Konkluzje ds. edukacji, młodzieży i kultury dotyczące młodzieży w ramach śródokresowej oceny strategii lizbońskiej.

KONKLUZJE RADY DS. EDUKACJI, MŁODZIEŻY I KULTURY
z dnia 21 lutego 2005 r.
dotyczące młodzieży w ramach śródokresowej oceny strategii lizbońskiej

(2005/C 85/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 kwietnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając:

1. Cel wyznaczony przez Radę Europejską na posiedzeniu w Lizbonie w dniach 23-24 marca 2000 r. i potwierdzony na posiedzeniu w Sztokholmie w dniach 23 i 24 marca 2001 r., polegający na tym, aby Unia Europejska stała się "najbardziej konkurencyjną i dynamiczną na świecie gospodarką opartą na wiedzy, zdolną do trwałego wzrostu gospodarczego, zapewniającą większą liczbę lepszych miejsc pracy i bardziej spójną społecznie";

2. Białą Księgę zatytułowaną "Nowy impuls dla europejskiej młodzieży" przyjętą przez Komisję dnia 21 listopada 2001 r., uznającą, że "Strategia ta wyznacza nowe cele dla różnych dziedzin polityki blisko związanych z młodzieżą, takich jak edukacja, zatrudnienie, uczestnictwo społeczne, informacja i społeczeństwo obywatelskie";

3. Rezolucję Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. przyjmującą, na podstawie wspomnianej Białej Księgi, otwartą metodę koordynacji jako nowe ramy współpracy w sprawach młodzieży i proponującą wprowadzenie spraw młodzieży do innych polityk i programów;

4. Konkluzje Rady Europejskiej z dnia 4 i 5 listopada 2004 r., przyjmujące do wiadomości list szefów państw lub rządów Francji, Niemiec, Hiszpanii i Szwecji podkreślający znaczenie czynników demograficznych w kształtowaniu przyszłego rozwoju gospodarczego i społecznego Europy oraz wzywający do opracowania "Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży".

5. Komunikat Komisji na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2005 r. ("Współpraca na rzecz wzrostu i miejsc pracy - nowy początek dla strategii lizbońskiej") w sprawie śródokresowej oceny strategii lizbońskiej, stwierdzający, iż "nadal potrzebujemy wizji społeczeństwa, które może zintegrować zarówno ludzi starszych jak i młodych" i podkreśla "pilną potrzebę działania".

PODKREŚLA

6. Wagę punktu widzenia młodzieży w strategii lizbońskiej, z uwzględnieniem rozwoju demograficznego, gospodarczego, społecznego i politycznego Unii Europejskiej, a w szczególności jej starzejącego się społeczeństwa;

7. Wkład, jaki wnoszą zdolności innowacyjne młodzieży, jej duch inicjatywy i przedsiębiorczości, mobilność i zdolność integracji wielokulturowej w zakresie konkurencyjności, trwałego wzrostu i spójności społecznej;

8. Ważność skoordynowanej, spójnej i wielokierunkowej polityki nakierowanej na młodych ludzi;

9. Znaczenie, w tym kontekście, Białej Księgi na temat młodzieży, zwłaszcza otwartej metody koordynacji i włączenia młodzieży do innych polityk, jak również potrzebę wzmocnienia współdziałania i wzajemnego uzupełniania się różnych polityk i programów mających wpływ na młodzież;

10. Że lepsze zrozumienie młodzieży i warunków życia młodych ludzi jest wstępnym warunkiem określenia skutecznych działań mających na celu zachęcenie młodych ludzi do pełnego wykorzystania swojego potencjału;

11. Że aby strategia lizbońska odniosła sukces, potrzebuje wsparcia młodych ludzi.

PODZIELA

12. W związku z tym, opinię wyrażoną przez Komisję, że strategia lizbońska musi "zapewnić, aby proponowane reformy pomogły w daniu młodym ludziom pierwszej szansy w życiu i wyposażeniu ich w umiejętności potrzebne przez całe życie";

13. Troskę wyrażoną przez Komisję w komunikacie na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2005 r., że należy skoncentrować się na młodych ludziach w pewnych kluczowych obszarach takich jak zatrudnienie, pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego, inwestycje w kapitał ludzki, oraz badania i rozwój.

UWAŻA, ŻE

14. Na podstawie istniejących instrumentów i mechanizmów, podejście takie, skierowane na młodych ludzi, powinno być skutecznie zintegrowane w polityce przewidywanej przez strategię lizbońską;

15. Konkretne wysiłki na rzecz młodych ludzi muszą wziąć pod uwagę równość płci i być stosowane jednakowo do młodych ludzi o mniejszych możliwościach, w szczególności w zakresie edukacji, zatrudnienia, integracji społecznej i mobilności;

16. Czynne uczestnictwo młodych ludzi w społeczeństwie jest zarówno celem, jak i metodą gwarantującą zaangażowanie obywateli Europy w cele lizbońskie i przyczyniającą się do rozwoju osobistego młodych ludzi, ich integracji społecznej i ogólnej spójności społecznej. W rezultacie, stanowi ono dodatkowy czynnik sukcesu strategii lizbońskiej.

ZACHĘCA RADĘ EUROPEJSKĄ DO:

17. Włączenia, w ramach śródokresowej oceny strategii lizbońskiej oraz rozmów dotyczących komunikatu Komisji na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2005 r., inicjatywy dotyczącej Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży, obejmującego w szczególności zatrudnienie, spójność społeczną, edukację, kształcenie, mobilność, oraz pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego;

18. Określenia kierunków konkretnych działań wymaganych do wdrożenia tej inicjatywy we wszystkich odpowiednich sektorach;

19. Wzięcia pod uwagę zamiaru Komisji przyjęcia komunikatu w sprawie tej inicjatywy;

20. Powierzenia Komisji i Państwom Członkowskim zadania zapewnienia pełnego zaangażowania młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w tę inicjatywę, między innymi poprzez "Europejskie Forum Młodzieży".

21. Monitorowania wdrażania Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży poprzez mechanizmy sprawozdawcze Strategii Lizbońskiej, oraz wezwania Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury do wniesienia wkładu w monitorowanie tych aspektów w zakresie własnych kompetencji.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024