pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami
(2006/C 139/01)
(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2006 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
zwane dalej "instytucjami",
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
DEFINICJA I POSTANOWIENIA WYKONAWCZE
Treść i zakres ram finansowych
Wszystkie te kwoty wyrażone są w cenach z 2004 r.
Ramy finansowe nie uwzględniają pozycji budżetowych finansowanych z dochodów przeznaczonych na określone cele w rozumieniu art. 18 rozporządzenia finansowego z dnia 25 czerwca 2002 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 , dalej zwanego "rozporządzeniem finansowym". Informacje dotyczące operacji nieujętych w budżecie ogólnym Unii Europejskiej oraz przewidywalny rozwój różnych kategorii zasobów własnych Wspólnoty zostaną ujęte orientacyjnie w osobnych tabelach. Informacje te będą corocznie aktualizowane przy przeprowadzaniu dostosowania technicznego ram finansowych.
Z wyjątkiem poddziału 1B ram finansowych zatytułowanego "Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia", na potrzeby należytego zarządzania finansami instytucje zapewnią, na ile to możliwe, w czasie trwania procedury budżetowej oraz w czasie uchwalania budżetu, by pozostawione zostały do dyspozycji dostateczne marginesy poniżej pułapów dla poszczególnych działów.
W razie konieczności obydwa organy władzy budżetowej zadecydują zgodnie z pkt 3 o obniżeniu pułapów określonych w ramach finansowych celem zapewnienia zgodności z pułapem zasobów własnych.
Coroczne dostosowania ram finansowych
Komisja dokona tych dostosowań technicznych na podstawie stałego deflatora w wysokości 2 % rocznie.
Wyniki takich dostosowań technicznych i leżące u ich podstaw prognozy gospodarcze będą przekazywane obydwu organom władzy budżetowej.
Dla danego roku nie będą dokonywane żadne dalsze dostosowania techniczne, ani w ciągu tego roku, ani na zasadzie ex-post w latach kolejnych.
Dostosowania związane z wykonywaniem
Aktualizacja prognoz dotyczących środków na płatności po 2013 r.
Dostosowania związane z nadmiernym deficytem budżetowym
Zmiana ram finansowych
Każda decyzja w sprawie zmiany ram finansowych do 0,03 % DNB Unii Europejskiej w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki zostanie podjęta wspólnie przez obydwa organy władzy budżetowej stanowiące zgodnie z pkt 3.
Każda zmiana ram finansowych powyżej 0,03 % DNB Unii Europejskiej w ramach marginesu na nieprzewidziane wydatki zostanie podjęta wspólnie przez obydwa organy władzy budżetowej, przy jednomyślnej decyzji Rady.
Instytucje zbadają zakres potrącenia podnoszącego pułap jednej pozycji przez obniżenie pułapu innej pozycji.
Zmiana wydatków obowiązkowych w ramach finansowych nie może prowadzić do obniżenia kwoty dostępnej na wydatki nieobowiązkowe.
Każda zmiana musi zachowywać odpowiedni stosunek między zobowiązaniami i płatnościami.
Skutki braku wspólnej decyzji w sprawie dostosowania lub zmiany ram finansowych
Rezerwa na pomoc nadzwyczajną
Rezerwa ta figuruje w budżecie ogólnym Unii Europejskiej jako rezerwa. Stosowne środki na zobowiązania zostaną w razie potrzeby ujęte w budżecie poza odpowiednimi pułapami przyjętymi w ramach finansowych i określonymi w załączniku I.
Gdy Komisja uzna, że konieczne jest uruchomienie rezerwy, przedstawi obydwu organom władzy budżetowej wniosek o przesunięcie środków z rezerwy do odpowiednich pozycji budżetu.
Każdy wniosek Komisji o przesunięcie środków w ramach wykorzystania rezerwy musi być jednak poprzedzony badaniem zakresu realokacji środków.
Jednocześnie ze złożeniem wniosku o podjęcie decyzji w sprawie przesunięcia Komisja uruchomi procedurę rozmów trójstronnych, w razie konieczności, w formie uproszczonej, celem uzyskania zgody obydwu organów władzy budżetowej co do konieczności wykorzystania rezerwy oraz wymaganej kwoty. Przesunięcia dokonywane będą zgodnie z art. 26 rozporządzenia finansowego.
Fundusz Solidarności Unii Europejskiej
W wyjątkowych przypadkach i jeżeli pozostające środki finansowe dostępne w funduszu w roku wystąpienia klęski, zgodnie z definicją zawartą w odpowiednim akcie podstawowym, nie są wystarczające do pokrycia kwoty pomocy uważanej za niezbędną przez władzę budżetową, Komisja może zaproponować, aby różnica była sfinansowana z kwot rocznych przewidzianych na rok następny. Roczna kwota funduszu ujmowana co roku w budżecie w żadnych okolicznościach nie może przekroczyć 1 miliarda EUR.
W momencie spełnienia warunków uruchomienia funduszu określonych w odpowiednim akcie podstawowym, Komisja złoży wniosek w sprawie jego rozdysponowania. Jeżeli istnieć będzie margines pozwalający na realokację środków w ramach działu wymagającego dodatkowych wydatków, Komisja, za pomocą odpowiedniego instrumentu budżetowego, uwzględni to przy sporządzaniu koniecznego wniosku, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Decyzja o rozdysponowaniu funduszu podejmowana będzie wspólnie przez obydwa organy władzy budżetowej zgodnie z pkt 3.
Jeżeli zajdzie taka konieczność, stosowne środki na zobowiązania zostaną ujęte w budżecie poza i ponad pułapami odnośnych działów określonymi w załączniku I.
Składając wniosek dotyczący decyzji w sprawie rozdysponowania funduszu Komisja uruchomi procedurę rozmów trójstronnych, w razie konieczności, w formie uproszczonej, celem uzyskania zgody obydwu organów władzy budżetowej co do konieczności wykorzystania funduszu oraz wymaganej kwoty.
Instrument elastyczności
Część rocznej kwoty, która nie zostanie wykorzystana, może zostać przeniesiona nie dalej niż na rok n+2. W przypadku uruchamiania środków w ramach omawianego instrumentu, najpierw wykorzystywane są kwoty pochodzące z wszelkich przeniesień, zaczynając od najstarszego. Ta cześć rocznej kwoty z roku n, która nie zostanie wykorzystana w roku n+2, wygasa.
Komisja przedstawi wniosek dotyczący uruchomienia instrumentu elastyczności po zbadaniu wszelkich możliwości realokacji środków w ramach danego działu wymagającego dodatkowych wydatków.
Wniosek ten będzie dotyczył zasady korzystania z instrumentu elastyczności, jak również określi istniejące zapotrzebowanie i kwotę. Może on zostać przedstawiony na dowolny rok budżetowy podczas trwania procedury budżetowej. Wniosek Komisji zostanie uwzględniony we wstępnym projekcie budżetu lub będzie mu towarzyszył odpowiedni instrument budżetowy zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
Decyzja o wykorzystaniu instrumentu elastyczności zostanie podjęta wspólnie przez obydwa organy władzy budżetowej zgodnie z pkt 3. Porozumienie w tej sprawie osiągnięte zostanie w drodze procedury pojednawczej przewidzianej w załączniku II część C.
Europejski Fundusz Przystosowania do Globalizacji
Fundusz nie może przekraczać rocznej kwoty 500 milionów EUR (w cenach bieżących), którą uzyskać można z marginesów dostępnych w ramach ogólnego pułapu wydatków na poprzedni rok lub z anulowanych środków na zobowiązania z poprzednich dwóch lat, z wyłączeniem anulowanych środków na zobowiązania powiązanych z działem 1B ram finansowych.
Środki te zostaną ujęte w budżecie ogólnym Unii Europejskiej jako rezerwa w ramach zwykłej procedury budżetowej po tym, jak Komisja określi dostateczne marginesy lub anulowane zobowiązania zgodnie z akapitem drugim.
W momencie spełnienia warunków wykorzystania funduszu określonych w odpowiednim akcie podstawowym Komisja złoży wniosek w sprawie jego wykorzystania. Decyzja o wykorzystaniu funduszu podjęta zostanie wspólnie przez obydwa organy władzy budżetowej zgodnie z pkt 3.
Przedstawiając wniosek dotyczący decyzji w sprawie wykorzystania funduszu, Komisja uruchomi procedurę rozmów trójstronnych, w razie konieczności, w uproszczonej formie, celem uzyskania zgody obydwu organów władzy budżetowej co do konieczności wykorzystania funduszu i wymaganej kwoty, a także przedstawi obydwu organom władzy budżetowej wniosek dotyczący przesunięcia do odpowiednich pozycji budżetu.
Przesunięcia związane z funduszem dokonywane będą zgodnie z art. 24 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Odpowiednie środki na zobowiązania zostaną ujęte w odpowiednim dziale budżetu, w razie konieczności poza i ponad pułapami określonymi w załączniku I.
Dostosowanie ram finansowych mające na celu przygotowanie do rozszerzenia UE
Okres obowiązywania ram finansowych i konsekwencje ich braku
W przypadku, gdy organy władzy budżetowej nie osiągną porozumienia w sprawie nowych ram finansowych i o ile dotychczasowe ramy finansowe nie zostaną wyraźnie wypowiedziane przez jedną ze stron niniejszego porozumienia, pułapy na ostatni rok objęty dotychczasowymi ramami finansowymi zostaną skorygowane zgodnie z pkt 16, tak by zachowane zostały pułapy na 2013 r. w cenach stałych. W przypadku przystąpienia nowych państw członkowskich do Unii Europejskiej po 2013 r. oraz uznania zmian za konieczne, ramy finansowe, których obowiązywanie przedłużono, zostaną skorygowane w celu uwzględnienia wyników negocjacji akcesyjnych.
POPRAWA WSPÓŁPRACY MIĘDZYINSTYTUCJONALNEJ W TRAKCIE PROCEDURY BUDŻETOWEJ
Procedura współpracy międzyinstytucjonalnej
Opracowanie budżetu
Uwzględnia on:
Do wstępnego projektu budżetu załączone zostaną opisy zadań, w tym informacje wymagane w art. 27 ust. 3 i art. 33 ust. 2 lit. d) rozporządzenia finansowego (cele, wskaźniki i informacje z oceny).
Obydwa organy władzy budżetowej zobowiązują się również mieć na względzie ocenę możliwości wykonania budżetu dokonaną przez Komisję we wstępnych projektach oraz w związku z wykonaniem aktualnego budżetu.
Przed drugim czytaniem w Radzie Komisja prześle pismo do przewodniczącego Komisji Budżetowej Parlamentu Europejskiego wraz z kopią do drugiego z organów władzy budżetowej, zawierające uwagi na temat wykonalności zmian do projektu budżetu przyjętego przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.
Obydwa organy władzy budżetowej uwzględnią te uwagi w kontekście procedury pojednawczej przewidzianej w załączniku II część. C.
W interesie należytego zarządzania finansami i ze względu na skutki istotnych zmian nomenklatury budżetowej tytułów i rozdziałów dla obowiązków departamentów Komisji w zakresie sprawozdań z zarządzania, obydwa organy władzy budżetowej zobowiązują się omówić takie istotne zmiany z Komisją podczas procedury pojednawczej.
Klasyfikacja wydatków
W razie nieprzyjęcia klasyfikacji proponowanej we wstępnym projekcie budżetu Parlament Europejski i Rada zbadają klasyfikację danej pozycji budżetu na podstawie załącznika III. Porozumienie w tej sprawie uzyskiwane będzie w drodze procedury pojednawczej przewidzianej w załączniku II część C.
Maksymalna stopa wzrostu wydatków nieobowiązkowych przy braku ram finansowych
Maksymalna stopa musi być zachowana w odniesieniu do rocznego budżetu, włączając w to budżety korygujące. Bez uszczerbku dla możliwości ustalenia nowej stopy część stopy maksymalnej, która nie została wykorzystana, pozostanie dostępna do wykorzystania i może być zastosowana przy rozważaniu projektów budżetów korygujących;
Włączenie przepisów finansowych do aktów prawnych
Kwota ta stanowić będzie główny punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej.
Przy sporządzaniu wstępnego projektu budżetu władza budżetowa i Komisja zobowiązują się nie odejść o więcej niż 5 % od wymienionej kwoty przez cały okres obowiązywania odnośnego programu, chyba że pojawią się nowe obiektywne długoterminowe okoliczności, dla których podane zostaną wyraźne i ściśle określone przyczyny, przy uwzględnieniu wyników uzyskanych przy realizacji programu, w szczególności na podstawie dokonanych ocen. Jakikolwiek wzrost wynikający z tego rodzaju zmian nie może wykraczać poza istniejący pułap dla odnośnego działu, bez uszczerbku dla korzystania z instrumentów wymienionych w niniejszym porozumieniu.
Niniejszy punkt nie ma zastosowania do środków na programy spójności przyjęte w ramach procedury współdecyzji, na które państwa członkowskie wstępnie przydzieliły środki i na które ustalono kopertę finansową na cały okres obowiązywania programu.
W przypadku, gdy Rada pragnęłaby uwzględnić odniesienie finansowe, zostanie ono uznane za wskazujące wolę organu prawodawczego i nie wpłynie na uprawnienia władzy budżetowej określone w traktacie WE. Przepis ten zostanie wskazany we wszystkich aktach prawnych zawierających takie odniesienie finansowe.
Jeżeli dana kwota była przedmiotem porozumienia osiągniętego w drodze procedury pojednawczej przewidzianej we wspólnej deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 4 marca 1975 r. 5 , będzie ona uznana za kwotę odniesienia w rozumieniu pkt 37 niniejszego porozumienia.
Wydatki dotyczące umów w zakresie rybołówstwa
Finansowanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB)
Całkowita kwota wydatków operacyjnych na WPZiB zostanie wprowadzona w całości do jednego rozdziału budżetu (WPZiB) i rozdzielona pomiędzy artykuły tego rozdziału zgodnie z akapitem czwartym niniejszego ustępu. Kwota jest przeznaczona na pokrycie rzeczywistych przewidywanych potrzeb szacowanych w ramach opracowywania wstępnego projektu budżetu na podstawie prognoz sporządzanych corocznie przez Radę i przy założeniu rozsądnego marginesu na działania nieprzewidziane. Nie uwzględnia się żadnych środków w ramach rezerwy. Każdy artykuł obejmuje instrumenty już przyjęte, instrumenty przewidywane, lecz jeszcze nieprzyjęte, oraz wszystkie przyszłe, tzn. nieprzewidziane, instrumenty przyjmowane przez Radę w trakcie danego roku budżetowego.
Ponieważ na podstawie rozporządzenia finansowego Komisja posiada uprawnienia do samodzielnego dokonywania przesunięć środków pomiędzy artykułami w ramach rozdziału budżetu WPZiB, zostanie odpowiednio zapewniona elastyczność uważana za konieczną dla szybkiej realizacji działań w ramach WPZiB. W przypadku, gdy wysokość rozdziału budżetu WPZiB okazałaby się w ciągu roku budżetowego niewystarczająca na pokrycie koniecznych wydatków, Parlament Europejski i Rada, działając na wniosek Komisji, przystąpią pilnie do poszukiwania rozwiązania, biorąc pod uwagę pkt 25.
W ramach rozdziału budżetu WPZiB artykuły, w ramach których działania w zakresie WPZiB mają być uwzględniane, będą miały następujące nazwy:
Instytucje zgadzają się, że w latach 2007-2013 na WPZiB do dyspozycji oddane zostanie co najmniej 1 740 milionów EUR oraz że kwota przewidziana na środki uwzględnione w artykule, o którym mowa w tiret trzecim, nie może przekraczać 20 % całkowitej kwoty rozdziału budżetu dotyczącego WPZiB.
W każdym przypadku, gdy Rada podejmie decyzję w dziedzinie WPZiB pociągającą za sobą wydatki, Rada niezwłocznie i w każdym przypadku w nieprzekraczalnym terminie pięciu dni roboczych od przyjęcia ostatecznej decyzji prześle do Parlamentu Europejskiego szacunki dotyczące przewidywanych kosztów ("oświadczenie finansowe"), w szczególności odnoszących się do harmonogramu, zatrudnienia personelu, wykorzystania pomieszczeń i innej infrastruktury, środków transportu, wymogów szkoleniowych i ustaleń dotyczących bezpieczeństwa.
Raz na kwartał Komisja informuje władzę budżetową o realizacji działań w zakresie WPZiB oraz przedstawi prognozy finansowe dotyczące pozostałej części roku.
NALEŻYTE ZARZĄDZANIE FINANSAMI W RAMACH FUNDUSZY UE
Zapewnienie skutecznej i zintegrowanej wewnętrznej kontroli funduszy wspólnotowych
Państwa członkowskie zobowiązują się tym samym do przygotowania rocznego podsumowania dostępnych kontroli i deklaracji na odpowiednim szczeblu krajowym.
Rozporządzenie finansowe
Programowanie finansowe
Komisja powinna rozważyć sposoby powiązania programowania finansowego z jej programowaniem prawodawczym, aby zapewnić bardziej precyzyjne i wiarygodne prognozy. W przypadku każdego wniosku legislacyjnego Komisja powinna wskazać, czy jest on włączony do programowania na okres od maja do grudnia, czy też nie. Władza budżetowa powinna być informowana w szczególności o:
W każdym przypadku, gdy będzie to niezbędne, Komisja powinna wskazać na przeprogramowanie, jakie pociągną za sobą wnioski legislacyjne.
W oparciu o dostarczone przez Komisje dane powinna być dokonywana ocena sytuacji na każdym spotkaniu trójstronnym, o którym mowa w niniejszym porozumieniu.
Agencje i szkoły europejskie
Podobną procedurę należy zastosować w przypadku planów utworzenia nowej szkoły europejskiej.
Dostosowanie Funduszy Strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa w świetle okoliczności ich wdrażania
Parlament Europejski i Rada podejmą decyzje w sprawie wniosków Komisji dotyczących przeniesienia niewykorzystanych środków przydzielonych z roku 2007 w terminie do dnia 1 maja 2008 r. zgodnie z pkt 3.
Nowe instrumenty finansowe
Instytucje te zgadzają się wspierać rozwój odpowiednich wieloletnich instrumentów finansowych poprzez działania zachęcające inwestorów publicznych i prywatnych.
Przedstawiając wstępny projekt budżetu, Komisja złoży władzy budżetowej sprawozdanie na temat działań sfinansowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Fundusz Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju w celu wsparcia inwestycji w zakresie badań i rozwoju, sieci transeuropejskich oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 17 maja 2006 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady | W imieniu Komisji |
J. BORRELL FONTELLES | W. SCHÜSSEL | D. GRYBAUSKAITĖ |
Przewodniczący | Przewodniczący | Członek Komisji |
6 RAMY FINANSOWE NA LATA 2007-2013
(w mln EUR - w cenach stałych z 2004 r.) | ||||||||
Środki na zobowiązania | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Ogółem 2007-2013 |
1. Trwały wzrost 1a Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia 1b Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia |
50.865 8.404 42.461 |
53.262 9.595 43.667 |
55.879 12.018 43.861 |
56.435 12.580 43.855 |
55.693 11.306 44.387 |
57.708 12.677 45.031 |
59.111 13.112 45.999 |
388.953 79.692 309.261 |
2. Gospodarowanie zasobami naturalnymi i ich ochrona w tym: wydatki związane z rynkiem i płatności bezpośrednie |
51.962 43.120 |
54.685 42.697 |
51.023 42.279 |
53.238 41.864 |
52.136 41.453 |
51.901 41.047 |
51.284 40.645 |
366.229 293.105 |
3. Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość 3a Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość 3b Obywatelstwo |
1.199 600 599 |
1.258 690 568 |
1.375 785 590 |
1.503 910 593 |
1.645 1.050 595 |
1.797 1.200 597 |
2.014 1.390 624 |
10.791 6.625 4.166 |
4. UE jako partner na arenie międzynarodowej | 6.199 | 6.469 | 6.739 | 7.009 | 7.339 | 7.679 | 8.029 | 49.463 |
5. Administracja(1) | 6.633 | 6.818 | 6.816 | 6.999 | 7.044 | 7.274 | 7.106 | 48.690 |
6. Wyrównania | 419 | 191 | 190 | 0 | 0 | 0 | 63 | 863 |
Środki na zobowiązania ogółem jako odsetek DNB |
117.277 1,08 % |
122.683 1,09 % |
122.022 1,06 % |
125.184 1,06 % |
123.857 1,03 % |
126.359 1,03 % |
127.607 1,01 % |
864.989 1,05 % |
Środki na płatności ogółem jako odsetek DNB |
115.142 1,06 % |
119.805 1,06 % |
109.091 0,95 % |
119.245 1,01 % |
116.394 0,97 % |
120.649 0,98 % |
120.731 0,96 % |
821.057 1,00 % |
Dostępny margines Pułap zasobów własnych jako odsetek DNB |
0,18 % 1,24 % |
0,18 % 1,24 % |
0,29 % 1,24 % |
0,22 % 1,23 % |
0,26 % 1,23 % |
0,25 % 1,23 % |
0,27 % 1,23 % |
0,23 % 1,23 % |
(1) Wydatki na emerytury ujęte w ramach pułapu dla tego działu obliczane są po potrąceniu składek pracowniczych na odnośny fundusz emerytalny, w ramach limitu 500 mln EUR w cenach z 2004 r. na lata 2007-2013. |
Współpraca międzyinstytucjonalna w sektorze budżetowym
Komisja dokona dokładnego oszacowania skutków finansowych zobowiązań Wspólnoty wynikających z przepisów. W razie konieczności uaktualni swoje prognozy w trakcie procedury budżetowej. Ponadto przedstawi władzy budżetowej wszelkie stosowne uzasadnienia, jakie będą wymagane.
Komisja, jeżeli uzna to za konieczne, może przedstawić obydwu organom władzy budżetowej propozycję zmian ad hoc celem aktualizacji danych stanowiących podstawę szacunku wydatków na rolnictwo we wstępnym projekcie budżetu lub celem skorygowania, na podstawie najświeższych dostępnych informacji na temat umów dotyczących rybołówstwa obowiązujących 1 stycznia danego roku budżetowego, kwot i ich podziału pomiędzy środki zapisane w pozycjach operacyjnych dotyczących międzynarodowych umów dotyczących rybołówstwa oraz środki przewidziane w rezerwie.
Propozycja zmian musi zostać przesłana do władzy budżetowej przed końcem października.
Jeżeli zostanie ona przedstawiona Radzie na mniej niż jeden miesiąc przed pierwszym czytaniem w Parlamencie Europejskim, Rada co do zasady rozpatruje propozycję zmian ad hoc w trakcie drugiego czytania projektu budżetu.
Wobec tego, przed drugim czytaniem budżetu przez Radę obydwa organy władzy budżetowej dążyć będą do spełnienia warunków niezbędnych do przyjęcia propozycji zmian w czasie jednego czytania przez każdą z zainteresowanych instytucji.
Następuje uzgodnienie wyników rozmów trójstronnych między Radą i delegacją Parlamentu Europejskiego, przy udziale Komisji.
O ile w trakcie rozmów trójstronnych nie zostanie postanowione inaczej, posiedzenie w ramach procedury pojednawczej odbędzie się w trakcie tradycyjnego spotkania tych samych uczestników w terminie określonym przez Radę na ustalenie projektu budżetu.
W tym celu po pierwszym czytaniu w Parlamencie Europejskim odbędzie się posiedzenie trójstronne.
Wyniki rozmów trójstronnych zostaną omówione na drugim spotkaniu w ramach procedury pojednawczej odbywającym się w dniu drugiego czytania w Radzie.
W razie konieczności Instytucje będą kontynuować rozmowy na temat wydatków nieobowiązkowych po drugim czytaniu w Radzie.
Ponadto, wymienione trzy instytucje zobowiązują się ograniczyć łączną wysokość środków na projekty pilotażowe w danym roku budżetowym do 40 milionów EUR. Oprócz tego zobowiązują się ograniczyć do 50 milionów EUR łączną wysokość środków na nowe działania przygotowawcze w danym roku budżetowym, oraz do 100 milionów EUR łączną wysokość środków rzeczywiście przeznaczonych na działania przygotowawcze.
Klasyfikacja wydatków
DZIAŁ 1 | Trwały wzrost | |
1A | Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia | Wydatki nieobowiązkowe (WN) |
1B | Spójność na rzecz wzrostu i zatrudnienia | WN |
DZIAŁ 2 | Zarządzanie zasobami naturalnymi i ich ochrona | WN |
Wyjątek: | ||
- Wydatki na wspólną politykę rolną dotyczące środków rynkowych i pomocy bezpośredniej, łącznie ze środkami rynkowymi na rybołówstwo i umowy dotyczące rybołówstwa zawarte ze stronami trzecimi | Wydatki obowiązkowe (WO) | |
DZIAŁ 3 | Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość | WN |
3A | Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość | WN |
3B | Obywatelstwo | WN |
DZIAŁ 4 | UE jako partner globalny | WN |
Wyjątek: | ||
- Wydatki wynikające z porozumień międzynarodowych zawartych przez Unię Europejską ze stronami trzecimi |
WO | |
- Składki na organizacje lub instytucje międzynarodowe |
WO | |
- Składki zasilające fundusz gwarantowania pożyczek |
WO | |
DZIAŁ 5 | Administracja | WN |
Wyjątek: | ||
- Emerytury i odprawy | WO | |
- Świadczenia i różne składki związane z zakończeniem stosunku pracy |
WO | |
- Wydatki prawne | WO | |
- Szkody | WO | |
DZIAŁ | 6 Wyrównania | WO |
Finansowanie wydatków wynikających z umów dotyczących rybołówstwa
Wszystkie kwoty odnoszące się do umów i protokołów, które będą obowiązywały w dniu 1 stycznia danego roku, będą ujmowane w pozycji 11 03 01. Kwoty dotyczące wszystkich nowych i odnawialnych umów, które wejdą w życie po 1 stycznia danego roku, będą przypisane do pozycji 40 02 41 02 - rezerwy/środki zróżnicowane (wydatki obowiązkowe).
W trakcie procesu prawodawczego odnoszącego się do umów dotyczących rybołówstwa instytucje zobowiązują się podjąć wszelkie starania w celu zapewnienia, aby wszelkie procedury były realizowane możliwie jak najszybciej.
Jeżeli środki odnoszące się do umów dotyczących rybołówstwa (łącznie z rezerwą) okażą się niewystarczające, Komisja dostarczy władzy budżetowej konieczne informacje do wymiany poglądów w formie rozmów trójstronnych, ewentualnie w uproszczonej formie, na temat przyczyn danej sytuacji oraz środków, które mogłyby zostać przyjęte w ramach ustalonych procedur. W razie konieczności Komisja zaproponuje odpowiednie środki.
Co kwartał Komisja przedstawiać będzie władzy budżetowej szczegółowe informacje na temat realizacji obowiązujących umów oraz prognoz finansowych na pozostałą cześć roku.
W odniesieniu do pkt 7 porozumienia międzyinstytucjonalnego Komisja przygotuje do końca 2009 r. sprawozdanie na temat funkcjonowania porozumienia międzyinstytucjonalnego, załączając do niego, w razie konieczności, odnośne wnioski.
W ramach rocznej procedury budżetowej Komisja poinformuje władzę budżetową o kwocie dostępnej dla instrumentu elastyczności zgodnie z pkt 27 porozumienia międzyinstytucjonalnego.
Każda decyzja o uruchomieniu instrumentu elastyczności na kwotę przekraczającą 200 milionów EUR pociąga za sobą decyzję o przeniesieniu.
Parlament Europejski, Rada i Komisja uznają potrzebę racjonalizacji różnorakich instrumentów działań zewnętrznych. Instytucje te zgadzają się, że tego rodzaju racjonalizacja instrumentów, prowadząca jednocześnie do wzmocnienia spójności i zdolności reagowania w działaniach Unii Europejskiej, nie powinna wpływać ani na uprawnienia władzy prawodawczej - w szczególności odnoszące się do jej kontroli politycznej w zakresie dokonywania strategicznych wyborów - ani też władzy budżetowej. Tekst odnośnych rozporządzeń powinien odzwierciedlać te zasady i zawierać, tam gdzie to stosowne, niezbędną treść polityczną oraz orientacyjny podział środków, jak również, w razie konieczności, klauzulę dotyczącą przeglądu ukierunkowanego na ocenę wdrożenia rozporządzenia najpóźniej po upływie trzech lat.
W ramach podstawowych instrumentów przyjmowanych w ramach procedury współdecyzji Komisja będzie systematycznie informować Parlament Europejski i Radę oraz przeprowadzać z nimi konsultacje, przesyłając projekty krajowych, regionalnych i tematycznych dokumentów strategicznych.
W przypadku, gdy Rada zdecyduje o zmianie statusu potencjalnych kandydatów na status kandydatów przedakcesyjnych w okresie objętym porozumieniem międzyinstytucjonalnym, Komisja dokona przeglądu i przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie orientacyjne ramy wieloletnie zgodnie z art. 4 rozporządzenia ustanawiającego instrument na rzecz przedakcesyjnych środków pomocowych (IPA) w celu uwzględnienia wymagań dotyczących wydatków wynikających z takiej zmiany.
Komisja we wstępnym projekcie budżetu zawrze nomenklaturę, która zagwarantuje prerogatywy władzy budżetowej dla działań zewnętrznych.
Komisja zobowiązuje się do regularnego prowadzenia dialogu z Parlamentem Europejskim w sprawie treści projektów krajowych, regionalnych i tematycznych dokumentów strategicznych oraz do należytego uwzględnienia stanowiska Parlamentu Europejskiego przy wdrażaniu tych strategii.
Dialog ten obejmie dyskusję na temat zmiany statusu potencjalnych kandydatów na status kandydatów przedakcesyjnych w okresie objętym porozumieniem międzyinstytucjonalnym.
W ramach przeglądu rozporządzenia finansowego instytucje zobowiązują się do lepszego wdrażania budżetu i zwiększenia widoczności oraz korzyści płynących z finansowania wspólnotowego dla obywateli, nie kwestionując przy tym postępów dokonanych w związku ze zmianą w 2002 r. rozporządzenia finansowego. Ponadto w ostatecznej fazie negocjacji dotyczących przeglądu rozporządzenia finansowego i przepisów wykonawczych do tego rozporządzenia, instytucje te będą starały się osiągnąć, na tyle, na ile to możliwe, właściwą równowagę pomiędzy ochroną interesów finansowych, zasadą proporcjonalności kosztów administracyjnych i przejrzystymi procedurami.
Przegląd rozporządzenia finansowego zostanie dokonany w oparciu o zmodyfikowany wniosek Komisji zgodnie z procedurą pojednawczą ustanowioną we wspólnej deklaracji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 4 marca 1975 r. na zasadach, które umożliwiły porozumienie w 2002 r. Instytucje będą również starały się o ścisłą i konstruktywną współpracę międzyinstytucjonalną dla szybkiego przyjęcia przepisów wykonawczych w celu uproszczenia procedur dla finansowania przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony interesów finansowych Wspólnoty.
Parlament Europejski i Rada są zdeterminowane, aby zakończyć negocjacje w sprawie rozporządzenia finansowego, tak aby mogło ono wejść w życie, o ile będzie to możliwe, w dniu 1 stycznia 2007 r.
W ramach dokonywania przeglądu rozporządzenia finansowego Komisja zobowiązuje się do:
Parlament Europejski i Rada wzywają Komisję oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI), aby w ramach swoich odnośnych kompetencji przedłożyły wnioski:
Parlament Europejski bierze pod uwagę konkluzje Rady Europejskiej z grudnia 2005 r. dotyczące dobrowolnego różnicowania ze związanych z rynkiem wydatków i płatności bezpośrednich Wspólnej Polityki Rolnej na rozwój obszarów wiejskich do maksymalnie 20 % oraz redukcji z tytułu związanych z rynkiem wydatków. Parlament Europejski, po ustaleniu szczegółowych zasad tego zróżnicowania w odnośnych aktach prawnych, dokona oceny wykonalności tych przepisów w świetle uregulowań UE, takich jak przepisy dotyczące konkurencji i inne; Parlament Europejski obecnie wstrzymuje się z przedstawieniem swojego stanowiska odnośnie do tego, jak procedura ta się zakończy. Parlament uważa, że wskazane byłoby ocenienie kwestii współfinansowania rolnictwa w kontekście przeglądu za rok 2008/2009.
Komisja bierze pod uwagę punkt 62 konkluzji Rady Europejskiej z grudnia 2005 r., zgodnie z którymi państwa członkowskie mogą przenieść dodatkowe sumy ze związanych z rynkiem wydatków i płatności bezpośrednich Wspólnej Polityki Rolnej na rozwój obszarów wiejskich maksymalnie do 20 % kwot, które są im należne z tytułu związanych z rynkiem wydatków i płatności bezpośrednich.
Komisja, ustalając szczegółowe zasady niniejszego zróżnicowania w odnośnych aktach prawnych, będzie starała się dokonać możliwego dobrowolnego różnicowania, dokładając przy tym wszelkich wysiłków dla zapewnienia, aby taki mechanizm uwzględniał w maksymalnym stopniu podstawowe zasady rządzące polityką w zakresie rozwoju obszarów wiejskich.
Parlament Europejski wyraża obawy wobec konkluzji Rady Europejskiej z grudnia 2005 r. dotyczących redukcji związanych z rynkiem wydatków i płatności bezpośrednich Wspólnej Polityki Rolnej i ich konsekwencji dla współfinansowania przez Wspólnotę programu Natura 2000. Parlament wzywa Komisję do dokonania oceny konsekwencji tych przepisów przed przedłożeniem nowych wniosków. Uważa on, że należy nadać odpowiednio priorytetowe znaczenie włączeniu programu Natura 2000 do Funduszy Strukturalnych i rozwoju obszarów wiejskich. Parlament, będący jednym z organów władzy legislacyjnej, obecnie wstrzymuje się z przedstawieniem swojego stanowiska odnośnie do tego, jak procedura ta się zakończy.
Parlament Europejski bierze pod uwagę konkluzje Rady Europejskiej z grudnia 2005 r. dotyczące zastosowania zasady automatycznego zwolnienia N+3 na zasadach przejściowych; Parlament Europejski wzywa Komisję, aby ta ustalając w odnośnych aktach prawnych szczegółowe zasady zastosowania niniejszej zasady, zapewniła wspólne zasady dla prywatnego współfinansowania i VAT dla spójności na rzecz wzrostu i zatrudnienia.
Parlament Europejski uważa, że Komisja przedstawiając wstępny projekt budżetu powinna zaprezentować ostrożne szacunki dotyczące działań planowanych w obszarze wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, oraz że finansowanie tych działań powinno zostać przedyskutowane w ramach procedur przewidzianych w załączniku II porozumienia międzyinstytucjonalnego.
-zmieniony przez decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/29/WE z dnia 18 grudnia 2007 r.(Dz.U.UE.L.08.6.7) zmieniającąnin. porozumienie z dniem 18 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez decyzję nr 2008/371/WE z dnia 29 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.128.8) zmieniającą nin. porozumienie z dniem 29 kwietnia 2008 r.
- zmieniony przez decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/407/WE z dnia 6 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.132.8) zmieniającą nin. porozumienie z dniem 6 maja 2009 r.
- zmieniony przez decyzjęParlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/1005/UE z dnia 17 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.347.26) zmieniającąnin. porozumienie z dniem 17 grudnia 2009 r.
- zmieniony przez decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/5/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.12.4.12) zmieniającą nin. porozumienie z dniem 13 grudnia 2011 r.
- zmieniony przez decyzję nr 2013/419/UE z dnia 22 lipca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.209.14) zmieniającej nin. porozumienie z dniem 22 lipca 2013 r.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.139.1 |
Rodzaj: | Porozumienie |
Tytuł: | Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami. |
Data aktu: | 17/05/2006 |
Data ogłoszenia: | 14/06/2006 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2007 |