Zezwolenie na pomoc państwa zgodnie z art. 61 Porozumienia o EOG i art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale - Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie wniosku dotyczącego odpowiednich środków związanych z programem ulg podatkowych i obniżek opłat dla Nordurál hf. Wniosek został zatwierdzony przez Islandię.

Zezwolenie na pomoc państwa zgodnie z art. 61 Porozumienia o EOG i art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale

Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie wniosku dotyczącego odpowiednich środków związanych z programem ulg podatkowych i obniżek opłat dla Norðurál hf. Wniosek został zatwierdzony przez Islandię

(2006/C 7/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2006 r.)

Data przyjęcia: 1 czerwca 2005 r.

Państwo EFTA: Islandia

Nr pomocy: Sprawa 55362

Tytuł: Ulgi podatkowe i obniżki opłat dla huty aluminium Norðurál hf. w Grundartangi, w Islandii

Zatwierdzenie odpowiednich środków przez Państwo EFTA: Listem z dnia 15 lipca 2005 r. władze Islandii zatwierdziły odpowiednie środki proponowane przez Urząd

Cel: Celem pomocy przyznanej w formie programu ulg podatkowych i obniżek opłat jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu Vesturland

Podstawa prawna: Następujące instrumenty prawne

i) ustawa nr 62 z 27 maja 1997 r. w sprawie umożliwienia podpisywania umów dotyczących huty aluminium w Grundartangi (zwana dalej "ustawą Grundartangi"); oraz

ii) umowa inwestycyjna z dnia 7 sierpnia 1997 r. między jedynym akcjonariuszem Norðurál hf., Columbia Ventures Corporation a rządem Islandii (zwana dalej "umową inwestycyjną")

Budżet/Czas trwania: 88,3 miliona EUR i intensywność pomocy w wysokości 10,7 %. Zezwolono, aby program obowiązywał do 31 października 2018 r.

Forma pomocy: Ulgi podatkowe i zwolnienia z opłat

Decyzja:

1. Urząd Nadzoru EFTA proponuje władzom Islandii następujące odpowiednie środki:

a) Władze podejmą wszelkie konieczne środki ustawodawcze, administracyjne i inne, aby zagwarantować, że następujące środki pomocy zawarte w decyzji o Grundartangi, które powyżej uznano za program pomocy, nie wiążą się z pomocą operacyjną niezgodną z zasadami pomocy państwa:

– Prawo umieszczania kwot na specjalnym rachunku zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy inwestycyjnej i art. 6 ust. 1 ustawy Grundartangi;

– zwolnienie z podatku od wartości netto zgodnie z art. 7 ust. 2 umowy inwestycyjnej i art. 6 ust. 2 ustawy Grundartangi;

– zwolnienie z podatku przemysłowego i opłaty rynkowej zgodnie z art. 7 ust. 3 umowy inwestycyjnej i art. 6 ust. 3 ustawy Grundartangi;

– obniżka opłat skarbowych zgodnie z art. 11 umowy inwestycyjnej i art. 6 ust. 7 ustawy Grundartangi; oraz

– specjalne naliczanie gminnego podatku od nieruchomości zgodnie z art. 8 umowy inwestycyjnej i art. 6. ust. 6 ustawy Grundartangi.

Należy podjąć środki w celu zagwarantowania, że pomoc przyznana na podstawie wyżej wymienionych środków pomocy w ramach programu pomocy nie przekracza pułapu 88,3 miliona EUR w cenach za rok 2003, stanowiącego całkowitą kwotę pomocy, którą można przyznać Norðurál hf. na wszystkie trzy inwestycje oraz że nie została przekroczona intensywność pomocy równa 10,7 % - stanowiąca integralną część bezwzględnego pułapu przyznawania pomocy państwa na rzecz Norðurál hf.

Władze Islandii muszą obliczyć kwotę pomocy wypłaconej co roku na podstawie zdyskontowanej wartości, stosując roczne stawki referencyjne.

Programu pomocy nie można pod żadnym pozorem stosować po dniu 31 października 2018 r., niezależnie od tego, czy przyznano całkowitą kwotę pomocy przewidzianą w powyższym pułapie. Należy zatem podjąć środki, aby zapewnić, że program pomocy wygaśnie dnia 31 października 2018 r.

b) Władze podejmą wszelkie konieczne środki legislacyjne, administracyjne i inne, aby znieść pomoc niezgodną z zasadami pomocy państwa wynikającą ze zwolnień z podatku u źródła od dywidendy na mocy art. 7 ust. 1 umowy inwestycyjnej i art. 6 ust. 1 ustawy Grundartangi, a tym samym muszą całkowicie znieść te zapisy.

2. Aby przedmiotowe środki były zgodne z odpowiednimi środkami, należy zagwarantować skuteczność tych pierwszych w terminie trzech miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji, chyba że Urząd wyrazi zgodę na późniejszą datę, jeżeli uzna to za obiektywnie konieczne i odpowiednio uzasadnione.

Władze Islandii jak najszybciej poinformują Urząd o przedmiotowych środkach, które podejmą aby zapewnić zgodność z odpowiednimi środkami, w nieprzekraczalnym terminie sześciu tygodni od daty otrzymania niniejszego wniosku

3. Państwa EFTA składają Urzędowi uproszczone sprawozdania roczne z wdrożenia pomocy, zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 21 części II protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale w połączeniu z art. 5 i 6 decyzji Urzędu nr 195/04/COL.

4. Urząd zwraca się do władz Islandii o wyrażenie zgody na niniejszy wniosek w sprawie odpowiednich środków, zgodnie z art. 19 ust. 1 część II protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale oraz o przedstawienie odpowiedzi w terminie sześciu tygodni od daty otrzymania niniejszego wniosku.

Tekst decyzji w autentycznej wersji językowej, z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:

http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/stateaidregistry

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.7.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zezwolenie na pomoc państwa zgodnie z art. 61 Porozumienia o EOG i art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale - Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie wniosku dotyczącego odpowiednich środków związanych z programem ulg podatkowych i obniżek opłat dla Nordurál hf. Wniosek został zatwierdzony przez Islandię.
Data aktu: 12/01/2006
Data ogłoszenia: 12/01/2006