POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa nr C 2/2005 (ex N 501/2004) - Alitalia: przemysłowy plan restrukturyzacji
Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 44/12)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 19 lutego 2005 r.)
Pismem z dnia 19 stycznia 2005 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja zawiadomiła władze Włoch o swojej decyzji o wszczęciu procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać uwagi w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu listu na adres:
Komisja Europejska
Direction générale de l'Energie et des Transports
Direction A, Affaires Générales et Ressources
Bâtiment DM 28, B-1049 Bruxelles
Faks: (32-2) 296 41 04
Uwagi te zostaną przekazane władzom Włoch. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura:
Dnia 15 października 2004 r. władze Włoch zawiadomiły Komisję o przemysłowym planie restrukturyzacji obejmującym całość firmy Alitalia, a w szczególności o planowanej inwestycji publicznego holdingu Fintecna w działalność firmy związaną z obsługą naziemną. Jednakże ze względu na brak szczegółowych informacji na temat zapowiadanej rekapitalizacji działalności w zakresie transportu lotniczego, dnia 21 października 2004 r. Komisja zwróciła się o informacje uzupełniające. Równocześnie, dnia 15 października Komisja otrzymała skargę skierowaną przeciwko firmie Alitalia, podpisaną przez ośmiu konkurencyjnych przewoźników lotniczych i dotyczącą praktykowania przez tę firmę przywództwa cenowego oraz otwierania nowych tras. Kolejna skarga została złożona przez władze brytyjskie dnia 20 października 2004 r. Dnia 21 grudnia 2004 r. Włochy przedłożyły swoje uwagi.
Opis:
Najnowsze zmiany w firmie
Sytuacja finansowa firmy Alitalia, od lipca 2002 r. kontrolowanej w 62,39 % przez włoski skarb państwa, znacząco się pogorszyła. Bilans za rok 2003 przedstawia stratę przed opodatkowaniem oraz opłatami finansowymi i nadzwyczajnymi w wysokości 379,5 mln EUR w 2003 r., podczas gdy w 2002 r. strata ta wyniosła 118,5 mln EUR Podczas pierwszych dziewięciu miesięcy działalności w 2004 r. obroty spadły o 7 % w porównaniu z tym samym okresem w 2003 r., a szacowany wynik netto ogółem za całość roku 2004 prawdopodobnie będzie stanowił stratę w wysokości 850 mln EUR. W tym kontekście, dnia 20 lipca 2004 r. Komisja zatwierdziła pomoc na przetrwanie w maksymalnej wysokości 400 mln EUR, w formie gwarancji kredytów na poprawę płynności finansowej o rocznym oprocentowaniu 4,43 % płatnych najpóźniej 12 miesięcy od ostatniej wypłaty środków. Ze sprawozdania administratorów firmy Alitalia na temat rachunków firmy na dzień 30 czerwca 2004 r. wynika, że wspomniany kredyt powinien zaspokoić potrzeby finansowe przedsiębiorstwa na okres do marca 2005 r. W ramach wyżej wymienionej decyzji władze Włoch podjęły kilka zobowiązań, w szczególności:
– Alitalia zapewniła Komisję, że otwarcia wszystkich tras, które uruchomiono w sezonie letnim 2004 r. dokonano bez zwiększania zdolności przewozowej w porównaniu do inwestycji, co do których decyzje zostały podjęte dnia 31 grudnia 2002 r., oraz że trasy są dochodowe. Alitalia potwierdziła, że na wspomnianych trasach nie stosuje obecnie, ani nie będzie stosować w przyszłości, "drapieżnych" cen. Władze Włoch, w ramach analizy planu rekapitalizacji, przekazały Komisji określoną ilość informacji potwierdzających, że zobowiązania te będą przestrzegane,
– Dnia 13 lipca 2004 r. władze Włoch zobowiązały się również na piśmie do tego, aby w terminie maksymalnie dwunastu miesięcy udział państwa w kapitale firmy Alitalia stał się udziałem mniejszościowym.
Środki dotyczące restrukturyzacji
Dnia 20 września 2004 r. zarząd firmy Alitalia zatwierdził nowy biznes plan ("Piano industriale 2005-2008"), który ma na celu rozwiązanie problemu znaczącego pogorszenia sytuacji finansowej. Nowy plan przewiduje przede wszystkim rozdzielenie dwóch rodzajów działalności firmy Alitalia - transportu lotniczego (AZ Fly), który zachowa formę prawną aktualnej Alitalii, oraz usług pomocniczych (AZ Services), dla których stworzona zostanie spółka zależna obejmująca konserwację, obsługę naziemną, informatykę oraz usługi wspólne. Plan przewiduje zwolnienie 3.679 pracowników we Włoszech przy zastosowaniu środków prawnych przewidzianych do tego celu, takich jak "Cassa Integrazione", którym, w celu zmniejszenia konsekwencji społecznych zastosowanych środków, objęto również sektor usług lotniczych.
Restrukturyzacja Alitalii wymaga podwójnej rekapitalizacji:
– rekapitalizacji AZ Fly przez państwo i inwestorów prywatnych w wysokości ok. 1,2 mld EUR na początku 2005 r. po zatwierdzeniu rachunków za rok 2004 przez walne zgromadzenie akcjonariuszy,
– rekapitalizacji AZ Services, które ma przejąć usługi świadczone przez firmę Alitalia w zakresie konserwacji, obsługi naziemnej, informatyki oraz usług wspólnych, w wysokości ok. 220 mln EUR w latach 2005-2007 przez państwowy holding Fintecna, zanim nastąpi proponowane przekazanie działalności, prawdopodobnie w oddzielnych sektorach, partnerom prywatnym. Rekapitalizacja będzie miała formę akcji zwykłych i uprzywilejowanych zapewniających dywidendę uprzywilejowaną.
Rekapitalizacja AZ Fly
Podobnie jak w 2002 r., rekapitalizacja ze strony państwa powinna przebiegać na takich samych warunkach, jak ze strony sektora prywatnego. Włochy wyraziły chęć podjęcia zobowiązań podobnych do tych, które wzięły na siebie w 2002 r. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, że niniejsze powiadomienie zostało wystosowane z wyprzedzeniem, nie są jeszcze dostępne listy intencyjne banków, zgłaszające gotowość zagwarantowania udanego zakończenia operacji pod względem udziału inwestorów prywatnych. Należy jeszcze określić pozostałe szczegóły operacji, takie jak zmniejszenie kapitału przed rekapitalizacją dla pokrycia strat z poprzednich okresów. Mogą one jednak wpłynąć na stopień, w jakim państwo może udzielić gwarancji nadal przestrzegając swojego zobowiązania do dokonania prywatyzacji Alitalii.
Rekapitalizacja AZ Services
Obie strony, Alitalia i Fintecna, podpisały dwa listy intencyjne i uzgodniły, przy pomocy konsultantów każdej ze stron, schemat waloryzacji, który przynosiłby zysk w wysokości 25 % środków zainwestowanych przez firmę Fintecna do roku 2008. Do stycznia 2005 r. niektóre aspekty operacji będą jeszcze przedmiotem negocjacji pomiędzy zainteresowanymi stronami.
Ocena:
Na podstawie informacji, którymi dysponuje Komisja, nie może ona jeszcze wykluczyć, że rekapitalizacja stanowi pomoc z uwagi na fakt, że nie spełnia wymogu zgodności z zasadą inwestora prywatnego działającego w gospodarce rynkowej. Alitalia korzystała już z pomocy na cele restrukturyzacji w 1997 r. Nie może zatem, zgodnie z zasadą "one time, last time", otrzymać nowej pomocy.
W odniesieniu do kwoty 1,2 mld EUR na cele rekapitalizacji AZ Fly, Komisja chciałaby zatem otrzymać ostateczne gwarancje potwierdzające rzeczywisty udział sektora prywatnego oraz przestrzeganie zobowiązania prywatyzacji firmy, podjęte przez Włochy w lipcu 2004 r.
Jeżeli chodzi o przejęcie kontroli nad AZ Services przez publiczny holding Fintecna, Komisja chciałaby sprawdzić, przy udziale niezależnego specjalisty, rentowność operacji po dokonaniu końcowych ustaleń, także w odniesieniu do przyszłych stosunków umownych oraz z uwzględnieniem kwestii akcji preferencyjnych.
Komisja pragnie również dać zainteresowanym stronom trzecim możliwość zgłoszenia swoich uwag na temat wszelkich aspektów planu restrukturyzacji i rekapitalizacji firmy Alitalia, które zdaniem stron trzecich zasługują na uwagę Komisji.
Komisja podjęła zatem decyzję o rozpoczęciu formalnej procedury dochodzeniowej mającej na celu stwierdzenie, w jak najkrótszym okresie, ze względu na napiętą sytuację firmy w zakresie przepływów gotówkowych, czy dwa proponowane środki polegające na rekapitalizacji są zgodne ze wspólnym rynkiem.
TEKST LISTU
..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
grafika