COM (2005) 395 końcowy - 2005/0160 (CNS)
(2006/C 28/13)
(Dz.U.UE C z dnia 3 lutego 2006 r.)
Dnia 21 września 2005 r. Rada, działając na podstawie art. 37 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej.
27 września 2005 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło Sekcji ds. Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego przygotowanie prac w tej sprawie.
Biorąc pod uwagę naglący charakter prac, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny na 421. sesji plenarnej w dniach 26 i 27 października 2005 r. (posiedzenie z dnia 26 października 2005 r.) mianował sprawozdawcę generalnego Pedro Mauricio BARATO TRIGUERO oraz, stosunkiem głosów 88 do 1, przy 1 głosie wstrzymującym się, przyjął następującą opinię:
1. Wnioski i zalecenia
1.1 Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny z zadowoleniem przyjmuje zmiany zaproponowane przez Komisję do postanowień rozporządzenia Rady 1493/1999 oraz do jego załączników(1). Wspomniane modyfikacje przynoszą konieczne zmiany w celu dostosowania rozporządzenia do realiów sektora wina. Jednakże EKES proponuje, aby węgiel drzewny dla celów enologicznych był także używany w przypadku win niemusujących, z braku powodów usprawiedliwiających jego wyłączenie z akceptowanych praktyk.
1.2 W zgodzie z kryteriami technicznymi, wspomniane zastosowanie stanowi jedyny możliwy do kontrolowania i nie wykazujący przeciwwskazań sposób usuwania ochratoksyny z czerwonych win, w których jej zawartość jest zbyt wysoka.
1.3 W opinii Komitetu propozycja Komisji zastąpienia podpunktu i) w punkcie 1 aneksu IV następującym tekstem: "obróbka moszczu oraz nowego wina w czasie fermentacji węglem drzewnym dla celów enologicznych, w ramach pewnych ograniczeń" powinna zostać zmieniona w taki sposób, aby dopuścić obróbkę węglem drzewnym win niemusujących.
1.4 Wniosek Komisji powinien więc brzmieć: "obróbka moszczu, nowego wina w czasie fermentacji oraz win niemusujących węglem drzewnym dla celów enologicznych, w ramach pewnych ograniczeń".
2. Uzasadnienie
2.1 Komisja Europejska proponuje zmienić rozporządzenia Rady nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina.
2.2 EKES jest zdania, że wniosek Komisji stanowi logiczne następstwo koniecznego dostosowania prawodawstwa wspólnotowego w obliczu przystąpienia nowych państw oraz zmian, które zaszły w europejskim sektorze wina. Wniosek niesie ze sobą większą przejrzystość i jasność, zapewniając ramy prawne dla praktyk enologicznych uznanych i zaakceptowanych przez Międzynarodową Organizację Winorośli i Wina.
2.3 EKES zgadza się z wprowadzeniem dwuwęglanu dimetylu (DMDC) jako nowej praktyki enologicznej, lecz podkreśla, że sektor wina byłby pozbawiony alternatywnych technik w przypadku, gdyby Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów zdecydowała się zmniejszyć maksymalną zawartość siarczynów oraz zredukować lub wyeliminować DMDC, biorąc pod uwagę to, że zwiększa on zawartość metanolu.
Bruksela, 26 października 2005r.
| Przewodnicząca | |
| Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
| Anne-Marie SIGMUND |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.07.1999 r., str. 1. Rozporządzenie zmienione po raz ostatni przez rozporządzenie Komisji (CE) nr 1795/2003 (Dz. U. L 262 z 14.10.2003 r., str. 13).
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.28.68 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina. |
| Data aktu: | 26/10/2005 |
| Data ogłoszenia: | 03/02/2006 |