Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia o EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych).

Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia o EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych)

(2006/C 128/11)

(Dz.U.UE C z dnia 1 czerwca 2006 r.)

Nałożenie zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych w zakresie regularnych połączeń lotniczych na następujących trasach:

1. Gjögur - Reykjavík (w obie strony)

2. Bíldudalur - Reykjavík (w obie strony)

3. Sauđárkrókur - Reykjavík (w obie strony)

4. Grímsey - Akureyri (w obie strony)

5. Vopnafjörđur - Ţórshöfn - Akureyri (w obie strony)

6. Höfn - Reykjavík (w obie strony)

1. WPROWADZENIE

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych (http://europa. eu.int/eur-lex/lex/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992R2408:EN:HTML), Islandia podjęła decyzję o kontynuowaniu nakładania zobowiązań z tytułu wykonywania usług publicznych w zakresie regularnych połączeń lotniczych od dnia 1 stycznia 2007 r. na następujących trasach:

1. Gjögur - Reykjavík (w obie strony)

2. Bíldudalur - Reykjavík (w obie strony)

3. Sauđárkrókur - Reykjavík (w obie strony)

4. Grímsey - Akureyri (w obie strony)

5. Vopnafjörđur - Ţórshöfn - Akureyri (w obie strony)

6. Höfn - Reykjavík (w obie strony)

2. ZOBOWIĄZANIA Z TYTUŁU ŚWIADCZENIA USŁUG PUBLICZNYCH OBEJMUJĄ:

2.1. Minimalna częstotliwość lotów, zdolność przewozowa, trasy lotnicze i rozkład lotów

Wymagania te obowiązują w okresie działalności od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2009 r. (trzy lata).

Minimalna częstotliwość lotów:

– Reykjavík - Gjögur - Reykjavík: 2 loty w obie strony tygodniowo

– Reykjavík - Bíldudalur - Reykjavík: 6 lotów w obie strony tygodniowo

– Reykjavík - Sauðárkrókur - Reykjavík: 5 lotów w obie strony tygodniowo

– Aureyri - Grímsey - Akureyri: 3 loty w obie strony tygodniowo

– Akureyri - Vopnafjörður - Þórshöfn - Akureyri: 5 lotów w obie strony tygodniowo

– Reykjavík - Höfn - Reykjavík: 7 lotów w obie strony tygodniowo

Trasy lotnicze

– Usługi są świadczone bez międzylądowania.

Rozkład lotów

– Reykjavík - Gjögur - Reykjavík: odlot z Reykjavíku o 09:00 lub później; przylot do Reykjavíku nie później niż o 17:00.

– Reykjavík - Bíldudalur - Reykjavík: odlot z Reykjavíku o 09:00 lub później; przylot do Reykjavíku nie później niż o 19:00.

– Reykjavík - Sauðárkrókur - Reykjavík: odlot z Reykjavíku o 08:00:00 lub później; przylot do Reykjavíku nie później niż o 19:00.

– Akureyri - Grímsey - Akureyri: odlot z Akureyri o 09:00 lub później; przylot do Akureyri nie później niż o 17:00.

– Akureyri - Vopnafjörður - Þórshöfn - Akureyri: odlot z Akureyri o 09:00 lub później;

pzylot do Akureyri nie później niż o 17:00.

– Reykjavík - Höfn - Reykjavík: odlot z Reykjavíku o 08:00 lub później; przylot do Reykjavíku nie później niż o 18:00.

Zdolność przewozowa

– Reykjavík - Gjögur - Reykjavík: podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 9 miejsc.

– Reykjavík - Bíldudalur - Reykjavík: podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 9 miejsc.

– Reykjavík - Sauðárkrókur - Reykjavík: podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 15 miejsc.

– Akureyri - Grímsey - Akureyri: w okresie od 1 września do 30 kwietnia podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 9 miejsc. W okresie od 1 maja do 31 sierpnia podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 15 miejsc.

– Akureyri - Vopnafjörður - Þórshöfn - Akureyri: w okresie od 1 września do 30 kwietnia podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 9 miejsc. W okresie od 1 maja do 31 sierpnia podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 15 miejsc.

– Reykjavík - Höfn - Reykjavík: podczas każdego lotu w obie strony jest dostępnych przynajmniej 15 miejsc.

2.2. Kategoria samolotów

– Reykjavík - Gjögur - Reykjavík: w okresie od 1 listopada do 31 maja wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 9 pasażerów i 600 kg ładunku; w okresie od 1 czerwca do 31 października wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 9 pasażerów i 200 kg ładunku.

– Reykjavík - Bíldudalur - Reykjavík: wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 9 pasażerów.

– Reykjavík - Sauðárkrókur - Reykjavík: wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 15 pasażerów.

– Akureyri - Grímsey - Akureyri: w okresie od 1 września do 30 kwietnia wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 9 pasażerów; w okresie od 1 maja do 31 sierpnia wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 15 pasażerów.

– Akureyri - Vopnafjörður - Þórshöfn - Akureyri: w okresie od 1 września do 30 kwietnia wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 9 pasażerów; w okresie od 1 maja do 31 sierpnia wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 15 pasażerów.

– Reykjavík - Höfn - Reykjavík: wymagane loty powinien obsługiwać samolot wielosilnikowy z silnikami turbośmigłowymi, zarejestrowany dla co najmniej 15 pasażerów.

Przewoźnicy powinni wziąć pod uwagę obowiązujące na lotniskach wymagania techniczne i operacyjne.

2.3. Taryfy

Maksymalna podstawowa opłata za przelot w jedną stronę (w pełni elastyczna), nie obejmująca opłat lotniskowych i składki ubezpieczeniowej nie może przekroczyć następującej wysokości (wskaźnik cen ze stycznia 2006 r.):

1. Reykjavík - Gjögur 9 280 ISK (+ 930 ISK)

2. Reykjavík - Bíldudalur 9 280 ISK (+ 930 ISK)

3. Reykjavík - Sauðárkrókur 9 280 ISK (+ 930 ISK)

4. Akureyri - Grímsey 8 090 ISK (+ 930 ISK)

5. Akureyri - Vopnafjörður 10 190 ISK (+ 930 ISK)

6. Akureyri - Þórshöfn 10 190 ISK (+ 930 ISK)

7. Reykjavík - Höfn 11 520 ISK (+ 930 ISK)

Zgodnie z przyjętą praktyką w ofercie powinny znaleźć się zniżki socjalne.

Ceny biletów mogą się zmieniać zgodnie ze zmianami wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, jednak nie częściej niż co 6 miesięcy.

2.4. Stawki przewozowe

Reykjavík - Gjögur - Reykjavík: W okresie od 1 listopada do 31 maja opłata za przewóz wynosi maksymalnie 680 ISK bez VAT, a opłata za 1 kg ładunku wynosi maksymalnie 19 ISK bez VAT (wskaźnik cen ze stycznia 2006 r.).

2.5. Ciągłość świadczenia usług

Liczba lotów odwołanych z przyczyn bezpośrednio związanych z przewoźnikiem nie może przekroczyć 4 % planowanej liczby lotów w skali rocznej.

2.6. Ustalenia dotyczące współpracy

Po przeprowadzeniu procedury przetargowej, która ogranicza dostęp do następujących tras:

1. Gjögur - Reykjavík (w obie strony)

2. Bíldudalur - Reykjavík (w obie strony)

3. Sauđárkrókur - Reykjavík (w obie strony)

4. Grímsey - Akureyri (w obie strony)

5. Vopnafjörđur - Ţórshöfn - Akureyri (w obie strony)

6. Höfn - Reykjavík (w obie strony)

do jednego przewoźnika, obowiązują następujące warunki:

Taryfy

Wszystkie taryfy połączeniowe do/z innych usług lotniczych muszą być oferowane na takich samych warunkach dla wszystkich przewoźników. Z tego wymogu zwolnione są taryfy połączeniowe do/z innych usług lotniczych świadczonych przez oferenta, pod warunkiem że taryfa stanowi maksymalnie 40 % w pełni elastycznej taryfy.

Warunki transferu

Wszystkie warunki określone przez przewoźnika, dotyczące transferu pasażerów na trasy i z tras innych przewoźników, łącznie z czasem oczekiwania na połączenie i pośrednictwem w odprawie biletowo-bagażowej, muszą być obiektywne i niedyskryminujące.

3. DODATKOWE INFORMACJE MOŻNA UZYSKAĆ POD ADRESEM:

Ríkiskaup (the State Trading Centre)

Borgartún 7,

P.O. Box 5100,

IS-125 Reykjavík

Telefon: (354) 530 14 00

Faks: (354) 530 14 14

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.128.27

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA na mocy art. 4 ust. 1 lit. a) aktu, o którym mowa w pkt 64a załącznika XIII do Porozumienia o EOG (rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych).
Data aktu: 01/06/2006
Data ogłoszenia: 01/06/2006