Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007

(2005/C 177/03)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Łotwy obejmujący lata 2004-2007. Program w dużej mierze spełnia odnoszące się do danych wymogi zmienionego "kodeksu postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". Dopracowania wymaga jednak zgodna z ESA95 klasyfikacja danych dotyczących struktury dochodów i potrzeb wydatkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych (sektora general government). W związku z powyższym Łotwa proszona jest o osiągnięcie zgodności z wymaganiami kodeksu postępowania.

(2) Stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że wzrost realnego PKB szacowany na 8,1 % w 2004 r. pozostanie silny w pozostałej części okresu objętego programem, wynosząc średnio 6,6 % rocznie. W świetle aktualnie dostępnych informacji scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać wiarygodne założenia dotyczące wzrostu. Zawarte w programie przewidywania dotyczące inflacji wydają się nieznacznie zaniżone.

(3) Celem zaktualizowanego programu jest utrzymanie deficytu poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB w każdym roku okresu objętego programem, przy stopniowym zmniejszaniu się deficytu sektora general government z zakładanego poziomu 1,7 % PKB w 2004 r. do 1,4 % PKB w 2007 r. W 2005 r. wskaźniki dochodów i wydatków gwałtownie wzrosną w związku z przystąpieniem Łotwy do UE. Planowana następnie średniookresowa korekta finansów publicznych wynika ze spadku wartości wskaźnika zarówno dochodów, jak i wydatków. Na spadek wskaźnika wydatków pierwotnych wpłyną przede wszystkim niższe wskaźniki transferów i dotacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu spodziewanego wzrostu stopy inwestycji. Wskaźnik dochodów spadnie w wyniku obniżek podatków, głównie podatku dochodowego, umiarkowanie zmniejszających obciążenie podatkowe.

(4) Ryzyko towarzyszące przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydaje się być zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony, założenia odnośnie do intensywności opodatkowania działalności gospodarczej wydają się nieco pesymistyczne, sugerując, że dochody mogłyby być lepsze od spodziewanych. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę wydatki zaplanowane w związku z dofinansowaniem z funduszy UE, osiągnięcie docelowego poziomu deficytu jest uwarunkowane wpłynięciem tych środków do budżetu państwa. Utrzymanie surowej dyscypliny wydatków (w tym przy projektach częściowo finansowanych przez UE) może być trudne, biorąc pod uwagę niewystarczające możliwości administracyjne.

(5) W świetle powyższej oceny ryzyka, zakładane w programie kierunki działań budżetowych są niewystarczające do realizacji średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie wyniku zbliżonego do równowagi budżetu lub uzyskanie nadwyżki. Ponadto działania te mogą nie zapewniać wystarczającego marginesu bezpieczeństwa pozwalającego na utrzymanie deficytu poniżej trzyprocentowego progu przy normalnych wahaniach makroekonomicznych. Działania te pozwolą jednak na utrzymanie stosunku zadłużenia do PKB na bardzo niskim poziomie.

(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniósł 14,2 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Nieznaczny wzrost wskaźnika zadłużenia w okresie objętym programem, do 15,0 % PKB w 2007 r., wynika głównie z utrzymujących się deficytów, w dużej mierze skompensowanych przez wzrost nominalnego PKB.

(7) Dzięki przedstawionej w programie strategii budżetowej Łotwa znajdzie się w stosunkowo korzystnym położeniu, jeśli chodzi o długookresowe zrównoważenie finansów publicznych, pomimo przewidywanych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Stosunkowo niski wskaźnik zadłużenia, przyjęte przepisy o reformie systemu emerytalnego, w tym wprowadzenie filara kapitałowego oraz akumulacja aktywów w kapitałowym systemie emerytalnych przyczynią się do ograniczenia skutków budżetowych związanych ze starzeniem się społeczeństwa. Przedstawiona w programie strategia oparta jest na średniookresowym ograniczeniu deficytu budżetowego w średnim okresie oraz na skutkach reformy systemu emerytalnego dla budżetu. Reformy w dziedzinie opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej jednak pociągają za sobą większe wydatki. W dłuższej perspektywie może pojawić się zagrożenie dla równowagi budżetowej. Jednak stosunkowo niskie stawki podatkowe na Łotwie powinny ułatwić rozwiązanie ewentualnego problemu zachwiania równowagi budżetowej.

(8) Przedstawiona w programie polityka gospodarcza jest zasadniczo zgodna z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej (BEPG) w dziedzinie finansów publicznych. Stojąc przed zadaniem uporania się ze znacznym deficytem na rachunku obrotów bieżących, Łotwa otrzymała zalecenie zmniejszenia deficytu sektora general government w wiarygodny i trwały sposób w wieloletnich ramach czasowych. W świetle przewidywanego w programie zmniejszania się deficytu na rachunku obrotów bieżących, deficyt niższy od wcześniej zaplanowanego w 2004 r. oraz kurs konsolidacji przewidziany w zaktualizowanym programie są zgodne z zaleceniem zawartym w BEPG. Jednakże ocena ta jest uzależniona od korzystnego rozwoju bilansu handlu zagranicznego, w związku z czym wymaga dalszego monitorowania sytuacji. Ponadto jak wskazano w opinii Rady na temat programu z maja ubiegłego roku, ocena odpowiedniej sytuacji finansów publicznych zależy również od presji popytu na gospodarkę, nawet jeśli trudno jest określić pozycję kraju w cyklu koniunkturalnym, a zatem ocena ta zależy również od tego, czy polityka makroekonomiczna zdoła utrwalić niedawne złagodzenie inflacji.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB (zmiana w %) PK grudzień 2004 8,1 6,7 6,5 6,5
KOM październik 2004 7,5 6,7 6,7 n.d.
PK maj 2004 6,7 6,7 6,5 6,5
Inflacja CPI(1) (%) PK grudzień 2004 6,2 4,3 3,0 3,0
KOM październik 2004 6,8 4,7 3,5 n.d.
PK maj 2004 4,5 3,7 3,0 3,0
Saldo sektora instytucji PK grudzień 2004 - 1,7 - 1,6 - 1,5 - 1,4
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 - 2,0 - 2,8 - 2,9 n.d.
(general government) (% PKB) PK maj 2004 - 2,1 - 2,2 - 2,0 - 2,0
Saldo pierwotne (% PKB) PK grudzień 2004 - 0,9 - 0,9 - 0,8 - 0,7
KOM październik 2004 - 1,2 - 2,0 - 2,0 n.d.
PK maj 2004 - 1,2 - 1,3 - 1,2 - 1,2
Zadłużenie publiczne brutto PK grudzień 2004 14,2 14,5 15,8 15,0
(% PKB) KOM październik 2004 14,6 15,4 16,6 n.d.
PK maj 2004 16,2 16,8 17,3 17,7
Uwaga:
(1) W programie przedstawiono przewidywania tylko dla inflacji CPI, a nie HICP.
Źródła:
Program konwergencji (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); Obliczenia służb Komisji.

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.177.7

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Łotwy na lata 2004-2007.
Data aktu: 08/03/2005
Data ogłoszenia: 19/07/2005