POMOC PAŃSTWA - POLSKAPomoc Państwa nr C 44/2005 (ex NN 79/2005, ex N 439/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna na rzecz Huty Stalowa Wola S.A.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2006/C 34/05)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2006 r.)
Pismem z dnia 23 listopada 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
SPA 3, 6/5
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zgłaszające uwagi zainteresowane strony mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 8 października 2004 r. Polska poinformowała Komisję o środkach przyznanych na rzecz restrukturyzacji Huty Stalowa Wola S.A. (dalej: HSW S.A.) w celu uzyskania pewności prawnej co do tego, że środki te zostały przyznane przed przystąpieniem i nie mają zastosowania po przystąpieniu, a zatem nie stanowią nowej pomocy, która podlegałaby ocenie Komisji na mocy art. 88 Traktatu WE. Na wypadek gdyby Komisja uznała wspomniane środki za stanowiące nową pomoc, Polska zwróciła się do Komisji o ich zatwierdzenie w charakterze pomocy restrukturyzacyjnej.
OPIS BENEFICJENTA I RESTRUKTURYZACJI
HSW S.A. jest spółką matką grupy kapitałowej HSW. Według danych z dnia 31 grudnia 2002 r. grupa ta składała się z 19 podmiotów, w których udziały HSW S.A. wynosiły przynajmniej 51 % (pakiet kontrolny) i dziesięciu kolejnych, w których jej udziały przekraczały 25 % całości. Grupa jest producentem sprzętu i maszyn budowlanych oraz sprzętu wojskowego. W roku 1991 została przekształcona w spółkę akcyjną. Państwo posiada 76 % jej udziałów. W początkach restrukturyzacji (2002 r.) przedsiębiorstwo zatrudniało 3 173 pracowników, a jego obroty sięgały ok. 80 mln EUR. Spółka ma swoją siedzibę w regionie kwalifikującym się do pomocy regionalnej zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE.
Środki pomocy państwa objęte zawiadomieniem, o wartości nominalnej ok. 217 mln PLN, obejmują umorzenia należności podatkowych, dotacje bezpośrednie, pożyczki udzielone na warunkach preferencyjnych, zastrzyki kapitału, odroczenia zapłaty podatku oraz umorzenia opłat na zabezpieczenie społeczne.
Plan restrukturyzacji HSW S.A. z modyfikacjami został zatwierdzony przez Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) dnia 29 kwietnia 2004 r. Według zmodyfikowanego planu, przedsiębiorstwo ubiegało się o traktowanie na szczególnych zasadach określonych przepisami rozdziału 5a ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, przewidującej szersze możliwości umarzania należności publicznoprawnych.
W ramach planu restrukturyzacji przewidziano kilka środków, które według spółki powinny przywrócić długoterminową rentowność firmy, w szczególności modyfikację jej struktury organizacyjnej, w tym utworzenie spółki HSW-Trading odpowiedzialnej za produkcję oraz sprzedaż maszyn przemysłowych w latach 2004-2005. Co więcej, zaplanowano outsourcing i sprzedaż części aktywów przedsiębiorstwa. Istotną częścią planu restrukturyzacji jest restrukturyzacja finansowa.
OCENA
W oparciu o otrzymane informacje Komisja stwierdziła, że niektóre środki na rzecz beneficjenta zostały przyznane przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i nie mają zastosowania po przystąpieniu. W odniesieniu do tych środków, sięgających ogółem ok. 145 mln PLN, polskie władze przedstawiły konkretne dowody na to, że przed przystąpieniem właściwe władze zobowiązały się prawnie wiążącymi decyzjami przyznać określoną kwotę pomocy. Środki te nie wchodzą w zakres kompetencji Komisji co do oceny zgodności pomocy państwa zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Komisja nadal żywi jednak poważne wątpliwości co do faktycznego przyznania pozostałych około 71 mln PLN przed przystąpieniem Polski do UE.
Na podstawie informacji dotychczas dostarczonych przez polskie władze Komisja uznaje, że umorzenie należności publicznoprawnych w wysokości ok. 28 mln PLN nie zostało dokonane przed przystąpieniem. W związku z wydaniem ostatecznej decyzji restrukturyzacyjnej w dniu 17 czerwca 2005 r. oraz brakiem zatwierdzenia jej przez Komisję, środki te uznać należy za pomoc przyznaną niezgodnie z prawem.
Co więcej, Komisja stwierdza, iż środki o wartości ok. 43 mln PLN nie zostały dotychczas przyznane ani przez przystąpieniem, ani po nim - zatem stanowią pomoc objętą zawiadomieniem.
W odniesieniu do tych środków Komisja uważa, że stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 traktatu WE. Komisja przeanalizowała tę pomoc w świetle Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z 2004 r.
Komisja zdecydowała o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 traktatu WE, ponieważ ma wątpliwości co do tego, czy spełnione są wszystkie warunki pozwalające na zatwierdzenie pomocy restrukturyzacyjnej, a w szczególności:
– czy plany restrukturyzacji doprowadzą do długoterminowej rentowności beneficjenta, zważywszy, że plan restrukturyzacji obejmuje głównie restrukturyzację finansową i organizacyjną, wydaje się natomiast być obciążony brakiem głębokich zmian przemysłowych,
– czy unika się nadmiernego zakłócenia konkurencji, zważywszy że planowane lub wprowadzane środki wyrównawcze nie wydają się wystarczające;
– czy wkład własny beneficjenta w pokrycie kosztów restrukturyzacji był znaczny - z uwagi na brak wyraźnego rozróżnienia pomiędzy pomocą państwa a wkładem własnym beneficjenta;
– czy uszanowana została zasada "pierwszy i ostatni raz", jako że HSW - Zakład Zespołów Mechanicznych Sp. z o.o. jako spółka zależna HSW S.A. otrzymywała pomoc restrukturyzacyjną w latach 2003-2007.
Polska została poproszona o przedstawienie dodatkowych informacji pozwalających na rozwianie powyższych wątpliwości.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po zbadaniu informacji przedstawionych przez władze polskie dotyczących środków zgłoszonych dnia 8 października 2004 r. zdecydowała, że część tych środków została przyznana przed dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, zatem nie ma zastosowania po dniu przystąpienia. W zakresie pozostałych środków opisanych poniżej Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.