dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji
(2006/C 312/05)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (Bilbao)
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Agencji (rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r.) | Zarządzanie |
Środki udostępnione Agencji 2005 (2004) |
Produkty i usługi | |
|
Postanowienia dotyczące zagadnień społecznych: Wspólnota i państwa członkowskie (...) mają na celu (...) poprawę warunków życia i pracy, tak aby umożliwić ich wyrównanie z jednoczesnym zachowaniem postępu (...). Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 136, Wspólnota wspiera i uzupełnia akcję państw członkowskich w następujących dziedzinach: a) polepszanie w szczególności środowiska pracy w celu ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa pracowników; b) warunki pracy; (...) (artykuły 136 i 137 Traktatu). |
Cele: W interesie poprawy środowiska pracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników, zgodnie z postanowieniami Traktatu i kolejnymi strategiami oraz programami działań Wspólnoty w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy, celem Agencji jest zapewnienie organom Wspólnoty, państwom członkowskim, partnerom społecznym oraz wszystkim podmiotom zaangażowanym w tej dziedzinie, informacji technicznej, naukowej i gospodarczej do wykorzystania w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy. |
Zadania: - gromadzenie, analizowanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących priorytetów krajowych i wspólnotowych, jak i informacji w zakresie badań, - wspieranie współpracy i wymiany informacji, włącznie z informacjami o programach szkoleniowych, - zapewnianie instytucjom wspólnotowym i państwom członkowskim informacji potrzebnych im do określania i realizacji polityki, w szczególności w zakresie wpływu na małe i średnie przedsiębiorstwa, - udostępnianie informacji na temat działań prewencyjnych, - przyczynianie się do rozwoju strategii i przyszłych wspólnotowych programów działań, - ustanowienie sieci obejmującej krajowe centra koordynacji i jednostki wyspecjalizowane. |
1. Rada zarządzająca: Skład: - po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego, - po jednym przedstawicielu organizacji pracodawców z każdego państwa członkowskiego, - po jednym przedstawicielu organizacji pracowniczych z każdego państwa członkowskiego, - trzech przedstawicieli Komisji. Zadanie Przyjmuje program prac, budżet i ogólne sprawozdanie roczne Agencji. 2. Dyrektor: Mianowany przez radę zarządzającą na wniosek Komisji. 3. Komitety: Obowiązkowa konsultacja z Komisją oraz Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w zakresie programu pracy. 4. Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny: - 13,7 mln euro (10,7 mln euro), z czego: - dotacje wspólnotowe DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Równości Szans 96 % (98%), - dotacje wspólnotowe DG ds. Rozszerzenia 3 % (0%). Zatrudnienie na dzień 31 grudnia: 40 (38) stanowisk w planie zatrudnienia, z czego obsadzonych: 32 (29) oraz 20 (22) innych stanowisk (kontrakty pomocnicze, oddelegowani eksperci narodowi, personel lokalny i personel czasowy). Całkowite zatrudnienie: 52 (51), z czego wykonującyzadania operacyjne: 35 (34), zadania administracyjne: 9 (9), zadania mieszane: 8 (8). |
Ustanawianie współpracy - tworzenie sieci: - kontynuacja rozwoju sieci centrów koordynacji (utworzenie sieci drugiej generacji), - utworzenie zdolności instytucjonalnych w państwach kandydujących (program PHARE). Rozpowszechnianie informacji: - kampania na rzecz europejskiego tygodnia 2005 poświęconego hałasowi, kończąca się europejskim spotkaniem na szczycie w Bilbao, - internetowe usługi informacyjne trzeciej generacji w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy, - utworzenie światowego portalu internetowego poświęconego bezpieczeństwu i zdrowiu w miejscu pracy, - kampania adresowana do krajów UE-10. Pogłębianie wiedzy: - produkty informacyjne dla kampanii krajowych, jak również kampanii związanych z europejskim tygodniem 2005 (poświęconym hałasowi) oraz 2006 (poświęconym młodzieży), - produkty informacyjne poświęcone dobrej praktyce rolniczej, - produkty informacyjne dla Obserwatorium Ryzyka (np. raporty dotyczące hałasu, dolegliwości mięśniowoszkieletowych oraz stresu, informacje rozpowszechniane drogą internetową w zakresie budownictwa, rolnictwa oraz rozpoznawania pojawiających się zagrożeń biologicznych i chemicznych). |
| Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. | |||||
EUROPEJSKA AGENCJA BEZPIECZEŃSTWA I ZDROWIA W PRACY
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005(1)
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 13.673 |
| Inne dotacje/dochody | 92 |
| Ogółem (a) | 13.765 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 3.312 |
| Administracja | 1.679 |
| Działania operacyjne | 8.584 |
| Ogółem (b) | 13.575 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 190 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 7 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 183 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 nie zostały podane, ponieważ z powodu zmian w stosowanych metodach rachunkowości nie są one porównywalne z danymi za rok budżetowy 2005. | |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r. i 31 grudnia 2004 r.(1)
| (w tys. euro) | ||
| 2005 | 2004 | |
| Aktywa | ||
| Aktywa trwałe | 339 | 325 |
| Należności | 596 | 426 |
| Środki pieniężne | 3.392 | 3.117 |
| Ogółem | 4.327 | 3.868 |
| Pasywa | ||
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 1.637 | 1.637 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 183 | 0 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 2.507 | 2.231 |
| Ogółem | 4.327 | 3.868 |
|
(1) Dane za rok budżetowy 2004 zostały przetworzone dla zapewnienia porównywalności z danymi za rok budżetowy 2005. | ||
Źródło: Dane Agencji. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Agencję w jej własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI AGENCJI
______
(1) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, str. 1. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1112/2005 z dnia 24 czerwca 2005 r. (Dz.U. L 184 z 15.7.2005, str. 5).
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.24 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |