z dnia 5 lipca 2006 r.
wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie dwóch projektowanych decyzji Rady dotyczących programu wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles")
(CON/2006/35)
(2006/C 163/06)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2006 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 12 czerwca 2006 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie dwóch projektowanych aktów prawnych: projektu decyzji Rady zmieniającej i przedłużającej okres obowiązywania decyzji 2001/923/WE ustanawiającej program wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles") oraz projektu decyzji Rady rozszerzającej na nieuczestniczące Państwa Członkowskie zastosowanie decyzji Rady zmieniającej i przedłużającej okres obowiązywania Decyzji 2001/923/WE ustanawiającej program wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles")(1).
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z artykułu 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów wydała niniejszą opinię.
1. Uwagi ogólne
Zwalczanie fałszerstw euro ma duże znaczenie dla zaufania obywateli do wspólnej waluty. EBC, który ma wyłączne prawo upoważniania do emisji banknotów we Wspólnocie aktywnie uczestniczy w podejmowanych w tym zakresie wysiłkach. W szczególności, EBC opracowuje projekty banknotów euro oraz ich zaawansowane właściwości techniczne, pozwalające zarówno zwykłym użytkownikom, jak i specjalistom na odróżnianie banknotów prawdziwych od fałszywych. Ponadto, EBC poddaje analizie nowe rodzaje sfałszowanych banknotów w Centrum Analiz Fałszerstw (CAF) i wykorzystuje zgromadzoną tym samym wiedzę dla skuteczniejszego doradzania organom ścigania oraz dla doskonalenia właściwości technicznych przyszłych banknotów. CAF koordynuje przekazywanie wszelkich dostępnych danych technicznych oraz statystycznych odnośnie fałszerstw euro na rzecz wszystkich właściwych podmiotów. EBC przyjmuje z zadowoleniem program Perykles jako istotny wkład do działań podejmowanych przez EBC, Europol oraz władze krajowe przeciwko fałszerstwom euro.
2. Uwagi szczegółowe
EBC ma dwie uwagi szczegółowe odnośnie projektowanych aktów prawnych, zgodne z niektórymi uwagami zawartymi w opinii CON/2005/22 z dnia 21 czerwca 2005 r.(2) a dotyczące przedłużenia zakresu czasowego oraz przedmiotowego programu Perykles.
2.1 Okres projektowanego przedłużenia programu
Istotne jest aby prawodawstwo wspólnotowe zapewniało, iż przedłużenie programu Perykles zostanie odpowiednio powiązane z terminem (i) wprowadzenia euro w nowych Państwach Członkowskich, oraz z (ii) emisją drugiej serii banknotów euro. EBC potwierdza, że przedłużenie do dnia 31 grudnia 2013 r. zapewni takie odpowiednie powiązanie.
2.2 Udział EBC oraz Europolu w finansowaniu decyzji podejmowanych w ramach programu Perykles
W celu uniknięcia nakładania się kompetencji oraz zapewnienia, aby działania podejmowane w ramach programu Perykles uzupełniały się wzajemnie i pozostawały w zgodności ze sobą, jak również w celu wykorzystania doświadczenia EBC w tym zakresie, korzystne byłoby, aby Komisja, EBC oraz Europol wspólnie dokonywały oceny nowo inicjowanych projektów podlegających finansowaniu w ramach programu Perykles; decyzje w przedmiocie wyboru wymagałyby przeprowadzenia konsultacji oraz należytego wzięcia pod uwagę stanowisk dwóch pozostałych podmiotów, przedstawianych w ramach Grupy Sterującej, jaka została przez nie powołana w celu określania wspólnej strategii przeciwdziałania fałszowaniu banknotów euro.
3. Propozycje zmian
W uzupełnieniu powyższych uwag, poprawki legislacyjne proponowane przez EBC zostały załączone do niniejszej opinii.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 5 lipca 2006 r.
Prezes EBC | |
Jean-Claude TRICHET |
______
(1) COM(2005) 243 końcowy - obejmujący oba projektowane akty prawne (2006/0078(CNS) oraz 2006/0079(CNS)).
(2) Dz.U. C 161 z 1.7.2005, str. 11.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.163.7 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia wydana na wniosek Rady Unii Europejskiej w sprawie dwóch projektowanych decyzji Rady dotyczących programu wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem ("program Perykles"). |
Data aktu: | 05/07/2006 |
Data ogłoszenia: | 14/07/2006 |