(2006/C 303/10)
(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)
Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 139/2004 oraz że posiada ono wymiar wspólnotowy.
1. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej operacji właściwe rynki produktowe to:
Rynek wytwarzania energii elektrycznej:
a) wyposażenie elektrowni wodnych;
b) budowa gotowych elektrowni gazowych o cyklu kombinowanym;
c) dostawy turbin gazowych, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
d) dostawy generatorów, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
Rynek przesyłania i dystrybucji energii:
e) Urządzenia do przesyłania prądu o wysokim napięciu (> 52 kV);
f) Transformatory;
g) Systemy automatyzacji i systemy informatyczne w sektorze energetycznym;
h) Projekty gotowe;
i) Usługi przesyłania i dystrybucji;
z możliwością dalszego zdefiniowania zależnie od poszczególnych elementów; kwestia dokładnej wielkości właściwego rynku pozostaje otwarta;
Rynek kolejowy:
j) Trakcje elektryczne dla linii tramwajowych, metra, pociągów lokalnych i lokomotyw;
k) Tramwaje, sieci metra oraz pociągi lokalne i lokomotywy zasilane energią elektryczną lub olejem napędowym;
l) Linie nośne sieci trakcyjnych; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
m) Dostawy energii dla kolei: podstacje, podzespoły do podstacji oraz obsługa elektrowni dostarczających energię dla kolei;
n) Przejazdy kolejowe;
Rynek przemienników częstotliwości:
o) kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) może pozostać otwarta;
Rynek metalurgiczny:
p) Budowa zakładów metalurgicznych (tylko żelazo/stal lub włącznie z metalami nieżelaznymi) lub budowa zakładów metalurgicznych według etapów procesu technologicznego i metalu, przy czym kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;
q) Budowa zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna) (jako całość) lub budowa zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna) według zakresu procesu technologicznego, etapów procesu technologicznego i metalu, lub automatyzacja zakładów metalurgicznych na poziomie 1 i 2 (jako całość lub część, dla całej metalurgii lub według etapów procesu technologicznego i metalu), lub automatyzacja na poziomie 3, przy czym kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;
r) Usługi konserwacyjne zakładów metalurgicznych;
s) Budowa zakładów elektrycznych dla zakładów przemysłowych spoza przemysłu metalurgicznego; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
Rynek aparatury rozdzielczej prądu o niskim napięciu:
t) W pełni wyposażone tablice rozdzielcze prądu o niskim napięciu lub oddzielne dla trzech elementów: dystrybutora automatycznego rozmów telefonicznych (ACD), miniaturowego bezpiecznika automatycznego (MCB) i płytki głównego układu sterującego (MCCB);
u) Elementy: szynoprzewody, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
v) Elementy: sterowniki programowalne (PLC) [kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta] i przewody zasilające;
Rynek technologii budownictwa i zarządzania infrastrukturą:
w) Elementy dla technologii kontroli budowlanej, technologii bezpieczeństwa oddzielnie dla alarmu przeciwpożarowego oraz kontroli dostępu/systemu alarmowego i technologii instalacji elektrycznych;
x) Systemy: kompletne systemy bezpieczeństwa i systemy kontroli;
y) Budowa instalacji elektrycznych i mechanicznych z możliwością rynku ogólnych wykonawców technicznych
z) Zarządzanie infrastrukturą, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
W sektorze infrastruktury i linii nośnych kolei linowej
aa) Infrastruktura komunikacyjna: oświetlenie uliczne, sygnalizacja świetlna, kontrola miejsc parkingowych; kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
bb) Kontrola ruchu drogowego, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
cc) Oczyszczalnie wody;
dd) Urządzenia elektryczne dla linii nośnych kolei linowej, kwestia dokładnego zdefiniowania tego rynku (rynków) pozostaje otwarta;
2. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że dla celów dokonania oceny omawianej operacji właściwe rynki geograficzne to:
a) zasięg rynków wytwarzania energii obejmuje EOG;
b) zasięg rynków przesyłania i dystrybucji energii obejmuje EOG;
c) zasięg rynków trakcji elektrycznych obejmuje EOG;
d) rynki sieci tramwajowych, sieci metra, pociągów lokalnych i lokomotyw zasilanych energią elektryczną lub olejem napędowym mają zasięg krajowy w przypadku silnego przemysłu krajowego (tutaj: Austria, Belgia, Niemcy, Polska, Republika Czeska, Hiszpania) oraz zasięg EOG w pozostałych przypadkach;
e) rynek linii nośnych sieci trakcyjnych ma zasięg krajowy;
f) ocena rynków dostaw energii dla sektora kolejowego dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia tego, czy ich zasięg jest krajowy czy obejmuje EOG pozostaje otwarta;
g) ocena rynku przejazdów kolejowych dokonywana jest na poziomie krajowym;
h) zasięg rynku przemienników częstotliwości obejmuje EOG;
i) zasięg rynków budowy zakładów metalurgicznych (infrastruktura elektryczna i mechaniczna) obejmuje co najmniej EOG, zasięg rynku (lub rynków) usług konserwacyjnych obejmuje EOG, a rynek (lub rynki) budowy zakładów spoza przemysłu metalurgicznego ma (mają) zasięg krajowy lub EOG;
j) ocena rynków aparatury rozdzielczej prądu o niskim napięciu dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia ich zasięgu krajowego lub EOG pozostaje otwarta;
k) ocena rynków technologii budownictwa i zarządzania infrastrukturą dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia ich zasięgu krajowego lub EOG pozostaje otwarta;
l) ocena rynków infrastruktury i linii nośnych kolei linowej dokonywana jest na poziomie krajowym, ale kwestia tego, czy ich zasięg jest krajowy czy obejmuje EOG pozostaje otwarta;
3. Komitet Doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że zgłoszona koncentracja będzie w sposób znaczący przeszkadzać skutecznej konkurencji w znacznej części wspólnego rynku w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie łączenia przedsiębiorstw:
a) Na rynku wytwarzania energii wodnej;
b) Na rynku budowy zakładów metalurgicznych (infrastruktura mechaniczna) lub na rynkach budowy zakładów mechanicznych w sektorze stalownictwa i ciągłego odlewania.
4. Komitet Doradczy podziela zdanie Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony wystarczają do usunięcia:
a) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku energetyki wodnej, które wynika z częściowego horyzontalnego pokrywania się koncentracji;
b) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku (lub rynkach) budowy zakładów metalurgicznych, które wynika z horyzontalnego efektu koncentracji, a w szczególności z uprzywilejowanego dostępu firmy Siemens do strategicznych informacji SMS Demag;
w rezultacie czego należy uznać koncentrację za zgodną z zasadami wspólnego rynku.
5. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji, aby uwzględniła wszystkie pozostałe kwestie poruszone podczas dyskusji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.303.11 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 133. posiedzeniu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.3653 - SIEMENS/VA Tech. |
| Data aktu: | 29/06/2005 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2006 |