(2005/C 136/11)(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) Dnia 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program stabilności Finlandii, obejmujący okres od 2004 r. do 2008 r. Program jest zasadniczo zgodny wymogami zmienionego "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilizacji i konwergencji" dotyczącymi danych. Brakuje niektórych zmiennych dotyczących podstawowych założeń. W związku z tym Finlandia proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.
(2) Scenariusz makroekonomiczny, bazowy dla tego programu przewiduje, że tempo wzrostu realnego PKB spadnie z 3,2 % w 2004 r. do średnio 2,4 % rocznie przez pozostały okres realizacji programu. Opierając się na aktualnie dostępnych informacjach, scenariusz ten wydaje się odzwierciedlać ostrożne założenia odnośnie do wzrostu. Przewidywania programu odnośnie do inflacji także wyglądają realistycznie i są zgodne z szacunkami służb Komisji.
(3) Przy prognozowanej rocznej nadwyżce w sektorze general government, wynoszącej średnio 2 % PKB, aktualizacja zakłada utrzymanie dogodnej pozycji budżetowej przez cały okres realizacji programu. Zasadniczo, nadwyżka będzie wytwarzana w funduszach ubezpieczeń społecznych, podczas gdy finanse rządu centralnego, obecnie pozostające w równowadze, powinny wykazać nieznaczne deficyty w latach 2005-07. Celem jest przywrócenie równowagi w finansach państwa w 2007 r. Aby cel ten zrealizować, rząd przyjął roczne limity wydatków na lata 2004-2007. W porównaniu z poprzednią aktualizacją, prognozy nadwyżki sektora general government na lata 2004-2007 praktycznie nie uległy zmianie.
(4) Chociaż Finlandia postanowiła utrzymać korzystną nadwyżkę sektora general government, wynik budżetowy może być gorszy niż przewidywano, gdyż główna tendencja budżetowa przedstawiona w aktualizacji jedynie częściowo uwzględnia cięcia podatkowe w wysokości 1,7 miliarda EUR tj. 1,2 % PKB, które uzupełniają ogólną umowę płacową zawartą pod koniec listopada 2004 r. Jako że nie zapowiedziano żadnych planów dalszego ograniczenia wydatków w 2005-2007, jeżeli nie zostaną wprowadzone środki zakładające podwyższenie dochodów, deficyt rządu w latach 2005 - 2007 będzie wyższy niż podany w programie, co spowoduje obniżenie nadwyżki w finansach sektora general government. Rząd szacuje, że umowa płacowa wraz z cięciami podatkowymi obniży nadwyżkę sektora general government o 0,3 punktu procentowego, tj. do około 1,9 % PKB w 2007 r. Niemniej jednak, rząd oczekuje, że ten pakiet wpłynie stymulująco na dynamikę rozwoju gospodarczego poprzez zwiększenie potencjału wzrostu i tworzenie nowych miejsc pracy, podnosząc w ten sposób zdolność do zwiększenia dochodów.
(5) Uwzględniając ocenę tego ryzyka, pozycja budżetowa zakładana w programie jest wystarczająca do realizacji średnioterminowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest utrzymanie budżetu w stanie zbliżonym do równowagi w latach 2004-2008. Podejście to daje także wystarczający margines bezpieczeństwa, aby nie przekroczyć, w okresie 2004-2008 r., progu deficytu, który wynosi 3 % PKB przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych.
(6) Szacuje się, że wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 44,6 % PKB w 2004 r., o wiele poniżej wartości odniesienia określonej Traktatem, która wynosi 60 % PKB. Program przewiduje spadek wskaźnika zadłużenia o 3,5 punktu procentowego w okresie realizacji programu.
(7) Finlandia wydaje się znajdować w korzystnej sytuacji, jeśli chodzi o długoterminową stabilność finansów publicznych, pomimo istotnych przewidywanych kosztów budżetowych starzenia się społeczeństwa. Strategia nakreślona w programie ma charakter całościowy i obejmuje dalsze działania w zakresie konsolidacji zadłużenia i reform strukturalnych, jak na przykład dalsze etapy reformy emerytalnej i środki zakładające podniesienie wieku emerytalnego. Reformy strukturalne, uchwalone i zaplanowane, powinny wywrzeć pozytywne efekty na finanse publiczne. Polityki gospodarcze nakreślone w aktualizacji są zasadniczo zgodne z ogólnymi krajowymi wytycznymi gospodarczymi w dziedzinie finansów publicznych.
(8) W szczególności, wprowadzone w 2003 r. wieloletnie limity wydatków sprawdziły się w pierwszym roku realizacji programu, tj. w 2004, kiedy to ostateczna suma wydatków budżetowych była niższa od pułapu, a wydatki zaplanowane w budżecie na 2005 r. także mieszczą się w ramach pułapu. Struktura wydatków ma zostać utrzymana, gdyż ma ona charakter politycznie wiążący.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Realny PKB |
PS grudzień 2004 |
3,2 |
2,8 |
2,4 |
2,2 |
2,0 |
(zmiana w %) |
KOM październik 2004 |
3,0 |
3,1 |
2,7 |
n.d. |
n.d. |
|
PS listopad 2003 |
2,7 |
2,5 |
2,4 |
2,4 |
n.d. |
Inflacja HICP |
PS grudzień 2004 |
0,2 |
1,4 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
(%) |
KOM październik 2004 |
0,2 |
1,5 |
1,7 |
n.d. |
n.d. |
|
PS listopad 2003 |
0,7 |
1,3 |
1,8 |
1,8 |
n.d. |
Saldo sektora general |
PS grudzień 2004 |
2,0 |
1,8 |
2,1 |
2,2 |
2,0 |
government |
KOM październik 2004 |
2,3 |
2,1 |
2,2 |
n.d. |
n.d. |
(% PKB) |
PS listopad 2003 |
1,7 |
2,1 |
2,1 |
2,2 |
n.d. |
Saldo pierwotne |
PS grudzień 2004(2) |
3,7 |
3,4 |
3,8 |
3,9 |
3,7 |
(% PKB) |
KOM październik 2004 |
4,1 |
3,9 |
3,8 |
n.d. |
n.d. |
|
PS listopad 2003 |
3,7 |
4,0 |
4,1 |
4,3 |
n.d. |
Saldo strukturalne |
PS grudzień 2004(1) |
2,1 |
1,7 |
2,0 |
2,1 |
1,9 |
(% PKB) |
KOM październik 2004 |
2,8 |
2,3 |
2,3 |
n.d. |
n.d. |
|
PS listopad 2003 (1) |
2,4 |
2,4 |
2,3 |
2,2 |
n.d. |
Dług sektora general |
PS grudzień 2004 |
44,6 |
43,4 |
42,5 |
41,7 |
41,1 |
government brutto |
KOM październik 2004 |
44,8 |
43,4 |
42,2 |
n.d. |
n.d. |
(% PKB) |
PS listopad 2003 |
44,7 |
44,9 |
45,0 |
44,6 |
n.d. |
Uwaga: |
(1) Kalkulacje służb Komisji oparte na informacjach zawartych w programie. |
(2) Władze fińskie podają saldo pierwotne na podstawie płatności odsetek netto, a nie płatności odsetek brutto. Służby Komisji przeliczyły te wartości na
podstawie danych podanych w programie.
|
Źródła: |
Program stabilności (PS); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM); kalkulacje służb Komisji. |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1