Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - BELGIA

Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 142/02)

Tekst mający znaczenie dla EOG

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2005 r.)

Pismem z dnia 3 maja 2005 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy.

Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:

Commission européenne

Direction générale de l'énergie et des transports

Direction A - Affaires générales & Ressources

Rue de la Loi, 200

B-1049 Bruxelles

Fax: (32-2) 296 41 04

Uwagi te zostaną przekazane Belgii. Zainteresowana strona przedstawiająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. Belgia zgłosiła plan restrukturyzacji ABX Logistics (zwanego dalej "ABX"), zarejestrowany dnia 17 lutego 2003 r. pod numerem Tren A/13396. Pismem z dnia 24 lipca 2003 r. (nr SG (2003) D/231003), Komisja poinformowała Belgię o swojej decyzji wszczęcia formalnej procedury dochodzeniowej (nr C 53/03) w odniesieniu do tego zgłoszenia. Po wyrażeniu zgody przez władze belgijskie na usunięcie informacji o charakterze poufnym procedura dochodzeniowa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 9 z dnia 14 stycznia 2004 r.

Pismem z dnia 29 sierpnia 2003 r. (nr GAB. Loyola de Palacio entrada nr 2805) władze belgijskie przedstawiły swoje uwagi w odniesieniu do wszczęcia tej procedury.

Po otrzymaniu uwag stron trzecich, przedstawionych przez Komisję władzom belgijskim pismem z dnia 18 lutego 2004 r. (nr D (2004) 2823), władze belgijskie przekazały odpowiedź ABX na uwagi stron trzecich pismem z dnia 18 marca 2004 r. (nr A/15992).

Jednakże w międzyczasie władze belgijskie zaktualizowały plan restrukturyzacji ABX pismem z dnia 12 grudnia 2003 r. (nr A/37839) i dostarczyły dodatkowe informacje w szczególności pismami z dnia 19 grudnia 2003 r. (nr A/38582), 18 marca 2004 r. (nr A/15992), 12 listopada 2004 r. (nr A/35928), 14 stycznia 2005 r. (nr A/2010), 24 lutego 2005 r. (nr A/4889) i 14 marca 2005 r.

Te dodatkowe informacje wprowadzają istotne zmiany do wstępnego zgłoszenia z dnia 17 lutego 2003 r., zastępując i/lub uzupełniając początkowo określone środki. W związku z tym niniejsza decyzja stanowi rozszerzenie procedury dochodzeniowej Komisji z dnia 24 lipca 2003 r., opublikowanej w Dz.U. UE z dnia 14 stycznia 2004 r.

Rozszerzenie procedury dochodzeniowej opiera się zasadniczo na nowych elementach zawartych w korespondencji władz belgijskich z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r.

Te dwie decyzje o wszczęciu i rozszerzeniu procedury należy zatem traktować jako nierozerwalną całość.

2. OPIS POMOCY

Pismem z dnia 17 lutego 2003 r. władze belgijskie zgłosiły wstępne wsparcie finansowe przedsiębiorstwa SNCB w ramach restrukturyzacji ABX. Zasadniczo zgłoszenie to dotyczyło konwersji przez SNCB 91,6 tys. EUR zadłużenia na kapitał (finansowanie długoterminowe) ABX-D, -NL i -F oraz 140 tys. EUR zwrotnego kredytu (finansowanie krótkoterminowe) udzielonego przez SNCB tym samym jednostkom.

Pismem z dnia 14 stycznia 2005 r., 24 lutego 2005 r. i 14 marca 2005 r. władze belgijskie z jednej strony zmieniły plan i finansowanie restrukturyzacji ABX. Z drugiej strony władze belgijskie wskazują, że krajowa działalność ABX France została sprywatyzowana poprzez wykupienie przedsiębiorstwa przez pracowników ("RES") i że pozostała część grupy ABX zostanie również sprywatyzowana.

W odniesieniu do finansowania, chodzi w istocie o zwiększenie ewentualnej pomocy. Całkowita kwota pomocy dotyczącej środków przewidzianych w Niemczech, w Niderlandach i we Francji wynosi 388,5 tys. EUR.

Ponadto, w trosce o kompletność, niniejsza decyzja przedstawia szczegółowe dane dotyczące ewentualnych środków pomocy, które - zgodnie z wszczęciem procedury z dnia 24 lipca 2003 r. - są przekazywane poza planem restrukturyzacji. Jest to czynione w celu wyjaśnienia wszelkiej ewentualnej pomocy objętej dokumentacją.

2.1. Beneficjenci

Beneficjentem ewentualnej pomocy będącej przedmiotem niniejszego rozszerzenia procedury jest ABX Logistics.

2.2. Pochodzenie środków

Środki są udostępnione przez SNCB na rzecz ABX Logistics.

2.3. Przypomnienie wątpliwości wyrażonych przy wszczęciu procedury

W swojej pierwotnej decyzji o wszczęciu procedury z 2003 r. Komisja wyraziła wątpliwości odnośnie do braku pomocy państwa oraz kwalifikowania się do otrzymania pomocy oraz do przywrócenia zdolności do prowadzenia działalności przez zrestrukturyzowane jednostki ABX w Niemczech, w Niderlandach i we Francji, a także odnośnie do zapobiegania zakłócaniu konkurencji i ograniczania pomocy do minimum. Komisja wyraziła również wątpliwości dotyczące rodzaju pomocy i zgodności kwot, które SNCB przekazała na rzecz ABX poza planem restrukturyzacji i które zainwestowała w celu nabycia światowej sieci ABX.

3. DODATKOWE WĄTPLIWOŚCI KOMISJI

Wziąwszy pod uwagę nowe otrzymane informacje, Komisja podtrzymuje swoje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu wstępnego postępowania odnośnie do rodzaju pomocy państwa i księgowania nowych kwot, którymi SNCB zamierza wesprzeć ABX.

Komisja wyraża także wątpliwości w odniesieniu do faktu, że wykup części przedsiębiorstwa przez pracowników ABX ("RES") we Francji nie podlega restrukturyzacji.

W przypadku gdy "RES" nie stanowi środka restrukturyzacyjnego, Komisja wyraża wątpliwości względem zgodności tego środka, zważywszy że stanowiłby on środek operacyjny przyznany poza planem restrukturyzacji, w odniesieniu do którego ust. 2 i 3 art. 87 Traktatu nie wydają się przewidywać odstępstwa w ust. 1 tego samego artykułu.

Jeżeli "RES" stanowi środek restrukturyzacyjny, Komisja podtrzymuje wątpliwości wyrażone przy wszczęciu postępowania w celu zbadania, czy spełnione są kryteria zatwierdzania tej nowej pomocy na rzecz restrukturyzacji.

Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja uznaje, że konieczne jest rozszerzenie procedury na nowe fakty opisane powyżej.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka pomoc przyznana bezprawnie będzie mogła podlegać windykacji od beneficjenta.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.142.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Belgia - Pomoc państwa C 53/2003 (ex NN 62/2003) - Pomoc na restrukturyzację ABX LOGISTICS - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 11/06/2005
Data ogłoszenia: 11/06/2005