OSTATECZNE ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE WSPÓLNOT EUROPEJSKICHROK BUDŻETOWY 2004
TOM I
SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU ORAZ SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
(2005/C 302/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)
ZMIANY W SYSTEMIE RACHUNKOWOŚCI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Administracja publiczna w niektórych krajach przekształciła swoje systemy rachunkowości w systemy bardziej dynamiczne i kompletne, zapewniające nie tylko informacje na temat wykonania budżetu, ale opisujące w pełni również sytuację majątkową administracji oraz jej aktywa i pasywa. W ciągu ostatnich lat Wspólnota Europejska zaczęła dostrzegać korzyści wynikające z modernizacji systemu rachunkowości polegającej na zastąpieniu systemu opartego na ujmowaniu wydatków budżetowych i dochodów metodą kasową systemem opartym na aktywach i pasywach, umożliwiającym bardziej szczegółową prezentację sytuacji majątkowej Wspólnoty oraz ujęcie wszystkich jej aktywów, należności i zobowiązań, jak również wydatków i dochodów za rok budżetowy. Komisja postanowiła zatem zastosować podejście przyjęte przez wiele państw oraz promowane przez liczne organizacje międzynarodowe, jak np. IFAC(1) i OECD. Faktyczne działania w tym zakresie podjęto w 2003 r. rozpoczynając projekt "modernizacji systemu rachunkowości", w celu zapewnienia aby Wspólnota Europejska miała wiodącą rolę w międzynarodowym ruchu na rzecz modernizacji rachunkowości w sektorze publicznym począwszy od 2005 r.
Rozporządzenie finansowe(2) określa ogólny zarys nowego systemu rachunkowości Wspólnot Europejskich od 2005 r. Przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego stanowią, że przepisy zawarte w tytule VII pierwszej części stosuje się stopniowo, w zależności od technicznych możliwości, aż do pełnego wejścia w życie w roku budżetowym 2005. Stopniowe stosowanie odnosi się w szczególności do nowych zasad dotyczących sprawozdań finansowych Instytucji.
Zgodnie z planem nowy system rachunkowości, jak również nowe zasady rachunkowości i plan kont, zaczęto stosować w styczniu 2005 r. Choć konta budżetowe w dalszym ciągu oparte są na przepływie środków pieniężnych, konta ogólne są prowadzone zgodnie z zasadą memoriałową. Nowe zasady i metody są oparte na międzynarodowych standardach rachunkowości dla sektora publicznego (IPSAS), a w przypadku transakcji księgowych niepodlegających jeszcze IPSAS - na odpowiednich IAS/IFRS (Międzynarodowych Standardach Rachunkowości/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej). Zostały zatwierdzone przez księgowego Komisji na podstawie opinii Komitetu ds. Standardów Rachunkowości, który przekazał bezstronne uwagi merytoryczne. Zaktualizowano architekturę informatyczną, tak aby każda transakcja księgowa, a nie tylko przepływ środków pieniężnych, była w pełni rejestrowana w momencie jej wystąpienia. Systemy informatyczne będą w dalszym ciągu usprawniane, tak aby zapewnić dalszą integrację systemów i zapewnić lepszą sprawozdawczość w zakresie zarządzania. Począwszy od 2005 r. sprawozdania finansowe będą sporządzane bezpośrednio w centralnym systemie informatycznym. Procedury kontroli wewnętrznej w dyrekcjach generalnych zostaną rozszerzone w celu uwzględnienia aspektów związanych z rachunkowością opartą na zasadzie memoriałowej. Ponadto w 2005 r. konsolidacja obejmie również poszczególne agencje Wspólnoty.
Sprawozdanie finansowe za 2004 r. będzie więc ostatnim sprawozdaniem sporządzonym w oparciu o przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego. Choć Komisja nie stosuje jeszcze w pełni zasady memoriałowej, to wprowadziła ona jednak pewne jej elementy w prezentacji niniejszego oraz poprzedniego sprawozdania finansowego, nie będąc w stanie w pełni zastosować odpowiednich standardów. W roku budżetowym 2004 informacje nie pochodziły ze zintegrowanego systemu rachunkowości, dlatego księgowy przy sporządzaniu bilansu i załączników do bilansu korzystał z informacji przekazanych przez służby Komisji.
Należy również zaznaczyć, że pozycje bilansowe i pozabilansowe ujęte w niniejszym sprawozdaniu na dzień 31 grudnia 2004 r. różnią się od pozycji bilansu otwarcia, które zostaną ujęte w sprawozdaniu finansowym za 2005 r., ponieważ zostały przygotowane w oparciu o inne zasady.
PREZENTACJA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z art. 121 rozporządzenia finansowego z dnia 25 czerwca 2002 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
Jest sporządzane przez Komisję co roku i obejmuje dane budżetowe i rachunkowe wszystkich Instytucji Europejskich.
2. Roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich obejmuje trzy tomy:
Tom I Skonsolidowane sprawozdanie z wykonania budżetu oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe
Tom II Część 1: Komisja - sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowe
Część 2: Komisja - szczegółowe sprawozdania z wykonania budżetu
Tom III Parlament Europejski, Rada, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, Europejski Inspektor Ochrony Danych oraz Europejska Wspólnota Węgla i Stali (w likwidacji)
Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia finansowego w przypadku sprawozdań finansowych za lata budżetowe przed 2005 r. na mocy art. 128 ust. 2 oraz art. 181 ust. 2 rozporządzenia finansowego księgowy Komisji zobowiązany jest sporządzić tymczasowe skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz przesłać je do Trybunału Obrachunkowego do dnia 1 maja następnego roku wraz ze skonsolidowanymi tymczasowymi sprawozdaniami finansowymi pozostałych instytucji.
Ostateczne sprawozdanie finansowe podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wraz z poświadczeniem wiarygodności przedłożonym przez Trybunał Obrachunkowy przed dniem 30 listopada następnego roku zgodnie z art. 129 i 181 rozporządzenia finansowego.
______
(1) Międzynarodowa Federacja Księgowych.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002.
.................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................