Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Danii na lata 2004-2010.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Danii na lata 2004-2010

(2005/C 136/02)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Danii obejmujący lata 2004-2010. Program jest w pełni zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje zwiększenie tempa wzrostu realnego PKB z 2,2 % w 2004 r. do 2,5 % w 2005 r. i średnio o 1,7 % w latach 2006-2010. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla stosunkowo ostrożne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

(3) Średniookresowe ramy budżetowe zakładają nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) mieszczącą się w docelowym przedziale 1,5-2,5 % PKB do 2010 r. oraz ograniczenie rocznego wzrostu realnego spożycia zbiorowego do 0,5 % począwszy od 2005 r.; kontrola wydatków ulega wzmocnieniu dzięki tzw. "zamrożeniu podatków". Oczekuje się, że zarówno podsektor instytucji rządowych, jak i fundusze emerytalne, odnotują stałe nadwyżki w okresie objętym programem. Prognoza przewiduje równoważenie budżetów przez samorządy, zgodnie z wymogami prawa. Zaktualizowany program przewiduje nadwyżki w wysokości 1,2 % w 2004 r., 2,0 % w 2005 r. i 1,6 % PKB w 2006 r. Przewidywana nadwyżka w 2010 r. wynosi 2 % PKB. Zarówno wskaźnik wydatków, jak i wskaźnik przychodów, wykazują w okresie objętym prognozą tendencję do stopniowego obniżania się. Z uwzględnieniem korekty o szacowany wpływ cyklu koniunkturalnego dokonanej przy zastosowaniu wspólnej metodologii, strukturalne saldo budżetowe wykazuje nadwyżkę przez cały okres objęty prognozą. Przewidywane docelowe nadwyżki sektora instytucji rządowych i samorządowych są zbliżone do przyjętych w aktualizacji z 2003 r. Krótkookresowe różnice są spowodowane zmienionymi założeniami dotyczącymi wzrostu PKB, jak również efektami ostatnio przyjętych środków polityki, w tym pakietu fiskalnego z marca 2004 r., który przybliżył wprowadzenie w życie reformy podatkowej uchwalonej w 2003 r. Nadwyżki przewidywane od 2007 r. są nieco niższe niż w poprzedniej aktualizacji, ze względu na zmienione założenia demograficzne, które przyczyniły się do obniżenia długookresowych wymogów fiskalnych. Mówiąc ogólnie, obecna aktualizacja zasadniczo potwierdza strategię określoną w poprzedniej aktualizacji, przy podobnym scenariuszu makroekonomicznym.

(4) Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych są dobrze zrównoważone, choć do pewnego stopnia wskazują na korzystniejsze wyniki niż przewidziano w pierwszych latach programu. Na przestrzeni szeregu lat Dania wykazywała nadwyżki budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych. Taka sama sytuacja utrzymywała się w 2003 r., kiedy nadwyżka wyniosła 1,0 % PKB pomimo wzrostu PKB jedynie o 0,5 %. Wyższe ceny ropy niż zakładane w aktualizacji mogą również poprawić stan finansów publicznych, jako że Dania jest eksporterem netto ropy. Struktura wzrostu PKB w nadchodzących latach, bazującego w dużej mierze na popycie krajowym, powinna też zapewnić stałe dochody, tym samym przyczyniając się do korzystnego rozwoju sytuacji finansów publicznych. W średnim okresie, do czynników mogących powodować gorsze od przewidywanych wyniki należą wszelkie niepowodzenia w ograniczaniu wydatków publicznych stosownie do zakładanego poziomu wzrostu, w szczególności na poziomie samorządów, lub w dążeniu do średniookresowych celów wzrostu zatrudnienia.

(5) W świetle tej oceny ryzyka, sytuacja budżetowa w programach jest wystarczająca do utrzymania średniookresowej pozycji budżetowej "zbliżonej do równowagi lub wykazującej nadwyżkę", zgodnie z wymaganiami Paktu Stabilności i Wzrostu, przez cały okres objęty programem. Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(6) Wskaźnik zadłużenia brutto wynosił w 2003 r. 44,7 % PKB. W aktualizacji przewiduje się, iż w 2010 r. osiągnie on poziom 28,75 % PKB. Do spadku wskaźnika zadłużenia przyczyniają się głównie dodatnie salda pierwotne i wzrost nominalnego PKB.

(7) Sytuacja Danii pod względem długookresowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna, pomimo przewidywanych znacznych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia budżetowa, oparta głównie na dalszej konsolidacji zadłużenia poprzez utrzymujące się nadwyżki budżetowe, powinna przynieść stabilną pozycję. Jednakże doprowadzenie do stałej, ścisłej kontroli wydatków i znacznego wzrostu zatrudnienia, będące jednym z warunków realizacji strategii, może okazać się trudnym wyzwaniem.

(8) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Danii.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2010
Realny PKB PK listopad 2004 2,2 2,5 1,3 1,9 1,8
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,3 2,4 2,0 n.d. n.d.
PK listopad 2003 2,3 2,2 1,9 1,7 1,7
Inflacja HICP PK listopad 2004 1,2 1,7 1,6 1,7 1,6
(%) KOM październik 2004 1,1 1,9 1,6 n.d. n.d.
PK listopad 2003 1,8 1,7 1,7 1,7 1,7
Saldo sektora PK listopad 2004 1,2 2,0 1,6 1,7 2,0
instytucji rządowych i KOM październik 2004(2) 2,0 2,6 2,8 n.d. n.d.
samorządowych

(% PKB)

PK listopad 2003 1,3 1,8 1,9 2,1 2,1
Saldo pierwotne PK listopad 2004(3) 4,3 4,8 4,5 4,6 4,4
(% PKB) KOM październik 2004 4,4 4,9 4,9 n.d. n.d.
PK listopad 2003 2,3 2,7 2,6 2,3 2,3
Saldo strukturalne PK listopad 2004(1) 1,7 2,0 2,0 2,0 2,3
(% PKB) KOM październik 2004 2,6 2,9 3,0 n.d. n.d.
PK listopad 2003(1) 1,1 1,5 1,7 1,9 2,1
Zadłużenie publiczne PK listopad 2004 42,3 39,4 37,4 35,3 28,8
brutto KOM październik 2004 41,5 37,5 34,2 n.d. n.d.
(% PKB) PK listopad 2003 41,2 38,7 36,4 27,5 27,5
Uwagi:
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) W zgłoszeniu dotyczącym procedury nadmiernego deficytu (EDP) z września 2004

r. Dania przedstawiła dane liczbowe dotyczące salda sektora instytucji

rządowych i samorządowychoraz zadłużenia brutto, w których fundusz ATP

przeniesiono poza sektor państwowy, co obniżyło nadwyżkę sektora instytucji

rządowych i samorządowych o około 1 punktu procentowego PKB. Na tej podstawie

w prognozie służb Komisji z jesieni 2004 r. także wyłączono nadwyżkę ATP. W

niniejszej ocenie, dane liczbowe służb Komisji dotyczące salda sektora

instytucji rządowych i samorządowych oraz zadłużenia brutto przeliczono tak,

aby objęły one fundusz ATP, tak jak to ma miejsce w aktualizacji programu. W

związku z powyższym, dane służb Komisji dotyczące salda sektora instytucji

rządowych i samorządowych i zadłużenia brutto nie są takie same jak w

prognozie jesiennej.

(3) Zaktualizowany program przedstawia salda pierwotne z pominięciem kosztów

odsetkowych netto, nie zaś kosztów odsetkowych brutto, przyjmowanych zwykle

za pozycję standardową; niniejsza tabela przedstawia salda pierwotne, z

wyłączeniem kosztów odsetkowych brutto.

Źródła:
Zaktualizowany program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM; patrz uwaga 2 powyżej); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024