united kingdom
ukraine

Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

COM(2005) 399 końcowy - 2005/0166 (COD)

(2006/C 69/05)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2006 r.)

Dnia 18 stycznia 2006 r. Rada, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.

Sekcja ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 14 listopada 2005 r. Sprawozdawcą był Jan OLSSON.

Na 423. sesji plenarnej w dniach 18-19 stycznia 2006 r. (posiedzenie z dnia 18 stycznia 2006 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął 33 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym się, następującą opinię:

1. Wprowadzenie

1.1 Pod koniec października 2003 r. Komisja przedłożyła wniosek dotyczący nowelizacji rozporządzenia (EWG) nr 302/93 w sprawie ustanowienia Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA).

Za podstawę prawną przyjęto art. 308 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

1.2 W wyniku obrad Rady postanowiono zmienić podstawę prawną wniosku na art. 152 Traktatu WE, co oznacza zastosowanie procedury współdecyzji z udziałem Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie rozważania prowadzone na forum Rady przyniosły pewne niewielkie zmiany we wniosku dotyczącym rozporządzenia, które przedstawiono pod koniec sierpnia 2005 r.

2. Uwagi ogólne

2.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał w październiku 2004 r. opinię w sprawie pierwszego wniosku(1). Przedstawione wówczas zasadnicze uwagi zachowują ważność i stanowią podstawę niniejszej opinii. Przede wszystkim Komitet zabiega o zaangażowanie organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które zajmują się problematyką narkotyków i narkomanii, w prace EMCDDA.

2.2 EKES z zadowoleniem przyjął zmianę podstawy prawnej wniosku. Współpraca z Parlamentem Europejskim wydaje się w tym przypadku naturalnym trybem postępowania, choćby celem zagwarantowania przejrzystości działalności EMCDDA w oczach społeczeństwa. Nowy wniosek(2) przewiduje zwiększenie roli Parlamentu, któremu przyznaje się między innymi prawo do desygnowania dwóch niezależnych ekspertów o szczególnych kompetencjach w dziedzinie narkotyków na członków zarządu EMCDDA. Komitet z naciskiem zaleca, aby tych dwóch niezależnych ekspertów należało do organizacji pozarządowej zajmującej się problematyką narkotyków.

2.3 Komitet zwraca uwagę na zapisy Projektu porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie utworzenia ram prawnych dla europejskich agencji regulacyjnych(3). Czytamy w nim, że organizacja wewnętrzna agencji powinna również gwarantować współpracę zainteresowanych stron oraz wysoki poziom przejrzystości. Między innymi, przedstawicieli zainteresowanych stron powinno powoływać się do zarządu. W tym kontekście porozumienie odwołuje się także do Białej księgi w sprawie sprawowania władzy w Europie.

3. Uwagi szczegółowe do niektórych artykułów rozporządzenia

3.1 Artykuł 5 - Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii

Sieć europejska składa się z krajowych punktów kontaktowych pełniących rolę łączników pomiędzy krajami uczestniczącymi w projekcie a Centrum Monitorowania. Punkty te zbierają i analizują na poziomie krajowym wszelkie istotne informacje na temat narkotyków i narkomanii, jak również wiążących się z nimi strategii i środków. Ponadto, za swoją pracę punkty kontaktowe otrzymują każdego roku unijną pomoc finansową w postaci grantu, regulowaną umową w sprawie pomocy finansowej (grant agreement for action).

Komitet zaleca, aby w swoich wytycznych i umowach z Państwami Członkowskimi Centrum Monitorowania wymagało, by punkty kontaktowe współpracowały z krajowymi organizacjami, w tym z organizacjami pozarządowymi, zajmującymi się problematyką narkomanii.

Założenie takie powinno być jasno wyrażone w art. 5 ust. 2 lit. a) poprzez zmodyfikowanie trzeciego zdania w następujący sposób: "Gromadzą i analizują na poziomie krajowym, we współpracy z ekspertami i właściwymi organizacjami, wszelkie istotne informacje dotyczące narkotyków i narkomanii, jak również polityk i zastosowanych rozwiązań".

3.2 Artykuł 20 - Współpraca z innymi krajowymi lub międzynarodowymi organizacjami bądź organami

Rozporządzenie przewiduje, że Centrum Monitorowania zabiegać będzie aktywnie o współpracę z międzynarodowymi organizacjami i innymi, zwłaszcza europejskimi organami rządowymi i organizacjami pozarządowymi, zajmującymi się problematyką narkotyków. Współpraca taka powinna się odbywać w drodze porozumień z odpowiednimi władzami i organizacjami, opiniowanych przez Komisję. Ponadto, organizacjom międzynarodowym zarząd Centrum mógłby przyznawać status obserwatora.

W celu zapewnienia systematycznego i regularnego zaangażowania wspomnianych organizacji, Komitet proponuje utworzenie organu współpracy bazującego na przepisach rozporządzenia. W tym celu art. 20 należałoby uzupełnić o następujące zdanie: "Centrum Monitorowania tworzy grupę kontaktową obejmującą przedstawicieli organizacji zajmujących się problematyką narkotyków w celu ustalania zasad współpracy".

Bruksela, 18 stycznia 2006 r.

Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Anne-Marie SIGMUND

______

(1) Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: "Propozycja rozporządzenia Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitoringu Narkotyków i Narkomanii". Sprawozdawca generalny: Jan Olsson, Dz.U. C 120, 20.5.2005.

(2) COM(2005) 399 końcowy, art. 9.

(3) COM(2005) 59 końcowy oraz COM(2002) 718 końcowy.

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.69.22

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii.
Data aktu: 18/01/2006
Data ogłoszenia: 21/03/2006