Zezwolenie na pomoc państwa zgodnie z art. 61 Porozumienia EOG i art. 1 ust. 3 części I protokołu 3 do Porozumienia o Nadzorze i TrybunaleDecyzja Urzędu Nadzoru EFTA o niewnoszeniu zastrzeżeń
(2006/C 7/06)
(Dz.U.UE C z dnia 12 stycznia 2006 r.)
Data przyjęcia: 20 lipca 2005 r.
Państwo EFTA: Islandia
Nr pomocy: Sprawa 55362
Tytuł: Ulgi z tytułu podatków i opłat dla huty aluminium Norðurál hf. w Grundartangi, Islandia
Cel: Celem pomocy przyznanej na mocy i) zmian poprzedniego programu dotyczącego ulg z tytułu podatków i opłat; oraz ii) pewnych niezgłoszonych ulg z tytułu podatków i opłat (tworzących część programu) jest podniesienie atrakcyjności regionu Vesturland dla inwestorów
Podstawa prawna:: Istniejące wcześniej instrumenty prawne, a mianowicie:
i) ustawa nr 62 z 27 maja 1997 r. w sprawie upoważnienia do zawierania umów dotyczących huty aluminium w Grundartangi (zwana dalej "ustawą Grundartangi"); oraz
ii) Umowa inwestycjna z dnia 7 sierpnia 1997 r. między jedynym udziałowcem Norðurál hf., Columbia Ventures Corporation, i rządem Islandii (zwane dalej "porozumieniem w sprawie inwestycji") zostały zmienione przez
i) podpisanie w dniu 9 lutego 2005 r. "Drugiej poprawki do umowy inwestycyjnej" przez rząd Islandii i Century Aluminum; oraz
ii) ustawę nr 85/2003 (uchwaloną w dniu 13 marca 2003 r. przez islandzki parlament Althingi), która zmienia ustawę Grundartangi podobnie jak umowę inwestycjną.
Budżet/ Czas trwania: 88,3 mln EUR przy intensywności pomocy wynoszącej 10,7 %. Program będzie realizowany do dnia 31 października 2018 r.
Forma pomocy: Ulgi z tytułu podatków i opłat
Decyzja:
1. Urząd Nadzoru EFTA nie wnosi zastrzeżeń do przyznania pomocy dla Norðurál hf. na mocy następujących niezgłoszonych środków pomocy tworzących część zatwierdzonego wcześniej programu pomocy; a także zmian wprowadzonych do tego programu pomocy:
– maksymalna stawka podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 18 %;
– szybsza amortyzacja środków trwałych;
– minimalny dziwięcioletni okres na odpisanie strat operacyjnych;
– zwolnienie z cła i i podatku akcyzowego z tytułu przywozu lub krajowego nabycia materiałów wykorzystywanych do budowy Norðurál hf.;
– odroczenie płatności z tytułu podatku VAT na przywóz;
– zwolnienie z opłat z tytułu podatku akcyzowego od materiału niezbędnego do działania Norðurál hf.;
– odroczenie płatności podatków w odniesieniu do środków wpłaconych na specjalny rachunek oraz szybsza amortyzacja środków trwałych nabytych za te środki;
– zwolnienie z płatności z tytułu opłat za kontrole bezpieczeństwa przy wytwarzaniu elektryczności;
– różnica pomiędzy ustawową kwotą należną z tytułu zabudowy i kwotą faktycznie zapłaconą; oraz
– zwolnienie z płatności z tytułu najmu dodatkowych działek pomiędzy 5 lutego 2005 r. i 1 stycznia 2006 r.
2. Pomoc państwa obecna w wyżej wymienionych środkach musi zostać odjęta od pułapu okreśłonego w decyzji w sprawie odpowiednich środków oraz musi spełniać wszystkie przewidziane w niej warunki, w tym maksymalną kwotę pomocy w wysokości 88,3 mln EUR i maksymalną intensywność pomocy w wysokości 10,7 % oraz termin wygaśnięcia programu pomocy Grundartangi upływający w dniu 8 lipca 2018 r.
3. Na Islandii spoczywa obowiązek dostarczania rocznych sprawozdań na temat wdrożenia pomocy zgodnie z art. 21 części II protokołu 3 do Porozumienia o Trybunale i Nadzorze w powiązaniu z art. 5 i 6 decyzji Urzędu Nadzoru 195/04/COL.
4. Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Islandii.
Teksty decyzji w autentycznej wersji językowej, z którego usunięto wszystkie informacje o charakterze poufnym, można znaleźć na stronie:
http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldstateaid/stateaidregistry