Zestawienie informacji przekazanych przez Państwa Członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami rolnymi.

Zestawienie informacji przekazanych przez Państwa Członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami rolnymi

(2005/C 258/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2005 r.)

Pomoc nr: XA 36/05

Państwo Członkowskie: Hiszpania

Region: Autonomiczny Region Galicja

Nazwa programu pomocy: Pomoc na sporządzenie oraz rozpowszechnienie przewodników po sektorze w celu wdrożenia systemu zapewnienia jakości w galicyjskim przemyśle rolno-spożywczym

Podstawa prawna: Orden de ....XXX....de...XXX.... por la que se regulan ayudas para la elaboración y difusión de guías sectoriales para la implantación de sistemas de aseguramiento de la calidad en las industrias agroalimentarias gallegas. A su vez esta orden está relacionada con la Ley 2/2005, de 18 de febrero de 2005, de promoción y defensa de la calidad alimentaria gallega (DOG no 49, de 11 de marzo). Las ayudas son para la adaptación de las empresas agroalimentarias a las exigencias en materia de aseguramiento de la calidad que establece dicha ley

Planowane w ramach programu roczne wydatki:

2005 r.: 200.000 EUR

2006 r.: 250.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: 80 % kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 30.000 EUR na beneficjenta. Ponadto dołączają do tego skumulowane pułapy ustanowione w rozporządzeniu (WE) 1/2004

Data realizacji: Po opublikowaniu zarządzenia o pomocy, prawdopodobnie w kwietniu lub maju 2005 r.

Czas trwania: 2005-2006 r.

Cel pomocy: Dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw rolno-spożywczych do wymogów w zakresie zapewnienia jakości (wdrożenie systemów monitorowania i bezpieczeństwa żywności), ustanowione ustawą galicyjską 2/2005 z dnia 18 lutego, która przewiduje dotację kosztów związanych ze sporządzeniem i rozpowszechnieniem przewodników po sektorze w odniesieniu do wdrażania tych systemów stanowiących część wytycznych rozporządzenia (WE) 178/2002 oraz rozporządzenia (WE) 852/2004. Pomoc uważa się za jeden z celów określonych w art. 13 (pomoc z tytułu zachęty do produkcji i wprowadzania do obrotu jakościowych produktów rolnych) rozporządzenia (WE) 1/2004.

Sektor(-y) gospodarki: Wszystkie sektory rolno-spożywcze, od produkcji do przetwarzania i wprowadzenia na rynek

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Dirección General de Industrias y Promoción Agroalimentaria. Consellería de Política Agroalimentaria y Desarrollo Rural. Rúa dos Irmandiños, s/n 15771 Santiago de Compostela

Adres internetowy:

http: //www.xunta.es/doc/dog.nsf

Pomoc nr: XA 38/05

Państwo Członkowskie: Francja

Region: Departament Loire-Atlantique

Nazwa programu pomocy: Program pomocy przeznaczonej na inwestycje niematerialne w sektorze wina (wsparcie techniczne)

Podstawa prawna: Articles L 1511-1 et suivants du code général des collectivités territoriales

Planowane w ramach programu roczne wydatki: 90 000 EUR na okres trzech lat (30 000 EUR na rok)

Maksymalna intensywność pomocy:

– od 25 % do 50 % kosztów audytu i pomocy technicznej (dopuszczalne koszty: 600 EUR na jednostkę)

– od 30 % do 70 % kosztów badań i audytu przeprowadzanych w przedsiębiorstwie (dopuszczalne koszty: od 600 EUR do 2.000 EUR na jednostkę).

Pomoc będzie podlegać ograniczeniom określonym w pkt 14 wytycznych dotyczących rolnictwa, tzn. najwyższa kwota pomocy przyznana beneficjentowi na okres trzech lat osiągnie jeden z następujących pułapów: 100.000 EUR lub 50 % wydatków poniesionych na wsparcie techniczne, obejmujących wszystkie rodzaje wsparcia technicznego

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską.

Czas trwania programu pomocy: trzy lata, do roku gospodarczego 2006/2007

Cel pomocy: Program pomocy dotyczy producentów sektora wina w Nantes, na terenie całego departamentu Loire-Atlantique i ma na celu poprawę jakości produktów i funkcjonowania przedsiębiorstw zajmujących się produkcją wina w departamencie dzięki wsparciu finansowemu Conseil général [rada ogólna] na świadczenie pomocy technicznej

Charakter działań kwalifikujących się do otrzymania pomocy: Finansowanie świadczenia pomocy technicznej producentom wina.

Na mocy art. 14 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. do otrzymania pomocy kwalifikują się badania gospodarstwa i wsparcie techniczne udzielane producentom wina oraz kompleksowe badania i kontrole proponowane przedsiębiorstwom produkującym wino w celu ustanowienia indywidualnych planów działania

Sektory gospodarki: Wszyscy rolnicy departamentu, głównie producenci wina

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

M. le Président du Conseil général de Loire-Atlantique,

Hôtel du département, 3 quai Ceineray BP 94109

FR-44041 Nantes Cedex 1

Adres internetowy:

www.cg44.fr/action/agriculture

Pomoc nr: XA 39/05

Państwo Członkowskie: Francja

Region: Franche-Comté

Nazwa programu pomocy: Wsparcie techniczne: doświadczenia i pokazy w ramach inicjatywy INTERREG "Rozwój i francusko-szwajcarskie propagowanie roślin leczniczych i aromatycznych" (1 etap)

Podstawa prawna:

– Décisions de la Commission du 16 novembre 2001 et du 8 décembre 2004 approuvant le programme d'initiative communautaire INTERREG III A entre la France et la Suisse, dans le cadre de la mise en oeuvre du règlement (CE) no 1260/1999 du Conseil du 21 juin 1999 portant dispositions générales sur les fonds structurels,

– Conseil Régional: Commission permanente du 27 mai 2004,

– Articles L 1511 et suivants du Code général des collectivités territoriales permettant aux collectivités territoriales d'intervenir dans le cadre de la création ou de l'extension d'activités économiques en accordant des aides directes et indirectes aux entreprises

Planowane w ramach programu roczne wydatki: 21.963,36 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: 30 %

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską w 2005 r.

Czas trwania programu pomocy: najdłużej do dnia 31 grudnia 2005 r.

Cel pomocy: Pomoc przeznaczona jest na poniżej wymienione działania, o których mowa w art. 14 rozporządzenia WE 1/2004 (wsparcie techniczne w sektorze rolnym):

– Określenie, we współpracy z doradcami zewnętrznymi, dokumentu objaśniającego dotyczącego leczenia aromaterapią i fitoterapią zapalenia gruczołu sutkowego u bydła i owiec,

– Program udomowienia i selekcji roślin aromatycznych i leczniczych (określenie, we współpracy z doradcami zewnętrznymi, dokumentu objaśniającego dotyczącego uprawy, ustalenia położenia terenu i pokazu uprawiania, monitorowania i rejestracji),

– Popularyzowanie i informowanie (wydarzenia, centrum dokumentacji, akcje informacyjne).

Cele są następujące:

– Udostępnienie na użytek rolników i opinii publicznej informacji na temat produktów powstałych w wyniku przetworzenia roślin aromatycznych i leczniczych oraz informacji na temat ich zastosowania w rolnictwie w przypadkach patologii zwierząt.

– Wspieranie opracowania praktyk zawodowych i nieprofesjonalnych zmierzających w kierunku większego poszanowania środowiska (badania-doświadczenia). Na osiągnięcie tego celu oraz na przekazanie wiedzy na temat różnych zastosowań roślin w leczeniu weterynaryjnym stad zwierząt, pozwolą doświadczenia prowadzone w zakresie hodowli owiec i bydła.

– Zbieranie, wybieranie odniesień, wiedza i umiejętności w zakresie produkcji, przetwarzania, wykorzystania roślin na użytek domowy i zastosowania handlowego. Odniesienia te umożliwią pokaz, doświadczenia i przystosowanie lokalne. Nadanie formy zebranej wiedzy i umiejętnościom stanowiącym części składowe projektu, w celu udostępnienia informacji profesjonalistom i społeczeństwu. Propagowanie roślin granicznego masywu Jury poprzez rozwój produkcji i zwiększanie zbiorów oraz badanie wpływu społecznogospodarczego. Zmniejszenie kosztów produkcji i przetwarzania poprzez wprowadzanie narzędzi do przetwarzania uprawianych roślin, produktów ubocznych lasu i roślin rosnących na ugorach.

– Poprawa wizerunku naszych regionów jako regionów gościnnych, naturalnych, kolebek innowacji i metod alternatywnych, promowanie i zwracanie uwagi na właściwości lokalne w odniesieniu do wykorzystania roślin masywu, promowanie lokalnych inicjatyw oraz partnerstwa w tym zakresie.

Sektory gospodarki: rolnicy regionu Franche-Comté zainteresowani tym programem, tj. albo aspektem roślin przemysłowych i leczniczych (rozdz. 12 nomenklatury) albo aspektem żywych zwierząt (rozdz. 1 nomenklatury)

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

M. le Président du Conseil Régional de Franche-Comté

Hotel de Region

4 Square Castan

FR-25031 Besancon Cedex

Adres internetowy:

Conseil Régional: www.cr-franche-comte.fr

(i FEDER: www.interreg3afch.org/)

Dalsze informacje: Realizacja programu została powierzona lokalnej edukacyjnej instytucji publicznej: Lons Le Saunier "Edgar Faure" - 614 avenue Edgar Faure - FR-39570 Montmorot

Numer pomocy: XA 41/05

Państwo Członkowskie: Niderlandy

Region: Provincie Fryslân

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Rozporządzenie w sprawie pomocy państwa przeznaczonej na zabytki i dziedzictwo kulturalne na lata 2005-2010

Podstawa prawna:

– Algemene wet bestuursrecht, 4. fejezet

– Algemene Subsidieverordening Provincie Fryslân 1998

– Provinciewet, 145. cikk

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej udzielonej podmiotowi: Średnia kwota rocznych wydatków wynosi 882 000 EUR.

W kolejnych latach przewiduje się następujące wydatki:

– 480.000 EUR w 2005 r.

– 1.274.264 EUR w 2006 r.

– 877.132 EUR w 2007 r.

– 877.132 EUR w 2008 r.

– 877.132 EUR w 2009 r.

Maksymalna intensywność pomocy: Maksymalna intensywność pomocy wynosi 50 % kosztów kwalifikowanych. Maksymalna kwota pomocy przyznanej pojedynczemu wnioskowi wynosi 60.000 EUR

Data realizacji: Realizacja rozpocznie się po publikacji w Dzienniku Urzędowym Prowincji (Provinciaal Blad). Spodziewana najwcześniejsza data wejścia w życie to 1 lipca 2005 r.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Program pomocy trwa do 31 grudnia 2009 r. włącznie(1)

Cel pomocy:

– restauracja, utrzymanie i badania architektoniczne zabytków w prowincji Fryslân;

– projekty i działalność skierowana na utrzymanie, wzmocnienie i wspieranie dziedzictwa kulturowego w prowincji Fryslân.

Podstawą jest art. 5 rozporządzenia nr 1/2004.

Punktem wyjścia w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych będą wytyczne w zakresie restauracji i utrzymywania zabytków opracowane przez rządowy departament konserwacji zabytków (Rijksdienst voor de Monumentenzorg). Wytyczne te opublikowano pod numerem WJZ/1998/53812 (8077) w Dzienniku Urzędowym (Staatscourant) nr 17 z dnia 26 stycznia 1999 r.

Sektor(-y) gospodarki: Programu nie stosuje się w odniesieniu do produkcji i/lub przetwarzania ani obrotu

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Provincie Fryslân

Postbus 20120

NL-8900 HM Leeuwarden

Strona internetowa:

Strona internetowa: www.fryslan.nl

Inne informacje: Rozporządzenie władz prowincji dotyczy różnych kategorii zabytków. W latach 2005 i 2006 pierwszeństwo w otrzymywaniu dotacji mieć będą gospodarstwa rolne (i zabudowania kościelne). Ten harmonogram zgodny jest z rozporządzeniem w sprawie wyłączenia

______

(1) Program oraz wszystkie środki indywidualne oparte na nim trwające dłużej niż do 31 grudnia 2004 r. zostaną dostosowane zgodnie z odpowiednimi zasadami zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1/2001. Obowiązek obejmuj również zgłoszenie Komisji Europejskiej dostosowań wprowadzonych zgodnie z rozporządzeniem 1/2004 lub kolejną jego wersją.

Numer pomocy: XA 42/05

Państwo Członkowskie: Niderlandy

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Pomoc na badania na obecność TSE u kóz przeznaczonych do uboju

Podstawa prawna: Begroting van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, zmieniony rozporządzeniem (WE) nr 214/2005 zobowiązuje Państwa Członkowskie do prowadzenia badań kóz na obecność TSE. Zgodnie z budżetem kosztami związanymi z badaniami nie obciąża się właścicieli kóz

Roczne wydatki planowane w ramach programu lub całkowita kwota pomocy indywidualnej udzielonej podmiotowi: Całkowita kwota środków budżetowych wynosi maksymalnie około 84.000 EUR w skali rocznej. Zakłada się maksymalną liczbę 7.000 kóz

Maksymalna intensywność pomocy: Całkowite koszty jednego badania wynoszą 42 EUR. Niderlandy pokrywają koszt 12 EUR na jedną kozę przeznaczoną do uboju (powyżej 18. miesiąca życia). Kwota ta uzupełnia 30 EUR zapewnione w ramach współfinansowania przez Komisję Europejską

Data realizacji: Obowiązek badania kóz wynika z rozporządzenia Komisji (WE) nr 214/2005 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 999/2001, które weszło w życie w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W wyniku bardzo szybkiego wejścia w życie omawianego wymogu wspólnotowego, w Niderlandach niezwłocznie rozpoczęto badania kóz. Kosztami badań nie obciąża się pierwotnego właściciela kóz

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Pomoc w obecnej formie będzie przyznawana do czasu podjęcia przez Komisję Europejską decyzji o ewentualnej kontynuacji badań na obecność TSE u kóz przeznaczonych do uboju. Komisja podała, że podejmie decyzję jesienią 2005 r. Zaraz po podjęciu decyzji o ewentualnej kontynuacji badań na obecność TSE u kóz konieczne będzie podjęcie nowej decyzji o tym czy przyznać pomoc i jeśli tak, to w jakiej formie

Cel pomocy: Zdaniem rządu Niderlandów niniejsza pomoc objęta jest zakresem art. 15 rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r.

Celem pomocy jest zbierane danych epidemiologicznych na temat występowania TSE u kóz.

Postawą przyznania omawianej pomocy jest rozporządzenie (WE) nr. 999/2001, które zobowiązuje do badania na obecność TSE u kóz przeznaczonych do uboju. Badania prowadzone przez krótki okres miały określić występowanie BSE u kóz. Jednak dochód uzyskany z jednej kozy jest tak niski, że koszty badania na obecność TSE znacznie go przewyższają. Obciążanie kosztami badań właścicieli kóz doprowadziłoby do tego, że przestaliby oni przeznaczać hodowane przez siebie zwierzęta do uboju. Skutkiem tego będzie uniemożliwienie przeprowadzania jakichkolwiek badań i tym samym gromadzenia danych epidemiologicznych, co byłoby bardzo niewskazane ze względu na znaczenie tego problemu dla zdrowia publicznego. Dzięki pełnej refundacji kosztów badań będzie można zapewnić, że kozy będą przeznaczane do uboju, badania na obecność TSE będą mogły być prowadzone, a ich wyniki gromadzone

Sektor(-y) gospodarki: Gospodarstwa rolne, szczególnie właściciele kóz

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Strona internetowa: www.minlnv.nl/loket

Inne informacje:

Zgodnie ze zgłoszeniem środek ma charakter tymczasowy. Pomoc na badania na obecność BSE i TSE jest dozwolona zgodnie ze wspólnotowymi wytycznymi w sprawie pomocy państwa na badania na obecność TSE, padłego inwentarza i odpadów z uboju (Dz.U. WE C 324)

Pomoc nr: XA 47/05

Państwo Członkowskie: Francja

Region: Departament Var

Nazwa programu pomocy: Pomoc na zapewnienie bezpiecznego składowania produktów fitosanitarnych

Podstawa prawna:

– Article 4 du règlement (CE) no 1/2004 de la Commission

– Articles L 1511-1 et suivants du Code général des collectivités territoriales

Planowane w ramach programu roczne wydatki: 100.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: Pomoc będzie odpowiadać 20 % kwalifikujących się inwestycji i jej pułap wyniesie 1.400 EUR.

Jeśli inwestycje są realizowane przez młodych rolników w ciągu pięciu lat od momentu rozpoczęcia działalności, maksymalna intensywność pomocy zostanie zwiększona do 25 % i jej pułap wyniesie 1.450 EUR

W przypadku wprowadzenia dodatkowego wsparcia finansowego przez inne jednostki terytorialne poziom wsparcia udzielanego przez Conseil général [rada ogólna] zostanie obniżony w zależności od indywidualnego przypadku, tak aby uwzględnić maksymalny dozwolony poziom pomocy publicznej

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską

Czas trwania programu pomocy: Najdłużej do dnia 31 grudnia 2009 r.

Cel pomocy: Program pomocy przeznaczonej na inwestycje w zakresie składowania produktów fitosanitarnych przyczyni się w sektorze rolnym do poprawy metod pozwalających na ochronę środowiska oraz zasobów naturalnych, co zapewni bezpieczeństwo ludzi.

W tym celu wydatki kwalifikujące się mogą obejmować:

– zakup kontenerów z systemem bezpieczeństwa przystosowanych do składowania beczek i mniejszych pojemników, jak również zakup ich wyposażenia (izolacja termiczna, system regałów, pokrycie podłogi absorbujące środki chemiczne, itp.)

– przysposabianie już istniejących budynków lub obiektów (szafy bezpieczeństwa, komory magazynowe, wewnętrzny system wentylacyjny, wyposażenie w zbiornik retencyjny, itp.)

– wprowadzenie profesjonalnych opakowań ochronnych przeznaczonych do składowania produktów fitosanitarnych na terenie gospodarstwa, jak również wyposażenia zewnętrzne i dodatkowe (cynkowanie modułów przeznaczonych do składowania, pokrowce ochronne, itp.)

Pomoc jest zgodna z kryteriami art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2004.

Poprzez wspieranie inwestycji na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa wyposażenia służącego do składowania produktów fitosanitarnych mające na celu ochronę zdrowia rolników, program pomocy nie wchodzi w zakres minimalnych wymagań wspólnotowych dotyczących środowiska, warunków higienicznych w gospodarstwach hodowlanych lub dobrostanu zwierząt, które zostaną wcześniej sprawdzone. W rzeczywistości jego celem jest ochrona zdrowia publicznego będąca dziedziną, której zasady wykraczają poza ramy rolnictwa

Sektory gospodarki: Wszystkie gospodarstwa rolne departamentu

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Monsieur le Président du Conseil général du Var

Direction de l'activité économique et du développement - service agriculture

BP 1303

FR-83076 Toulon Cedex

Adres internetowy:

www.cg83.fr

Pomoc nr: XA 50/05

Państwo Członkowskie: Republika Federalna Niemiec

Region: Schleswig-Holstein.

Nazwa programu pomocy lub nazwa podmiotu otrzymującego pomoc indywidualną: Pomoc na pokrycie kosztów przygotowania padłych zwierząt (bydło, owce, kozy) do pobrania próbek w ramach szybkich testów na wykrywanie BSE/TSE przeprowadzanych u padłych zwierząt (bydła, owiec, kóz) zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych. Beneficjentami są posiadacze wymienionych zwierząt, którzy są uważani za małe i średnie przedsiębiorstwa w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1/2004

Podstawa prawna: Richtlinien für die Gewährung von Beihilfen im Rahmen der Bekämpfung Transmissibler Spongiformer Enzephalopathien bei Rinder, Schafen und Ziegen (TSEBeihilfe- Richtlinien) in der Fassung vom 16. Dezember 2004

Planowane w ramach programu roczne wydatki lub łączna kwota pomocy indywidualnej przyznanej podmiotowi: Koszty przygotowania padłych zwierząt (bydła, owiec, kóz) w związku z pobieraniem próbek: 770.000,00 EUR w 2005 r.

Od 2006 r. rocznie 161.000,00 EUR

Maksymalna intensywność pomocy: 100 % lub 7,41 EUR na przygotowanie jednej próbki w przypadku bydła i 3,86 EUR na przygotowanie jednej próbki w przypadku owiec i kóz

Data realizacji: Realizacja od wejścia w życie Wytycznych dotyczących przyznania pomocy w ramach zwalczania przenośnych encefalopatii gąbczastych u bydła, owiec i kóz (Wytyczne w sprawie pomocy związanej z TSE) w wersji z 16 grudnia 2004 r. z mocą wsteczną na dzień 1 stycznia 2001 r.

Uwaga: niniejsza opóźniona notyfikacja jest spowodowana wcześniejszą próbą złożenia wniosku o pomoc jednostkową dla Republiki Federalnej Niemiec (Pomoc nr 373/2003). Próba nie powiodła się i w związku z wejściem w życie rozporządzenia wyłączającego nr 1/2004 w międzyczasie dla Schleswig- Holstein został złożony osobny wniosek o wyłączenie.

Czas trwania programu pomocy lub przyznanej pomocy indywidualnej: Pomoc będzie przyznawana tak długo jak będą trwać przeglądy przewidziane w załączniku III, rozdział A, pkt I.3 i II.3 rozporządzenia (WE) nr 999/2001

Cel pomocy: Właściciele zwierząt w Schleswig-Holstein mają zasadniczo obowiązek ponoszenia kosztów działań diagnostycznych, które powinny być przeprowadzone na ich stadach zgodnie z zasadami polityki zdrowotnej. Dlatego celem środka jest również zapewnienie monitorowania TSE u zwierząt martwych poprzez wprowadzenie opłat, które właściciele zwierząt martwych (bydła, owiec i kóz) muszą pokryć w związku z przygotowaniem padłych zwierząt do pobrania próbek w zakładach zajmujących się usuwaniem tusz zwierzęcych.

Wyłączenie opiera się na art. 16 pkt c) rozporządzenia (WE) nr 1/2004

Sektory gospodarki: Sektor rolny. Właściciele bydła, owiec i kóz na etapie produkcji

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Ministerium für Soziales, Gesundheit, Familie, Jugend und

Senioren des Landes Schleswig-Holstein

Adolf-Westphal-Straße 4

DE-24143 Kiel

Adres internetowy:

http://www.landesregierung-sh.de/landesrecht/6623.18h.htm

(nr referencyjny: Amtsbl. Schl.-H. 2004 S. 853)

Pomoc nr: XA 51/05

Państwo Członkowskie: Francja

Region: Pikardia

Nazwa programu pomocy: Pomoc na certyfikację i kontrole dotyczące rolnictwa ekologicznego

Podstawa prawna:

– Artykuł 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r.

– Artykuł L. 1511-1 i L. 1511-2 Ogólnego Kodeksu Jednostek Terytorialnych

– Debata nr ECO 103-2 stałej komisji rady regionalnej z dnia 29 października 2004 r.

Planowane roczne wydatki: 50.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

– 100 % rzeczywistych kosztów certyfikacji oraz kontroli gospodarstw nastawionych w 100 % na produkcję ekologiczną.

– 50 % rzeczywistych kosztów certyfikacji oraz kontroli gospodarstw nastawionych na produkcję mieszaną (w części ekologiczną i części produkcję tradycyjną)

Pułap rocznych wydatów kwalifikowanych: 1.000 EUR

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską

Czas trwania programu pomocy: Nieograniczony z zastrzeżeniem dotacji budżetowych

Cel pomocy: Wsparcie oraz promowanie rozwoju rolnictwa ekologicznego w Pikardii, w sposób zorganizowany, pokrywając całość lub część kosztów certyfikacji wstępnej oraz kontroli dotyczących metod produkcji ekologicznej stosowanych na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2092.

Przyznając pomoc na rolnictwo ekologiczne Rada regionalna pragnie rozwinąć w Pikardii rolnictwo wysokiej jakości

Sektory gospodarki: Wszystkie sektory produkcji, przetwarzania oraz wprowadzania do obrotu produktów rolnych.

Ten program pomocy jest otwarty dla gospodarstw rolnych oraz przedsiębiorstw przetwarzających produkty ekologiczne, jak również dla stowarzyszeń lub grup producentów ekologicznych

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Conseil régional de Picardie

11, mail Albert 1er

BP 2616

FR-80026 Amiens cedex 1

Adres internetowy:

http://www.picardie.fr/fr/page.cfm?pageref=guidedesaidesagri

Pomoc nr: XA 52/05

Państwo Członkowskie: Francja

Region: Pikardia

Nazwa programu pomocy: Pomoc na działania inwestycyjne dotyczące rozwoju rolnictwa ekologicznego

Podstawa prawna:

– Articles 4 du règlement (CE) no 1/2004 du 23 décembre 2003 de la Commission

– Article L. 1511-1 et L. 1511-2 du code général des collectivités territoriales

– Délibération no ECO 103-1 de la commission permanente du conseil régional du 29 octobre 2004

Planowane roczne wydatki: 300.000 EUR

Maksymalna intensywność pomocy:

– 40 % dla gospodarstw rolnych w 100 % ekologicznych (cała powierzchnia pod uprawy ekologiczne), w tym na etapie przekształcania

– 30 % dla gospodarstw rolnych mieszanych (w części produkcja ekologiczna, a w części tradycyjna), do tego premia w wysokości 5 % dla rolników, którzy prowadzą działalność nie dłużej niż 5 lat.

Pułap inwestycji kwalifikowanych: 50.000 EUR na projekt, czyli pułapy pomocy odpowiednio w wysokości 20.000 EUR, 15.000 EUR i 17.500 EUR.

Te pułapy inwestycji kwalifikowanych będzie można pomnożyć przez dwa lata, jeśli uzgodnione to zostanie z innymi jednostkami administracyjnymi (departamenty, obszary, gminy...).

W przypadku zrzeszeń, do których należy kilku farmerów, pułapy inwestycji kwalifikowanych, a zatem pułapy pomocy odpowiadające podanym stawkom maksymalnym, można pomnożyć przez dwa

Data realizacji: Od chwili otrzymania potwierdzenia odbioru przez Komisję Europejską

Czas trwania programu pomocy: Nieograniczony z zastrzeżeniem dotacji budżetowych

Cel pomocy: Wspieranie rozwoju rolnictwa ekologicznego w regionie Pikardia poprzez przyznawanie pomocy na działania inwestycyjne objęte następującymi celami:

– poprawa oraz realokacja produkcji,

– poprawa jakości,

– ochrona oraz poprawa środowiska naturalnego, warunków higieny i dobra zwierząt,

– promowanie różnorodności działań w gospodarstwach rolnych.

Pomoc ta dotyczy wszystkich inwestycji związanych bezpośrednio z rolnictwem ekologicznym (z wyjątkiem pełnej wymiany sprzętu) podczas i po konwersji, zarówno na poziomie produkcji, jak na poziomie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z rolnictwa ekologicznego.

Sektory gospodarki: Wszystkie sektory produkcji, przetwarzania oraz wprowadzania do obrotu produktów rolnych pochodzących z rolnictwa ekologicznego. Ten program pomocy jest otwarty dla wszystkich gospodarstw rolnych nastawionych na produkcję ekologiczną oraz dla wszystkich struktur udostępniających środki na zwiększenie udziału produkcji ekologicznych.

Nazwa i adres organu przyznającego pomoc:

Conseil régional de Picardie

11, mail Albert 1er

BP 2616

FR-80026 Amiens cedex 1

Adres internetowy:

http://www.picardie.fr/fr/page.cfm?pageref=guidedesaidesagri

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.258.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zestawienie informacji przekazanych przez Państwa Członkowskie, dotyczących pomocy państwa przyznanej na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1/2004 z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami rolnymi.
Data aktu: 18/10/2005
Data ogłoszenia: 18/10/2005