Ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich - Rok budżetowy 2004 - Tom I - Skonsolidowane sprawozdanie z wykonania budżetu oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe.

OSTATECZNE ROCZNE SPRAWOZDANIE FINANSOWE WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

ROK BUDŻETOWY 2004

TOM I

SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU ORAZ SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE

(2005/C 302/01)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)

ZMIANY W SYSTEMIE RACHUNKOWOŚCI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

Administracja publiczna w niektórych krajach przekształciła swoje systemy rachunkowości w systemy bardziej dynamiczne i kompletne, zapewniające nie tylko informacje na temat wykonania budżetu, ale opisujące w pełni również sytuację majątkową administracji oraz jej aktywa i pasywa. W ciągu ostatnich lat Wspólnota Europejska zaczęła dostrzegać korzyści wynikające z modernizacji systemu rachunkowości polegającej na zastąpieniu systemu opartego na ujmowaniu wydatków budżetowych i dochodów metodą kasową systemem opartym na aktywach i pasywach, umożliwiającym bardziej szczegółową prezentację sytuacji majątkowej Wspólnoty oraz ujęcie wszystkich jej aktywów, należności i zobowiązań, jak również wydatków i dochodów za rok budżetowy. Komisja postanowiła zatem zastosować podejście przyjęte przez wiele państw oraz promowane przez liczne organizacje międzynarodowe, jak np. IFAC(1) i OECD. Faktyczne działania w tym zakresie podjęto w 2003 r. rozpoczynając projekt "modernizacji systemu rachunkowości", w celu zapewnienia aby Wspólnota Europejska miała wiodącą rolę w międzynarodowym ruchu na rzecz modernizacji rachunkowości w sektorze publicznym począwszy od 2005 r.

Rozporządzenie finansowe(2) określa ogólny zarys nowego systemu rachunkowości Wspólnot Europejskich od 2005 r. Przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego stanowią, że przepisy zawarte w tytule VII pierwszej części stosuje się stopniowo, w zależności od technicznych możliwości, aż do pełnego wejścia w życie w roku budżetowym 2005. Stopniowe stosowanie odnosi się w szczególności do nowych zasad dotyczących sprawozdań finansowych Instytucji.

Zgodnie z planem nowy system rachunkowości, jak również nowe zasady rachunkowości i plan kont, zaczęto stosować w styczniu 2005 r. Choć konta budżetowe w dalszym ciągu oparte są na przepływie środków pieniężnych, konta ogólne są prowadzone zgodnie z zasadą memoriałową. Nowe zasady i metody są oparte na międzynarodowych standardach rachunkowości dla sektora publicznego (IPSAS), a w przypadku transakcji księgowych niepodlegających jeszcze IPSAS - na odpowiednich IAS/IFRS (Międzynarodowych Standardach Rachunkowości/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej). Zostały zatwierdzone przez księgowego Komisji na podstawie opinii Komitetu ds. Standardów Rachunkowości, który przekazał bezstronne uwagi merytoryczne. Zaktualizowano architekturę informatyczną, tak aby każda transakcja księgowa, a nie tylko przepływ środków pieniężnych, była w pełni rejestrowana w momencie jej wystąpienia. Systemy informatyczne będą w dalszym ciągu usprawniane, tak aby zapewnić dalszą integrację systemów i zapewnić lepszą sprawozdawczość w zakresie zarządzania. Począwszy od 2005 r. sprawozdania finansowe będą sporządzane bezpośrednio w centralnym systemie informatycznym. Procedury kontroli wewnętrznej w dyrekcjach generalnych zostaną rozszerzone w celu uwzględnienia aspektów związanych z rachunkowością opartą na zasadzie memoriałowej. Ponadto w 2005 r. konsolidacja obejmie również poszczególne agencje Wspólnoty.

Sprawozdanie finansowe za 2004 r. będzie więc ostatnim sprawozdaniem sporządzonym w oparciu o przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego. Choć Komisja nie stosuje jeszcze w pełni zasady memoriałowej, to wprowadziła ona jednak pewne jej elementy w prezentacji niniejszego oraz poprzedniego sprawozdania finansowego, nie będąc w stanie w pełni zastosować odpowiednich standardów. W roku budżetowym 2004 informacje nie pochodziły ze zintegrowanego systemu rachunkowości, dlatego księgowy przy sporządzaniu bilansu i załączników do bilansu korzystał z informacji przekazanych przez służby Komisji.

Należy również zaznaczyć, że pozycje bilansowe i pozabilansowe ujęte w niniejszym sprawozdaniu na dzień 31 grudnia 2004 r. różnią się od pozycji bilansu otwarcia, które zostaną ujęte w sprawozdaniu finansowym za 2005 r., ponieważ zostały przygotowane w oparciu o inne zasady.

PREZENTACJA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z art. 121 rozporządzenia finansowego z dnia 25 czerwca 2002 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

Jest sporządzane przez Komisję co roku i obejmuje dane budżetowe i rachunkowe wszystkich Instytucji Europejskich.

2. Roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich obejmuje trzy tomy:

Tom I Skonsolidowane sprawozdanie z wykonania budżetu oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe

Tom II Część 1: Komisja - sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowe

Część 2: Komisja - szczegółowe sprawozdania z wykonania budżetu

Tom III Parlament Europejski, Rada, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, Europejski Inspektor Ochrony Danych oraz Europejska Wspólnota Węgla i Stali (w likwidacji)

Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia finansowego w przypadku sprawozdań finansowych za lata budżetowe przed 2005 r. na mocy art. 128 ust. 2 oraz art. 181 ust. 2 rozporządzenia finansowego księgowy Komisji zobowiązany jest sporządzić tymczasowe skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz przesłać je do Trybunału Obrachunkowego do dnia 1 maja następnego roku wraz ze skonsolidowanymi tymczasowymi sprawozdaniami finansowymi pozostałych instytucji.

Ostateczne sprawozdanie finansowe podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wraz z poświadczeniem wiarygodności przedłożonym przez Trybunał Obrachunkowy przed dniem 30 listopada następnego roku zgodnie z art. 129 i 181 rozporządzenia finansowego.

______

(1) Międzynarodowa Federacja Księgowych.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

Rozdział  1

SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

WYKONANIE BUDŻETU

1.

WYNIKI BUDŻETU ZA 2004 R.

2.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE WYKONANIA DOCHODÓW W RAMACH BUDŻETU OGÓLNEGO W 2004 r.

3.

KOREKTA NIERÓWNOWAGI BUDŻETOWEJ (ROZDZIAŁ 15)

4.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE WYKONANIA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH W PODZIALE WEDŁUG INSTYTUCJI

5.

ROK BUDŻETOWY 2004: PORÓWNANIE WYKONANIA DOCHODÓW BUDŻETOWYCH W 2004 I W 2003 R.

6.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE WYKONANIA WYDATKÓW BUDŻETOWYCH

7.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE WYKONANIA BUDŻETU - WYDATKI

8.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE ZOBOWIĄZAŃ POZOSTAJĄCYCH DO SPŁATY

9.

WYKONANIE ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA I ŚRODKÓW NA PŁATNOŚCI W ROZBICIU NA POSZCZEGÓLNE INSTYTUCJE

10.

STRUKTURA I ZMIANY STANU ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA I ŚRODKÓW NA PŁATNOŚCI WEDŁUG OBSZARU DZIAŁALNOŚCI

11.

WYKONANIE ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA WEDŁUG OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI

12.

WYKONANIE ŚRODKÓW NA PŁATNOŚCI WEDŁUG OBSZARÓW DZIAŁALNOŚCI

13.

PORÓWNANIE WYKONANIA BUDŻETU W 2004 I 2003 R. WEDŁUG DZIAŁÓW PERSPEKTYWY FINANSOWEJ

14.

STRUKTURA I ZMIANY STANU ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA I ŚRODKÓW NA PŁATNOŚCI WEDŁUG DZIAŁÓW PERSPEKTYWY FINANSOWEJ

15.

WYKONANIE ŚRODKÓW NA ZOBOWIĄZANIA WEDŁUG DZIAŁÓW PERSPEKTYWY FINANSOWEJ

16.

WYKONANIE ŚRODKÓW NA PŁATNOŚCI WEDŁUG DZIAŁÓW PERSPEKTYWY FINANSOWEJ

17.

SKONSOLIDOWANE ZESTAWIENIE ZOBOWIĄZAŃ POZOSTAJĄCYCH DO SPŁATY WEDŁUG ROKU POWSTANIA ZOBOWIĄZANIA

Rozdział  2

SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE WSPÓLNOT EUROPEJSKICH:

Rozdział  3

SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

ZASADY, REGUŁY I METODY RACHUNKOWOŚCI

ZAŁĄCZNIK  2

NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA BUDŻETU

ZAŁĄCZNIK  3

NOTY OBJAŚNIAJĄCE DO BILANSU

UWAGI DO SKONSOLIDOWANEGO BILANSUZA ROK BUDŻETOWY 2004

grafika

ZAŁĄCZNIK  4

POZYCJE POZABILANSOWE

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024