ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓWWsparcie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej
(2005/C 252/06)
(Dz.U.UE C z dnia 12 października 2005 r.)
1. TŁO
W dniu 17 kwietnia 2000 r. Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 814/2000 w sprawie działań informacyjnych odnoszących się do wspólnej polityki rolnej(1) określające rodzaj i treść działań, które Wspólnota może finansować.
W ramach nowego i uproszczonego podejścia Komisja określiła w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2208/2002(2) szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 814/2000. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1820/2004(3), niniejsze zaproszenie do składania wniosków określa priorytetowe tematy i działania, jak również terminy składania wniosków i rozpoczęcia danych działań.
Jest to zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania rocznych programów roboczych i indywidualnych działań ze środków przydzielonych w budżecie na 2006 r.
2. DZIAŁANIA PRIORYTETOWE NA 2006 R.
W ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków Komisja pragnie przyznać pierwszeństwo:
– informowaniu o kwestiach dotyczących zreformowanej wspólnej polityki rolnej (WPR) i wspierania przez to zatrudnienia, konkurencyjności, rozwoju i stabilności w UE-25,
– rozważaniu możliwości i korzyści, które WPR zapewnia sektorowi rolnemu, rozwojowi obszarów wiejskich oraz społeczeństwu, w Europie i poza jej granicami, a także zwiększenia obecności na rynku światowym,
– oraz informowaniu o europejskim modelu rolnictwa w pozostałej części świata.
Do wnioskodawców należy wykazanie, jaki kanał czy kanały komunikacji uznają za najbardziej odpowiednie w tej dziedzinie odnośnie do poszczególnych kwestii i poszczególnych docelowych odbiorców oraz dlaczego. Są oni również proszeni o przedłożenie Planu Medialnego odnośnie do proponowanych projektów, który powinien zawierać szczegóły dotyczące realizacji projektu, metody przekazywania informacji i pomiaru efektywności. Przy wyborze zwycięskich wniosków szczególna uwaga zostanie zwrócona na Plan Medialny opisany w pkt 6 załącznika II.
2.1. Przekazywane informacje
Główne informacje, jakie Komisja pragnie przekazać docelowym odbiorcom, dotyczą następujących aspektów i celów WPR:
– rozwijania i wzmacniania obszarów wiejskich w rozszerzonej UE, ochrony środowiska i struktur społecznych poprzez wzmocnienie polityki rozwoju obszarów wiejskich oraz wspierania spójności w UE,
– wdrażania nowej WPR i jej instrumentów, mianowicie jednolitych płatności niezwiązanych z wielkością produkcji oraz wspierania stabilnego rozwoju sektora rolnego,
– zwiększenia zorientowania na rynek i wzmocnienia konkurencyjności rolnictwa w UE, wspierania innowacji oraz zapewnienia nowych możliwości producentom w UE oraz na rynku światowym,
– ukierunkowania na produkty i usługi pożądane przez społeczeństwo i większego ich zorientowania na rynek, a także wspierania produktów o wysokiej jakości i charakteryzujących się wysoką wartością dla środowiska,
– wyjaśniania, w ramach WTO i w ramach umów regionalnych z sąsiadami europejskimi, celów i korzyści wynikających z europejskiego modelu rolnictwa, w szczególności polepszenia warunków handlu dla krajów trzecich, ochrony środowiska, rozwoju obszarów wiejskich, w tym zarządzania ziemią i utrzymywania zatrudnienia, oraz bezpieczeństwa żywności.
Szczegóły na temat reformy wspólnej polityki rolnej można znaleźć pod następującym adresem:
http://europa.eu.int/comm/agriculture/
Pierwszeństwo zostanie przyznane projektom skoncentrowanym na określonych przykładach z poszczególnych sektorów, które pokazują praktyczne aspekty realizacji wyżej wymienionych celów i są istotne dla docelowych odbiorców.
2.2. Docelowi odbiorcy
Docelowi odbiorcy projektów w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków to:
– cały europejski sektor rolno-spożywczy, w tym konsumenci,
– opinia publiczna.
Wnioskodawcy powinni określić, czy ich propozycja projektu ukierunkowana jest na odbiorców z więcej niż jednego kraju, a jeśli tak, to z których krajów i w jaki sposób.
2.3. Kanały komunikacji
Komisja pragnie w szczególności, by wykorzystywane były następujące kanały komunikacji:
– Środki masowego przekazu, zarówno radio, jak i telewizja na szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym; jeżeli proponowany jest określony zasięg audycji, Komisja pragnie zawczasu uzyskać pewien stopień pewności, iż zasięg ten można będzie osiągnąć. Dopuszczalne są projekty obejmujące nienadawane programy radiowe lub telewizyjne przeznaczone do bezpośredniej dystrybucji.
– Internet, który nabiera coraz większego znaczenia jako źródło informacji i komentarzy dla wielu obywateli UE.
– Konferencje i seminaria z udziałem jednego lub obu wyżej wymienionych typów odbiorców.
– Prasa: Komisja ma już bardzo dobre kontakty z prasą w UE. Projekty uruchamiane w wyniku niniejszego zaproszenia do składania wniosków powinny jednak same przyciągać zainteresowanie prasy. Wnioskodawcy powinni wykazać, w jaki sposób zamierzają pozyskać to zainteresowanie.
Komisja oczekuje projektów o wysokiej wartości dodanej, w których mogą być wykorzystane różne media. Na przykład odbycie konferencji z udziałem delegatów, następnie nadanie jej w telewizji w terminie późniejszym oraz publikacja poruszonych na niej kwestii w prasie lokalnej lub regionalnej oraz w Internecie.
2.4. Plan Medialny
Plan Medialny opisany w pkt 6 załącznika II powinien określać, w jaki sposób będą osiągnięte poniższe aspekty projektu:
– Wdrożenie: w jaki sposób projekt zostanie zaplanowany, a następnie zarządzany i utrzymany w ramach budżetu? Jaki harmonogram jest przewidywany? Jaką rolę przewiduje się dla personelu Komisji?
– Dostarczenie informacji: jakich informacji dostarczy projekt? Jakim odbiorcom? Jakie media zostaną wykorzystane i w jaki sposób?
– Pomiar efektywności: pierwszeństwo zostanie przyznane wnioskom, które pozwolą na dokonanie pomiaru efektywności przekazania informacji (na przykład pytanie, na ile odbiorcy docenili seminarium czy program radiowy zamiast pomiaru ilości odbiorców; pytanie o stosowność wykorzystania Internetu do omówienia kwestii, zamiast pytania o zasięg).
Komisja przyjmuje, iż w przypadku mniejszych projektów (kosztujących do 30 tys. EUR) przeprowadzanie ocen po realizacji danego działania będzie nieobowiązkowe.
3. OGÓLNE INSTRUKCJE SKŁADANIA WNIOSKÓW
3.1. Jak sporządzić wniosek
Przed złożeniem wniosku wnioskodawcy powinni uważnie zapoznać się z rozporządzeniem Rady (WE) nr 814/2000, rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2208/2002 oraz wszystkimi załącznikami do niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
Wnioski o finansowanie powinny być przedkładane w jednym z urzędowych języków Wspólnoty. Należy również załączyć tłumaczenie ich na język angielski lub francuski.
Wnioski należy sporządzić na odpowiednich formularzach dostępnych pod poniższym adresem internetowym:
http://europa.eu.int/comm/agriculture/grants/capinfo/index_en.htm
3.2. Kiedy i komu przesłać wniosek
1) W terminie do dnia 12 grudnia 2005 r. wnioskodawcy muszą przesłać jeden egzemplarz pełnego wniosku wraz z towarzyszącą dokumentacją listem poleconym za potwierdzeniem odbioru (dowodem daty nadania będzie pieczęć na kopercie) na następujący adres:
European Commission
Unit AGRI. B.1
Call for proposals (2005/C 252/06)
For attention Mr E. Leguen de Lacroix
L130 4/148A
BE-1049 Brussels
Wszystkie dokumenty otrzymywane przez służby Komisji są skanowane strona po stronie, nie należy zatem zszywać stron wniosku i dokumentów towarzyszących.
Wniosek oraz budżet muszą być podpisane i datowane przez prawnie upoważnionego przedstawiciela wnioskującej organizacji. Dokumenty podlegające przesłaniu są wymienione w załączniku I.
2) Jednocześnie, z tym że nie później niż do godziny 24.00 (czasu brukselskiego) dnia 12 grudnia 2005 r. wnioskodawcy muszą również przesłać w formie elektronicznej identyczny egzemplarz wniosku jak wskazany w pkt 1), na następujący adres poczty elektronicznej:
AGRI-GRANTS@cec.eu.int
Jeżeli wnioski wysłane na podstawie pkt 1) i 2) nie będą identyczne, wniosek przesłany pocztą będzie miał pierwszeństwo przed wnioskiem przesłanym elektronicznie.
Wnioski przesłane po terminie określonym w pkt 1) i 2) i/lub przesłane na inne adresy pocztowe lub elektroniczne niż wskazane odpowiednio w pkt 1) i 2) bądź przesłane jedynie elektronicznie będą odrzucone.
3.3. Procedura stosowana przez Komisję przy obsłudze wniosków i harmonogramów
Komisja przystąpi najpierw do sprawdzenia, czy przedłożone zostały wszystkie wymienione w załączniku I dokumenty wymagane do ubiegania się o dotację na podstawie niniejszego zaproszenia do składania wniosków. Komisja zastrzega sobie prawo do odrzucenia wniosków niezawierających wszystkich wymaganych dokumentów wymienionych w załączniku I.
Następnie doraźny komitet oceniający przystąpi do oceny wniosków. Ocena składać się będzie z czterech kolejnych etapów opisanych poniżej. Do kolejnego etapu przechodzą jedynie wnioski spełniające wymogi pierwszego etapu.
(1) Ocena wniosków pod kątem kryteriów kwalifikacji wskazanych w załączniku II.
(2) Ocena wniosków pod kątem kryteriów dyskwalifikacji wskazanych w art. 5 rozporządzenia Komisji nr 2208/2002 oraz na podstawie dokumentów przedłożonych na mocy pkt 3 załącznika I.
(3) Ocena wniosków pod kątem kryteriów selekcji wskazanych w pkt 1 załącznika III.
(4) Ocena wniosków w świetle kryteriów przyznania finansowania wskazanych w pkt 2 załącznika III.
Po dokonaniu oceny komitet oceniający sporządzi wykaz działań posiadających najwyższą jakość techniczną.
Działania uznawane będą za posiadające najwyższą jakość techniczną, jeżeli otrzymają 60 na 100 przyznawanych punktów, zgodnie z pkt 2 załącznika III, oraz uzyskają co najmniej 40 % punktów dostępnych dla każdego kryterium. Komisja może podnieść minimalny dopuszczalny poziom w świetle dostępnych zasobów budżetowych.
Decyzja Komisji o przyznaniu dotacji może różnić się od wniosku wydanego przez komitet oceniający.
Komisja przewiduje sporządzenie listy odbiorców oraz zatwierdzonych kwot w terminie do 30 czerwca 2006 r.
Jeżeli wnioskowana dotacja zostanie przydzielona, odbiorca otrzyma umowę na dotację wyrażoną w euro, określającą warunki i poziom finansowania.
Jeżeli wnioskowana dotacja nie zostanie przyznana, wnioskodawca otrzyma pisemną informację przedstawiającą przyczyny odrzucenia wniosku, z odesłaniem w szczególności do kryteriów kwalifikacji, selekcji i przyznawania finansowania.
4. FINANSOWANIE
Kwalifikujące się koszty określone są w załączniku IV. Wkład Komisji ograniczony jest do 50 % łącznych kwalifikujących się kosztów. W wyjątkowych przypadkach może on wzrosnąć do 75 % na warunkach określonych w art. 7 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2208/2002.
Działanie uznaje się za leżące w szczególnym interesie zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2208/2002, jeżeli otrzyma ono ocenę co najmniej 75 % według kryteriów przyznawania finansowania nr 1-4 określonych w pkt 2 załącznika III.
Nie zezwala się na wstępne finansowanie działań, które otrzymały dotację na podstawie niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
Wybór wniosku nie zobowiązuje Komisji do przyznania pełnej kwoty wnioskowanej przez wnioskodawcę. Dotacja w żadnym razie nie może przekroczyć wnioskowanej kwoty.
______
(1) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 7.
(2) Dz.U. L 337 z 13.12.2002, str. 21.
(3) Dz.U. L 320 z 21.10.2004, str. 14.
ZAŁĄCZNIKI