Sprostowanie do regulaminu Komisji Administracyjnej ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących ustanowionej przy Komisji Wspólnot Europejskich.

Sprostowanie do regulaminu Komisji Administracyjnej ds. Zabezpieczenia Społecznego Pracowników Migrujących ustanowionej przy Komisji Wspólnot Europejskich

("Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej" C 119 z dnia 20 maja 2005 r.)

(2005/C 129/08)

(Dz.U.UE C z dnia 26 maja 2005 r.)

Publikację uzupełnia się następującym tekstem:

"Metody pracy rozszerzonej Komisji Administracyjnej

Kodeks postępowania

Rozszerzenie Unii Europejskiej z dnia 1 maja 2004 r. znacznie zwiększa liczbę uczestników spotkań Komisji Administracyjnej.

Biorąc pod uwagę nową sytuację Kodeks postępowania ma na celu zwiększenie efektywności przygotowywania i przeprowadzania spotkań Komisji Administracyjnej, tak aby umożliwić lepsze wykorzystanie, z konieczności ograniczonego, czasu.

I.

Przygotowywanie spotkań

a) Dokumenty lepszej jakości

Czas w trakcie spotkań można zaoszczędzić poprzez stosowanie bardziej efektywnych dokumentów, np. noty CASSTM można ograniczyć do 1-2 stron.

Dla dobrego przygotowania spotkania niezbędne jest dostarczenie dokumentów na czas.

Delegacje powinny pamiętać, że na przetłumaczenie dokumentu liczącego poniżej czterech stron potrzeba co najmniej 10 dni. Do czasu potrzebnego na tłumaczenie należy doliczyć tydzień na każde dodatkowe pięć stron.

Delegacje powinny ściśle przestrzegać terminów przedkładania not Sekretariatowi, jak stanowi art. 6 ust. 2 regulaminu.

b) Organizacja porządku dziennego

Porządek dzienny należy ustalać tak, aby umożliwić delegacjom planowanie składu, uczestnictwa oraz podróży w sposób oszczędzający czas.

Porządek dzienny powinien być ustalony w taki sposób, aby w jak największym stopniu grupować kwestie dotyczące tego samego obszaru zabezpieczenia społecznego i zajmować się nimi kolejno podczas spotkania.

Należy w miarę możliwości unikać wprowadzania zmian do przyjętego już porządku dziennego.

Kiedy tylko jest to możliwe, należy dla każdego punktu porządku dziennego wskazać, czy kwestia ma zostać omówiona, czy chodzi o przyjęcie decyzji.

c) Lepsze wykorzystanie czasu pomiędzy spotkaniami

Czas między spotkaniami powinien być wykorzystywany konstruktywnie.

Po spotkaniu Komisji Administracyjnej lub jakiejkolwiek podlegającej jej grupy Sekretariat natychmiast rozsyła memorandum określające działania następcze, które należy podjąć, a także terminy przeprowadzenia tych działań przez delegacje.

Przewodniczący z pomocą Sekretariatu podejmuje kroki niezbędne do osiągnięcia postępu prac pomiędzy spotkaniami, np. może nawiązać kontakty w celu eliminacji problemów związanych z konkretnymi kwestiami, tak aby na kolejnym spotkaniu możliwe było przedstawienie propozycji rozwiązania.

II.

Prowadzenie spotkań

a) Rola Prezydencji

Zadaniem Prezydencji oraz jej Przewodniczącego jest kierowanie pracami Komisji Administracyjnej nie tylko poprzez aktywny udział w ustalaniu porządku dziennego spotkań, lecz również poprzez odgrywanie roli inicjatora dyskusji oraz podejmowanie decyzji w Komisji Administracyjnej.

Każda Prezydencja przedstawia swój program prac Komisji Administracyjnej oraz wyjaśnia w jaki sposób planuje go zrealizować.

Przewodniczący powinien dążyć do organizowania każdego spotkania w sposób zapewniający jak najbardziej efektywne wykorzystanie czasu.

Na początku spotkania Przewodniczący wygłasza krótki wstęp podając w szczególności wszelkie istotne informacje dotyczące organizacji spotkania, wraz z określeniem czasu przewidzianego na poszczególne kwestie.

Jeśli Przewodniczący uzna to za konieczne, biorąc pod uwagę rodzaj potrzebnej dyskusji, może na początku omawiania danej kwestii wyznaczyć delegacjom maksymalny czas na przedstawienie ich opinii. W większości przypadków czas ten nie powinien przekraczać dwóch minut.

Wygłaszanie opinii przez wszystkich uczestników należy do wyjątków. Może ono mieć miejsce tylko w przypadku konkretnych kwestii, z limitem czasowym wyznaczonym przez Przewodniczącego.

Przewodniczący w jak największym stopniu koncentruje dyskusje na konkretnych kwestiach, w szczególności prosząc delegacje o decyzje odnoszące się do tekstów będących wynikiem kompromisu poszczególnych wniosków.

Po omówieniu każdej pozycji porządku dziennego Przewodniczący krótko podsumowuje osiągnięte rezultaty.

b) Zachowanie delegacji

Delegacje powinny w równym stopniu przyczyniać się do sprawnego przebiegu spotkań.

Delegacje powinny, w szczególności mieć na uwadze następujące zalecenia:

– zwięźle wygłaszać opinie i unikać powtarzania uwag wygłoszonych przez przedmówców;

– delegacje o podobnych opiniach mogą zorganizować konsultacje mające na celu przedstawienie wspólnego stanowiska w danej kwestii przez jednego rzecznika;

– podczas omawiania tekstów delegacje mogą przedstawiać konkretne projekty wniosków, w miarę możliwości na piśmie, zamiast ograniczać się do wyrażania dezaprobaty dla poszczególnych wniosków;

– jeśli Przewodniczący nie zarządzi inaczej, delegacje mogą powstrzymać się od wypowiadania zdania, jeżeli zgadzają się z konkretnym wnioskiem; w takim wypadku milczenie oznacza wyrażenie zgody.

c) Wykorzystanie technologii

Przewodniczący oraz Sekretariat mogą, kiedy uzna się to za właściwe, wykorzystać urządzenia techniczne do zwiększenia efektywności prowadzenia spotkania."

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024