocześnie wyraża żal, że Komisja Europejska nie wzięła w wystarczającym stopniu pod uwagę jego wcześniejszych zaleceń w sprawie znaczenia zasięgania opinii władz lokalnych i regionalnych we wczesnym stadium opracowywania prawodawstwa(6), i wyraża pragnienie, aby Komisja Europejska w przyszłości przeprowadzała racjonalne oceny oddziaływania, jakie niektóre środki mogą mieć na potrzeby finansowe władz lokalnych i regionalnych;

1.1.6 docenia fakt, że praca Komisji Europejskiej uwzględnia umowę międzyinstytucjonalną(7) zawartą pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w grudniu 2003 r., zgodnie z planem działania z czerwca 2002 r.;

1.1.7 przyjmuje z zadowoleniem zamiar Komisji Europejskiej wdrożenia od października 2005 r. ramowego programu upraszczania dorobku prawnego w latach 2005-2009 z uwzględnieniem zaleceń z Hagi(8) grupy wysokiego szczebla na temat "Sprawowanie rządów a Unia Europejska", które mają podstawowe znaczenie dla samorządów regionalnych i lokalnych, a mianowicie:

– zastosowanie zasady pomocniczości,

– wdrażanie Białej księgi Komisji Europejskiej, w szczególności umów lub układów trójstronnych i dialogu ze stowarzyszeniami lokalnymi i regionalnymi,

– zastosowanie prawa wspólnotowego na szczeblu regionalnym i lokalnym i dążenie do lepszego prawodawstwa.

1.2 Zorganizowany dialog, proces konsultacyjny i partnerstwo na podstawie umów

Komitet Regionów

1.2.1 docenia fakt, że od długiego czasu(9)Komisja Europejska zaleca rozwijanie silnej interakcji z samorządami regionalnymi i lokalnymi oraz społeczeństwem obywatelskim we wczesnym stadium określania polityk, nawiązując stały i systematyczny dialog(10), któremu towarzyszą szeroko zakrojone konsultacje z samorządami terytorialnymi w dziedzinach, w których ponoszą one odpowiedzialność za transpozycję i wdrażanie prawa, z udziałem odnośnych stowarzyszeń;

1.2.2 stwierdza z zadowoleniem, że na wiosennym szczycie Rady Europejskiej(11) oświadczono, że "obok rządów, wszystkie inne zainteresowane strony - parlamenty, organy regionalne i lokalne, partnerzy społeczni, społeczeństwo obywatelskie - powinny włączyć się do strategii lizbońskiej i aktywnie uczestniczyć w osiąganiu jej celów";

1.2.3 z radością przyjmuje podpisanie pierwszej umowy trójstronnej dotyczącej ściśle określonych celów pomiędzy Unią Europejską, Włochami i regionem Lombardii w dziedzinie transportu na terenie miast;

1.2.4 uważa bowiem, że wdrożenie zasady partnerstwa pozwala przezwyciężyć niedomagania obecnego systemu i wnieść rzeczywistą wartość dodaną do szybkiej realizacji wspólnych, odpowiednio określonych celów, nie wpływając na podział instytucjonalnego zakresu odpowiedzialności partnerów;

1.2.5 wyraża życzenie, aby, z jednej strony, tego typu umowy stały się skutecznym narzędziem włączającym samorządy regionalne i lokalne w strategiczny system odniesienia na szczeblu krajowym, który "pozostawia regionom wystarczające pole do manewru dla określenia ich szczególnych celów i działań", oraz, z drugiej strony, aby sygnatariusze umów lub układów z Komisją Europejską posiadali do tego odpowiednie kompetencje legislacyjne lub wykonawcze;

1.2.6 pragnie, by uelastycznienie decentralizacji na osi pionowej i współpraca pomiędzy różnymi szczeblami terytorialnymi były odpowiednio uzupełnione nowymi mechanizmami współpracy poziomej między regionami oraz mniej lub bardziej sformalizowanym partnerstwem, poprzez umowy z innymi samorządami lokalnymi lub z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, lub nawet poprzez wykorzystanie doświadczeń istniejących organizacji międzyregionalnych.

1.3 Pogłębiona analiza oddziaływania i ocena

Komitet Regionów

1.3.1 wyraża zadowolenie z wprowadzenia w 2004 r. nowej metody analizy oddziaływania dla głównych inicjatyw Komisji Europejskiej i z zastosowania narzędzi pozwalających na zbadanie skutków gospodarczych, środowiskowych i prawnych propozycji oraz przewidujących zasięganie opinii zainteresowanych stron i kompetentnych ekspertów;

1.3.2 uważa jednakże za niezbędne stopniowe dogłębniejsze uwzględnianie skutków terytorialnych głównych inicjatyw Komisji Europejskiej w celu poprawienia spójności działań wspólnotowych;

1.3.3 zwraca szczególną uwagę, w ramach środków proponowanych przez Komisję Europejską na:

– wpływ, jaki niektóre środki mogą mieć na sytuację finansową samorządów terytorialnych,

– wzmocnienie analiz oddziaływania uwzględniających koszty dla przedsiębiorstw,

– zbadanie i możliwość zmiany lub wycofania zawieszonych propozycji,

– przyspieszenie procedury upraszczającej celem poprawienia konkurencyjności,

– projekty pilotażowe mające na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych,

– rozwiązania zastępcze w stosunku do prawodawstwa (współregulacja i samoregulacja),

– odwoływanie się do ekspertów zewnętrznych,

– wzmożone konsultacje z obywatelami, przedsiębiorstwami i organizacjami pozarządowymi przez internet.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

2.1 Zalecenia dotyczące całego podejścia "Lepsze stanowienie prawa"

Komitet Regionów

2.1.1 przyjmuje z zadowoleniem priorytetowy cel strategiczny, jaki wyznaczyła sobie Komisja Europejska w ramach swego pięcioletniego mandatu w zakresie działania "Lepsze stanowienie prawa" oraz ustanowionej w tej dziedzinie współpracy międzyinstytucjonalnej; wyraża jednak ubolewanie, że w ramach tego działania nie uwzględniono w wystarczającym stopniu wymiaru lokalnego i regionalnego i usilnie wzywa prezydencje Rady, Parlament Europejski i Komisję, by w większym stopniu wzięły pod uwagę jego udział;

2.1.2 przypomina, że Protokół w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności włączony do projektu Traktatu konstytucyjnego otwiera możliwość uwzględniania wymiaru regionalnego i lokalnego Unii Europejskiej w ramach szerokich konsultacji poprzedzających przyjęcie każdego aktu prawnego, i że stanowi on, iż dla każdej europejskiej ustawy ramowej będzie sporządzana "karta pomocniczości", w której Komisja Europejska oceni skutki prawne i finansowe ustawy ramowej dla władz regionalnych i lokalnych i zachęca te ostatnie do wzięcia jej pod uwagę, poczynając od chwili obecnej, w odniesieniu do obowiązującego prawodawstwa europejskiego i niezależnie od rozwoju wydarzeń w sprawie procesu ratyfikacji;

2.1.3 pragnie wykorzystać możliwość, jaką przed nim otworzył Protokół w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności, aby odgrywać ważną rolę między samorządami lokalnymi i regionalnymi a instytucjami europejskimi w dziedzinie konsultacji, zgodnie z protokołem o współpracy z Komisją Europejską(12);

2.1.4 dąży do wzmocnienia swego wpływu w trakcie fazy przygotowywania prawodawstwa, która nabierze wagi w związku z wymogiem większej skuteczności, przejrzystości i demokratycznego umocowania w ramach Unii Europejskiej i ponownie wyraża życzenie, by mieć możliwość interweniowania na etapie "konsultacji poprzedzających podjęcie decyzji" i uczestniczyć we wdrażaniu narzędzi "współregulacji", które powinny okazać się "skutecznym środkiem osiągania celów Unii Europejskiej";

2.1.5 przypomina, że Traktat konstytucyjny powierza mu współodpowiedzialność za stosowanie i kontrolę zasad pomocniczości i proporcjonalności, nadając mu nowe prawa i obowiązki co do opracowywania i wdrażania prawodawstwa wspólnotowego, utwierdzając tym samym jego wymiar instytucjonalny w ramach Unii;

2.1.6 chce spełniać jak najlepiej tę nową i odpowiedzialną rolę strażnika pomocniczości, którą przyznaje mu Traktat konstytucyjny i używać, jeśli wymagać tego będą okoliczności, prawa do wnoszenia skarg do Trybunału Sprawiedliwości UE, aby bronić swych uprawnień, a także w razie pogwałcenia zasady pomocniczości; w tym drugim przypadku, w sytuacji gdyby przyjął, w ramach zapewnionej mu w Traktacie funkcji konsultacyjnej, opinię i bez uprzedniego sformułowania zdania krytycznego w zakresie poszanowania zasady pomocniczości;

2.1.7 uważa, że oddziaływanie interwencji wspólnotowych, mogłoby być wzmocnione za pośrednictwem zasady proporcjonalności, ponieważ wybór zalecanych narzędzi, a także zakres i moc propozycji legislacyjnych są głównymi elementami oceny;

2.1.8 pragnie przyczynić się do jakości prawodawstwa promując podejście zintegrowane i oparte na współpracy, poprawiając koordynację między podmiotami europejskimi na trzech szczeblach: instytucje europejskie, Państwa Członkowskie i samorządy terytorialne, a szczególnie uczestnicząc w prowadzeniu platform dyskusyjnych między tymi ostatnimi a społeczeństwem obywatelskim;

2.1.9 pragnie również wzmocnić swą rolę pośrednika pomiędzy instytucjami wspólnotowymi a władzami lokalnymi i regionalnymi poprzez:

– aktywnie uczestnictwo w organizacji i podtrzymywaniu sieci wymiany mających nadać formę partnerstwu między różnymi szczeblami samorządowymi, szczególnie jeśli chodzi o wymiar terytorialny polityk Unii Europejskiej;

– udział w europejskiej agendzie politycznej oraz w osiąganiu celów lepszego sprawowania rządów w Europie;

2.1.10 potwierdza swój zamiar zorganizowania nadzoru nad przestrzeganiem zasady pomocniczości, pogłębiając w trakcie roku 2005 z jednej strony opracowanie siatki oceny pomocniczości dołączonej do własnych opinii, a z drugiej strony utworzenie sieci samorządów lokalnych i regionalnych, aby zapewnić jej wdrażanie;

2.1.11 ponawia wniosek o włączenie władz lokalnych i regionalnych we wczesne stadium opracowywania prawodawstwa, choćby za względu na poszanowanie zasad pomocniczości i proporcjonalności oraz odpowiednie zastosowanie Protokołu w sprawie stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności w odniesieniu do skutków finansowych dla władz lokalnych i regionalnych.

2.2 Zalecenia w sprawie układów i umów trójstronnych

Komitet Regionów

2.2.1 wzywa Komisję Europejską do wznowienia procedury zawierania układów i umów trójstronnych jako opartej na metodzie partnerstwa, zbliżającej do siebie władze lokalne i regionalne, państwa i Wspólnotę, a także do zróżnicowania sposobów wykorzystania tego narzędzia w ramach innych polityk wspólnotowych, zwłaszcza w odniesieniu do głównych infrastruktur europejskich oraz w zastosowaniu tego narzędzia we wdrażaniu polityki spójności(13);

2.2.2 zaleca, żeby szybko zostały zawarte układy i umowy trójstronne, które były przedmiotem długotrwałych i pozytywnych uzgodnień między zainteresowanymi stronami;

2.2.3 oczekuje, że pierwsza umowa trójstronna podpisana między Unią Europejską, Włochami i regionem Lombardii w dziedzinie transportu na terenie miast oraz uruchomione wspólnie z samorządami Birmingham, Lille i Pescary eksperymentalne projekty pilotażowe w dziedzinie środowiska naturalnego pozwolą na wypracowanie efektów i dobrych praktyk przydatnych do zbudowania odpowiedniej metodologii dla przyszłych umów trójstronnych;

2.2.4 podkreśla, że umowy trójstronne stanowią narzędzie sprawowania rządów mające na celu umożliwienie elastyczniejszego i skuteczniejszego wdrażania ustawodawstwa i programów o silnym oddziaływaniu terytorialnym;

2.2.5 wnioskuje do Komisji Europejskiej o to, by przewidziała konkretne przepisy finansowe, tak aby władze lokalne i regionalne mogły dysponować odpowiednimi środkami do szybkiego wdrożenia układów i umów trójstronnych, co pozwoliłoby im w pełni i bez przeszkód pełnić swą rolę operacyjną w terenie;

2.2.6 wzywa Komisję Europejską, by bezzwłocznie wzmogła koordynację poziomą tej eksperymentalnej fazy i jej monitorowania przez Sekretariat Generalny KE oraz by rozwinęła działania promujące to narzędzie i informujące o nim;

2.2.7 zaleca wyraźniejsze poparcie ze strony Rady Unii celem utrwalenia tej inicjatywy, która przyczynia się do ulepszenia zasad sprawowania rządów w Europie;

2.2.8 sugeruje Komisji Europejskiej, by wszystkim mechanizmom wznowienia strategii lizbońskiej towarzyszyła refleksja na temat wkładu, jaki trójstronne umowy lub układy o ściśle określonych celach mogłyby wnieść w powodzenie tego strategicznego procesu, umożliwiając regionom, które by tego pragnęły, większy udział w jego sukcesie.

2.3 Zalecenia w sprawie analizy oddziaływania

Komitet Regionów

2.3.1 proponuje, by przyjęcie nowej metody analizy oddziaływania w zastosowaniu do ważniejszych inicjatyw Komisji Europejskiej prowadziło do optymalnego uwzględnienia wymiaru lokalnego i regionalnego w fazie "ex ante" procesu legislacyjnego;

2.3.2 wzywa Komisję Europejską, by powierzyła mu opracowanie badań perspektywicznych, które wchodzą w zakres jego kompetencji, w szczególności jeśli chodzi o ważniejsze inicjatywy o oddziaływaniu terytorialnym;

2.3.3 uważa bowiem, że pierwsza dokonana przezeń ewaluacja miałaby szczególne znaczenie w dziedzinie zastosowania alternatywnych środków prawnych (współregulacja i samoregulacja) oraz w zakresie wszelkich działań informacyjnych i koordynacyjnych dotyczących szczebla lokalnego i regionalnego;

2.3.4 jest zdania, że analizy oddziaływania muszą odgrywać istotną rolę w zmniejszaniu kosztów administracyjnych, które ciążą na władzach lokalnych i regionalnych skutkiem ustawodawstwa wspólnotowego, i że wobec tego wstępne analizy muszą zawierać ocenę oddziaływania aktu prawnego na szczeblu lokalnym i regionalnym w kategoriach finansowych;

2.3.5 zaleca, by podczas rewizji protokołu o współpracy zawartego z Komisją Europejską(14)pogłębione analizy oddziaływania pomogły w określeniu szczegółowych, przydatnych kryteriów oceny i jakości, celem ustanowienia rzeczywistej strategii konsultowania się z samorządami lokalnymi i regionalnymi;

2.3.6 wzywa Komisję Europejską, by poparła jego bardziej aktywny wkład na etapie przygotowywania działań wspólnotowych, polegający na sporządzaniu opinii perspektywicznych w sprawie przyszłych polityk wspólnotowych i dotyczących ich oddziaływania na władze lokalne i regionalne, jak również na sporządzaniu raportów na temat oddziaływania niektórych dyrektyw na szczeblu lokalnym i regionalnym;

2.3.7 ponownie zaleca Komisji Europejskiej utworzenie grupy konsultacyjnej niezależnych ekspertów w celu przeprowadzania kontroli analiz oddziaływania, zapewnienia obiektywizmu i zachęcania do stosowania dobrych praktyk oraz życzy sobie być informowany o jej pracach, co pozwoliłoby mu na wzmocnienie swojej roli politycznej w trakcie następnych faz procesu decyzyjnego(15);

2.3.8 domaga się udzielania mu informacji o działaniach grupy roboczej utworzonej w Parlamencie Europejskim w sprawie prowadzenia i kontroli analiz oddziaływania, aby móc w ten sposób włączyć się do procesu współpracy międzyinstytucjonalnej zapoczątkowanego przez Parlament Europejski celem opracowania, wraz z Komisją Europejską i Radą, wspólnych kryteriów oceny jakości analiz oddziaływania oraz oszacować wydatki wynikające z propozycji legislacyjnych.

2.4 Zalecenia w sprawie poprawy prawodawstwa w dziedzinie wzrostu i zatrudnienia w Unii Europejskiej

Komitet Regionów

2.4.1 odnotowuje z uwagą zatroskanie Rady sprawą nadania nowej dynamiki procesowi lizbońskiemu, a także zawartość komunikatów(16) przedstawionych przez Komisję Europejską celem stanowienia "lepszego prawodawstwa" w służbie tego procesu, ponieważ uproszczenie i poprawienie ram prawnych wydaje mu się sprawą podstawową tak na szczeblu krajowym, jak i wspólnotowym;

2.4.2 popiera zalecenia Komisji Europejskiej, by poprawa prawodawstwa stała się częścią składową krajowych planów działania w ramach strategii lizbońskiej i proponuje, by opracowany został wspólny kalendarz na temat "Poprawa prawodawstwa";

2.4.3 proponuje, by krajowe plany działania zawierały także część regionalną, mającą na celu uelastycznienie i poprawę skuteczności w zakresie formalności administracyjnych na szczeblu lokalnym, oraz by krajowe programy uproszczenia prawodawstwa - w formie proponowanej przez Komisję Europejską - były konsultowane z samorządami lokalnymi i regionalnymi, pozwalając na lepszą wiedzę o tej reformie na szczeblu regionów i miejscowości.

2.5 Zalecenia ogólne

Komitet Regionów

2.5.1 wzywa w szczególności Komisję Europejską do zapewnienia bardziej dokładnej kontynuacji działań w ramach tej propozycji poprzez szybszą reakcję o większej wadze politycznej;

2.5.2 zamierza przeprowadzać regularnie, szczególnie w ramach dorocznych konsultacji na temat sprawozdania Komisji Europejskiej, ocenę poczynań zalecanych w planie działań "Lepsze stanowienie prawa" i wzywa Komisję Europejską do udostępnienia skomputeryzowanego systemu ułatwiającego dostęp do informacji o bieżącym procesie legislacyjnym i służącego lepszemu informowaniu samorządów lokalnych i regionalnych o wszystkich etapach procesu legislacyjnego.

Bruksela, 12 października 2005 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 256 z 24.10.2003, s. 24.

(2) Dz.U. C 73 z 23.3.2004, s. 38.

(3) Opinia CdR 50/99 fin (Lepsze stanowienie prawa 1998) - Opinia CdR 18/2000 fin (Lepsze stanowienie prawa 1999) - Opinia CdR 62/2003 fin (Lepsze stanowienie prawa 2002) - ...

(4) Projekt opinii z 5 lutego 2005 r. Komisji ds. Konstytucyjnych i Sprawowania Rządów w Europie w sprawie zastosowania i monitoringu przestrzegania zasad pomocniczości i proporcjonalności (CdR 220/2004).

(5) p. na przykład COM (2003) 811 końcowy "Dialog ze stowarzyszeniami samorządów terytorialnych na temat opracowywania polityk Unii Europejskiej" z 19 grudnia 2003 r.

(6) p. opinia CdR 62/2003 fin.

(7) Komunikat Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie umowy międzyinstytucjonalnej "Lepsze stanowienie prawa" Dz.U. C 321/ 01 z 31 grudnia 2003 r.

(8) Konkluzje i zalecenia ze spotkania na wysokim szczeblu "Sprawowanie rządów a Unia Europejska", Haga, 9-10 grudnia 2004 r.

(9) Komunikat Komisji Europejskiej w sprawie dialogu ze stowarzyszeniami samorządów lokalnych w sprawie opracowywania polityk Unii Europejskiej, COM(2003) 811 końcowy z 23 listopada 2003 r.

(10) Biała księga na temat sprawowania rządów w Europie COM(2001) 428 końcowy z 25 lipca 2001 r.

(11) Konkluzje prezydencji, Rada Europejska w Brukseli, 22-23 marca 2005 r., 7619/ 05.

(12) Protokół na temat współpracy dotyczący zasad współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów, podpisany w Brukseli 20 września 2001 r.

(13) Opinia Komitetu Regionów w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego ogólne zasady dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności - CdR 232/2004 fin z dnia 13 kwietnia 2005 r.

(14) "Protokół w sprawie zasad współpracy pomiędzy Komisją Europejską a Komitetem Regionów", podpisany przez przewodniczących obu instytucji 20 września 2001 r. - DI CdR 81/2001 rév.1.

(15) Opinia CdR 62/2003.

(16) Komunikaty w sprawie: "Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej" z 16 marca 2005 r. COM(2005) 97 końcowy z załącznikiem SEC(2005) 175 oraz w sprawie "Lepsze stanowienie prawa 2004" z 21 marca 2005 r. - COM(2005) 98 końcowy z załącznikiem SEC(2005) 364.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.81.6

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie "Lepsze stanowienie prawa 2004" oraz "Poprawa otoczenia regulacyjnego w dziedzinie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii Europejskiej".
Data aktu: 12/10/2005
Data ogłoszenia: 04/04/2006