united kingdom
ukraine

Konkluzje w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności.

Konkluzje Rady w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności

(2005/C 304/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. MAJĄC NA UWADZE:

– konkluzje Rady z dnia 7 stycznia 2005 r. w sprawie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(1);

– plan działań Unii Europejskiej z dnia 31 stycznia 2005 r. dotyczący trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(2);

– konkluzje Rady z dnia 4 października 2004 r. w sprawie wzmocnienia ogólnego systemu ochrony ludności w Unii Europejskiej(3);

– konkluzje Rady z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zapobiegania, przygotowania oraz odpowiedzi na ataki terrorystyczne(4);

– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności(5);

– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie wzmacniania zdolności reagowania UE na klęski żywiołowe i sytuacje kryzysowe w państwach trzecich(6);

– notę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(7);

– notę Prezydencji z dnia 20 maja w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(8);

– konkluzje Prezydencji z Rady Europejskiej, która miała miejsce w Brukseli 16 i 17 czerwca 2005 r., w których wyrażono przekonanie o konieczności priorytetowego potraktowania w drugiej połowie 2005 r. wzmocnienia zdolności ochrony ludności, w szczególności w zakresie zasobów medycznych dostępnych w razie ataku bioterrorystycznego oraz rozwój zdolności szybkiego reagowania opartej na jednostkach ochrony ludności w Państwach Członkowskich(9).

2. UWZGLĘDNIAJĄC, że konsekwencje finansowe proponowanych usprawnień, a zwłaszcza wniosku w sprawie utworzenia instrumentu szybkiego reagowania i gotowości w poważnych sytuacjach kryzysowych, muszą być zgodne z ramami finansowymi na lata 2007-2013 oraz z zasadą pomocniczości.

3. POTWIERDZA potrzebę rozwoju zdolności szybkiego reagowania Unii Europejskiej w celu walki z klęskami żywiołowymi spowodowanymi siłami natury lub działalnością człowieka w Unii lub poza nią, w oparciu o zasoby krajowe i grupy przeszkolone w prowadzeniu wspólnych działań.

4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, w którym określono krótkoi średnioterminowe propozycje mające na celu wzmocnienie współpracy europejskiej w ramach mechanizmu ochrony ludności.

5. WZYWA Komisję i Państwa Członkowskie do usprawnienia, w ramach ich kompetencji, europejskiej współpracy w dziedzinie ochrony ludności, także do wzmocnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, tak aby zapewnić, że Unia Europejska jest w stanie szybko i skutecznie chronić ludność w przypadku wszelkiego typu sytuacji kryzysowych w Unii i poza nią.

6. PODKREŚLA ogólną rolę i odpowiedzialność Narodów Zjednoczonych w koordynowaniu pomocy międzynarodowej dla państw trzecich w dziedzinie ochrony ludności, tam gdzie jej ona udziela. UE powinna wspierać zdolności Narodów Zjednoczonych w zakresie koordynowania interwencji w państwach trzecich polegających na ochronie ludności. W tym sensie unijna zdolność szybkiego reagowania mogłaby przyczyniać się do wzmocnienia prowadzonego przez ONZ budowania zdolności instytucjonalnych w zakresie podejmowania szybkich działań w obliczu klęsk humanitarnych.

7. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do dalszego rozwijania, w ramach ich kompetencji, podejścia modułowego poprzez program określający scenariusze, oceny możliwości, plany operacyjne, szkolenia i ćwiczenia oraz wspólne metodologie oceny ryzyka, w ramach podejścia uwzględniającego wszelkie możliwe zagrożenia, naturalne lub spowodowane przez człowieka, w tym terroryzm. Program taki powinien być motorem działań w oparciu o zasadę pomocniczości i komplementarności oraz odpowiedzialności krajowej. Określone jednostki ochrony ludności są jednym z wielu znaczących zasobów szybkiego reagowania UE i będą działać niezależnie lub we współpracy bądź przy wsparciu innych organów UE lub instytucji międzynarodowych.

8. PODKREŚLA, że oceny, obejmujące oceny ryzyka, analizy braków, oraz doświadczenia nabyte w sytuacjach kryzysowych, podczas szkoleń i ćwiczeń, są podstawą decyzji o usprawnianiu zdolności reagowania UE.

9. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do podjęcia działań, w krótkim okresie, w następujących obszarach priorytetowych:

a) dalsza ocena zdolności w zakresie ochrony ludności, którą Państwa Członkowskie mogą sobie wzajemnie udostępniać w przypadku różnego rodzaju poważnych klęsk żywiołowych;

b) wypracowanie zdolności szybkiego reagowania w oparciu o jednostki ochrony ludności w Państwach Członkowskich i opracowanie w tym celu programu bazującego na zasadach pomocniczości i komplementarności; jednostki takie powinny być niezależne i samowystarczalne oraz działać w ramach odpowiedzialności krajowej, mogłyby być użyte samodzielnie lub dodatkowo z innymi wkładami;

c) dalsze rozwijanie działań szkoleniowych, ćwiczeń oraz wymiany ekspertów w celu stymulowania zdolności do współpracy oraz wspierania interoperacyjności;

d) opracowanie przed 31 grudnia 2005 r., oprócz oznaczeń krajowych, wspólnych oznaczeń UE dla personelu interwencyjnego i oceniającego/koordynującego na miejscu zdarzenia;

e) dalszy rozwój współpracy cywilno-wojskowej ze Sztabem Wojskowym UE, w szczególności z komórką cywilno-wojskową;

f) ulepszenie prowadzonej na miejscu oceny potrzeb poprzez wypracowanie wspólnej metodologii oceny, opartej na metodologiach uzgodnionych międzynarodowo, jeśli takie istnieją, oraz poprzez wzmacnianie zdolności do przeprowadzania oceny;

g) wzmacnianie możliwości ułatwiania koordynacji na miejscu i w sztabie, zarówno wewnątrz UE, jak i w relacjach z właściwymi organizacjami międzynarodowymi;

h) wzmacnianie powiązań między mechanizmem a systemem wczesnego ostrzegania na poziomie UE i ONZ;

i) dalsze prace nad ułatwieniem transportu w dziedzinie pomocy na rzecz ochrony ludności.

10. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE propozycję Komisji dotyczącą udostępnienia na potrzeby europejskiej współpracy konsularnej Ośrodka Monitoringu i Informacji (MIC), w celu udzielania wsparcia obywatelom UE będącym ofiarami kataklizmów w państwach trzecich.

11. WZYWA Komisję do jak najszybszego przedstawienia bardziej kompletnych propozycji dotyczących wzmacniania działań prewencyjnych, opartych na programie działań w zakresie ochrony ludności(10), na ramach działań na lata 2005-2015 z Hyogo(11), na planie działania Unii Europejskiej w sprawie trzęsień ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(12), oraz do usprawnienia systemów wykrywania i wczesnego ostrzegania, w szczególności na Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim.

12. ZACHĘCA Komisję do jak najszybszego przedstawienia, nie później niż do października 2005 r., dalszych wniosków legislacyjnych dotyczących usprawnienia współpracy w dziedzinie ochrony ludności, w tym mechanizmu wspólnotowego, uwzględniających powyższe konkluzje.

13. POWRÓCI do zagadnienia unijnej zdolności szybkiego reagowania przed końcem 2005 r.

______

(1) 5187/05.

(2) 5788/05.

(3) 11549/04.

(4) 15232/04.

(5) 8430/05 - COM(2005) 137 wersja ostateczna.

(6) 8382/05 - COM(2005) 153 wersja ostateczna.

(7) 8204/05.

(8) 8961/1/98 REV 1.

(9) 10255/05.

(10) Decyzja Rady 1999/847/WE z dnia 9 grudnia 1999 r. ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53), zmieniona decyzją Rady 2005/12/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U. L 6 z 8.1.2005, str. 7).

(11) Rezolucja w sprawie ram działania z Hyogo na lata 2005-2015: "Przygotowywanie narodów i wspólnot do klęsk", przyjęte 22 stycznia 2005 r. przez Światową Konferencję w sprawie ograniczania skutków katastrof (A.CONF.206/6).

(12) 5788/05.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 12.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.304.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności.
Data aktu: 01/12/2005
Data ogłoszenia: 01/12/2005