ROK BUDŻETOWY 2004
TOM I
SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU ORAZ SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE
(2005/C 302/01)
(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2005 r.)
ZMIANY W SYSTEMIE RACHUNKOWOŚCI WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Administracja publiczna w niektórych krajach przekształciła swoje systemy rachunkowości w systemy bardziej dynamiczne i kompletne, zapewniające nie tylko informacje na temat wykonania budżetu, ale opisujące w pełni również sytuację majątkową administracji oraz jej aktywa i pasywa. W ciągu ostatnich lat Wspólnota Europejska zaczęła dostrzegać korzyści wynikające z modernizacji systemu rachunkowości polegającej na zastąpieniu systemu opartego na ujmowaniu wydatków budżetowych i dochodów metodą kasową systemem opartym na aktywach i pasywach, umożliwiającym bardziej szczegółową prezentację sytuacji majątkowej Wspólnoty oraz ujęcie wszystkich jej aktywów, należności i zobowiązań, jak również wydatków i dochodów za rok budżetowy. Komisja postanowiła zatem zastosować podejście przyjęte przez wiele państw oraz promowane przez liczne organizacje międzynarodowe, jak np. IFAC(1) i OECD. Faktyczne działania w tym zakresie podjęto w 2003 r. rozpoczynając projekt "modernizacji systemu rachunkowości", w celu zapewnienia aby Wspólnota Europejska miała wiodącą rolę w międzynarodowym ruchu na rzecz modernizacji rachunkowości w sektorze publicznym począwszy od 2005 r.
Rozporządzenie finansowe(2) określa ogólny zarys nowego systemu rachunkowości Wspólnot Europejskich od 2005 r. Przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego stanowią, że przepisy zawarte w tytule VII pierwszej części stosuje się stopniowo, w zależności od technicznych możliwości, aż do pełnego wejścia w życie w roku budżetowym 2005. Stopniowe stosowanie odnosi się w szczególności do nowych zasad dotyczących sprawozdań finansowych Instytucji.
Zgodnie z planem nowy system rachunkowości, jak również nowe zasady rachunkowości i plan kont, zaczęto stosować w styczniu 2005 r. Choć konta budżetowe w dalszym ciągu oparte są na przepływie środków pieniężnych, konta ogólne są prowadzone zgodnie z zasadą memoriałową. Nowe zasady i metody są oparte na międzynarodowych standardach rachunkowości dla sektora publicznego (IPSAS), a w przypadku transakcji księgowych niepodlegających jeszcze IPSAS - na odpowiednich IAS/IFRS (Międzynarodowych Standardach Rachunkowości/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej). Zostały zatwierdzone przez księgowego Komisji na podstawie opinii Komitetu ds. Standardów Rachunkowości, który przekazał bezstronne uwagi merytoryczne. Zaktualizowano architekturę informatyczną, tak aby każda transakcja księgowa, a nie tylko przepływ środków pieniężnych, była w pełni rejestrowana w momencie jej wystąpienia. Systemy informatyczne będą w dalszym ciągu usprawniane, tak aby zapewnić dalszą integrację systemów i zapewnić lepszą sprawozdawczość w zakresie zarządzania. Począwszy od 2005 r. sprawozdania finansowe będą sporządzane bezpośrednio w centralnym systemie informatycznym. Procedury kontroli wewnętrznej w dyrekcjach generalnych zostaną rozszerzone w celu uwzględnienia aspektów związanych z rachunkowością opartą na zasadzie memoriałowej. Ponadto w 2005 r. konsolidacja obejmie również poszczególne agencje Wspólnoty.
Sprawozdanie finansowe za 2004 r. będzie więc ostatnim sprawozdaniem sporządzonym w oparciu o przepisy przejściowe rozporządzenia finansowego. Choć Komisja nie stosuje jeszcze w pełni zasady memoriałowej, to wprowadziła ona jednak pewne jej elementy w prezentacji niniejszego oraz poprzedniego sprawozdania finansowego, nie będąc w stanie w pełni zastosować odpowiednich standardów. W roku budżetowym 2004 informacje nie pochodziły ze zintegrowanego systemu rachunkowości, dlatego księgowy przy sporządzaniu bilansu i załączników do bilansu korzystał z informacji przekazanych przez służby Komisji.
Należy również zaznaczyć, że pozycje bilansowe i pozabilansowe ujęte w niniejszym sprawozdaniu na dzień 31 grudnia 2004 r. różnią się od pozycji bilansu otwarcia, które zostaną ujęte w sprawozdaniu finansowym za 2005 r., ponieważ zostały przygotowane w oparciu o inne zasady.
PREZENTACJA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
1. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z art. 121 rozporządzenia finansowego z dnia 25 czerwca 2002 r. mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
Jest sporządzane przez Komisję co roku i obejmuje dane budżetowe i rachunkowe wszystkich Instytucji Europejskich.
2. Roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich obejmuje trzy tomy:
Tom I Skonsolidowane sprawozdanie z wykonania budżetu oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe
Tom II Część 1: Komisja - sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowe
Część 2: Komisja - szczegółowe sprawozdania z wykonania budżetu
Tom III Parlament Europejski, Rada, Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy, Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Komitet Regionów, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, Europejski Inspektor Ochrony Danych oraz Europejska Wspólnota Węgla i Stali (w likwidacji)
Zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia finansowego w przypadku sprawozdań finansowych za lata budżetowe przed 2005 r. na mocy art. 128 ust. 2 oraz art. 181 ust. 2 rozporządzenia finansowego księgowy Komisji zobowiązany jest sporządzić tymczasowe skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz przesłać je do Trybunału Obrachunkowego do dnia 1 maja następnego roku wraz ze skonsolidowanymi tymczasowymi sprawozdaniami finansowymi pozostałych instytucji.
Ostateczne sprawozdanie finansowe podlega opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wraz z poświadczeniem wiarygodności przedłożonym przez Trybunał Obrachunkowy przed dniem 30 listopada następnego roku zgodnie z art. 129 i 181 rozporządzenia finansowego.
______
(1) Międzynarodowa Federacja Księgowych.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.302.1 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich - Rok budżetowy 2004 - Tom I - Skonsolidowane sprawozdanie z wykonania budżetu oraz skonsolidowane sprawozdanie finansowe. |
| Data aktu: | 28/09/2005 |
| Data ogłoszenia: | 30/11/2005 |