united kingdom
ukraine

Sprostowanie do regulaminu Komisji Administracyjnej ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących ustanowionej przy Komisji Wspólnot Europejskich.

Sprostowanie do regulaminu Komisji Administracyjnej ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących ustanowionej przy Komisji Wspólnot Europejskich

("Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej" C 119 z dnia 20 maja 2005 r.)

(2005/C 129/08)

(Dz.U.UE C z dnia 26 maja 2005 r.)

Publikację uzupełnia się następującym tekstem:

"Metody pracy rozszerzonej Komisji Administracyjnej

Kodeks postępowania

Rozszerzenie Unii Europejskiej z dnia 1 maja 2004 r. znacznie zwiększa liczbę uczestników spotkań Komisji Administracyjnej.

Biorąc pod uwagę nową sytuację Kodeks postępowania ma na celu zwiększenie efektywności przygotowywania i przeprowadzania spotkań Komisji Administracyjnej, tak aby umożliwić lepsze wykorzystanie, z konieczności ograniczonego, czasu.

I.

Przygotowywanie spotkań

a) Dokumenty lepszej jakości

Czas w trakcie spotkań można zaoszczędzić poprzez stosowanie bardziej efektywnych dokumentów, np. noty CASSTM można ograniczyć do 1-2 stron.

Dla dobrego przygotowania spotkania niezbędne jest dostarczenie dokumentów na czas.

Delegacje powinny pamiętać, że na przetłumaczenie dokumentu liczącego poniżej czterech stron potrzeba co najmniej 10 dni. Do czasu potrzebnego na tłumaczenie należy doliczyć tydzień na każde dodatkowe pięć stron.

Delegacje powinny ściśle przestrzegać terminów przedkładania not Sekretariatowi, jak stanowi art. 6 ust. 2 regulaminu.

b) Organizacja porządku dziennego

Porządek dzienny należy ustalać tak, aby umożliwić delegacjom planowanie składu, uczestnictwa oraz podróży w sposób oszczędzający czas.

Porządek dzienny powinien być ustalony w taki sposób, aby w jak największym stopniu grupować kwestie dotyczące tego samego obszaru zabezpieczenia społecznego i zajmować się nimi kolejno podczas spotkania.

Należy w miarę możliwości unikać wprowadzania zmian do przyjętego już porządku dziennego.

Kiedy tylko jest to możliwe, należy dla każdego punktu porządku dziennego wskazać, czy kwestia ma zostać omówiona, czy chodzi o przyjęcie decyzji.

c) Lepsze wykorzystanie czasu pomiędzy spotkaniami

Czas między spotkaniami powinien być wykorzystywany konstruktywnie.

Po spotkaniu Komisji Administracyjnej lub jakiejkolwiek podlegającej jej grupy Sekretariat natychmiast rozsyła memorandum określające działania następcze, które należy podjąć, a także terminy przeprowadzenia tych działań przez delegacje.

Przewodniczący z pomocą Sekretariatu podejmuje kroki niezbędne do osiągnięcia postępu prac pomiędzy spotkaniami, np. może nawiązać kontakty w celu eliminacji problemów związanych z konkretnymi kwestiami, tak aby na kolejnym spotkaniu możliwe było przedstawienie propozycji rozwiązania.

II.

Prowadzenie spotkań

a) Rola Prezydencji

Zadaniem Prezydencji oraz jej Przewodniczącego jest kierowanie pracami Komisji Administracyjnej nie tylko poprzez aktywny udział w ustalaniu porządku dziennego spotkań, lecz również poprzez odgrywanie roli inicjatora dyskusji oraz podejmowanie decyzji w Komisji Administracyjnej.

Każda Prezydencja przedstawia swój program prac Komisji Administracyjnej oraz wyjaśnia w jaki sposób planuje go zrealizować.

Przewodniczący powinien dążyć do organizowania każdego spotkania w sposób zapewniający jak najbardziej efektywne wykorzystanie czasu.

Na początku spotkania Przewodniczący wygłasza krótki wstęp podając w szczególności wszelkie istotne informacje dotyczące organizacji spotkania, wraz z określeniem czasu przewidzianego na poszczególne kwestie.

Jeśli Przewodniczący uzna to za konieczne, biorąc pod uwagę rodzaj potrzebnej dyskusji, może na początku omawiania danej kwestii wyznaczyć delegacjom maksymalny czas na przedstawienie ich opinii. W większości przypadków czas ten nie powinien przekraczać dwóch minut.

Wygłaszanie opinii przez wszystkich uczestników należy do wyjątków. Może ono mieć miejsce tylko w przypadku konkretnych kwestii, z limitem czasowym wyznaczonym przez Przewodniczącego.

Przewodniczący w jak największym stopniu koncentruje dyskusje na konkretnych kwestiach, w szczególności prosząc delegacje o decyzje odnoszące się do tekstów będących wynikiem kompromisu poszczególnych wniosków.

Po omówieniu każdej pozycji porządku dziennego Przewodniczący krótko podsumowuje osiągnięte rezultaty.

b) Zachowanie delegacji

Delegacje powinny w równym stopniu przyczyniać się do sprawnego przebiegu spotkań.

Delegacje powinny, w szczególności mieć na uwadze następujące zalecenia:

– zwięźle wygłaszać opinie i unikać powtarzania uwag wygłoszonych przez przedmówców;

– delegacje o podobnych opiniach mogą zorganizować konsultacje mające na celu przedstawienie wspólnego stanowiska w danej kwestii przez jednego rzecznika;

– podczas omawiania tekstów delegacje mogą przedstawiać konkretne projekty wniosków, w miarę możliwości na piśmie, zamiast ograniczać się do wyrażania dezaprobaty dla poszczególnych wniosków;

– jeśli Przewodniczący nie zarządzi inaczej, delegacje mogą powstrzymać się od wypowiadania zdania, jeżeli zgadzają się z konkretnym wnioskiem; w takim wypadku milczenie oznacza wyrażenie zgody.

c) Wykorzystanie technologii

Przewodniczący oraz Sekretariat mogą, kiedy uzna się to za właściwe, wykorzystać urządzenia techniczne do zwiększenia efektywności prowadzenia spotkania."

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.129.28

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do regulaminu Komisji Administracyjnej ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących ustanowionej przy Komisji Wspólnot Europejskich.
Data aktu: 26/05/2005
Data ogłoszenia: 26/05/2005