(zgodnie z art. 15 i 16 decyzji Komisji (2001/462/WE, EWWiS) z dnia 23 maja 2001 r. w sprawie zakresu uprawnień urzędników przeprowadzających spotkania wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji - Dz.U. L 162 z 19.6.2001, str. 21)
(2006/C 152/06)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2006 r.)
Projekt decyzji przedstawiony Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 dotyczy możliwego wykluczenia konkurentów na rynku dostaw paliw dla stacji paliw w Hiszpanii, które może być skutkiem długoterminowych umów dotyczących wyłączności dostaw stosowanych przez hiszpańskiego hurtowego dostawcę, przedsiębiorstwo Repsol commercial de productos petroliferos S.A. ("REPSOL CPP").
Dnia 20 grudnia 2001 r., zgodnie z art. 2 i 4 rozporządzenia nr 17 (stanowiącego w tym czasie prawo właściwe), przedsiębiorstwo REPSOL CPP zgłosiło umowy i wzory umów, które stosuje przy dystrybucji paliw dla pojazdów silnikowych, w celu otrzymania atestu negatywnego lub ewentualnie indywidualnego wyłączenia w myśl art. 81 ust. 3 traktatu WE.
Dnia 19 marca 2002 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich zawiadomienie, wzywając zainteresowane przedsiębiorstwa do przedstawienia uwag dotyczących wspomnianego zgłoszenia. W odpowiedzi na to wezwanie nadeszło 69 uwag od zainteresowanych stron trzecich(1).
Z uwagi na fakt, że od dnia 1 maja 2004 r. zastosowanie ma rozporządzenie nr 1/2003 (WE), wniosek złożony przez przedsiębiorstwo REPSOL stracił ważność. W dniu 16 czerwca 2004 r. Komisja wszczęła postępowanie w celu przyjęcia decyzji w myśl przepisów rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
Dnia 18 czerwca 2004 r. Komisja wydała wstępną ocenę zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003, skierowaną do przedsiębiorstwa REPSOL. REPSOL miało możliwość przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca. W tym terminie przedsiębiorstwo przedstawiło propozycję zobowiązań.
Dnia 20 października 2004 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Zawiadomienie podawało do wiadomości publicznej obawy Komisji dotyczące zakłócenia konkurencji i odpowiednie środki zaradcze oraz wzywało zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag ("badanie rynku")(2).
W odpowiedzi na wspomniane zawiadomienie Komisja otrzymała 25 uwag od zainteresowanych stron trzecich. Zakwestionowana została skuteczność zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo REPSOL, które miały zapobiec wykluczeniu konkurencji z rynku. Dnia 7 marca 2005 r. Komisja poinformowała REPSOL o uwagach i przekazała przedsiębiorstwu ich streszczenie nieopatrzone klauzulą poufności. Następnie przedsiębiorstwo REPSOL przedstawiło zmienioną propozycję zobowiązań, którą poprawiało
jeszcze kilkakrotnie.
Komisja doszła obecnie do wniosku, że w świetle zobowiązań zaproponowanych przez przedsiębiorstwo REPSOL w odpowiedzi na wstępną ocenę oraz zmian wprowadzonych w związku z uwagami przedstawionymi przez zainteresowane strony trzecie, bez uszczerbku dla art. 9 ust. 2 rozporządzenia 1/2003, nie istnieją już podstawy do podejmowania działań ze strony Komisji.
W decyzji zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 nie stwierdzono naruszenia wspólnotowych zasad konkurencji, ale strony zgadzają się na wprowadzenie środków zaradczych, aby rozwiać obawy wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie. Dlatego w kilku decyzjach przyjętych już przez Komisję(3) uznano, że należyte procedury są spełnione, jeśli strony poinformują Komisję, że otrzymały wystarczający dostęp do informacji koniecznych do zaproponowania zobowiązań, których celem jest rozwianie obaw wyrażonych przez Komisję.
Omawiana sprawa została rozwiązana w ten sam sposób - przedsiębiorstwo REPSOL przedstawiło Komisji oświadczenie w tej kwestii, po otrzymaniu wyników badania rynkowego.
W związku z powyższym stwierdzam, że w niniejszej sprawie prawo przedsiębiorstwa REPSOL do złożenia wyjaśnień zostało zachowane.
Bruksela, dnia 27 marca 2006 r.
Serge DURANDE
______
(1) Dz.U. C 70 z 19.3.2002, str. 29.
(2) Dz.U. C 258 z 20.10.2004, str. 7.
(3) Patrz: decyzja z 22.6.2005 COMP/39.116 - Coca-Cola i decyzja z 19.1.2005 COMP/37.214 - DFB.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.152.6 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w sprawie COMP/B1/38.348 - Repsol. |
Data aktu: | 27/03/2006 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2006 |