Konkluzje Rady w sprawie usprawnienia europejskich zdolności ochrony ludności(2005/C 304/01)
(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1. MAJĄC NA UWADZE:
– konkluzje Rady z dnia 7 stycznia 2005 r. w sprawie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(1);
– plan działań Unii Europejskiej z dnia 31 stycznia 2005 r. dotyczący trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(2);
– konkluzje Rady z dnia 4 października 2004 r. w sprawie wzmocnienia ogólnego systemu ochrony ludności w Unii Europejskiej(3);
– konkluzje Rady z dnia 25 listopada 2004 r. w sprawie zapobiegania, przygotowania oraz odpowiedzi na ataki terrorystyczne(4);
– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności(5);
– komunikat Komisji z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie wzmacniania zdolności reagowania UE na klęski żywiołowe i sytuacje kryzysowe w państwach trzecich(6);
– notę Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela z dnia 20 kwietnia 2005 r. w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(7);
– notę Prezydencji z dnia 20 maja w sprawie kontynuacji planu działań UE w następstwie trzęsienia ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(8);
– konkluzje Prezydencji z Rady Europejskiej, która miała miejsce w Brukseli 16 i 17 czerwca 2005 r., w których wyrażono przekonanie o konieczności priorytetowego potraktowania w drugiej połowie 2005 r. wzmocnienia zdolności ochrony ludności, w szczególności w zakresie zasobów medycznych dostępnych w razie ataku bioterrorystycznego oraz rozwój zdolności szybkiego reagowania opartej na jednostkach ochrony ludności w Państwach Członkowskich(9).
2. UWZGLĘDNIAJĄC, że konsekwencje finansowe proponowanych usprawnień, a zwłaszcza wniosku w sprawie utworzenia instrumentu szybkiego reagowania i gotowości w poważnych sytuacjach kryzysowych, muszą być zgodne z ramami finansowymi na lata 2007-2013 oraz z zasadą pomocniczości.
3. POTWIERDZA potrzebę rozwoju zdolności szybkiego reagowania Unii Europejskiej w celu walki z klęskami żywiołowymi spowodowanymi siłami natury lub działalnością człowieka w Unii lub poza nią, w oparciu o zasoby krajowe i grupy przeszkolone w prowadzeniu wspólnych działań.
4. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE komunikat Komisji w sprawie usprawnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, w którym określono krótkoi średnioterminowe propozycje mające na celu wzmocnienie współpracy europejskiej w ramach mechanizmu ochrony ludności.
5. WZYWA Komisję i Państwa Członkowskie do usprawnienia, w ramach ich kompetencji, europejskiej współpracy w dziedzinie ochrony ludności, także do wzmocnienia wspólnotowego mechanizmu ochrony ludności, tak aby zapewnić, że Unia Europejska jest w stanie szybko i skutecznie chronić ludność w przypadku wszelkiego typu sytuacji kryzysowych w Unii i poza nią.
6. PODKREŚLA ogólną rolę i odpowiedzialność Narodów Zjednoczonych w koordynowaniu pomocy międzynarodowej dla państw trzecich w dziedzinie ochrony ludności, tam gdzie jej ona udziela. UE powinna wspierać zdolności Narodów Zjednoczonych w zakresie koordynowania interwencji w państwach trzecich polegających na ochronie ludności. W tym sensie unijna zdolność szybkiego reagowania mogłaby przyczyniać się do wzmocnienia prowadzonego przez ONZ budowania zdolności instytucjonalnych w zakresie podejmowania szybkich działań w obliczu klęsk humanitarnych.
7. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do dalszego rozwijania, w ramach ich kompetencji, podejścia modułowego poprzez program określający scenariusze, oceny możliwości, plany operacyjne, szkolenia i ćwiczenia oraz wspólne metodologie oceny ryzyka, w ramach podejścia uwzględniającego wszelkie możliwe zagrożenia, naturalne lub spowodowane przez człowieka, w tym terroryzm. Program taki powinien być motorem działań w oparciu o zasadę pomocniczości i komplementarności oraz odpowiedzialności krajowej. Określone jednostki ochrony ludności są jednym z wielu znaczących zasobów szybkiego reagowania UE i będą działać niezależnie lub we współpracy bądź przy wsparciu innych organów UE lub instytucji międzynarodowych.
8. PODKREŚLA, że oceny, obejmujące oceny ryzyka, analizy braków, oraz doświadczenia nabyte w sytuacjach kryzysowych, podczas szkoleń i ćwiczeń, są podstawą decyzji o usprawnianiu zdolności reagowania UE.
9. ZACHĘCA Komisję i Państwa Członkowskie do podjęcia działań, w krótkim okresie, w następujących obszarach priorytetowych:
a) dalsza ocena zdolności w zakresie ochrony ludności, którą Państwa Członkowskie mogą sobie wzajemnie udostępniać w przypadku różnego rodzaju poważnych klęsk żywiołowych;
b) wypracowanie zdolności szybkiego reagowania w oparciu o jednostki ochrony ludności w Państwach Członkowskich i opracowanie w tym celu programu bazującego na zasadach pomocniczości i komplementarności; jednostki takie powinny być niezależne i samowystarczalne oraz działać w ramach odpowiedzialności krajowej, mogłyby być użyte samodzielnie lub dodatkowo z innymi wkładami;
c) dalsze rozwijanie działań szkoleniowych, ćwiczeń oraz wymiany ekspertów w celu stymulowania zdolności do współpracy oraz wspierania interoperacyjności;
d) opracowanie przed 31 grudnia 2005 r., oprócz oznaczeń krajowych, wspólnych oznaczeń UE dla personelu interwencyjnego i oceniającego/koordynującego na miejscu zdarzenia;
e) dalszy rozwój współpracy cywilno-wojskowej ze Sztabem Wojskowym UE, w szczególności z komórką cywilno-wojskową;
f) ulepszenie prowadzonej na miejscu oceny potrzeb poprzez wypracowanie wspólnej metodologii oceny, opartej na metodologiach uzgodnionych międzynarodowo, jeśli takie istnieją, oraz poprzez wzmacnianie zdolności do przeprowadzania oceny;
g) wzmacnianie możliwości ułatwiania koordynacji na miejscu i w sztabie, zarówno wewnątrz UE, jak i w relacjach z właściwymi organizacjami międzynarodowymi;
h) wzmacnianie powiązań między mechanizmem a systemem wczesnego ostrzegania na poziomie UE i ONZ;
i) dalsze prace nad ułatwieniem transportu w dziedzinie pomocy na rzecz ochrony ludności.
10. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE propozycję Komisji dotyczącą udostępnienia na potrzeby europejskiej współpracy konsularnej Ośrodka Monitoringu i Informacji (MIC), w celu udzielania wsparcia obywatelom UE będącym ofiarami kataklizmów w państwach trzecich.
11. WZYWA Komisję do jak najszybszego przedstawienia bardziej kompletnych propozycji dotyczących wzmacniania działań prewencyjnych, opartych na programie działań w zakresie ochrony ludności(10), na ramach działań na lata 2005-2015 z Hyogo(11), na planie działania Unii Europejskiej w sprawie trzęsień ziemi i tsunami na Oceanie Indyjskim(12), oraz do usprawnienia systemów wykrywania i wczesnego ostrzegania, w szczególności na Morzu Śródziemnym i Oceanie Atlantyckim.
12. ZACHĘCA Komisję do jak najszybszego przedstawienia, nie później niż do października 2005 r., dalszych wniosków legislacyjnych dotyczących usprawnienia współpracy w dziedzinie ochrony ludności, w tym mechanizmu wspólnotowego, uwzględniających powyższe konkluzje.
13. POWRÓCI do zagadnienia unijnej zdolności szybkiego reagowania przed końcem 2005 r.
______
(1) 5187/05.
(2) 5788/05.
(3) 11549/04.
(4) 15232/04.
(5) 8430/05 - COM(2005) 137 wersja ostateczna.
(6) 8382/05 - COM(2005) 153 wersja ostateczna.
(7) 8204/05.
(8) 8961/1/98 REV 1.
(9) 10255/05.
(10) Decyzja Rady 1999/847/WE z dnia 9 grudnia 1999 r. ustanawiająca wspólnotowy program działań w dziedzinie ochrony ludności (Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53), zmieniona decyzją Rady 2005/12/WE z dnia 20 grudnia 2004 r. (Dz.U. L 6 z 8.1.2005, str. 7).
(11) Rezolucja w sprawie ram działania z Hyogo na lata 2005-2015: "Przygotowywanie narodów i wspólnot do klęsk", przyjęte 22 stycznia 2005 r. przez Światową Konferencję w sprawie ograniczania skutków katastrof (A.CONF.206/6).
(12) 5788/05.