Skarga wniesiona w dniu 19 sierpnia 2005 r. przez Komisję Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec(Sprawa C-319/05)
(2005/C 257/09)
(Język postępowania: niemiecki)
(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2005 r.)
W dniu 19 sierpnia 2005 r. do Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga Komisji Wspólnot Europejskich, reprezentowanej przez Bruna Stromsky'ego i Bernharda Schimę, działających w charakterze pełnomocników, z adresem do doręczeń w Luksemburgu, przeciwko Republice Federalnej Niemiec.
Strona skarżąca wnosi do Trybunału o:
1) stwierdzenie, że Republika Federalna Niemiec poprzez zakwalifikowanie jako produktu leczniczego preparatu czosnkowego, pakowanego w kapsułkach, który zgodnie z oznaczeniem nie mieści się w definicji produktu leczniczego, uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 28 i 30 WE,.
2) obciążenie Republiki Federalnej Niemiec kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty:
Komisja kwestionuje w swej skardze zakwalifikowanie przez administrację niemiecką preparatu czosnkowego w kapsułkach jako produktu leczniczego.
W opinii Komisji preparat ten nie jest produktem leczniczym. Czosnek jest szeroko rozpowszechnionym środkiem spożywczym. Handel czosnkiem nie podlega ograniczeniom podyktowanym względami ochrony zdrowia. Wbrew oznaczeniu, preparat ten nie jest produktem leczniczym, nie jest mianowicie uznany ani zalecany jako środek leczniczy lub zapobiegający chorobom, nie jest także pakowany w formie typowej dla produktów leczniczych.
Preparat ten nie spełnia ponadto funkcji produktu leczniczego. Działanie czosnku o charakterze zapobiegającym w pewnym stopniu arteriosklerozie, nie pozwala na przypisanie preparatowi cech produktu leczniczego. Po pierwsze, takie działanie może bowiem zostać osiągnięte poprzez spożywanie czosnku w najróżniejszych formach. Po drugie, działanie zapobiegające arteriosklerozie wykazują także inne środki spożywcze, na przykład różne gatunki ryb. Po trzecie, generalnie różne produkty spożywcze zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych chorób (pomidory, brokuły, kakao).W opinii Komisji sprzyjające zdrowiu oddziaływanie nie pozwala jeszcze na zakwalifikowanie takich środków spożywczych jako produktów leczniczych.
Również ryzyka związane ze spożyciem czosnku w określonych sytuacjach nie uzasadniają zakwalifikowania tego preparatu jako produktu leczniczego. Ryzykom tym bowiem można zapobiegać za pomocą łagodniejszych środków.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przedmiotowy preparat nie jest produktem leczniczym w rozumieniu prawa wspólnotowego. Zakwalifikowanie go zatem w Niemczech jako produktu leczniczego stanowi ograniczenie swobody przepływu towarów. Takiego ograniczenia nie można uzasadniać względami ochrony zdrowia.