Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 280/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 12 listopada 2005 r.)

Pismem z dnia 5 sierpnia 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego udzielenia KG Holding N.V. pomocy restrukturyzacyjnej.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej pod następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Greffe

SPA3, 06/05A

BE-1049 Brussels

Nr faksu: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowana strona zgłaszająca uwagi może wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie jej tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

1. W lutym 2004 r. władze Niderlandów (zwane dalej "DA") zgłosiły zamiar udzielenia pomocy restrukturyzacyjnej przedsiębiorstwu KG Holding N.V. (zwanemu dalej "Kliq Holding, KH") zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.(1)

2. KH jest spółką holdingową, której podstawowa działalność polega na świadczeniu usług reintegracji zawodowej na rynku niderlandzkim. Po okresie, w którym organizacja ta należała do struktur administracji publicznej i liczyła około 3 000 pracowników, przekształciła się ona w dniu 1 stycznia 2002 r. w spółkę, KH zatrudnia obecnie około 700 osób. Poza działalnością związaną z reintegracją, prowadzoną przez spółkę zależną Kliq Reïntegratie (zwaną dalej "OK"), zatrudniającą 1 450 pracowników, istniała jeszcze jedna główna spółka zależna pod nazwą Kliq Employability (zwana dalej "KE"), zatrudniająca 200 pracowników. Ponadto KH posiadała udziały kapitałowe w sześciu bardzo małych spółkach zależnych i wspólnych przedsiębiorstwach (KE i bardzo małe spółki zależne są dalej zwane razem "OS"), zatrudniających od 4 do 20 pracowników, noszących nazwy: Kliq Experts, Brug en Instroomprojecten, Flexpay BV, Simnet BV, Kliq Match BV i Kliq business school.Podstawową działalność dwóch największych spółek zależnych stanowiły usługi w zakresie reintegracji i zdolności zatrudnienia. Są to usługi przeznaczone dla osób mających trudności ze znalezieniem pracy, osób niepełnosprawnych, ale także usługi dla przedsiębiorstw mających trudności ze znalezieniem odpowiednich osób do określonych rodzajów pracy.

3. Zatwierdzenie wniosku przez Komisję jest konieczne, ponieważ, zgodnie z pkt 2.4. wytycznych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, pomoc państwa na restrukturyzację przedsiębiorstw ze swej natury powodować będzie zakłócenie konkurencji; a zatem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi, podlega ona art. 87 ust. 1 Traktatu WE.Całkowitą kwotę pomocy restrukturyzacyjnej dla KH szacuje się na około 46 mln EUR.

4. W ramach zgłoszonego planu restrukturyzacji KH miałaby zlikwidować swoją największą i przynoszącą straty spółkę zależną OK, sprzedać lub zlikwidować spółki wchodzące w skład OS, i powołać nową, specjalnie w tym celu stworzoną spółkę zależną pod nazwą Kliq B.V. (zwaną dalej "New Kliq, NK"), której zadaniem byłaby kontynuacja podstawowej działalności KH w zakresie reintegracji(2). W ramach planu restrukturyzacji NK jest narzędziem, za pomocą którego miała zostać przywrócona długoterminowa rentowność KH. Zasadniczymi elementami podstawowego scenariusza rozwoju wydarzeń w programie restrukturyzacji są:

Kluczowe działania:

– NK skupi się na podstawowej działalności KH w zakresie reintegracji, KH sprzeda wszystkie swoje spółki zależne z wyjątkiem OK - największej i przynoszącej straty spółki zależnej - która zostanie zlikwidowana przed końcem 2004 r.;

– Reorganizacja działalności operacyjnej przedsiębiorstwa (redukcja zatrudnienia, ograniczenie liczby miejsc prowadzenia działalności, poprawa w zakresie wewnętrznej organizacji firmy, zdobywania i realizacji zamówień oraz transakcji finansowych, etc.)

Cele:

– NK miała zacząć przynosić zyski w 2004 r., i wypłacać je KH,

– KH miała stać się rentowna począwszy od 2005 r., i miała przeznaczyć wypłacane przez NK zyski na zwrot - w terminie do 2016 r. - niespłaconych pożyczek udzielonych przez państwo w wysokości 41 mln EUR.

Pomoc restrukturyzacyjna:

– Przeznaczenie przez KH pożyczki udzielonej przez państwo na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR częściowo dla NK (9,25 mln EUR), a częściowo dla OK (35,75 mln EUR);

– Przekształcenie całości pożyczki na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR udzielonej KH, wraz z odsetkami należnymi od niej, prowizorycznie szacowanymi na około 1,2 mln EUR, na pomoc restrukturyzacyjną poprzez zamianę na kapitał, który w najgorszym wypadku mógłby być uzupełniony dodatkowymi warunkowymi środkami państwa.

5. Jednakże z powodu utrzymywania się poważnych trudności, KH i OK wniosły o zawieszenie płatności, na co właściwe sądy niderlandzkie wyraziły zgodę w dniu 20 stycznia 2005 r. W dniu 7 lutego 2005 r. zarządcy sądowi KH i OK zwrócili się do wyżej wymienionych sądów o zmianę zawieszenia płatności na upadłość, i w dniu 8 lutego 2005 r. wyżej wymienione sądy niderlandzkie ogłosiły wreszcie upadłość KH i OK. Jeżeli chodzi o NK, jej łączne straty w okresie między końcem 2003 r. a końcem 2004 r. wynosiły około [...](*), przy kapitale w wysokości 5,75 mln EUR wniesionym przez KH w momencie utworzenia NK.Ponadto przyszłość NK jest wysoce niepewna; przedsiębiorstwo nie realizuje celów wyznaczonych w planie restrukturyzacji i będzie prowadzić działalność w mniej korzystnych warunkach rynkowych, ponieważ rynek skurczy się w następstwie zmiany przepisów polegającej na zniesieniu obowiązku przeznaczania części budżetu gmin na usługi w zakresie reintegracji.

6. Po zbadaniu sprawy Komisja uznała, że zgłoszony środek kwalifikuje się do objęcia go art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

7. Jeżeli chodzi o zgodność ze wspólnym rynkiem, należy zauważyć, że przedmiotowy środek pomocy wyraźnie nie kwalifikuje się do wyłączeń określonych w art. 87 ust. 2 i w art. 87. ust. 3 lit. a), b) i d) Traktatu WE. Ponieważ główny cel pomocy nie ma charakteru regionalnego, ale dotyczy restrukturyzacji zagrożonego przedsiębiorstwa, jedynie wyłączenie z tytułu art. 87 ust. 3 lit. c) dopuszcza zezwolenie na udzielenie pomocy państwa na rozwój niektórych sektorów gospodarki, o ile pomoc ta nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

8. Dla potrzeb oceny pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw Komisja wydała specjalne wytyczne, wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (zwane dalej "wytycznymi")(3). Punkt 3.2 wytycznych, a w szczególności pkt 3.2.2 lit. a) do g) określa warunki, które muszą być spełnione, aby Komisja zatwierdziła pomoc restrukturyzacyjną. Zgodnie z pkt 3.2.2 a) wytycznych przedsiębiorstwo musi kwalifikować się jako przedsiębiorstwo zagrożone w rozumieniu definicji zawartej w pkt 2.1. Po przeanalizowaniu informacji dostarczonych przez DA, Komisja uważa, że Kliq Holding kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo zagrożone zgodnie z definicją zawartą w pkt 2.1. wytycznych wspólnotowych i w związku z tym kwalifikuje się do pomocy restrukturyzacyjnej.

9. Ponadto zgodnie z pkt 3.2.2.b) wytycznych warunkiem udzielenia pomocy jest zatwierdzenie przez Komisję planu restrukturyzacji, którego realizacja musi przywrócić długoterminową rentowność beneficjenta. W szczególności wytyczne wymagają, aby:

"plan restrukturyzacji, którego okres trwania musi być możliwie najkrótszy, musi przywrócić długoterminową rentowność przedsiębiorstwa w rozsądnych ramach czasowych i na podstawie realistycznych założeń co do przyszłych warunków działania. Pomoc w celu restrukturyzacji musi zatem być połączona z trwałym planem restrukturyzacji, do którego zainteresowane Państwo Członkowskie się zobowiązuje...".

"Plan musi przewidzieć taką zmianę sytuacji przedsiębiorstwa, która po zakończeniu restrukturyzacji pozwoli mu pokryć wszystkie koszty wraz z amortyzacją i opłatami finansowymi. Oczekiwany zwrot zaangażowanego kapitału musi być wystarczający, aby pozwolić przedsiębiorstwu, które poddano restrukturyzacji, by stało się konkurencyjne na rynku na podstawie własnych osiągnięć".

10. Jak opisano w ustępie v powyżej, Komisja bierze pod uwagę, że ogłoszono upadłość KH. Ponieważ wymagana zmiana sytuacji przedsiębiorstwa nie została zrealizowana zgodnie z planem, należy również zauważyć, że długoterminowa rentowność KH nie może już być przywrócona ani przy pomocy obecnego, ani zmienionego planu restrukturyzacji.

11. W związku z powyższą analizą wyżej wymienione zasadnicze warunki udzielenia pomocy restrukturyzacyjnej zgodnie z wytycznymi nie są spełnione. Komisja jest zdania, że pomoc restrukturyzacyjna, której Niderlandy zamierzają udzielić Kliq Holding poprzez przekształcenie pożyczki na ratowanie przedsiębiorstwa w wysokości 45 mln EUR oraz odsetek należnych od niej w kapitał, nie spełnia wymogów wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy przedmiotowa pomoc restrukturyzacyjna może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 87 ust. 3 lit. c) WE.

12. Dlatego Komisja postanowiła wszcząć formalne postępowanie w odniesieniu do wniosku o udzielenie pomocy na restrukturyzację KH Holding N.V.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

PISMO

grafika

______

(1) Dz.U. C 288 z 9.10.1999, str. 2.

(2) W celu wykonania tego zadania NK przejęła w ramach planu restrukturyzacji aktywa, pasywa i część personelu OK wraz z niezrealizowanymi umowami dotyczącymi reintegracji.

(*) Informacje poufne.

(3) Jak przypis 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.280.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa C 30/2005 (ex N 78/2004) - Pomoc restrukturyzacyjna dla KG Holding N.V - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 12/11/2005
Data ogłoszenia: 12/11/2005