dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji
(2006/C 312/05)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Hubert WEBER | |
Prezes |
Tabela 1
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao)
Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r.) | Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji 2005 (2004) |
Produkty i usługi | |
Postanowienia dotyczące zagadnień społecznych: Wspólnota i państwa członkowskie (...) mają na celu (...) poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu (...). Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 136, Wspólnota wspiera i uzupełnia akcję państw członkowskich w następujących dziedzinach: a) polepszanie w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa pracowników; b) warunki pracy; (...) (artykuły 136 i 137 Traktatu). |
Cele: W interesie poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań Wspólnoty w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, celem Agencji jest zapewnienie organom Wspólnoty, państwom członkowskim, partnerom społecznym oraz wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznej, naukowej i gospodarczej do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy. |
Zadania: - gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i wspólnotowych, jak i informacji w zakresie badań, - wspieranie współpracy i wymiany informacji, włącznie z informacjami o programach szkoleniowych, - zapewnianie instytucjom wspólnotowym i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do określania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa, - udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych, - przyczynianie się do rozwoju strategii i przyszłych wspólnotowych programów działań, - ustanowienie sieci obejmującej krajowe centra koordynacji i jednostki wyspecjalizowane. |
1. Rada zarządzająca: Skład: - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego, - po jednym przedstawicielu organizacji pracowniczych z każdego państwa członkowskiego, - trzech przedstawicieli Komisji. Zadanie Przyjmuje program prac, budżet i ogólne sprawozdanie roczne Agencji. 2. Dyrektor: Mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji. 3. Komitety: Obowiązkowa konsultacja z Komisją oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu pracy. 4. Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny: - 13,7 mln euro (10,7 mln euro), z czego: - dotacje wspólnotowe DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans 96 % (98%), - dotacje wspólnotowe DG ds. Rozszerzenia 3 % (0%). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia: 40 (38) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 32 (29) oraz 20 (22) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny i personel czasowy). Całkowite zatrudnienie: 52 (51), z czego wykonującyzadania operacyjne: 35 (34), zadania administracyjne: 9 (9), zadania mieszane: 8 (8). |
Ustanawianie współpracy - tworzenie sieci: - kontynuacja rozwoju sieci centrów koordynacji (utworzenie sieci drugiej generacji), - utworzenie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących (program PHARE). Rozpowszechnianie informacji: - kampania na rzecz europejskiego tygodnia 2005 poświęconego hałasowi, kończąca się europejskim spotkaniem na szczycie w Bilbao, - internetowe usługi informacyjne trzeciej generacji w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, - utworzenie światowego portalu internetowego poświęconego bezpieczeństwu i zdrowiu w miejscu pracy, - kampania adresowana do krajów UE-10. Pogłębianie wiedzy: - produkty informacyjne dla kampanii krajowych, jak również kampanii związanych z europejskim tygodniem 2005 (poświęconym hałasowi) oraz 2006 (poświęconym młodzieży), - produkty informacyjne poświęcone dobrej praktyce rolniczej, - produkty informacyjne dla Obserwatorium Ryzyka (np. raporty dotyczące hałasu, dolegliwości mięśniowoszkieletowych oraz stresu, informacje rozpowszechniane drogą internetową w zakresie budownictwa, rolnictwa oraz rozpoznawania pojawiających się zagrożeń biologicznych i chemicznych). |
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. |
EUROPEJSKA AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA I ZDROWIA W PRACY
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
(w tys. euro) | |
2005 | |
Dochody operacyjne | |
Dotacje wspólnotowe | 13.673 |
Inne dotacje/dochody | 92 |
Ogółem (a) | 13.765 |
Wydatki operacyjne | |
Personel | 3.312 |
Administracja | 1.679 |
Działania operacyjne | 8.584 |
Ogółem (b) | 13.575 |
Wynik operacyjny (c = a - b) | 190 |
Inne przychody (d) | 0 |
Inne koszty (e) | 7 |
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 183 |
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
(w tys. euro) | ||
2005 | 2004 | |
Aktywa | ||
Aktywa trwałe | 339 | 325 |
Należności | 596 | 426 |
Środki pieniężne | 3.392 | 3.117 |
Ogółem | 4.327 | 3.868 |
Pasywa | ||
Wynik z poprzednich lat budżetowych | 1.637 | 1.637 |
Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 183 | 0 |
Zobowiązania krótkoterminowe | 2.507 | 2.231 |
Ogółem | 4.327 | 3.868 |
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. |
Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI AGENCJI
______
(1) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.24 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji. |
Data aktu: | 28/09/2006 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |