POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa nr C 29/2004 (ex N 328/2003) - Projekt ustawy regionalnej, Uchwała Zgromadzenia Regionalnego (Giunta Régionale) nr 16/54 z dnia 17 czerwca 2003 r. "Pomoc dla cukrowni Villasor w celu wyrówniania strat poniesionych na skutek okresu suszy w latach 2001 i 2002" (Sardynia)
Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 51/07)
(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2005 r.)
Pismem z dnia 8 września 2004 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy, określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna procedurę w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu, na następujący adres:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa
Dyrekcja H2
Biuro: Loi 130 5/120
B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 76 72
Uwagi te zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
STRESZCZENIE
Pomoc ta ma na celu częściowe wynagrodzenie istotnych strat poniesionych przez cukrownię Villasor, zarządzaną przez spółkę Sadam ISZ, w zakresie kosztów stałych, w porównaniu z rokiem produkcji normalnej, w kwocie naliczanej od 1 tony wyprodukowanego cukru. Strata w kosztach stałych została poniesiona przez firmę na skutek redukcji dostaw buraków o ponad 20 % (mniej uprzywilejowane obszary rolne) lub 30 % (pozostałe obszary). Redukcje te z kolei spowodowane były suszą, która dotknęła region Sardynii w latach 2001 i 2002.
Wysokość szkód poniesionych przez Sadam ISZ została wyliczona przez władze regionalne na podstawie danych z bilansu spółki na lata 1998-2002 i wyniosła 6.858.448 EUR. Władze włoskie chcą przyznać pomoc rzędu 3.500.000 EUR, która to kwota odpowiada 51 % poniesionych szkód. Zostanie ona przekazana w formie bezzwrotnych dotacji. Pomoc ta nie będzie wypłacana w kumulacji z innymi formami pomocy.
Na tym etapie Komisja ma wątpliwości co do zgodności tych działań z zasadami wspólnego rynku, ponieważ:
– Wytyczne Wspólnoty dotyczące pomocy państwa w sektorze rolnictwa (zwane dalej "wytycznymi") nie obejmują postanowień regulujących pomoc przeznaczoną na odszkodowania za straty poniesione przez przedsiębiorstwa przetwórstwa rolnego na skutek złych warunków klimatycznych, które wywarły niekorzystny wpływ na produkcję rolną surowców. Przewidują one natomiast w punkcie 11.3.8, że pomoc, o której mowa w punkcie 11.3 może zostać wypłacana jedynie rolnikom lub grupie producenckiej, której członkiem jest dany rolnik, oraz że w tym drugim przypadku, wysokość pomocy nie powinna przekraczać wysokości strat faktycznie poniesionych przez danego rolnika.
– w odniesieniu do sektora rolnictwa, Komisja zawsze była zdania, że postanowienia punktu 11.3 Wytycznych nie mają zastosowania w przypadku przedsiębiorstw przetwórstwa rolnego, które w jej opinii, posiadają możliwość elastycznego zarządzania swoimi dostawami,
– w tym kontekście i przy uwzględnieniu faktu, iż władze włoskie nie zaproponowały innych podstaw prawnych przy dochodzeniu i ewentualnym zaaprobowaniu środka przewidzianego przez Uchwałę Zgromadzenia Regionalnego (Giunta Régionale) nr 16/54 z dnia 17 czerwca 2003 r., nie można na tym etapie wykluczyć, że planowana pomoc stanowi pomoc operacyjną, innymi słowy pomoc, mającą na celu odciążenie przedsiębiorstwa z ponoszenia kosztów, które powinno ono normalnie ponosić w ramach bieżącego zarządzania lub normalnych działań.
– dane przekazane przez władze włoskie oraz te, którymi dysponuje Komisja wydają się wskazywać, że spółka Sadam ISZ oraz spółki, do których należy ona bezpośrednio bądź pośrednio, mianowicie Società Adriatica Marchigiana i FINBIETICOLA Spa, mogłyby pozwolić sobie na zmniejszenie rentowności tego przedsiębiorstwa.
– ponadto, nawet jeśli zastosowanie w odniesieniu do Sadam ISZ zasad przewidzianych w punkcie 11.3.2 Wytycznych, dotyczących wypłacania odszkodowań producentom surowców, możnaby uznać za dopuszczalne (co, jak wspomniano powyżej, nie ma tu miejsca), okres referencyjny przedstawiony przez władze włoskie jako podstawa do wyliczenia strat, a co za tym idzie, pomocy i tak nie byłby prawidłowy.
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST LISTU
grafika